Nevládní neziskové organizace pro HEN přednáška, 30. 11. 2010 Řízení NNO, Strategické plánování Literatura • Drucker, Peter F.: Řízení neziskových organizací • Plamínek, Jiří a kol: Řízení neziskových organizací • Bárta, Jiří: Strategické plánování pro neziskové organizace • Kažmierski, Tomáš, Pelcl Petr: Projektové a strategické plánování pro neziskové organizace • + literatura o managementu • Řízení - lidé Největším bohatstvím každé organizace jsou její lidé - berou poslání za své Motivy lidského chování - uspokojování potřeb Abraham Maslow – Hierarchie potřeb Potřeba seberealizace Potřeba uznání Potřeba sounáležitosti Potřeba jistoty Základní fyziologické potřeby Řízení NNO, lidé potřeby a co z toho plyne Přemýšlíme li nad chováním lidí, zamysleme se nejprve nad jejich potřebami a mírou jejich uspokojení. Snáze pak pochopíme jejich skutky. Práce v NNO nabízí široký prostor pro uspokojování osobních potřeb: • náležet k nějaké skupině, být užitečný • navazovat sociální kontakty • smysluplně využívat svůj (volný) čas • být uznávaný a respektovaný • nalézt vlastní seberealizaci Řízení, lidé, týmová spolupráce Organizace vznikla jako skupinka nadšenců. A nyní? Kvalitně fungující tým? • malá skupinka se společným cílem • působení členů navazuje a vzájemně doplňuje •jasně vymezené odpovědnosti a role • efektivní komunikace, konstruktivní řešení sporů • ochota a schopnosti hodnotit proces spolupráce • důvěra a dobré mezilidské vztahy TÝM 1+1 > 2 Co ovlivňuje fungování skupiny? • Velikost skupiny • Výběr členů ztotožnění se společným cílem, odbornost, osobnostní charakteristiky • Rozdělení teamových rolí Belbinův model: režisér, sháněl, rejpal, chrlič, koordinátor, hasič, tahoun, dotahovač • Důvěra • Komunikace • Přiměřenost společného cíle • Konstruktivní řešení sporů • Schopnost reflexe, poučení z vlastní zkušenosti • Atmosféra vzájemné pohody, sdílená radost • Osobnost lídra Kvalitní, členy týmu respektovaná osobnost, která je schopná motivovat druhé a koordinovat jejich práci = přirozený, neformální leader. Optimální vůdčí osobnost = polobůh? Všechny kladné vlastnosti? NE! Adair – schopnost zajistit dynamickou rovnováhu fungování teamu ve třech základních orientacích: Budovat a udržovat tým Zajistit splnění úkolu Stimulovat rozvoj jednotlivců 2763_452x200x75x1x0 > Řízení organizace Kontinuum řídících stylů … … poměr mezi uplatňováním autority vedoucího a respektováním názorů skupiny Strecková – formy řízení: přímá direktivní, přímá nedirektivní, nepřímá nedirektivní Tannenbaum a Schmidt – kontinuum řídících stylů Rostoucí důležitost úkolu, časový stres Uplatňování autority manažerem Oblast volnosti pro podřízené Kvalita pracovního týmu, zkušenosti Manažer rozhoduje a vyhlašuje svá rozhodnutí 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Manažer rozhodnutí prodává Manažer předkl. nápady a vyzývá k dotazům Manažer předkl. předběžná rozhodnutí, která se mohou měnit Manažer předl. problém, shrom. Návrhy a rozhodne Manažer určí omezení a požádá o rozhodnutí skupinu Manažer určí podříz. jednat v rámci urč. nadříz. Řízení Paul Hersey a Keneth Blanchard – situační vedení nízké vysoké vysoké Direktivní chování zralost zralost zralost zralost PŘIKAZOVÁNÍ KOUČOVÁNÍ PODPOROVÁNÍ DELEGOVÁNÍ > Řídící cyklus 1.Prognózování 2.Koncipování 3.Plánování 4.Operativní řízení 5.Kontrolování 6.Organizování 7.Motivování STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ 200661691524886577 Co je strategické řízení, strategické plánování •Strategické rozhodnutí – dlouhodobé •Strategický záměr – dlouhodobý •Strategická změna – dlouhodobý dopad •Strategie – alternativní cesta •Strategické plánování – proces •Strategický plán – dokument •Strategické řízení – proces naplňování Strateg. Plánování a souvislosti 1. Strategické plánování •Ověření platnosti, resp. formulace nového poslání •Anal. vnějšího a vnitřního prostředí, stanovení kritických faktorů úspěchu ze situační analýzy •Stanovení dlouhodobých cílů organizace •Vytváření, vyhodnocení a volba strategií •Zpracování implementačního plánu 2. Strategický plán 3. Krátkodobé, operační plánování 4. Běžné činnosti organizace 5. Monitorování, hodnocení Strategický plán OKRAŠLOVACÍHO SPOLKU FSS 2011 - 13 alej_UVODNI ANd9GcQHa9GYvfaxWs2GoQufBE4_W0RuUHw1rgqoU4PjqOfQkS8GlP7NeQ reFormulace poslání Současné poslání Charakteristika organizace: 1.O co usiluje 2.Kdo jsou klienti, zákazníci 3.Jaké programy, produkty nabízíme? 4.Jaká je působnost naší organizace 5.Na jakých hodnotách stavíme 6.Jaké jsou přednosti naší organizace Aktualizované poslání 1. Současní a potenciální klienti Současní klienti Jejich potřeby, jak je uspokojujeme, jak je chceme uspokojovat Potenciální klienti Jejich potřeby, jak je uspokojujeme, jak je chceme uspokojovat Konkurenti a spolupracující organizace Současná konkurence / Organizace, se kterými spolupracujeme – oblasti O co soupeříme Potenciální konkurence / Organizace, se kterými soupeříme - oblasti O co soupeříme Vnímání Okrašlovacího spolku Analýza prostředí pro činnost Okrašlovacího spolku Skladba finančních zdrojů Finanční zdroje - užití Analýza výše podpory, poskytované uživatelům našich služeb Akce – náklady – podpora – počet „uživatelů“ – jednotková podpora SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby Strategický plán •Vize • •Strategické směry rozvoje Zpracování implementačního plánu Dlouhodobé cíle Strategie pro dosažení dlouhodobých cílů Krátkodobé cíle Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů Klíčové akce pro implementaci SP Akce Zodpovídá Termín Odhad nákladů Možné finanční (jiné) zdroje