Komunikace evropských záležitostí Současná komunikační politika EK: cíle a základní dokumenty Michaela Kozlová Geneze komunikační politiky EK ¢ •2001 Communication on a new framework for cooperation on activities concerning the information and communication policy of the EU •2002 COMM on an information and communication strategy for the EU •2004 COMM on implementing the information and communication strategy for the EU • ¢ Cíle •Dlouhodobé plánování •Synergie, partnerství EP, Rady a MS •Kvalitnější evaluace > Akční plán na zlepšení komunikace o Evropě (2005) ¢ ¢ „Communication is more than information: it establishes a relationship and initiates a dialogue with European citizens, it listens carefully and it connects to people. It is not a neutral exercise devoid of value, it is an essential part of the political process.“ > Reakce na ER: Prohlášení o ratifikace Smlouvy zakládající Ústavu pro Evropu: 1.Akční plán – konkrétní opatření v EK 2.Bílá kniha – zapojení stakeholders, dlouhodobé cíle, reflexe spolupráce s ostatními partnery NEDOSTATKY: -Fragmentace komunikačních aktivit, nedostatek komunikace -Informace nejsou napojené na potřeby obyčejných lidí, chybí reakce na každodenní problémy, příliš zaměřené na elity -Chybná implementace, málo dialogu a proaktivní komunikace Akční plán na zlepšení komunikace o Evropě ¢ ¢Cíle → efektivnější komunikace o Evropě ¢ → profesionalizace komunikace EK • •Potřeba samostatné strukturované specializované politiky •Základní definice komunikačních nástrojů, cílových skupin a témat •(Re)organizační opatření ¢ > Volání do vlastních řad: -Modernizace (zní Vám „komisař“??) -Reorganizace (staré struktury) -Profesionalizace (technokratičtí úředníci) -Lepší využívání finančních a lidských zdrojů -Základ: společné plánování (mohu potvrdit – stále plánujeme!) Akční plán na zlepšení komunikace o Evropě ¢ ¢Listening: dialog ¢Communicating: srozumitelnost ¢Going local: regiony > Listening: dialog ne jednosměrka, vliv občanů na rozhodování Communicating: komunikace a obajoba Going local: porozumění lokálním potřebám Akční plán na zlepšení komunikace o Evropě ¢ •Definice komunikačních priorit •Koordinace komunikačních odborů DGs •Posílení role ZEK •Efektivnější využití komunikačních nástrojů •Vysvětlování konkrétních výhod členství v EU •Profesionalizace personálu • ¢Celkem 50 konkrétních opatření (příloha AP) • > NÁSTROJE: přeložení webu do jiných jazyků, prolinkování s weby ZEK a jinými organizacemi PERSONÁL: školení profesionálů, training map Akční plán na zlepšení komunikace o Evropě ¢ •Politický závazek: „zveřejnění“ komisařů •Koordinace komunikačních struktur EK •Nová role DG COMM •Kancelář mluvčího •Going local: ZEK •Efektivní využití komunikačních nástrojů > ZÁVAZEK: Nová EK vnímá komunikaci jako speciální politiku, životní zájem EK, závazek také ostatních hráčů – zejména MS, cíl: získat důvěru, místopředsedkyně EK Wallstroem, zveřejnění komisařů, cesty po MS a komunikace politik, speciální skupina komisařů pro komunikaci a programování STRUKTURY: DG COMM, ostatní kom. odbory, kanceláře mluvčích, ZEK – externí komunikační síť - koordinace + jednotná tvář, jednotné a srozumitelné slogany a hesla, publicita konzultačních procesů, komunikační politika součástí všech ostatních politik DG COMM: přejmenování, spec. koordinační a komunikační tým, komunikační priority, konzultace, messages, zpětná vazba a evaluace SPOKESPERSONS OFFICE: přímo pod Barrosem, lepší vyvracení mýtů, zprávy s příběhem, znárodňování TZ ZEK: tématické přizpůsobení, zpravodajství EK o MS, spolupráce s MS a EPIO, regionální a lokální média NÁSTROJE: EbS, Europarl, Europa, Bookshop, Plán D pro demokracii, dialog a diskusi (2005) ¢ ¢„Záchranná operace k ústavě“ • ¢Cíl: obnovení důvěry v evropský projekt ¢ •konkrétní iniciativy a způsoby jejich implementace •nástroje k vytváření dialogu (formy partnerství, návštěvy komisařů, veřejné diskuse, posílení REC) •oficiální zapojení MS do komunikačního procesu ¢ > Odpověď na výzvu ER V úvodu EK lituje, že v blízké budoucnosti nedojde k ratifikaci ústavy – drobnosti uvnitř zabránily schválení kompaktního celku Období pro úvahu musí sloužit jako uvažování o jednotlivých politikách a budoucí integraci se širokou občanskou společností