.~~.. .".., "I' / 14 1EI1/Z;!e- ;2UI'Klul --------_.-­ E7el1Ul({a?ll(~ft1J'/l~!JlIC:6c)Zl~(J@u i';'}1Jt:1/ ( tJ/10Ylffi)llI/ l)/i /1q 2( 0 2 ) II Totem vsak nenf pouze jmenem - je to emblem, skutecny erb, na jehoz analogie s heraldickym erbem bylo jiz mnohokrat poukazovano, "Kazda rodina," ffka Grey v souvislosti s Australci, "pfijfma n~jake zvffe nebo rostlinu za sviij erb a znak (as their crest and sign)";54 a to, co Grey nazyva rodinou, je zcela jednoznacne klan. Take Fison a Howit souhlasf: "Organizace australske spolecnosti svM~f 0 tom, ze totem je predevsfrn znakem ur6te skupiny (the badge of a group)."H Ve stejnern smyslu mluvf 0 totemu severoamerickych Indianii Schoolcraft: "Totem je vlastne kresbou odpovfdajfcf heraldickyrn emblemum civilizovanych narodu, ktere rna kaZda osoba pravo nositjako znak vlastnf rodove prfslusnosti, Tfmto smerem odkazuje take etymologie slova odvozeneho od dodaim, cof znamena vesnici nebo sfdlo rodu."56 Kdyf Indiani uzavfrali svazky a smlouvy s Evropany, dohody takto uzavrene stvrzoval kazdy kmen svym toternem.V ~3 Totem klanu v pravern slova smyslu je u kmene Haida rUznorod~j§f nef totem fratri]. Zvyk, podle n~jf klan mOfe darovat ncbo prodat pravo nosit jmeno sveho totemu, vede k tomu, fe uvnitf kafdeho klanu existuje nekolik totemu, z nichf ni!ktere m~ spolecne s ostatnfrni klany; viz J. R. Swanton, tamt., str. 107 a 268. Protoze Swanton nazyv~ fratrie klany, je nucen nazvat klan v pravern slova smyslu rodinou a skutecnou rodinu pak domacnosti (household). 0 skutecnern vyznamu jfm uffvane terminologie ne1ze pochybovat. ~4 G. Grey, Journals of two Expeditions of Discovery in North-West and Western Australia, II, str. 228. ss L. Fison - A. W. Howitt, Kamilaroi and Kurnai, str. 165. ~6 H. Schoolcraft, Indian Tribes ofthe United States, I, str. 420. Srv. I, str. 52. Tato etymo1ogieje v§aksporn~. Srv. Handbook ofAmerican Indians North of Mexico, 11: Totem, str. 787 (viz Annual Report of the Bureau ofAmerican Ethnology to the Smithoniallnstitut). ~7 H. Schoolcraft, Indian Tribes ofthe Unites States, III, sIr. 184.G. Mallery, PictureWriting ofthe American Indians, str. 377. 124 I. Vira v totem Feudalnf slechta si ve sve dobe nechavala na zdi hradii, na zbrane i riizne uzitkove pfedmety, jez vlastnila, ruznymi zpiisoby tesat, ryt a malovat sve erby: Australci i severoamerictf Indiani delajf se svymi totemy totez. Indiani doprovazejfcf Samuela Hearna si pfed bitvou pomalovavali ~tfty svyrn totemem.V PodIe Charlevoixe pouzfvaly n~ktere indianske kmeny v dobe valky skutecnych zastav, vytvorenych z kusii kiiry nasazenych na ty~, na nichz byly zobrazeny totemy.P? Podle zvyku Indianii Tlinkitii, dojde-li ke konfliktu mezi dvema klany, jeho zastupci vyslanf na souboj majf na hlave helmu s vyobrazenfm pH slusneho totemu.s? Irokezove hazeli na kafdy vigvam na znamenf klanove pffslusnosti kiizi zvffete, ktere bylo jeho totemern.s! Podle jinych badatelii byvalo vycpane zvffe vztyceno pred vchodern.s- V kmeni Wyandot