Komunikace evropských záležitostí Počátky komunikační politiky EK: důvody a okolnosti jejího vzniku Michaela Kozlová Komunikační politika: metody výzkumu • •Policy analysis (obsah) ¢ •Institucionalismus (struktury) ¢ •Neoinstitucionalismus l •Diskursivní neoinstitucionalismus •instituce jako zdroj diskursu •umožňuje vysvětlit změny v politickém jednání a chování •Komunikační x koordinační diskurs • > INSTITUCIONALISMUS NEOINSTITUCIONALISMUS -Endogenní preference: aktéři nemohou existovat bez institucí (x zájmy a cíle jsou určovány externě bez vlivu institucí) - Exogenní původ institucí: vysvětlení dynamiky, chování, role, výstupy (x původ a vývoj institucí, instituce jako závislá proměnná) DISKURZIVNÍ INSTITUCIONALISMUS Instituce mají své materiální vyjádření + představují významný zdroj diskursu (normy, postoje názory) Umožňuje vysvětlit změny v politickém chování a jednání, koncept: 1.Ideje: jsou základním obsahem diskursu, kognitivní/normativní 2.Diskurs: interaktivní proces vytváření idejí a, koordinační: způsoby vytváření idejí – spolupráce aktérů b, komunikační: mezi politickými aktéry a veřejností Komunikační politika: dosavadní výzkum • •OBSAH ¢ Brüggemann, de Vreese: srozumitelnost ¢ •SYSTÉM ¢ Smith, Meyer, Wallace: demokratický deficit, přístup k informacím, transparence rozhodovacích procesů, personální odpovědnost ¢ •STYL ¢ Hix: mediální obraz • > 90. léta: komunikace EK byla součástí širší debaty o demokratickém deficitu De Vreese, doporučení: 1.reformulace obsahu komunikace - lidský rozměr a příběh založený na ekonomickém či ideologickém konfliktu 2.propojení pol. událostí na evropské a národní úrovni (národní volby) 3.zosobnění EK, zviditelnění jejich představitelů na národní úrovni Meyer: nedostatek odpovídajícího personálu, systém vládnutí, který depolitizuje konflikt a zatemňuje politickou odpovědnost 1.komplexita a nedostupnost informací, tříštění, technokratický žargon 2.nedostatečná transparentnost rozhodovacích procesů (zejména extenzivní systém komitologie) 3.nejasná personální odpovědnost jednotlivých aktérů a institucí EU. Hix: bulvarizace EU (nevhodná komunikace) Evropská veřejná sféra: sociální konstrukci (Risse, Bruggemann) -stejná témata napříč národními VS -obdobná úroveň diskuse a způsoby interpretace -na obou stranách komunikace vzájemné uznání legitimity Důvody vzniku komunikační politiky EK ¢ ¢1993 Interinstitucionální deklarace o demokracii, transparentnosti a subsidiaritě ¢ ¢ ← ratifikace Smlouvy o EU ¢ •EP: veřejnost jednání (výbory, plénum) •Rada: přístup k dokumentům, jednáním •EK: zapojení občanů do konzultací, zveřejňování plánů aktivit, přijetí nové informační a komunikační politiky • • > 1993 Interinstitucionální konference v Lucemburku Ratifikace SEU Francie: těsná většina 51% pro Dánsko: parlament 125: 25 ano referendum (přenos pravomocí na nadnárodní orgány) 51% proti, napodruhé (o 11 měsíců později) 57% pro. EP: změna procedurálních pravidel Rada: otevření některých debat - zveřejnění záznamů a vysvětlení hlasování - zjednodušení a konsolidace unijní legislativy - veřejný přístup do archivů EK: konzultace bílých a zelených knih před zveřejněním, - jednodušší přístup k dokumentům, rychlejší překlady - zlepšení telefonického a emailového veřejného kontaktu Důvody vzniku komunikační politiky EK ¢ ¢2005 Barroso: Unii vznikl vážný problém ¢ ER: Prohlášení o ratifikaci Smlouvy zakládající Ústavu pro