1 Manuál postupu rozhodování Rady pro rozhlasové a televizní vysílání o udělení licence k provozování rozhlasového a televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů podle zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání. 1. Úvod Aspekty průběhu licenčního řízení jako celku, které se dotýkají rozhodování Rady o jednotlivých uchazečích a tvoří předstupně k finálnímu porovnávání uchazečů a výběru žádosti: Celý postup licenčního řízení je zahájen jeho vyhlášením podle §15 zákona č. 231/2001 Sb., který zní: § 15 Zahájení licenčního řízení (1) Licenční řízení zahajuje Rada z vlastního podnětu nebo z podnětu uchazeče o licenci vyhlášením licenčního řízení. Před zahájením licenčního řízení si Rada vyžádá stanovisko Českého telekomunikačního úřadu vymezující územní rozsah vysílání způsobem podle odstavce 2 a jedná-li se o licenční řízení o udělení jedné nebo více licencí k vysílání jednoho nebo více programů šířených prostřednictvím vysílačů pouze digitálně, rovněž stanovisko Českého telekomunikačního úřadu k možnosti umístění v sítích elektronických komunikací; v případě podnětu uchazeče o licenci je Rada povinna vyžádat si od Českého telekomunikačního úřadu potřebná stanoviska nejpozději do 15 dnů ode dne, kdy podnět obdrží. Licenční řízení Rada vyhlásí nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy od Českého telekomunikačního úřadu obdrží stanovisko, které zahájení licenčního řízení umožňuje; vyžádá-li si Rada od Českého telekomunikačního úřadu k témuž licenčnímu řízení více než jedno stanovisko, počíná lhůta 30 dnů pro vyhlášení licenčního řízení běžet ode dne, kdy obdrží poslední z vyžádaných stanovisek, pokud tato stanoviska zahájení licenčního řízení umožňují. (2) Rada ve vyhlášení licenčního řízení stanoví lhůtu a místo podání žádosti o licenci, časový rozsah vysílání, územní rozsah vysílání určený souborem technických parametrů v případě analogového vysílání nebo diagramem využití rádiových kmitočtů v případě digitálního vysílání; u licenčního řízení na celoplošné vysílání Rada stanoví požadavky na základní programovou specifikaci celoplošného vysílání (dále jen ,,požadavky"). Rada oznámení o vyhlášení licenčního řízení zveřejní na úřední desce, nejméně ve dvou celostátních denících a způsobem umožňujícím dálkový přístup. (3) Rada odmítne žádosti o licenci doručené po stanovené lhůtě a žádosti, které jsou v rozporu s vyhlášenými požadavky. (4) O žádostech doručených Radě ve lhůtě podle odstavce 2 se vede společné licenční řízení. (5) V případě existence dvou nebo více sítí elektronických komunikací určených k 2 digitálnímu vysílání podle odstavce 1, Rada zahájí licenční řízení, aniž určí přiřazení programů konkrétním sítím elektronických komunikací. Rada taktéž neurčí strukturu programů v jednotlivých sítích elektronických komunikací. POSTUP RADY Licenční řízení zahajuje Rada z vlastního podnětu nebo z podnětu uchazeče o licenci vyhlášením licenčního řízení. Před zahájením licenčního řízení si Rada vyžádá potřebná stanoviska Českého telekomunikačního úřadu podle §15, odst. 1 zákona. Obdrží-li Rada podnět uchazeče o licenci k zahájení licenčního řízení, platí závazná zákonná lhůta k vyžádání těchto stanovisek v délce 15 dnů ode dne obdržení podnětu uchazeče o licenci. Samotné vyhlášení licenčního řízení je pak Rada povinna uskutečnit ve lhůtě 30 dnů ode dne obdržení stanovisek Českého telekomunikačního úřadu umožňujících zahájení licenčního řízení. Rada pro usnadnění pozdějšího hodnocení a za účelem získání dostatečných podkladů pro rozhodnutí již ve vyhlášení licenčního řízení upozorní uchazeče na nutnost seznámit se detailně s právní úpravou licenčního řízení, zejména pak se skutečnostmi významnými pro rozhodnutí Rady (§17 zákona). Uchazeči si musí být vědomi potřeby uvést ve svých žádostech dostatek relevantních faktů pro zhodnocení jejich žádostí z pohledu skutečností uvedených v §17 zákona a zároveň potřeby tato fakta doložit věrohodnými doklady. Jednotliví žadatelé tak již od samého počátku by měli vytvářet Radě potřebné podmínky pro rozhodnutí o udělení licence poskytnutím dostatečných podkladů k tomuto rozhodnutí (v této fázi zejména k těm oblastem, které nebudou projednávány ve veřejném slyšení). V průběhu řízení by to neměla být pouze Rada, kdo bude obstarávat množství podkladů pro rozhodnutí v licenčním řízení. Tyto podklady by primárně měly být doloženy uchazeči, což samozřejmě nevylučuje aktivitu Rady v tomto směru, zejména využití skutečností známých Radě z její činnosti a prosté dotazy na jiné subjekty (především jiné státní orgány) ke zjištění konkrétních skutečností, to však pouze v přiměřené míře. Ve smyslu zákonných ustanovení se tak Rada bude moci přednostně zaměřit na vlastní hodnocení žádostí. Na samém počátku licenčního řízení pak také Rada odmítne žádosti doručené po lhůtě a žádosti neodpovídající vyhlášeným požadavkům (zde bude v naprosté většině případů odůvodnění jednoduché). O zbývajících žádostech pak Rada vede společné řízení. 