První zpracování odborných zdrojů Tématické rešerše Excerpce primární literatury l Kartotéční lístky l Podtržení v textu l Poznámky v textu l Záložky v textu l Poznámky v sešitu/ na papíře l Poznámky v PC Excerpce primární literatury l Literaturu různého řádu excerpujeme různě. l Primární literaturu máme neustále po ruce (≠ okopírovanou na polici) l „Knihy se šetří tak, že se používají, nikoli tak, že se vyloží do regálu.“ (Eco 1997:163) Poznámky v textu l Podtrhání l Barevné podtrhání l Podélní podtrhání l Zkratky významů l Zkratky použití (citace, odkaz, teorie) l Další pomůcky – nerozumím, vrátit se, nesouhlasím Práce s informacemi – informační strategie l Rozlišit míru podrobnosti a odbornosti, do které se máme pustit. l Nepočítat pouze se zdroji v mateřském jazyce. Práce s informacemi – informační strategie • Formulace cílů • Rozložení na parametry • Výběr a hodnocení zdrojů • Zpracování zdrojů • Zabezpečení, archivace zdrojů Práce s informacemi – informační strategie l Posloupnost hledání: l všeobecná encyklopedie, vyhledávače (www.google.com, www.wikipedia.com) l odborný slovník l referátové časopisy l primární zdroje (monografie) l Kartografické materiály Tématická rešerše l Recherche – (fr.) hledání vyhledávání l „Rešerše je … výsledkem informačního průzkumu a poskytuje soubor informací odpovídající danému požadavku či dotazu. … V každém případě musí být získaný soubor informací doplněn seznamem použitých primárních zdrojů s eventuálními odkazy na zdroje sekundární podle citačních zásad…“ (Vymětal-Váchová 2000:267-268) l „Obecný návod, jak zpracovat rešerši, dát nelze…“ (Vymětal-Váchová 2000:271) Tématická rešerše l Komplexní l Periodická (za omezené období) l Průběžná (stále probíhající) Tématická rešerše l Orientační – pro rozhodnutí, zda pokračovat tímto směrem l Druhová – jen z určitých zdrojů l Funkční – pro zahájení konkrétního úkolu/ seminární práce l Předmětová – se zadaným předmětem – klíčové slovo, geogr. oblast, událost Tématická rešerše l Co ovlivní naše rozhodování: l Jaký je úkol/ téma l Jaký má být rozsah l Kdy má být úkol hotov l Kolik máme času l Jaké zdroje a osoby máme k dispozici Dobrá tématická rešerše l Šilhánek 2000 – 10 zásad vypracování dobré rešerše (Vymětal-Váchová 2000:269-270). l „Ať je již způsob využití jakýkoliv, je nutné, aby výsledky rešerší byly zpracovány adekvátně svému účelu a zaměření, patřičně dokumentovány a evidovány a případně řádně archivovány. V každém případě je ale nutné pečlivě dbát na přiřazování správného odkazu na primární pramen k danému údaji, abychom nemuseli odkazy znovu hledat.“ (ibid.)