rna kaZdy klan sve vlastnf ornamenty a malby.63 Indiani kmene Omahii - a Siouxove obecne - si rnalujf sviij totem na stany.64 V phpade usedlych spolecnostf, kde byl stan nahrazen domem a kde je vytvarne umenf vyspelejsf, byly toterny vyryvany do dfevenych sloupii ~i na steny. Takje tomu napffklad u kmene Haida, Cimsjan, sam nebo Tlinkit. "Velmi zvlastn! dekoracf domu u Indianu krnene Tlinkit," uvadf Krause, ,je zpodobenf toternu." Jsou to zvffecf tvary, nekdy kombinovane s tvary lidskymi, jez jsou vytesany na sloupy vztycovane po stranach vchodu. Casto dosahujf az patnacti metrii vysky a obvykle jsou velmi pestle pomalovany.v Tato zobrazenf totemu vsak ve vesnicfch Tlinkitii nebyvajf plfli~ ~asta; nachazejf se pouze pred obydlfrn na~elnfka nebo bohatych pi'fslu~nfkiikmene. Daleko ~ast~j~fjsou u sousednfch Haidii, kde jich byva u jednoho domu i n~kolik.66 Vesnice ~M S. Hearne, Journey from Fort Prince Wales in Hundson's Bay the Northern Ocean, str. 148 (citovano podle J. Frazera, Totemism and Exogamy, str. 30). ~y H. Charlevoix, Histoire et description de La Nouvelle France, V, str. 329. 60 A. Krause, Die Tlinkit-Indianer, str. 248. 61 E. A. Smith, The Myths ofthe Iroquois, str. 78. 62 R. 1. Dodge, Our Wild Indians, str. 225. 63 1. W. Powell, Wyandot Government, sIr. 64. 64 1. O. Dorsey, Omaha Sociology, sIr. 229, 240, 248. M A. Krause, Die Tlinkit-Indianer, sIr. 130-131. M Tamt.. sIr. 308. 125 ---) Kniha druha: Elementami ndboienske piedstavy kmene Haida s cetnymi fezbarsky ztvarnenyrni sloupy vztycenymi po vsech stranach a dosahujicfmi casto znacne vysky, piisobf dojmem posvatne vesnice, s postavenyrni drobnymi zvonickami ci minarety.s? U kmene Salisii se nekdy setkavame se zobrazenfrni totemu take na vniti'nfch zdech domu.68 Objevuje se i na clunech, na nejruznejsfch nastrojfch nebo na pohi'ebnfch sloupech.s? Pfedchazejfcf pi'fldady se vsechny bez vyjimky vztahujf k severoamerickym Indianiim. To proto, ze tyto sochy, rytiny a trvala zobrazenf jsou mozna pouze tam, kde vytvarne umenf dosahlo jiz urciteho stupne technicke dokonalosti, s nfl. se u australskych kmenii jeste nesetkavame. Proto jsou i vYSe zmiiiovane zpiisoby zobrazovanf totemu v Australii mnohem vzacnejsf a vcelku netypicke, Presto vsak existujf, Kmen Warramunga pohfbfva na konci pohrebntch obi'adii telesne poziistatky mrtvych Gel. byly pi'edtfm ususeny a rozdrceny na prach) a vedle mfsta jejich poslednfho odpocinku je na zem namalovan obraz pfedstavujict totem.I? Kmeny Mara a Anula ukladajf telo mrtveho do vydlabaneho kusu kmene ozdobeneho kresbami charakteristickymi pro totem." V Novem Jiznfrn Walesu se Oxley setkal s obrazy (jimz Brough Smyth pi'ipisuje charakter totemu) vyrytyrni na stromech stojfcich kolem mfsta domorodeho pohrbu."? Domorodci z Haut Darlingu si ryjf obrazy totemu na miusnice.73 Podle 67 Viz fotografii takove vesnice v J. R. Swanton, Contributions to the Ethnology of the Haida, obr. IX. Srv. E. B. Tylor, Totem Post of the Haida Village ofMasset, str. 133 (viz JA!, nova fada, I). 