3 Na počátku řízení je pak také nutné prověřit, zda žadatelé odpovídají požadavkům uvedeným v §13 zákona č. 231/2001 Sb. S ohledem na odkaz obsažený v odst. 2 tohoto ustanovení se Rada zaměří též na zhodnocení, zda žadatel splňuje předpoklady podle §3a zákona č. 231/2001 Sb., který zní: § 3a Předpoklady pro účast v řízení o udělení licence k provozování vysílání a v řízení o registraci převzatého vysílání (1) Předpokladem k tomu, aby právnická osoba získala licenci nebo registraci, je, že splňuje podmínky stanovené pro podnikání v České republice zvláštním právním předpisem. 4c) Má-li právnická osoba právní formu akciové společnosti, je předpokladem k získání licence, že její akcie znějí na jméno. (2) Předpokladem k tomu, aby fyzická osoba získala licenci nebo registraci, je, že má plnou způsobilost k právním úkonům a splňuje podmínky stanovené pro podnikání v České republice zvláštním právním předpisem. 4c) (3) Je-li osoba uvedená v odstavci 2 zahraniční osobou,4d) která nemá v České republice organizační složku nebo trvalý pobyt, je povinna ustanovit si zástupce v České republice, oprávněného jednat za ni ve věcech upravených tímto zákonem. Rada podrobí podané žádosti přezkoumání, zda z pohledu obsahových náležitostí a přiložených dokladů odpovídají požadavkům stanoveným v §14 zákona, včetně prověření, zda k žádosti je přiložen také zákonem požadovaný obchodní plán. V případě zjištění nedostatků vyzve Rada písemně uchazeče k jejich odstranění. Pokud žadatel nedostatky ve stanovené lhůtě (ne kratší než 15 dnů) neodstraní, Rada jeho žádost odmítne. V odůvodnění je třeba specifikovat vadu žádosti s uvedením ustanovení zákona, o které Rada svůj závěr o nedostatku žádosti opírá, uvést, kdy Rada k jeho odstranění vyzvala a konstatovat, že ve stanovené lhůtě k odstranění nedošlo, případně pokud bylo doručeno opět vadné podání, neodstranění vady opět odůvodnit. Předseda Rady v další fázi licenčního řízení nařídí konání veřejného slyšení ve smyslu §16 zákona. K nařízení konání veřejného slyšení stanoví zákon v §16, odst. 1 následující lhůty: a) 30 dnů ode dne uplynutí lhůty pro podání žádosti o licenci stanovené Radou podle §15, odst. 2 zákona, týká-li se licenčního řízení vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů pouze digitálně, b) 90 dnů ode dne zahájení licenčního řízení v ostatních případech. Podle §16, odst. 2 zákona č. 231/2001 Sb. je veřejné slyšení určeno k projednání otázek týkajících se programové skladby navrhované jednotlivými účastníky licenčního řízení. Účastníci řízení jsou k veřejnému slyšení zváni pozvánkami s náležitostmi uvedenými v §16, odst. 5 zákona. Pozvánka již oproti minulosti nemusí obsahovat předmět jednání vymezený ve vztahu k jednotlivým účastníkům licenčního řízení, postačí pouze obecné uvedení předmětu jednání na daném veřejném slyšení v souladu se zákonným účelem veřejného slyšení. 4 V pozvánce lze však uvést skutečnosti, na něž se Rada hodlá daného uchazeče podrobněji tázat, případně uvést skutečnosti ze žádosti uchazeče, které by měly být ještě doplněny, vysvětleny či dále rozvedeny. Tímto způsobem Rada získává další podklady pro rozhodnutí, zejména ke kritériím zahrnutým v těch skutečnostech významných pro rozhodnutí o udělení licence, která mají vztah k programovým otázkám. Uchazeči lze v pozvánce doporučit doložení dalších dokladů k prokázání nebo doplnění skutečností jím uvedených. Významným podkladem pro konečné rozhodnutí Rady jsou jednotlivými uchazeči navržená znění licenčních podmínek (ve smyslu §16, odst. 4 zákona). Tyto návrhy znění licenčních podmínek jednak shrnou (alespoň v některých oblastech) skutečnosti uvedené dosud uchazečem jako podklady pro rozhodnutí Rady, jednak do značné míry ověřují původní záměry uchazeče, s ohledem na předpoklad jejich pozdější závaznosti. V rámci samotného veřejného slyšení, vedle ostatních zákonem předpokládaných kroků, lze také klást uchazečům otázky obecně se vztahující k jejich žádostem, a to zejména za účelem odstranění sporných či nejasných bodů v jejich podáních, případně doplnění dalších dokladů k jimi uváděným skutečnostem. Rada pořídí protokol o veřejném slyšení (spolu se zvukovým záznamem) podle §16, odst. 11 zákona. Protokol představuje důležitý shrnující a přehledný podklad (stále však jako jeden z mnoha podkladů) pro rozhodnutí Rady o udělení licence. 2. Skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady a kritéria jejich hodnocení Skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady o udělení licence jsou obsaženy v §17 zákona č. 231/2001 Sb., který zní: § 17 Skutečnosti významné pro rozhodování o žádostech o udělení licencí (1) Při rozhodování o udělení licence Rada hodnotí a) ekonomickou, organizační a technickou připravenost žadatele k zajištění vysílání, včetně výsledků dosavadního podnikání žadatele v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, pokud v této oblasti podnikal, b) transparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele, c) přínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů rozhlasového nebo televizního vysílání na území, které by mělo být rozhlasovým nebo televizním vysíláním pokryto, d) zastoupení evropské tvorby (§ 42), tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby (§ 43) v navrhované programové skladbě televizního vysílání, jde-li o licenci k televiznímu vysílání, 5 e) přínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby, f) v televizním vysílání připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, g) přínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice. (2) Při udělování licence k digitálnímu vysílání Rada hodnotí a) ekonomickou, organizační a technickou připravenost žadatele k zajištění vysílání, transparentnost jeho vlastnických vztahů, přínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů a zastoupení evropské tvorby (§ 42), tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby (§ 43) v navrhované programové skladbě televizního vysílání, b) přínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby, c) připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené, d) přínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice. (3) Licenci nelze udělit uchazeči, kterému byla licence odejmuta nebo zrušena registrace v předcházejících pěti letech z důvodů porušení zákona a nebo pokud osoba, která předkládá výpis z evidence Rejstříku trestů, byla pravomocně odsouzena pro úmyslný trestný čin. (4) Licenci k provozování rozhlasového nebo televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů pouze digitálně nebo registrací [§ 2 odst. 1 písm. g), § 26 a násl.] k provozování převzatého vysílání pouze digitálně nelze udělit podnikateli zajišťujícímu síť elektronických komunikací1) (dále jen ,,podnikatel sítě elektronických komunikací") nebo skupině podnikatelů sítě elektronických komunikací nebo osobě, která je ekonomicky nebo personálně spojena s podnikatelem nebo skupinou podnikatelů sítě elektronických komunikací; to neplatí v případech, kdy je licence k provozování rozhlasového nebo televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů pouze digitálně udělena přímo ze zákona. Ekonomicky nebo personálně spojenými osobami se rozumí, jestliže se jedna osoba podílí přímo nebo nepřímo na vedení, kontrole nebo jmění druhé osoby nebo jestliže se shodné právnické nebo fyzické osoby přímo nebo nepřímo podílejí na vedení, kontrole nebo jmění obou osob. Účastí na kontrole či jmění se rozumí vlastnictví více než 20 % podílu na základním kapitálu nebo podílu s hlasovacím právem; podíl na základním kapitálu nebo podíl s hlasovacím právem ve zdaňovacím období se stanoví jako podíl součtu stavů k poslednímu dni každého měsíce a počtu měsíců ve zdaňovacím období. 6 POSTUP RADY Rada efektivně a zároveň za pomocí dílčích kritériích transparentně hodnotí žádosti uchazečů ve vztahu k těmto skutečnostem. Podle nich hodnotí míru naplnění jednotlivých zákonných skutečností u jednotlivých žádostí. Podle této míry pak žádosti navzájem porovná a vybere tu, která v souhrnu všech hodnocených kritérií zahrnutých do skutečností ve smyslu § 17 zákona bude nejlepší. Takto objektivizovaný postup hodnocení, jehož průběh lze zaznamenávat, bude také předpokladem dostatečně podrobného odůvodnění všech (i zamítavých výroků) rozhodnutí o udělení licence, z něhož bude vyplývat, jakými konkrétními úvahami a hodnoceními jakých skutečností se Rada při