PERSEFONA, o.s. Komplexní služby obětem * domácího násilí * sexuálního zneužívání * znásilnění Vzdělávání laické i odborné veřejnosti Analytická a publikační činnost Tel.: 737 834 345 545 245 996 E-mail: domacinasili@persefona.cz Institucionální a systémová pomoc obětem DN Mgr. Madla Čechová Obsah dnešní lekce * Institucionální a systémová pomoc obětem domácího násilí: -Místní úroveň -Regionální úroveň -Národní úroveň * Interdisciplinární spolupráce * Národní akční plán * Komunitní plánování ˇFinanční zdroje (NNO) Institucionální a systémová síť-geneze o Představuje subjekty na všech úrovních státu, které vznikají zákonnými opatřeními, jako implementace strategických opatření či jako grass rootové iniciativy. o Polovina 90. let grass rootové aktivity občanských sdružení bez opory v zákonech či opory v státních iniciativách. Bílý kruh bezpečí, ROSA, Psychosociální centrum Acorus, Poradna pro ženy v tísni při EPS, Magdalenium. Pokryta pouze velká města Praha, Brno později Ostava (Dona centrum), České Budějovice (Poradna Eva) o 2002 Aliance proti domácímu násilí v Poslanecké sněmovně Parlaměntu ČR. Z iniciativy BKB jeho cílem zakomponovat domácí násilí do trestního zákona. o V roce 2003 proběhlo v rámci realizace 6 kulatých stolů pod záštitou Ministerstva vnitra a z iniciace neziskových organizacíModelový projekt..... Institucionální a systémová síť-geneze 2004 Účinnost §215a potvrdila nutnost spolupráce policie s poradenskými zařízeními a vzdělávání v problematice. Akce opět vznikají zespodu. 2004-2006 Pilotní projekty interdisciplinární spolupráce při řešení problematiky DN (Ostrava, Brno, Ústí nad Labem) 1.1. 2007 Zákon 135/2006 Sb. účinnost policejního vykázání představuje zlom, který přináší zákonem danou nutnost spolupráce Policie ČR s nestátními subjekty 1.1. 2007 Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. Zakotvuje intervenční centra jako poskytovatele sociálních služeb, umožňuje i registraci dalším aktérům v oblasti sociálních služeb a ukládá koordinaci interdisciplinární spolupráci intervenčním centrům. Komunitní plánování na místní i regionální úrovni přinášejí prvek střednědobého plánování v sociálních službách, který zohledňuje potřeby všech aktérů v sociálních službách. Místní síť pomoci Aktéři, kteří hrají důležitou roli při naplňování zákonů a politik v řešení domácího násilí na místní úrovni: - Policie ČR ­jako orgán naplňující policejní vykázání, orgán činný v trestním řízení a naplňují zákon o policii. - Nestátní neziskové organizace - poradenská zařízení (specializované na domácí násilí, manželské a rodinné poradny, občanské poradny), organizace řešící DN na teoretické úrovni, vzdělávací subjekty, azylové domy - Orgán sociálně právní ochrany dětí- chrání zájmy dítěte, které je ohroženo násilím mezi rodiči. OSPOD je subjekt hájící zájmy dítěte při opatrovnických řízeních atd. Funguje na úrovni pověřených obcí II. stupně, měst a dalších obcí. - Zdravotníci a zdravotnická zařízení. Jedná se o praktické lékaře, zdravotnický personál - Obce. Dotační politikou a tvorbou komunitního plánu, obecní policie - Interdisciplinární týmy. Viz dále - Soudy - Přestupkové komise - Školy - Ústavní zařízení Regionální síť pomoci Aktéři podílející se na implementaci a tvorbě politik v oblasti domácího násilí na regionální úrovni. o Složky či nadřízené orgány subjektů pohybujících se i na místní úrovni. o Krajská intervenční centra, fungují od 1.1. 2007, poskytují služby osobám ohroženým DN, koordinují interdisciplinární týmy. Fungují dle § 60a zákona 108/2006Sb. o sociálních službách a v rámci každého kraje je 1, v Moravskoslezském a Středočeském jsou dvě. o Krajské úřady jako zřizovatelé intervenčních center, tvůrci dotační politiky, registrační orgán poskytovatelů soc. služeb, inspekční orgán, tvůrci střednědobé strategie rozvoje sociálních služeb. Národní rámec pomoci Aktéři vytvářející politiku v práci s oběťmi domácího násilí: Všichni předchozí aktéři Ministerstvo práce a sociálních věcí. Dotační politika na sociální služby, Vzdělávací programy realizace a akreditace, Strategie rodinné politiky a politiky sociálních služeb. Ministerstvo vnitra. Preventivní programy, dotační politika, mezirezortní skupina pro monitoring domácího násilí. Ministerstvo spravedlnosti. Koncepce a akreditace programů pro násilné osoby Ministerstvo zdravotnictví. Koncepce a akreditace programů pro násilné osoby. Úřad vlády. Výbor Rady vlády pro lidská práva pro prevenci domácího násilí. Tvorba národního akčního plánu, legislativní návrhy. Interdisciplinární přístup k řešení problematice DN Základní idea interdisciplinární spolupráce pracuje s tím, že efektivní eliminace a prevence násilí je možná pouze tehdy, pokud se do ní zapojí všechny zainteresované instituce a organizace. DN je komplexní problém a vyžaduje komplexní řešení Neexistuje