68 H. Tout, Report on the Ethnology of the Statlumn of British Columbia, str. 155. 69 A. Krause, Die Tlinkit-lndianer, str. 230; J. R. Swanton, Contributions to the Ethnology ofthe Haida, str. 129, 135 n.; H. Schoolcraft, Indian Tribes of the Unites States, I, str. 52-53, 337,356. v poslednfm zrniiiovanem pi'fpadeje totem zobrazen vzhuru nohama na znamenf smutku. S podobnym vyznamem se setklivlime take u kmene Krfkii (Swan v knize H. Schoolcrafta, Indian Tribes ofthe United States, V, str. 265), kmene Delawaru (1. G. Heckenwelder, An Account of the History, Manners and Customs ofthe Indian Nation Who Once Inhabited Pennsylvania, str. 246-247). 7U B. Spencer - F.-J. Gillen, North. Tr., str. 168,537,540. 7\ Tamt., str. 174. 72 R. Brough Smyth, The Aborigines ofVictoria, I, str. 99 n. 73 Tamt., str. 248; Strehlow nachlizfobdobny pl'fpad u kmene Aranda; viz Die Aranda- und Loritja-Stiimme in Zentral-Australien, III, str. 68. 126 ~ 1'1 .1. I ~. I. I I II ˇ 'II~ I. Vlra v totem 'I Collinse byvajf obrazci s pravdepodobne stejnym vyznamem pokryty veskere nastroje; stejny druh obrazii se nachazi ina skalach.?" Takove totemove malby jsou patrne daleko castejsf, nef se zda, protoze z duvo­ du, ktere osvetlfrne pozdeji, nelze jejich skutecny vyznam vzdy pfesne urcit, Tyto ruznorode pi'fklady jiz naznacujt, jake mfsto v zivote primitivnich spolecnosti totem zaujfrna. Presto se az do nedavne doby zdalo, ze zustava mimo cloveka - jeho zobrazenf se totiz vyskytovala pouze na vecech. Obrazy totemu vsak nejsou jen opakovany na zdech dornu, na bocnicich clunii. na zbranfch, nastrojtch a nahrobcfch; setkavame se s nimi i na lidskem tele. Lide totiz neumisiujf sviij znak pouze na predmety, ktere jsou jejich vlastnictvfm, stavajf se sami jeho nositeli. Doslova si jej otiskujf do sveho tela, totem se stava soucastf jich samych - a prave tam je jeho nejdiilefitejsf mfsto, Obecnyrn pravidlem ve skutecnosti je, ze se pnslusnfci jednoho a tehoz klanu snazf sami pfipodobnit vnejstmu vzhledu vlastniho totemu. Ph nekterych nabozenskych slavnostech Tlinkitii se osoba, ktera cely obrad i'fdf, castecne nebo uplne prevleka za zvffe, podle nejz se klan nazyva.75 K tomuto ucelu slouzf i zvlastnf masky. S podobnymi zvyklostmi se setkavame po celern americkem severozapa­ de. 76 Stejnou funkci maji u kmene Minnitari pfed bojem.?? ale take u Pueblii.78 Jinde, kde je totemem nejaky ptak, nosf osoby na hlavach jeho peff.79 U kmene Iowa si kazdy urcitym zpiisobem stffha vlasy. V klanu Orla nosi dva velke chomace vlasu vztycene nad celem, zatfmco dam visf v tyle; klan Buvola je nosf upravene do tvaru bu­ 74 D. Collins, An Account ofthe English Colony in N. S. Wales, II, str. 381. 75 A. Krause, Die Tlinkit-Indianer, str. 327. 76 J. R. Swanton, Social Condition, Beliefs and linguistic Relationship ofthe Tlingit Indians, str. 435 n.; F. Boas, The Social Organization and the Secret Societies ofthe Kwakiutllndians, str. 358. 77 J. Frazer, Totemism and Exogamy, str. 26. 