udělení licence a zamítnutí ostatních žádostí řídila. V samotném procesu hodnocení žádostí Rada u každé skutečnosti významné pro rozhodnutí provede na základě dílčích kritérií celkové vyhodnocení. Naplnění kritérií Rada vždy uzavře dílčím vyhodnocením, zejména slovním komentářem a vyjádřením na stupnici nesplňuje ­ splňuje částečně ­ splňuje, které provádějí členové Rady jednotlivě. Souhrn dílčích vyhodnocení představuje míru a kvalitu naplnění konkrétních zákonných požadavků (§17 zákona) jednotlivými uchazeči. Toto hodnocení představuje syntézu výsledků a poznatků získaných dosud Radou o podaných žádostech, obsahu těchto žádostí i uchazečích, jakož i soulad těchto výsledků a poznatků se skutečnostmi významnými pro rozhodnutí Rady (§17 zákona) uvedenými v zákoně. Stanovená kritéria představují základní parametry hodnocení podaných žádostí. Rada je oprávněna si z těchto kritérií, hlasováním svých členů, pro jednotlivá konkrétní licenční řízení vybírat vždy sadu hodnotících kritérií na míru (podle povahy řízení, konkrétních místních podmínek a dalších okolností). Při hodnocení žádostí musí Rada respektovat úpravu v zákoně č. 231/2001 Sb. v novelizovaném znění oddělující zvlášť (§17, odst. 2 zákona) pravidla pro rozhodování o udělení licence k digitálnímu vysílání. Jde-li o skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady, jsou v tomto případě významné odlišnosti následující: a) ekonomickou, organizační a technickou připravenost žadatele k zajištění vysílání, transparentnost jeho vlastnických vztahů, přínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů, zastoupení evropské tvorby (§ 42), tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby (§ 43) v navrhované programové skladbě televizního vysílání Rada hodnotí vcelku jako jednu skutečnost významnou pro její rozhodnutí, b) Rada nehodnotí výsledky dosavadního podnikání žadatele v oblasti vysílání, pokud v této oblasti podnikal. Těmto odlišnostem musí Rada přizpůsobit též výběr sady hodnotících kritérií pro konkrétní řízení o udělení licence k digitálnímu vysílání, které si stanoví právě podle zákonných skutečností významných pro její rozhodování uvedených pro tento případ v odst. 2 §17 zákona č. 231/2001 Sb. 7 Skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady (§17 zákona): a) ekonomická, organizační a technická připravenost žadatele k zajištění vysílání, včetně výsledků dosavadního podnikání žadatele v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, pokud v této oblasti podnikal POSTUP RADY V této oblasti Rada hodnotí žadatele ve vztahu k jeho objektivním možnostem využít efektivně udělenou vysílací licenci. Hodnocení výsledků dosavadního podnikání žadatele v oblasti rozhlasového a televizního vysílání je třeba provést a zahrnout do celkového hodnocení tak, aby nediskriminovalo subjekty nově do oboru příchozí. Ekonomická připravenost V této souvislosti Rada zkoumá dostupné údaje a poznatky o: a) ekonomické stabilitě, b) ekonomickém zdraví, c) ekonomickém postavení, d) pověsti, e) a věrohodnosti žadatele, které vyústí v základní ekonomický rating žadatele. Prověření stejných skutečností Rada podle možnosti zajistí i u zakladatelů či společníků žadatele. Zdrojem pro poznání Rady jsou veřejné databáze, zejména obchodní rejstříky, registr ekonomických subjektů, katastr nemovitostí, živnostenský rejstřík, registry plátců daní, internetové databáze dlužníků a obvyklé zdroje ekonomických informací. Dále je možné získání potřebných věrohodných údajů od specializovaných agentur. Zjištěné údaje (ekonomický rating žadatele) jsou obecným základem pro zhodnocení ekonomické připravenosti. Dále Rada hodnotí výši základního kapitálu, jeho strukturu a množství prostředků vyčleněných na investici do vysílání. Rada využívá zejména údajů, které musí podle zákona obsahovat žádost, v této souvislosti zhodnotí rovněž obsah k žádosti o licenci přiloženého obchodního plánu. Množství investičních prostředků má být věrohodně doloženo. Hodnotí se také, jak bude žadatel schopen (a z jakých zdrojů ­ vlastních, cizích s poměrem mezi nimi) financovat vysílání v dalších letech za jeho běžného provozu, a dojde též posouzení hrozby případné platební neschopnosti. I zde bude významné posouzení žadatelem předloženého obchodního plánu. Významné je stadium existence uchazeče, z něhož Rada zjistí, zda uchazeč byl teprve založen, nebo zda již byl zapsán do obchodního rejstříku a splnil všechny k tomu nutné předpoklady, zda se jedná o živý, fungující a stabilní subjekt, s odpovídajícím podnikatelským oprávněním. 