Environmentální etika tři (čtyři) čeští environmentalisté & jejich kritici Opakování n V čem spatřuje Unabomber příčinu současného neutěšeného stavu moderní společnosti? n Co je základní příčinou ekologické krize podle sociálních ekologů? n Jsou technologie samy o sobě – podle názorů sociálních ekologů – negativní? Environmetalismus v ČR n Tři čeští environmentalisté pod lupou n Erazim Kohák n Jan Keller n Hana Librová n (a Josef Šmajs) Environmetalismus v ČR n Úvodní přiblížení současné situace n Jaké to bylo na konci 20. a počátku 21. století ve fyzice? n Velké množství faktů v rozporu s tehdejší představou fungování fyzikálního makrosvěta i mikrosvěta. n Tři reakce: n Budeme tato fakta ignorovat. n Musíme mírně upravit stávající podobu fyziky. n Je nutné hledat úplně jinou teorii, která bude vysvětlovat, to co umí newtonovská fyzika, ale vypořádá se s novými pozorováními. n Co dnes víme o fyzicích té doby z kolonky 1. a 2.? A co víme o Albertu Einsteinovi? Environmetalismus v ČR n Úvodní přiblížení současné situace n Lidé, kteří se mají dnes potřebu vyjadřovat k českým environmentalistům jsou ve většině případů lidé, kteří chtějí, aby se udržela jejich představa světa, která ovšem začíná odporovat některým faktům a změnám vidění světa, které jsou z těchto faktů odvozovány. Environmetalismus v ČR n Ekonomické vědy n Mezi předpoklady ekonomické vědy nalezneme například tvrzení, že: n A. Jediným podstatným zdrojem je lidská vynalézavost a zdroje nemohou dojít. n B. Lidská činnost nemůže ovlivňovat přírodu způsobem, který by znemožnil další vývoj civilizace. n C. Příroda a přírodní entity nemají hodnotu o sobě. n Všechny tyto předpoklady jsou z různých důvodů nadále sporné. n Ekonomové nebojují proti environmentalistům, protože by v nich viděli novou verzi komunismu, ale protože environmentalisté jim připomínají skutečnost, že ekonomie stojí před velkými změnami. Před volbou změň se, nebo upadni v zapomnění. Environmetalismus v ČR n Politický liberalismus n Snad v ještě horší situaci se nachází politický liberalismus. n Předpokladem politického liberalismu v původní podobě je: n A. Lidé mají práva jednak jakkoliv pokud to neomezuje přímo práva dalších lidí. n B. Ekonomický rozvoj a další možnosti konání v tom nejširším slova smyslu jsou pozitivní, protože otvírají vějíř možností toho, co člověk může činit. n C. Správné jsou takové politické systémy, které své občany neomezují. n V současnosti se ukazují environmentální omezení takto definovaného politického liberalismu a političtí liberálové stojí před tou samou volbou, před kterou stáli fyzikové. Změň se nebo upadneš v zapomnění. Environmetalismus v ČR n Z právě uvedených důvodů není obraz environmentalismu v ČR zrovna objektivní – environmentalisté jsou nahlíženi jako nepřátelé a s nepřáteli se bojuje (jak političtí liberálové a neoklasičtí ekonomové činí). n Proto je vhodné si nejzajímavější představitele českého environmentalismu představit. Učiňme tak. Environmetalismus v ČR n Tři styly environmentalismu ve světě i u nás: n A. Odborně-specialistický styl, který klade důraz na expertní znalost dané problematiky, vědeckou úroveň argumentace a snaží se vyvarovat faktických chyb. n B. Aktivistický styl, který klade důraz na přesvědčení čtenáře a jehož cílem je burcovat, nikoliv přesně a logicky argumentovat. n C. Vizionářský styl, který nechce na prvním místě ani odborně poučit, ani přimět k akci, ale usiluje o změnu optiky vidění skutečnosti. Přináší nový pohled na svět. Environmetalismus v ČR n Hana Librová n (Láska ke krajině, Pestří a zelení, Vlažní a váhaví) n 1. Drží velmi vysoký standard odborně-vědecký. Prvoplánový aktivismus v jejích knihách neobjevíte snadno. n 2. Přesto je ve velmi podstatném slova smyslu aktivistickým autorem. Při přečtení Pestrých a zelených ale i Vlažných a váhavých lze jasně vidět, na které straně stojí a jaké hodnoty vyznává. Je zaujatá, ale zaujatá téměř vždy na vysoké odborné úrovni. Nenalezneme u ní demagogii a už vůbec ne politickou demagogii. (Librovou bych v tomto smyslu vždy použil jako protiklad čiře politickým aktivistům neoliberální ekonomie.) n 3. Je silně konzervativní (jak lidsky, tak svojí představou společenskou), v tomto smyslu stojí na straně proti-liberální a proti-socialistické. n 4. Není vizionář – nestojí za nějakou svojí revoluční koncepcí vidění světa a nesnaží se ji prosadit. Environmetalismus v ČR n Jan Keller n (Až na dno blahobytu, Abeceda prosperity, Naše cesta do prvohor, Sociologie a ekologie) n Mimořádná