univerzální model interdisciplinární spolupráce, vždy závisí na specificích regionu, zaměření zapojených profesí, frekvenci zapojení se. Forma spolupráce musí vzejít ze situační analýzy. § 60a zákona 108/2006 Sb. o sociálních službách dává povinnost intervenčním centrům koordinaci interdisciplinární spolupráce v problematice DN. Konkrétní příklady interdispciplinárního přístupu v ČR Usnesením vlády ČR z 25. srpna 2004 č. 794 byl zaveden Modelový mezioborový projekt k vytvoření právního rámce a metodických postupu pro zavedení interdisciplinárních týmu, spojujících se zdravotní, sociální a policejní pomocí při odhalování a stíhání případu domácího násilí. Koordinace MVČR 2002-2006 Projekt : Interdisciplinární přístup k řešení případů DN v Ostravě. Realizátor Bílý kruh Bezpečí, pobočka v Ostravě Od 2005 Interdisciplinární tým pro řešení problematiky domácího násilí ve městě Brně. Koordinátor Odbor zdraví Magistrátu města Brna. 2006 Projekt interdisciplinární spolupráce na Praze 4 v rámci projektu Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci. Realizátorem byla ROSA o. s. 2007 ze zákona o sociálních službách vzniká intervenčním centrům povinnost koordinovat interdisciplinární spolupráci. Různá praxe. Policie ČR Obecní policie Zdravotnická zařízení Sociální odbory Soudy a probační a mediační služba Státní zastupitelství Azylové domy Poradenská zařízení Subjekty dle specifik regionu a lokality. Klíčoví aktéři interdisciplinární spolupráce Příklad dobré praxe * Interdisciplinární tým proti domácímu násilí ve městě Brně * Funguje od května 2005 * Koordinátorem je Odbor zdraví Magistrátu města Brna * Původním cílem bylo vytvořit střednědobou strategii pro boj s domácím násilím. Strategie má složku preventivní, monitorovací a zaměřenou na rozvoj odborných kompetencí. * Bylo vytvořeno Dona centrum, letákové a billboardové kampaně, řada vzdělávacích aktivit zaměřených na odbornou veřejnost, realizace osvětových přednášek pro seniory. * Existují nadstandardní formy spolupráce mezi NNO a státními orgány a institucemi * Policejní skupina proti domácímu násilí Národní akční plán * Strategický dokument na němž pracuje od ledna 2008 Výbor Rady vlády pro lidská práva pro prevenci domácího násilí vedený ministryní Stehlíkovou a následně ministrem Kocábem. * Standardní nástroj strategického plánování * Priorita 1 Podpora osob ohrožených domácím násilím * Priorita 2 Děti ohrožené domácím násilí * Priorita 3 Práce s násilnými osobami * Priorita 4 Aktivity zaměřené na pomáhající profese * Priorita 5 Společnost a domácí násilí * Priorita 6 Výzkum * Priorita 7 Legislativa ˇ Komunitní plánování sociálních služeb je způsob jak lze na úrovni obcí a krajů plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů. * Posláním komunitního plánování je zajistit, aby sociální služby fungovaly a rozvíjely se podle potřeb těch, kdo je využívají a zajišťují. * Princip komunitního plánování předpokládá zapojení a úzkou spolupráci aktivních zainteresovaných občanů, přesněji tří subjektů tvořící tzv. komunitní triádu (uživatelé, zadavatelé, poskytovatelé) Komunitní plánování Komunitní plán sociálních služeb ve městě Brně * www.domovypotrebnych.cz * II. Plánovací cyklus 2010-2013 * Problém zařazení cílové skupiny obětí DN * Cílová skupina Děti, mládež a rodina * Priorita 5 Pomoc obětem domácího násilí * Opatření :Zajištění nabídky odborného sociálního poradenství pro oběti domácího násilí, Podpora a zkvalitňování služeb azylových domů pro matky s dětmi v městě, Rozšíření sociální práce v azylovém domě o práci v terénu, Zjištění potřebnosti tzv. krizových lůžek v současných azylových zařízeních, Podpora činnosti intervenčního centra Postupná realizace projektu ,,Zřízení azylového domu s utajenou adresou" Střednědobá strategie rozvoje sociálních služeb * Výstup komunitního plánování na úrovni krajů * Ve většině krajů nejsou dosud schváleny zastupitelstvy, ale již existují * Vycházejí z komunitních plánů a expertních názorů z obcí regionů a práce vlastní expertní skupiny. * Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji www.kr-jihomoravsky.cz * Cílová skupina děti, mládež do 26 let a rodina Priorita 3: Pomoc rodinám jejíž členové se stali oběťmi domácího násilí nebo se dostali do akutní krize (zahrnuje služby intervenčního centra, odborné sociální poradenství a krizová intervence a azylové bydlení * Jiné střednědobé plány nejsou vždy tak konkrétní. literatura k přednášce Institucionální síť Rosa o. s. Od dobrého úmyslu k dobré spolupráci, Praha 2006, www.rosa-os.cz Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji. www.kr-jihomoravsky.cz Komunitní plán sociálních služeb ve městě Brně 2007- 2009 www.brno.cz, www.domovypotrebnych.cz Ministerstvo práce a sociálních věcí, zákon o sociálních službách 108/2006Sb. A další prováděcí dokumenty. www.mpsv.cz