8 V návaznosti na uvedené skutečnosti Rada posoudí schopnost žadatele zahájit vysílání ve stanoveném (zákonném) termínu. Organizační připravenost V oblasti organizační připravenosti Rada posoudí také smluvní zajištění předpokladů k zahájení vysílání, v jeho rámci pak zejména stadium smluvní přípravy, jaké smlouvy má žadatel uzavřeny, s kým, na jakou dobu, zda se jedná například o smlouvy o smlouvách budoucích nebo smlouvy připravené k okamžitému plnění nebo zda je budoucí vztah zajištěn jiným dostatečně hodnotným způsobem. Zvláště pak Rada zohlední, zda žadatel má uzavřené smlouvy s provozovateli vysílačů či jaká jednání a s jakým výsledkem vedl s provozovateli sítí. Rada se zaměří rovněž na navrhovanou organizační strukturu žadatele a posoudí její dostatečnost a vhodnost pro zamýšlený projekt. V této souvislosti Rada přezkoumá také personální vybavenost uchazeče nezbytnými odborníky, jakož i dalšími osobami, jichž je potřeba pro zahájení vysílání. V návaznosti na zjištěné skutečnosti Rada posoudí schopnost a připravenost žadatele zahájit vysílání ve stanoveném (zákonném) termínu. Při hodnocení Rada vychází zejména z údajů předložených žadatelem a dále též ze skutečností známých Radě z její činnosti. Technická připravenost Rada přezkoumá vybavenost žadatele technickými prostředky k vysílání, zejména skutečnost, zda takovými prostředky přímo disponuje, nebo zda a jak kvalitně má zajištěn smluvní přístup k takovým prostředkům. Rada taktéž podle okolností přezkoumá přístup žadatele ke zkoordinované kótě. V návaznosti na tyto skutečnosti Rada opět zhodnotí schopnost žadatele zahájit vysílání ve stanoveném (zákonném) termínu. Pokud žadatel již v dřívější době podnikal v oblasti rozhlasového a televizního vysílání, přezkoumá Rada výsledky dosažené žadatelem při dosavadním podnikání v oboru. Zde Rada zhodnotí zejména ekonomické výsledky podnikání uchazeče, dodržování právních předpisů a etických norem v oboru platných, dosavadní plnění licenčních podmínek uchazečem při dřívějším vysílání, které provozoval, jeho přínos rozvoji původní tvorby, jeho přínos rozvoji kultury menšin. Jak již uvedeno výše, výsledky dosažené žadatelem při jeho dosavadním podnikání v oboru Rada nehodnotí při udělování licence k digitálnímu vysílání (§17, odst. 2 zákona). Při hodnocení Rada vychází zejména z údajů předložených žadatelem a dále též ze skutečností známých Radě z její činnosti. 9 b) transparentnost vlastnických vztahů ve společnosti žadatele Při hodnocení této oblasti se Rada zaměří zejména na zamezení rizika vzniku nebezpečí skrytého zneužití moci elektronických médií k partikulárním politickým, ekonomickým či jiným soukromým zájmům. Rada dbá zejména na otevřenost a obecnou známost osob vykonávajících vliv na vysílající subjekt. Rada při hodnocení v této oblasti zohlední především právní formu zakladatele, a to v úzké návaznosti na strukturu, dohledatelnost a možnost přístupu veřejnosti k informacím o vlastnících společnosti spolu s možností reálné komunikace s těmito vlastníky. Rada zároveň přezkoumá soulad zápisu o žadateli v obchodním rejstříku či v jiné obdobné veřejné evidenci se skutečností. Zde položí Rada důraz zejména na zkoumání transparentnosti sídla žadatele, včetně možnosti doručování pošty na tuto adresu. Stejné skutečnosti jako v předchozím odstavci pak Rada přezkoumá u zakladatele či společníka žadatele s největším podílem ve společnosti žadatele. Rada při svém hodnocení zkoumá také stabilitu vlastnických vztahů u žadatele, poměry při ovládání žadatelského subjektu, výkon hlasovacích a ovládacích práv u žadatele, přičemž zohlední případné soudní spory o vlastnictví společnosti žadatele, případně spory o podíly v této společnosti. Při posuzování shora uvedených skutečností Rada vyjde zejména z veřejné přístupných evidencí o jednotlivých subjektech, z informací ve věrohodných sdělovacích prostředcích, ze skutečností známých Radě z její činnosti a z údajů předaných žadatelem. c) přínos programové skladby navrhované žadatelem o licenci k rozmanitosti stávající nabídky programů rozhlasového nebo televizního vysílání na území, které by mělo být rozhlasovým nebo televizním vysíláním pokryto Rada zhodnotí obsah žádosti každého žadatele a posoudí, zda v případě, že by mu byla udělena licence, existuje předpoklad rozšíření a obohacení programové skladby na daném území. V případě rozhodování o udělení