Evropu ¢ ¢ ← neúspěšná referenda o ústavě ¢ •„období pro úvahu“ •debaty s občanskou společností •zdůrazněna role EK • • > Odmítnutí ústavy: - Francie květen, Nizozemí červen – nezávazné - do té doby 10 států ratifikovalo Zasedání ER v Bruselu v červnu - debaty: občané, sociální partneři, národní parlamenty, politické strany - reflection period do poloviny 2006 – pak se k tomu vrátí Problém BBS 2005 Irové 2008 – neúspěšné referendum Eurobarometr Jak moc si myslíte, že toho víte o EU? > Eurobarometr Rozumím tomu, jak EU funguje. > Eurobarometr Domníváte se, že jste obecně dobře informováni o politických záležitostech Evropské unie, či nikoli? (EB67) > 2, 28, 49, 19 Eurobarometr Domníváte se, že obyvatelé vaši země jsou dobře informovaní o politických záležitostech EU, či nikoli? (EB67) > 2, 20, 55, 20 Institucionální vymezení komunikační politiky EK • •DG Communication (DG COMM) ¢ •2005 Margot Wallstroem, komisařka pro vztahy mezi institucemi a komunikační strategie (zároveň místopředsedkyně EK) ¢ •2009 Viviane Reding, komisařka pro spravedlnost, základní práva a občanství (zároveň místopředsedkyně EK) ¢ • • > GŘ pro tisk a komunikaci – 2005 DG COMM zdůraznění priority komunikace Institucionální vymezení komunikační politiky EK • ¢Komunikace v EK ¢ •DG COMM včetně Zastoupení EK a regionálních informačních středisek Europe Direct •Komunikační jednotky v rámci jiných DG •Mluvčí jednotlivých DG ¢ ¢Celkově cca 1200 lidí. ¢ • • > 420 lidí v ústředí 100 v úřadu mluvčích 700 na jednotlivých zastoupeních Institucionální vymezení komunikační politiky EK • ¢Kompetence DG COMM •Tvorba jednotné image EK •Definice a implementace komunikačních priorit •Komunikace s veřejností •Koordinace veškerých komunikačních nástrojů EK •Koordinace komunikačních aktivit s ostatními institucemi EU a členskými státy •Monitoring situace v zemích EU a poskytování zpravodajství o tomto dění. • • > Institucionální vymezení komunikační politiky EK ¢ ¢Struktura DG COMM •Direktorát A: komunikační aktivity, tvorba strategií a jejich evaluace, monitoring médií •Direktorát B: koordinace všech zastoupení EK, politické zpravodajství a partnerství s členskými státy •Direktorát C: interinstitucionální vztahy, politika občanství, kontakt s veřejností •Direktorát D: administrativa a lidské zdroje • > Institucionální vymezení komunikační politiky EK ¢ ¢Strukturovaná spolupráce EK a MS ¢(2005 Akční plán na zlepšení komunikace) ¢ •Interinstitucionální skupina pro informace (IGI) •Venice Club •Strategické partnerství •Manažerské partnerství • > Institucionální zakotvení komunikační politiky v nových MS -informačně-komunikační jednotky evropských záležitostí pod obecné komunikační oddělení/odbor úřadu vlády (Estonsko, Litva) -jednotka úplně vyčleněna ze struktur úřadu vlády a postavena přímo pod předsedu vlády (Lotyšsko, Polsko, Slovensko) -Maďarsko: komunikační politika o EU v gesci MZ -Slovinsko: tato politika vůbec samostatnou jednotku nemá a spadá pod obecný komunikační odboru úřadu vlády Národní státy často shazují vinu na EK – moc nepomáhají IGI: definice společných komunikačních priorit evropských institucí a MS, předsedají společně zástupci EK, EP a předsednictví Rady EU VC: spolupráce evropských institucí a národních komunikačních ředitelů MP: od 2005 16 zemí V roce 2009 vyčlenila EK na MP 6,7 milionů euro, v roce 2010 byly tyto prostředky navýšeny na 8,6 milionů euro Co si odnášíte?