78 J. G. Bourke, The Snake-dance ofthe Moquis ofArizona Being a Narrative ofJourney form Santa Fe, str. 229; J. W. Fewkws, The Group ofTusayan Ceremonials called Katcinas, str. 251-263. 79 M. MUlier, Geschichte der Amerikanischen Urreligionen, str. 327. 127 Kniha druha: Elementami ndboienske pfedstavy I. Vira v totem ~volfchrohu.80 Obdobne je tomu u Indianf Omaha: kazdy klan rna svuj vlastnf uees. Klan Zelvy nosf napffklad vsechny vlasy oholene az na sest kadeft, po kazde strane hlavy dye, jednu nad celem a jednu v tyle podobne jako jsou rozmfsteny nohy, hlava a ocas zelvy.81 Nejcasteji je vsak znak totemu umfsten na samotnern tele: to je zpusob zobrazenl, ktere se objevuje i u nejmene rozvinutych spolecnostf, Nekteff badatele si kladli otazku, zda se tak easty ritual, jako je vyrazenf dvou hornfch zubu mladfkovi v puberte, netykal vzhledu a tvaru totemu. Nenf to zcela podlozena domnenka, je vsak zajfrnave, ze i sami domorodci tento obycej vysvetlujf tfmto zpusobem. Naptfklad u kmene Aranda je vyrafenf zubu praktikovano pouze u klanu Deste a Vody; podle tradice mel totiz tento akt pfiblifit vzhled eloveka eernym mrakum se svetlymi okraji, ktere ohlasujt pffchod deste, a jsou proto povazovani za pffslusnfky teze rodiny.82 To dokazuje, ze i sam domorodec si je vedorn toho, ze mu tyto deformace majf alespoii konvencne dat vzhled jeho totemu. U stejneho kmene se ph ritualnfrn nafezavanf spodnf strany penisu provadejf pffslusne fezy i sestrarn a budoucf zene inicianta; zirstavajf po nich jizvy, jejichz tvar je zobrazen i na posvatnern objektu, 0 nemz pohovoffme vzapetf a ktery se nazyva curinga; uvidime take, ze linie takto kreslene na curingu jsou typicke pro totem.P Kmen Kaitish povazuje jezuru za blfzkeho pflbuzneho deste,84 a proto pjfslusnfci klanu Deste nosf na ustch pflvesky zhotovene z jejfch zubii.85 Behern iniciacnfch obfadii kmene Yerkla utrzf mlady muz ureity pocet sramii, po nichz mu zustanou jizvy - jejich poeet i tvar se lisi podle jednotlivych totemii.86 Jeden z Fisonovych informatorii upozornil na stejnou skuteenost take u jIm sledovanych kmenu.87Podle Howitta existoval ~ll H. Schoolcraft, Indian Tribes of the Unites States, 111, str. 269. ~I J. O. Dorsey, Omaha Sociology, str. 229,238,240,245. ~2 B. Spencer - F.-J. Gillen, Nat. Tr., str. 451. ~3 Tamt., str. 257. ~4 Pozdeji uvidfme (Kniha prvnf, III), jaky vyznam tyto pi'fbuzenske vztahy majr. ~s B. Spencer - F.-J. Gillen, North. Tr., str. 296. ~6 A. W. Howitt, Nat. Tr., str. 744-746; srv. str. 129. ~7 L. Fison - A. W. Howitt, Kamilaroi and Kumai, pozn. na str. 66. Jinf infonmiloi'i vsak tuto skutecnost popfrajr. 