licence k digitálnímu vysílání není tato skutečnost významná pro rozhodnutí Rady a její hodnocení striktně vázáno ke konkrétnímu území. Rada zároveň posoudí, zda existuje předpoklad získání si okruhu posluchačů pro žadatelem navrhovanou programovou skladbu. Rada u žádostí tyto skutečnosti významné pro rozhodnutí a jednotlivá kritéria zhodnotí až po předchozí přípravě spočívající v rozboru obsahu vysílání zachytitelného na území, o něž se v licenčním řízení jedná, zjištění převažujících žánrů ve vysílání a celkové bohatosti zachytitelného programu na území. Rada vyjde také z analýzy struktury obyvatel na daném území a z případného průzkumu jejich preferencí, pokud byl v minulosti proveden. K vlastnímu hodnocení pak Rada použije především údaje uvedené žadatelem v jeho žádosti. 10 d) zastoupení evropské tvorby (§ 42), tvorby evropských nezávislých producentů a současné tvorby (§ 43) v navrhované programové skladbě televizního vysílání, jde-li o licenci k televiznímu vysílání Rada v první fázi zhodnotí, zda zastoupení těchto oblastí tvorby odpovídá požadavkům zákona. Dojde-li Rada v tomto bodě ke kladnému závěru, zhodnotí následně také skutečnou výši, tedy podíl těchto oblastí tvorby na vysílání v absolutní hodnotě. V této souvislosti Rada posoudí zajištění splnění žadatelem uvedených údajů, především v oblasti smluvního zabezpečení odpovídajících programů. Předmětem hodnocení Rady z pohledu podílu zastoupení uvedených oblastí tvorby budou samotné údaje uváděné žadateli v jejich žádostech a navržené jako závazná licenční podmínka ze strany žadatele. e) přínos uchazeče pro rozvoj původní tvorby Rada zkoumá a hodnotí předpokládaný druh a rozsah vlastní původní tvorby zajišťované žadatelem v oblasti televizních či rozhlasových pořadů. V závislosti na druhu licenčního řízení Rada v rámci hodnocení zohlední vlastní tvorbu v oblasti televizních dokumentů, televizních filmů, seriálů, zábavných pořadů, rozhlasových reportáží a zábavných pořadů a podobně. U licenčních řízení, jejichž předmětem je licence k televiznímu vysílání, Rada posoudí vlastní původní tvorbu zajišťovanou žadatelem, případně přímé podílení se žadatele na takové původní tvorbě v pozici koproducenta či jinak spolupracujícího subjektu. V souvislosti s těmito hodnocenými oblastmi Rada posoudí, zda si žadatel vytvořil dostatečné podmínky pro splnění deklarovaných záměrů v oblasti původní tvorby, zejména zda navázal příslušné vztahy s odpovídajícími uměleckými partnery. Rada přezkoumá rovněž ochotu a způsobilost žadatele přispívat nad rámec svých povinností na rozvoj původní tvorby, případně jeho minulé sponzorské a podobné aktivity v oblasti rozvoje původní tvorby. Definici rozsahu původní tvorby pro účely hodnocení této oblasti si Rada stanoví hlasováním před zvolením konkrétních hodnotících kritérií. Při samotném hodnocení pak Rada vyjde z údajů uvedených žadateli v jejich žádostech a v licenčních podmínkách navržených jako závazné ze strany žadatele. 11 f) v televizním vysílání připravenost žadatele opatřit určité procento vysílaných pořadů skrytými nebo otevřenými titulky pro sluchově postižené Rada posoudí vhodnost uchazečem navrhovaného řešení z pohledu komfortu řešení pro sluchové postižené osoby a zároveň z pohledu neovlivnění a neomezení parametrů vysílání (zejména obrazu a zvuku) v obecné rovině. Rada zároveň přezkoumá uchazečem uvedené a zajištěné předpoklady ke splnění jeho závazku v rámci této oblasti hodnocení, zejména pak odborné technické, personální a organizační zázemí žadatele a stav přípravy žadatele na plnění jeho závazku. Rada zhodnotí schopnost uchazeče přijmout závazek ve smyslu této zákonem stanovené skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady a výši podílu, přičemž vyjde především z obsahu jeho žádosti a z žadatelem navržených závazných licenčních podmínek. g) přínos žadatele k zajištění rozvoje kultury národnostních, etnických a jiných menšin v České republice Rada provede hodnocení druhu a počtu menšin, na něž se žadatel hodlá zaměřit ve svém vysílání, zejména z pohledu početnosti těchto menšin a současného stavu uspokojování jejich potřeb. Předmětem hodnocení Rady budou rovněž konkrétní potřeby menšin, které žadatel hodlá uspokojovat, opět z pohledu jejich současného stavu, a také rozsah času vyhrazeného ve vysílání menšinám. Rada dále při svém hodnocení zkoumá i způsob předpokládaného oslovení menšin, povahu a druh předpokládaného vysílání (žánr). Rada zohlední rovněž