Plán D je komplementární ke všem dosavadním dokumentům. Plán D pro demokracii, dialog a diskusi ¢ •Debaty v národních státech: zásadní role MS, asistence ZEK a EPIO, konkrétní témata ¢ •Iniciativy na unijní úrovni: partnerství, návštěvy komisařů, publicita ZEK, spolupráce s ED ¢ •Financování: program Prince • > Obsahuje konkrétní návrhy projektů!! Témata: Budoucnost Evropy + národní specifika = základ pro stanovování EC komunikačních priorit -Ekonomický a sociální rozvoj: zaměstnanost, soc. ref., ud. rozvoj -Reflexe návrhů lidí: bezpečnost potravin, ochrana spotřebitelů, společná měna, vnitřní trh, živelné pohromy, justice a vnitro -Hranice EU a role EU ve světě: rozšíření, sousedská politika, globalizace, životní prostřední, bezpečnost + zajistit feedback a reakci na něj!! EU level: -partnerství napříč institucemi -Návštěvy komisařů v MS + národní komisař a MEP -Návštěvy komisařů na půdách národních parlamentů – vysvětlení postojů EK -Konkrétní projekty: evropský kulatý stůl pro demokracii, evropští ambasadoři dobré vůle -Efektivnější konzultace s občany Prince: program na podporu diskusí o budoucnosti EU Bílá kniha o komunikační politice (2006) ¢ ¢CLOSING THE GAP ¢ ¢ ¢ „Počátek odklonu od monologu směrem ke skutečnému dialogu mezi institucemi a občany.“ > - Velká díra mezi EU a jejími občany - Málo vědí o EU a cítí, že nemají možnost zasáhnout do evropského rozhodovacího procesu - Základem je partnerství: EU instituce a agentury, národní regionální a lokální autority, evropské politické strany, občanská společnost NAVÍC OD AKČNÍHO PLÁNU: 1.Zahrnutí všech úrovní vládnutí a organizací v MS 2.Dlouhodobý horizont Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Výchozí dokumenty ¢ •Rezoluce EP o implementaci informační a komunikační strategie EU (2004, Herrero report) •Forum zájmových skupin ECOSOC „Bridging the Gap“ (2005) •Plenární zasedání CoR k Bílé knize (2005) •Veřejné debaty a individuální příspěvky zájmových skupin ¢ ¢ • > Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Cíle konzultačního období •Navrhnout další postupy kupředu •Vyzvat všechny partnery, aby přispěli svými návrhy, jak „uzavřít propast“ ¢ ¢Kýžený výsledek •Program na zlepšení komunikace, která by podpořila veřejné debaty napříč Evropou. ¢ ¢ • > KONZULTAČNÍ OBDOBÍ – jak budou konzultace probíhat - Instituce EU: připomínky standardní institucionální cestou - Občané a zájmové skupiny: speciální web a adresa - Série diskusních fór pro zájmové skupiny - Série speciálních Eurobarometrů CELKEM 6 MĚSÍCŮ Na konci dá EK dohromady všechny připomínky, vyhodnotí je a navrhne další postupy do budoucna. Výzva pro partnery, aby se vyjádřili!! Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢2 ČÁSTI ¢ 1.Představy EK o budoucí podobě komunikační politiky 2. 2.Klíčové oblasti spolupráce a ¢ budoucí aktivity ¢ • > Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Zlepšení komunikace s občany ¢ •EK má s komunikací problémy od roku 1992 •Komunikace nesmí být pouze věcí Bruselu •Nejen vysvětlovat, ale také naslouchat •Vysvětlit institucionální komunikaci, participaci •Vytvořit evropskou dimenzi národních veřejných sfér •Vytvořit panevropské politické skupiny a nadace a panevropskou politickou kulturu • • > 1992 – opravdu?? Proč?? Hix: - Změnil se obsah politické agendy - Dříve bylo cílem EU vybudovat jednotný trh a spory panovaly pouze o míře jednotlivých zásahů. Výchozí bod pro politická rozhodnutí byl nula - jakýkoli posun – byl výhodnější než bod nula - Dnes už to není budování, ale reforma – regulace nebo liberalizace – lidé mají pocit, že jsou procesy komplikovanější EVROPSKÁ VEŘEJNÁ SFÉRA - Média zůstávání národní - Většina rozhodnutí, které ovlivňují každodenní život, jsou realizována na evropské úrovni - panevropská politická kultura (LZE??) - vbudovat evropskou dimenzi do národních debat Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Oblasti spolupráce s partnery ¢ •Definice společných principů •Právo na informace a svoboda vyjádření •Všeobsažnost (inclusiveness) •Rozmanitost •Participace ¢ ¢JAK: Návrh „Evropské charty“ či ¢ „Pravidel chování“ pro komunikaci • > Všeobsažnost – každý veřejné informace ve svém vlastním jazyce (people from all walks of life) Rozmanitost – respekt ke všem