128 stejny vztah u kmene Dieri, a to mezi skarifikacf a totemem vody.88 Co se tyee indianskych kmenu severozapadnf Ameriky, tetovanf totemu je mezi nimi vseobecne rozsfi'eno.89 Pokud vsak tetovani v podobe jizev ci znetvorenf nemusf mit vzdy totemisticky vyznam,"? zcelajinak je tomu s prostymi obrazci kreslenymi na tela: obecne vzato nejcasteji predstavujf totem. Domorodec je vsak nenosf denne, Kdyz se venuje eiste hospodafskym aktivitam nebo kdyf se vydava na loy zvfi'at ei ryb, nezatezuje se zbytecne tfrnto "prevlekem", pfestoze nenf nijak komplikovany. Kdyf se vsak klany shrornazdi u spolecenske pfflezitosti a ke spolecnemu vykonani nabozenskych obfadu, pak je povinny. Jak jeste uvidfme pozdeji, kazda z techto ceremonif se tyka urciteho totemu a ritualy, jez se k nernu vztahuji, nemuze vykonat nikdo jiny nez jeho pffslusnfci, Ti, kdo je vykonavaj{,91 ti, kdo pfisluhujf, a nekdy i ti, kdo pouze pfihlfzejf, maji na tele vZdy namalovan symbol totemu/? Jeden z hlavnich iniciacnfch ritualu, jehoz prostfednictvfrn adept vstupuje do nabozenskeho zivota kmene, spoelva prave v tom, ze je mu na telo namalovan symbol totemu.Pl ~~ A. W. Howitt, Nat. Tr., str. 744. ~9 J. R. Swanton, Contributions to the Ethnology ofthe Haida, str. 41 n.,obr. XX a XXI; F. Boas, The Social Organization and the Secret Societies of the Kwakiutl Indians, str. 318; J. R. Swanton, Social Condition, Beliefs and Linguistic Relationship of the Tlingit Indians, obr. XVI n. V jednom pifpade, ktery vsak nespadli ani do jedne geograficke oblasti, jimiz se podrobneji zabyvame, je toto tetovlinf provlideno na zvfl'ata patl'fcf klanu. Jihoafricky kmen Basutu je rozdelen do urciteho poctu klanu: krokodyla, buvola, opice atd. Lide klanu krokodyla delajf svemu dobytku na usi zlil'ez, ktery pi'ipomfnli krokodylf t1amu; viz I. E. Casalis, Les Basoutos, str. 221. Podle R. Smithe existoval stejny zvyk take u starych Arabu; viz Kinship and Marriage in early Arabia, str. 212-214. 90 Podle Spencera a Gillena totiz existujf i takovli, kterli zlidny nabozensky vyznam nemajf; viz Nat. Tr., str. 41-42, North. Tr., str. 45, 54-56. 91 U kmene Aranda existujf k tomuto pravidlu urcite vyjimky, jd osvetlfme pozdeji. 92 B. Spencer - F.-J. Gillen, Nat. Tr., str. 162; North. Tr., str. 179,259,292, 295-296; L. Schulze, The Aborigines ofthe Upper and Middle Finke River, str. 221 (viz Transactions of the Royal Society of South Australia, XIV). Takto zobrazen nemusf byt vzdy slim totem, ale jeden z pi'edmetu, ktere jsou s nfm spojeny, a jsou proto povazovliny za pi'fslusnfky stejneho druhu/rodiny. 93 Tak je tomu napn'klad u kmenu Warramunga, Walpari, Wulmala, Tjin­ 129 ~ Abychom vsak pochopili, proc jsou toternova zobrazenf tak posvatna, musfrne se na ne podfvat blfze, Severoamerictf Indiani se snazf 0 CO nejvernejsf vyjadferu vnejsfho vzhledu toternoveho zvfi'ete prosti'ednictvfm kreslenych, rytych nebo vyrezavanych podob. Postupy vytvafenf obrazu jsou stejnejako ty, ktere pouzfvame i my, ale jsou vetsinou prirnitivnejsf. U australskych spolecenstvfje tomu vsak jinak, a prave zde musfme prirozene hledat i puvod techto zobrazenf. Prestoze Australec je dostatecne zrucny na to, aby alespofi v hrubych rysech napodobil tvary vecf,145 posvatna zobrazenf od curingy, z nfz vyzai'uje piftornnost samotneho pfedka, V tomto pi'fpade jde nepochybne 0 druhotnou interpretaci. 