PERSEFONA, o.s. Komplexní služby obětem * domácího násilí * sexuálního zneužívání * znásilnění Vzdělávání laické i odborné veřejnosti Analytická a publikační činnost Tel.: 737 834 345 545 245 996 E-mail: domacinasili@persefona.cz Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská 9.12.2009 Obsah přednášky Co je to krize Typy krizí Krizová intervence obecně Fáze krizové intervence Krizová intervence u obětí domácího násilí Co je vlastně krize? Co potřebuje člověk v krizi? Krize Z řeckého krisis: soud, soudní proces, v němž vrcholí spor a dochází k rozsudku, k rozhodnutí o obratu k horšímu nebo k lepšímu Vyvrcholení děje, směřujícího k nutné a neodkladné změně, v němž se rozhoduje o její prospěšné či škodlivé povaze a důsledcích pro budoucnost Situace, která způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy, ohrožení, stresu ­ vyžaduje změnu a řešení Reakce na situaci, kterou jedinec nemůže snadno řešit v rámci obvyklých strategií, jakými je zvyklý zvládat zátěž Typy krizí (dle Baldwina) Situační Z očekávaných životních změn ­ tranzitorní Pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru Vývojová, zrání Pramenící z psychopatologie Neodkladné krizové stavy Krizová intervence Práce s klientem v situaci, kterou on osobně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou Pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování Pracuje s klientovou minulostí a budoucností, jež bezprostředně souvisí s jeho krizí Podpora klienta v jeho kompetencí řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly Formy krizové intervence Ambulantní Hospitalizace na krizovém lůžku, v krizovém centru Terénní a mobilní služby Telefonická intervence Internetová intervence Principy krizové intervence Okamžitá pomoc Snadná dosažitelnost Kontinuita,návaznost Aktivita, direktivnost Zaměření na vznik situace, blízká minulost Zaměření na systém Prevence zhoršování situace Individualita krize Komplexnost péče Vnitřní bezbariérovost Návaznost Přijetí omezení Cíle krizové intervence Stabilizace klienta ­ na úroveň fungování před započetím krize Usnadnit komunikaci Umožnit správný odhad problému Pomoci při vyjadřování emocí Navrátit sebedůvěru Mobilizovat podporu Podpořit účelná řešení problému Fáze krizové intervence 1. Úvodní fáze 2. Práce s klientem a jeho příběhem 3. Závěrečná fáze 1. Úvodní fáze KI Příprava rámce ­ představení se Kontrakt ­ časový rámec, anonymita, platba Zajištění klientova bezpečí a stabilizace tělesných potřeb ­ kapesníčky, WC, tekutiny, zařízení místnosti První odhad situace Reflexe emocí 2. Práce s klientem a jeho příběhem Popis situace, symptomy Posouzení faktorů předcházejících krizi Posouzení kdo je v krizi Posouzení duševního stavu Klientova zakázka a práce s ní Katastrofický scénář Osobní zranitelnost Vyrovnávací strategie a předkrizové fungování Komunikační dovednosti Sociální podpůrný systém Sebevražedné myšlenky 3. Závěrečná fáze Shrnutí Kontrakt Další setkání ??? Krizová intervence u obětí DN V aktuálně hrozící nebo probíhající násilné situaci Ve fázi přípravy odchodu ze vztahu Ve fázi opuštění partnera Krizová intervence v případě hrozícího nebo probíhajícího násilí Důvěřovat Nehodnotit Akceptovat reakce klienta ­ normální reakce na nenormální situaci Zajistit bezpečí oběti a její ochranu Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu ­ ovládání pocitů, samostatnost, schopnost řešit, kontrola nad vlastním životem, podporovat sebedůvěru Sestavení plánů směřující ke změně Bezpečnostní plán Praktické doporučení v případě napadení: Volejte o pomoc Otevřete dveře či okna Volejte policii, lékaře Poučte děti, jak se chovat, co dělat Mějte promyšlenou únikovou cestu Mějte u sebe funkční mobil Krizová intervence ve fázi zvažování odchodu Navázání kontaktu Vyslechnout s porozuměním, bez hodnocení a obviňování Pomoci se vyznat v situaci a hledat vhodné řešeni a perspektivy Dát malé úkoly a podpořit aktivitu klienta Celková podpora klienta a jeho sebevědomí Nesnažit se nutit klienta k rozhodnutí Vytvořit bezpečnostní plán Doporučit kontaktovat policii a lékaře Sbírat důkazy Krizová intervence ve fázi opouštění partnera Platí stejné principy jako v ostatních případech Poskytnout sociálně právní poradenství Poskytnout informace o vykázání a možnosti spolupráce s policií Pomoci zajistit ubytování ­ azyl, podnájem... Pomoci zajistit finanční prostředky Shrnutí: 1. Důvěřovat oběti 2. Naslouchat oběti, být vnímavý, nenutit k detailům, podpora projevu emocí 3. K ničemu nenutit ­ nechat rozhodnutí na oběti 4. Zdůraznit, že oběť není příčinou jednání pachatele a nenese za ně žádnou odpovědnost 5. Nehledejte příčinu násilí Shrnutí 6. Nic nevyčítejte 7. Nepodmiňujte svoji pomoc nutným odchodem ze vztahu 8. Myslet na ochranu dětí 9. Poskytnout informace o dostupné pomoci a informace o domácím násilí vůbec 10. Myslet na bezpečnost oběti Systém sociálních služeb pro oběti DN Neziskové organizace Brno ­ Persefona o.s., Spondea o.s.p., Magdalenium o.s., BKB ČR ­ Acorus, Rosa, Elpis, ProFem, Magdala (Česká katolická charita), Charita, BKB KOORDONA, Azylové domy různých organizací Systém sociálních služeb Poradny pro rodinu a vztahy, maželské poradny Občanské poradny Krizová centra OSPOD Zdravotnická zařízení Linky důvěry Literatura: Vodáčková Daniela a kol ­ Krizová intervence Špaténková Naděžda a kol. ­ Krize, psychologický a sociologický fenomén Špaténková Naděžda a kol. ­ Krizová intervence pro praxi Kastová Verena ­ Krize a tvořivý přístup k ní Baštecká Bohumila a kol. ­ Terénní krizová práce