názorům ve veřejné debatě Participace – možnost dialogu Charta – společný závazek pro respektování daných principů - Webové fórum – návrhy podoby takového dokumentu (opět 6 měsíců) Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Oblasti spolupráce s partnery ¢ 2.Zmocnění/posílení občanů •Zlepšení civilního vzdělávání •Vzájemné propojení občanů •Propojení občanů a institucí ¢ ¢JAK: propojení příslušných učitelů v MS ¢ digitálně propojené evropské knihovny > VZDĚLÁVÁNÍ -NE vyučování na školách a společné osnovy -ANO používání internetu, přístup k veřejným informacím -Leonardo, Socrates, Erasmus, Youth in Action PROPOJENÍ OBČANŮ -Nová veřejná fóra pro diskusi -Vzájemná setkávání jsou nejdůležitější -Evropa pro občany – transnacionální propojování PROPOJENÍ OBČANŮ A INSTITUCÍ -vnímavější, otevřenější a přístupnější instituce -U národních, regionálních i lokálních autorit -Zásadní je mnohojazyčnost Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Oblasti spolupráce s partnery ¢ 3.Práce s médii a novými technologiemi •Dát EU lidskou tvář •Národní, regionální i lokální dimenze •Využití nových technologií ¢ ¢JAK: přísun kvalitních informací médiím ¢ lepší komunikační nástroje a kapacity (EbS) ¢ přímé diskuse s médii nad jejich potřebami > TEĎ: výlety žurnalistů do Bxl, EbS DIMENZE:evropská témata v lokálním a regionálním kontextu, větší snaha stran regionálních politiků TECHNOLOGIE: internetová fóra… Základ: přístupná pro všechny, aby nevznikla nová dělící linie ve společnosti (mající a nemající přístup) Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Oblasti spolupráce s partnery ¢ 4.Porozumění evropskému veřejnému mínění •Eurobarometr •Nezávislé sociální průzkumy na evropská témata •Přehodnocení metodologie ¢ ¢JAK: kooperace partnerů při zadávání průzkumů ¢ > Bílá kniha o komunikační politice ¢ ¢Oblasti spolupráce s partnery ¢ 5.Spolupráce hlavních partnerů •MS •Evropské instituce (IGI) •Regionální a lokální úroveň •Politické strany •Organizace občanské společnosti ¢ ¢JAK: finanční (MP) a operační (ED) spolupráce ¢ posílení spolupráce EC a EP ¢ zdůraznění evropských politických témat ¢ > Geneze komunikační politiky EK ¢ ¢Akční plán + Plán D + Bílá kniha ¢ ↓ ↓ ↓ • ¢DLOUHODOBÝ PLÁN NA ZNOVUOŽIVENÍ EVROPSKÉ DEMOKRACIE A VZNIK EVROPSKÉ VEŘEJNÉ SFÉRY > Akční plán -Návrhy zlepšení prezentace EK okolnímu světu -První kick-off k reformě využívání komunikačních zdrojů EK Plán D -Dlouhodobý rámec pro dialog s občany -Výzva MS k zapojení se do procesu Bílá kniha -Konkrétní návrhy -Zásadní je princip partnerství Partnerství pro komunikaci o Evropě (2007) ¢ ¢Cíle •konsolidace dosavadních aktivit •formulování konkrétních návrhů •posílení synergie mezi MS a EU •porozumění důsledkům evropských politik •vytvoření evropské veřejné sféry > Partnerství pro komunikaci o Evropě ¢ ¢Oblasti spolupráce •Ucelená a jednotná komunikace •Zmocnění/posílení občanů •Going local: personální posílení regionů, EPS •Aktivní evropské občanství •Rozvoj evropské veřejné sféry •Politická dimenze •Média a informační služby •Porozumění evropskému veřejnému mínění •Posílení principu partnerství > KOMUNIKACE -Propojení jednotlivých odborů komunikace v rámci EK – vydávaných informačních materiálů a projektů -Pravidelný kontakt komunikačních úředníků s veřejností, veřejné debaty – briefing a training -V politikách soudržnosti, rozvoje a životního prostředí musí být minimální komunikační požadavky na řídící orgány OBČANÉ: Projekty civilní společnosti, mnohojazyčnost (DGT) GOING LOCAL: personální posílení ZEK, EPS AEO: výuka na školách – best practices, jazyky, Back to School EPS: transnárodní komunikační sítě, komplexní témata -Politická dimenze: politici musí šířit osvětu, lidé je poslouchají -Média: EbS, moderní technologie -Eurobarometr – inovace metodologie – STÁLE TOTÉŽ!!! PPP: lidé věří více národním politikům – musí se využít!, více MP Partnerství pro komunikaci o Evropě ¢ ¢Hlavní návrhy ¢ •Interinstitucionální dohoda ¢ (komunikační priority) •Management partnership •European Public Space •Školské systémy •Posílení Eurobarometru ¢ > Vytvořte navazující komunikační strategii ¢ 1.Název: maximálně 3 slova ¢ 2.Cíl: 5 slov ¢ 3.Definice problémů: 3 problémy / 2 slova ¢ 4.Návrhy řešení: 3 návrhy / 3 slova ¢ >