možnosti zapojení menšin do přípravy vysílání pro ně, zahrnuté žadatelem do obsahu jeho žádosti, zejména pak z pohledu možného moderování pořadů osobami, jež jsou příslušníky menšin. K hodnocení této zákonem zakotvené skutečnosti a v rámci stanovených dílčích kritérií Rada přistoupí po provedení analýzy obsahu žádosti z pohledu nabízených podmínek ve vztahu ke struktuře všech relevantních a významných skupin a jejich potřebám. Rada při hodnocení vyjde zejména z obsahů žádostí žadatelů a využije také údaje, které jsou jí známy z vlastní činnosti. Ve svém rozhodovacím procesu Rada v každém případě rovněž prověří, zda se na žadatele nevztahuje některá z překážek udělení licence podle § 17 odst. 3 zákona. V případě rozhodování o udělení licence k provozování rozhlasového nebo televizního vysílání šířeného prostřednictvím vysílačů pouze digitálně (a v případě rozhodování o registraci k provozování převzatého vysílání pouze digitálně) Rada postupuje podle §17, odst. 4 zákona č. 231/2001 Sb. a licenci neudělí (nevydá rozhodnutí o registraci) podnikateli zajišťujícímu síť elektronických komunikací, skupině takových podnikatelů nebo osobě ekonomicky nebo personálně spojené s takovým podnikatelem či skupinou podnikatelů. V této souvislosti je třeba věnovat pozornost definici pojmu ekonomicky nebo personálně spojených osob obsažené v 12 §17, odst. 4 zákona a zkoumat skutečnosti nezbytné k posouzení naplnění této definice, tj. zejména přímý či nepřímý podíl na vedení, kontrole nebo jmění druhé osoby. Účast na kontrole či jmění jsou pak v tomto ustanovení dále definovány, přičemž hranicí je zde vlastnictví 20% podílu na základním kapitálu druhé osoby nebo podílu s hlasovacím právem. Komplexní hodnocení Po dílčím vyhodnocení všech projektů přistoupí Rada ke komplexnímu zhodnocení jednotlivých žádostí z pohledu naplnění všech významných skutečností podle §17 zákona, přičemž uvede oblasti, kde shledala vysokou míru a kvalitu naplnění skutečností významných pro rozhodnutí Rady u dané konkrétní žádosti a kde naopak tuto míru a kvalitu naplnění shledala nízkou. Toto komplexní zhodnocení uvedené v předchozím odstavci se stane hlavním podkladem pro rozhodování Rady o vlastním udělení licence, uskutečněné na neveřejném zasedání Rady. Rozhodování Rady bude provedeno v souladu s pravidly uvedenými v zákoně č. 231/2001 Sb., který vyžaduje k udělení licence uchazeči souhlas kvalifikované většiny devíti členů Rady. Pokud při prvním rozhodování Rady žádná ze žádostí neobdrží alespoň devět hlasů, Rada po rozpravě rozhoduje znovu. Neobdrží-li ani při druhém rozhodování žádná z podaných žádostí alespoň devět hlasů, platí, že všechny žádosti jsou zamítnuty a licence nebude udělena žádnému ze žadatelů. V průběhu rozhodování nebo po jeho skončení Rada každému ze svých členů umožní, aby své rozhodnutí vyjádřené hlasováním odůvodnil, tedy aby uvedl skutečnosti, které jej vedly k tomu, že rozhodoval určitým způsobem a v případě, že nesouhlasí s většinovým rozhodnutím Rady, aby uvedl skutečnosti jeho postoj odůvodňující. Tato protokolovaná vyjádření členů Rady použije Rada bez uvedení totožnosti svých členů jako podklad pro odůvodnění rozhodnutí o udělení licence, zejména ve vztahu k odmítnutým žadatelům. Průběh komplexního hodnocení diktuje předsedající nebo pověřený člen Rady do protokolu. 3. Obsah podrobného odůvodnění rozhodnutí o udělení licence Všechna rozhodnutí Rady o udělení licence musejí splňovat zákonné požadavky na jejich náležitosti, které jsou uvedeny zejména v §18, odst. 3 a 4 zákona č. 231/2001 Sb., v tomto znění: (3) Rozhodnutí o udělení licence obsahuje výrok o udělení licence jednomu ze žadatelů o licenci a o zamítnutí žádostí ostatních žadatelů, podrobné odůvodnění, které obsahuje kritéria, na základě kterých byla licence udělena žadateli o licenci a zamítnuty žádosti všech ostatních účastníků řízení, a poučení o opravném prostředku. 