141 B. Spencer-F.-J. Gillen,Nat.Tr., str.614n., zejm.str.617; North. Tr.,str. 749. 142 B. Spencer - F.-J. Gillen, Nat. Tr., str. 624. 143 Tamt., str. 179. 144 Tamt., str. 181. 145 Viz pffklady uvadene Spencerem a Gillenem, Nat. Tr., obr. 131. Jsou zde obrazy, ktere zjevne zpodobiiujf zvfi'ata, rostliny, lidske hlavy atd., pfestoze jsou sarnozfejme velmi schernaticke. 139 cl Kniha druhd: Elementarni naboienske piedstavy se tomuto zpusobu vymykajf: skladajf se nejcasteji z geometrickych kreseb provadenych bud pffrno na curingy, nebo na lidske telo, Pouzfvajf ruzne sestavenych linii, pffmek nebo kfivek,I46 jejichz skladba rna pouze konvencnf vyznam. Vztah mezi obrazcem a zobrazenou vecf je natolik nepifrny nebo vzdaleny, ze si jej bez predbezneho vysvetlenf ani neuvedomfme, Pouze pifslusnfci klanujsou schopni ffci.jaky je vyznam te ktere kombinace linif.147 Zeny a muzi jsou obvykle zobrazovani jako pulkruhy, zvfi'ata jako kruhy nebo spiraly,148 stopy cloveka nebo zvfrete teckovanymi liniemi atd. Vyznam takto vytvorenych zobrazenf je natolik libovolny, ze jedina kresba muze mit zcela odlisny vyznam pro pffslusnfky dvou ruznych totemu a pfedstavovat ruzna zvffata nebo rostliny. V pffpade nurtunii nebo waning je tento rozdfl jdte markantnejsf. Kazda z nich pfedstavuje jiny totem, i kdyz necetne a proste prvky, z nichz se skladajf, neumozriujt vzniknout mnoha variacfm. Dve nurtunii tak mohou mft uplne stejnou podobu, a presto vyjadfovat dye zcela odlisne veci, jako jsou napffklad blahovicnfk a pstros ernu.!"? Pfi vyrobe dostava nurtunia vyznam, ktery si uchovava po celou dobu obradu, ale tento vyznam je podlozeny jedine konvencf. To dokazuje, ze i kdyz Australec tolik tfhne k zobrazovanf vlastnfho totemu, nernusf mft pred ocima jeho dokonaly portret, ktery mu jej donekonecna pfipomfna; pocit'uje pouze potfebu zachycovat ideu tohoto totemu materialnfrn, vnejsfm znakem, af uz je tento znakjakykoli. Zatfm bychom se jen s obtfzemi snazili pochopit, co v primitivnfrn cloveku probouzf tuto potfebu zachycovat na vlastnf telo i na nejruznejSf pi'edmety pfedstavu, jez 0 svem totemu rna; dulezite bylo popsat charakter poti'eby, ktera stojf u zrodu techto cetnych zobrazenf.P? 146 B. Spencer - F.-J. Gillen, Nat. Tr., str. 617; North. Tr., str. 716 n. 147 B. Spencer - F.-J. Gillen, Nat. Tr., str. 145; C. Strehlow, Die Aranda- und Loritja-Stamme in Zentral-Australien, II, str. 80. 14K Tamt., str. 151. 149 Tamt., str. 346. ISO Tyto kresby a malby majf nepochybne rovnez esteticky charakter, je to prvotnf forma urnenf. Ale protoze je to soucasne - a pfedevsfrn - urcity druh pfsemneho zaznarnu, Ize odtud vyvodit, ze puvod kresby a pfsma se prekryva. Zda se pravdepodobne. ze clovek nezacal na di'evo a karnen kreslit proto, aby zachytil krasne tvary, jei by pusobily na jeho smysly, ale proto, aby do materialu pi'evedl vlastnf myslenky; srv. H. Schoolcraft, Indian Tribes of the Unites States, I, str. 405; J. O. Dorsey, A Study ofSiouxan Cults, str. 394 n. 140