bez názvu
SYLLABUS: ODBORNÁ PRAXE A SUPERVIZE III – SKUPINOVÁ – SPP116
- Vyučující: Dipl. Theol. Stanislava Ševčíková,
kontakt: Joštova 10, kanc. 509, tel: 549 49 6972, e-mail: ssevciko@fss.muni.cz
Konzultační hodiny: středa: 10.00-12.00, popř. dle domluvy
- Konání semináře: čtvrtek: 14.00-15.30, učebna 53
- Obor: Sociální politika a sociální práce
- Stupeň studia: bakalářský, prezenční, 5. semestr; - Počet ETC: 5
- Ukončení předmětu: zápočet, podmíněný 80% docházkou, podmíněný aktivitou na semináři. Současně platí absolvování praxe (156 hod.) a řádné vedení Deníku praxí. Před začátkem semestru je třeba mít odpracováno alespoň 16 hodin.
Cílem předmětu je poskytnout studentům podpůrné zázemí při výkonu jejich praxí. Studenti se seznamují s metodami sociální práce se skupinou a jejím využitím v praxi. Při tom mohou reflektovat své zkušenosti z praxí. Tak zůstane zachováno propojení teorie a praxe. V rámci předmětu se kromě nových poznatků o možnostech využití skupinových metod sociální práce, úloze (možnostech) sociálního pracovníka dozvědí také o úskalích pomáhající profese – syndromu vyhoření.
V rámci kurzu je samozřejmá diskuse konkrétních případů a možností jejich řešení.
Harmonogram studia:
Termín |
Téma |
Doporučená četba |
Otázky k reflexím
|
24.9.2009 |
Představení kursu a účastníků, organizační záležitosti |
|
|
1.10.2009
|
Metoda „World Cafe“ |
Průběžně: MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale.. Brno: Marek Zeman, 2004. |
|
8.10.2009
|
Metoda „Round table“ |
Kompetence v praxi sociální práce, str. 45-110, 155-162 |
1. Jaké kompetence chci v rámci praxe rozvinout a proč a jak zjistím, že jsem jich dosáhl/-a. Pokud rozvíjím kompetence z předchozích semestrů, objasním proč. |
15.10.2009
|
Supervize, předchůdci supervize, druhy, omezení, význam. Skupina: typy skupin. Rozlišení „skupinová sociální práce“, „skupinová terapie“, Zaměření skupin a jejich možnosti pro rozvoj klienta. Syndrom pomáhajících |
Supervising and being supervised, str. 207-223 Lékař, pacient a M. Bálint, s. 112-126 |
2. Vzpomenu si na předsudky, s nimiž jsem vstupoval/-a do oboru SP nebo které měli lidé v okolí a jak jsem se s nimi v průběhu studia vyrovnal/-a? |
22.10.2009 odpadá |
|
Supervize v pomáhajících profesích, str. 59-74 Basic groupwork, str. 3-23
|
3. Jaké mám s se supervizí zkušenosti? Je (mi) k něčemu dobrá? |
29.10.2009
|
Bálintovská skupina 1. Skupina |
Psychická úskalí pomáhajících profesí, str. 37-65 |
4. Když reflektuji pojem „syndrom pomáhajících“ – setkal/-a jsem se s ním někdy? |
5.11.2009 odpadá |
|
|
5. Jaké mám zkušenosti s prací se skupinou? Jak se v ní jako sociální pracovník cítím? |
12.11.2009
|
Bálintovská skupina 2. skupina |
Skupinová psychoterapie v praxi, str. 15-31
Basic groupwork, str. 84-102 |
6. Uveďte některá z etických dilemat, se kterými jste si nevěděl/-a v praxi rady |
19.11.2009 odpadá |
|
Supervize v pomáhajících profesích, str. 15-28 |
7. Uveďte příklady možnosti zneužití moci v sociální práci se skupinou |
26.11.2009 obě skupiny14.00-15.00 15.00-16.00 |
Osobnost supervizora (sociálního pracovníka)
|
Supervize v pomáhajících profesích, str. 56 Supervising and being supervised, str. 135-150 |
8. Jaké přednosti může mít skupinová práce oproti individuální práci. Uveďte příklady. |
3.12.2009
|
Bálintovská skupina 1. skupina
|
Konflikty mezi lidmi, str. 39-48 Supervising and being supervised, str. 118-131 |
10. Uveďte 3 způsoby nejvhodnější modulace komunikace ve skupině
|
10.12.2009
|
Bálintovská skupina 2. skupina |
Lidský vztah jako součást profese, str. 106-119 Lidský vztah jako součást profese, str. 94-105 |
11. Jaké znám techniky duševní hygieny a jak bych se pokoušel/-a zabránit syndromu vyhoření |
17.12.2008 obě skupiny14.00-15.00 15.00-16.00 |
Etická dilemata – praktické příklady. Diskuse nad problémy z praxíHodnocení kurzu a praxí. Diskuze a náměty. |
Supervize v pomáhajících profesích, str. 30-34 Nakonečný: Sociální psychologie, Malé skupiny, str. 215 – 244 McLeod, Kettner-Polley, 333-361 |
|
VŠECHNY DOPORUČENÉ TEXTY SE NACHÁZEJÍ V ČÍTANCE VLOŽENÉ V ISU.
Literatura:
Benson, J. F. Working more creatively with groups. London, New York: Routledge, 2001.
BÚTORA, M. Překročit svůj stín. Praha: Avicenum, 1991.
CAROLL, m; THOLSTRUPOVÁ, M. (Eds.) Integrativní přístupy k supervizi. Praha: Triton, 2004.
DOUGLAS, T. Basic groupwork. London, New York: Routledge, 2000.
Havrdová, Z. Kompetence v praxi sociální práce. Praha: Osmium, 1999.
HAWKINS, P.; SHOHET, R. Supervize v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2004.
Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
Kratochvíl, S. Skupinová psychoterapie v praxi. Praha: Galén, 2001.
Kratochvíl, Z. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 1998.
Křivohlavý, J. Jak neztratit nadšení. Praha: Grada Publishing, 1998.
Křivohlavý, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002
Křivohlavý, J. Povídej, naslouchám. Praha: Návrat domů, 1993.
Matoušek, O. a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003.
Matoušek, O. a kol. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001.
McLeod, P. L.; Kettner-Polley, R. B. Contributions of psychodynamic theories to understanding of small groups. Small groups reserarch, Vol. 35, No.3, 2004, 333-361.
Mlčák, Z. Potenciální zdroje stresu v sociální práci a jejich zvládání. In časopis Sociální práce/Sociálna práca 3/2005.
MUSIL, L. Ráda bych vám pomohla, ale... Brno: Marek Zeman, 2004.
Nakonečný, M. Sociální psychologie. Praha: Academia, 1999.
Philpot, T. Group care practise. London: Business Press International, 1984.
Rieger, Z. Loď skupiny. Praha: Konfrontace, 1998.
Schmidbauer, W. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Praha: Portál, 2000.
ŠIMEK, A. (Ed.) Supervize – kazuistiky. Praha: Triton, 2004.
Wiener, J.; Mizen, R.; Duckham, J. (eds.) Supervising and being supervised. A practice in search of a theory. Houndmills and New York, 2003.
Whitaker, D. S. Using groups to help people. East Sussex: Routledge, 2001.