13 (4) Rozhodnutí o udělení licence dále obsahuje a) označení provozovatele vysílání s licencí, b) označení (název) programu a označení, zda program bude šířen celoplošně, regionálně či místně, c) časový rozsah vysílání a územní rozsah vysílání podle §2, odst. 1 písm. y) zákona č. 231/2001 Sb., d) dobu, na kterou byla licence udělena, e) základní programovou specifikaci a další programové podmínky, včetně uvedení údaje, zda se jedná o plnoformátový program; v případě digitálního vysílání rovněž podmínky týkající se povinnosti provozovatele vysílání vytvářet a poskytovat soubory datových údajů pro obsah elektronického programového průvodce a podmínky týkající se poskytování případných dalších služeb přímo souvisejících s programem, f) územní rozsah vysílání u kabelových systémů, (dále jen "licenční podmínky"). POSTUP RADY Při vypracovávání podrobného odůvodnění rozhodnutí v licenčním řízení vychází Rada ze základní zásady, že odůvodnění rozhodnutí musí zhodnotit průběh celého řízení, poukázat na jeho podstatné fáze a úkony v nich učiněné, shrnout podstatný obsah žádostí podaných účastníky řízení a následně uvést veškeré úvahy, jimiž se Rada řídila při přijetí konečného rozhodnutí o udělení licence a zamítnutí ostatních žádostí. Při podrobném odůvodnění rozhodnutí Rada vždy poukazuje na konkrétní skutečnosti, které hodnotila, přičemž tyto skutečnosti musejí vždy mít oporu v obsahu spisu, tedy všechny důvody pro dané rozhodnutí musejí vycházet z objektivních podkladů obsažených ve správním spisu vedeném Radou. Ta dbá na dodržení zásady, že je nutné odůvodnit rozhodnutí ve vztahu ke všem účastníkům řízení a odůvodnit všechny výroky rozhodnutí, včetně zamítavých. Konkrétním obsahem podrobného odůvodnění rozhodnutí bude v první řadě poukázání na jednotlivé kroky uskutečněné v průběhu řízení. Odůvodnění má být uvedeno zmínkou o vyhlášení licenčního řízení se zopakováním podmínek v něm stanovených. Následně Rada v podrobném odůvodnění označí účastníky řízení, kteří podali žádosti včas, se zmínkou o žádostech podaných pozdě. V této souvislosti odůvodnění rozhodnutí konstatuje, že žádosti, o nichž bylo vedeno společné řízení, splnily zákonné obsahové i formální požadavky, případně je třeba uvést, které žádosti byly pro nesplnění těchto požadavků odmítnuty. Na úvod Rada stručně uvede podstatný obsah žádostí jednotlivých účastníků spolu s případnými změnami uskutečněnými v pozdějším řízení. V podrobném odůvodnění rozhodnutí o udělení licence dále Rada potvrdí splnění poplatkové povinnosti (uhrazení správního poplatku) jednotlivými žadateli 14 a uvede skutečnosti týkajících se konaného veřejného slyšení spolu s podstatnými fakty, které z něj případně vyplynuly. Nedošlo-li pak v řízení k žádným dalším podstatným krokům či nevyšly najevo jiné podstatné okolnosti, přistoupí Rada k samotnému odůvodnění výroků v rozhodnutí obsažených. Na úvod je třeba zopakovat zákonné skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady (§17 zákona), jimiž se Rada při svém rozhodování řídí. Po uvedení obecných zákonných skutečností významných pro rozhodnutí Rada v písemném odůvodnění vždy specifikuje jednotlivá dílčí kritéria, která si pro tyto zákonné skutečnosti a jejich posuzování stanovila. Po tomto úvodu Rada v odůvodnění specifikuje (obecně, případně ke každému kritériu zvlášť) způsob hodnocení, který zvolila a naváže popisem procesu hodnocení jednotlivých dílčích kritérií s uvedením konkrétních výsledků hodnocení u jednotlivých žádostí. Poté Rada popíše výsledky navazujícího hodnocení splnění a míry (kvality) splnění jednotlivých skutečností významných pro rozhodnutí (§17 zákona) u jednotlivých žádostí, provedeného na podkladě předchozího zhodnocení dílčích kritérií. Na tuto část pak bude v odůvodnění navazovat komplexní vyhodnocení jednotlivých žádostí z pohledu všech skutečností uvedených v §17 zákona. Podrobné odůvodnění pak zdůrazní, že tyto závěry (především komplexní hodnocení) tvořily podklady pro samotné rozhodování Rady o udělení licence. Bude popsán průběh a výsledek hlasování. Podrobné odůvodnění vlastního udělení licence bude provedeno podrobným rozborem výsledků hodnocení úspěšné žádosti z pohledu skutečností významných pro rozhodnutí (podpůrně také zvolených dílčích kritérií), přičemž doplněny v kontextu budou argumenty uvedené samotnými členy Rady k odůvodnění jejich rozhodování, a to bez specifikace jmen členů Rady. Obdobným způsobem pak bude provedeno odůvodnění zamítnutí každé jednotlivé neúspěšné žádosti (rozbor hodnocení, argumenty členů Rady) s tím, že budou provedena srovnání se žádostí vítězného uchazeče k osvětlení, v čem každá jednotlivá zamítnutá žádost naplnila skutečnosti významné pro rozhodnutí Rady v menší míře (nebo méně kvalitně) než vítězný žadatel ve své žádosti. Z podrobného odůvodnění musí být jednoznačně patrné úvahy Rady, které vedly k jejímu rozhodnutí vyjádřenému ve výrocích rozhodnutí o udělení licence. V Praze dne 12.6.2006 Ing. Václav Žák v.r. předseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání