SPECIFIKA SLUŽEB Ekoinkubátor Podniková ekonomika Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství 62740@mail.muni.cz Vymezení služeb ØSlužba je jakákoliv činnost nebo schopnost, kterou může jedna strana nabídnout druhé straně. ØSvou podstatou je nehmotná a nevytváří žádné hmotné vlastnictví. ØPoskytování služby může (ale nemusí) být spojeno s hmotným produktem. Specifika služeb n Nehmotnost nvyšší riziko při nákupu služby nVnímaná kvalita služby se odvíjí od zákazníkova očekávání. n n Proměnlivost výstupu nSlužba je zpravidla poskytována různými poskytovateli a podle toho se proměňuje výstup služby a tím i spokojenost zákazníka. nspolehlivost a konzistentnost (shodnost) služeb. n n n Specifika služeb n Nedělitelnost nslužba je vytvářena a konzumována současně. n Intenzivní kontakt se zákazníkem nmůže být pozitivem i negativem n n Dočasnost (pomíjivost) nnelze je nakoupit do zásoby n n Decentralizované a územně rozptýlené n Marketing služeb n Snaha o trvale vyšší jakost než u konkurence. n Zákazník by měl mít pocit, že dostal lepší službu, než očekával. n n Příčiny neúspěchů při poskytování služeb: ØRozpor mezi očekáváním spotřebitele a předpoklady managementu. ØRozpor mezi poskytovanou službou a vnější komunikací. ØZákazník sám neví, co má od služby očekávat n Marketing služeb n 5 rozhodujících kritérií pro posuzování jakosti služeb: ØDostupnost ØOchota ØDůvěryhodnost ØCitlivý přístup ØMaterializace služeb Literatura nJANEČKOVÁ, Lidmila; VAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. 179 s. ISBN 8071699950. nKOTLER, P. Marketing Management. Praha : Grada Publishing, spol.s.r.o., 2001. 720 s. ISBN 80-247-0016-6. nVAŠTÍKOVÁ, Miroslava. Marketing služeb : efektivně a moderně. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. 232 s. ISBN 9788024727219.