odborná znalost (environmentalismus, sociologie). Jana Kellera neoliberální ekonomie současná česká společnost nemá! n Tendence k aktivistickému přístupu a jisté formy dogmatičnosti – v kombinaci právě s již zmiňovanou znalostí. n Stejně jako Hana Librová není ani Jan Keller vizionářem. Podobá se – stylově – Arne Naessovi – spíše geniální rozbory děl jiných než vlastní systém pohledu na svět. Environmetalismus v ČR n Erazim Kohák n (Zelená svatozář, Post-skriptum psové, Člověk, dobro a zlo) n Sociálně a křesťansky orientovaný (ovšem nikoliv komunistická forma socialismu). n Má odpor k revolučním řešením (stejně jako Librová) a jeho hlavním cílem je upozorňovat na limiti současné společnosti (sociální i environmentální). n Také není vizionář. Nevytvořil vlastní koncept environmentálního vidění světa, ale spíše kombinuje koncepty jiné. V tomto slova smyslu je nejméně tvůrčím autorem. n Není – tak jako Librová – klasický konzervativec. Environmetalismus v ČR n Konkrétní přiblížení Sociální ekologie IX. n Murray Bookchin a další: n Jak na novou společnost? n Najít souvěrce, diskutovat, získávat nové členy, vzdělávat veřejnost, nahrazovat tradiční politiky na místní úrovni, vytvořit konfederaci municipalit – násilím odstranit stát. n Jedinou nadějí pro přírodu je homo collectivus – kolektivní člověk v novém municipálním prostoru. Environmetalismus v ČR n Pokus o kritiku sociální ekologie – seznam problematických míst: n I. Přehlížení jistých biologických daností člověka – nejen dnešní člověk je sobecký, ne všechny přírodní národy se chovali k přírodě s úctou. Myšlenka, že sociální změny automaticky vyřeší environmentální krizi je přinejmenším problematická. (Člověk není biologická bytost.) n II. Příliš velký důraz na společenský systém – sociální ekologové velmi silně popírají možnosti reforem systému na jakékoliv úrovni. Buď se změní naráz celý systém, nebo ničemu nemůžeme pomoci. To je pro jistou část levicového myšlení typické – vše je v systému, na člověku nezáleží. Ovšem přesně toto myšlení dovedlo komunistické křídlo levice k postoji – účel světí prostředky a na jedinci nezáleží, hlavní je dosáhnout změny systému – toto je pravá stránka idealismu – vysvětlení Lenin x Marx. (Hodnoty a osobní řešení nemají žádný význam.) n III. Ve jménu dobra je násilí povoleno. Pro Bookchina a další není problém uchopit násilně moc a zbavit se státu násilím. To ale – jak vidíme na příkladu nacismu – vede k tomu, že jediným měřítkem se stane ochota skutečně páchat násilí a v tom nebudou moci nikdy Bookchin a další konkurovat budoucím nacistům. Environmetalismus v ČR n Environmentální etika a násilí – případová studie Unabomber n Moderní společnost přinesla některé výhody (věk, zdraví), ovšem celkově dospěla do stádia, kdy musí dojít – z faktických i psychologických důvodů k jejímu zhroucení. n Proč? I. – psychologické důvody jsou skryty ve změnách cílů, které dává moderní společnosti člověku. n Dnes existují pouze cíle, které jsou snadno dosažitelné a nepřinášející uspokojení (sledovat televizi, najíst se) a cíle, které jsou nedosažitelné (stát se prezidentem USA), naprosto se ale vytratily cíle, které jsou nesnadno dosažitelné (ale přece) a to po velkém úsilí. n Proč? II. – faktické důvody jsou spojeny s úbytkém cílů s úsilím – abychom nemuseli vynakládat úsilí na dosažení středních cílů, musíme exploatovat přírodu a vyčerpávat neúnosným způsobem zdroje. n Moderní společnost tedy nutně skončí katastrofou. Nelze reformovat, musíme uskutečnit revoluci. Environmetalismus v ČR n Environmentální etika a násilí – případová studie Unabomber n Jak bod I. tak bod II. jsou důsledkem mentality tzv. „levičáctví“ a technologického pokroku. n Máme-li tedy zachránit člověka, musíme zabránit dalšímu šíření technologického pokroku a levicových myšlenek. n Prostředkem je nepolitická, ale technologicko-ekonomická revoluce, která rozbije stávající levicově-technologické uspořádní společnosti. n Cílem je pak rozdrobená společnost samostatných celků, ve kterých se znovu objeví pravicové hodnoty: síla, dobro, úspěšnost, sebevědomí, iniciativa. Environmetalismus v ČR n Environmentální etika a násilí – případová studie Unabomber n K cíli – tzn. malým komunitám samostatným a technofobickým se můžeme dostat – protože není čas a není ani správné se spoléhat na sociální inženýrství – násilným zničením současné technologicko-přesocializované společnosti. Jde o to aby bylo více lidí, kteří budou ničit vše co podporuje technologie a současné politické uspořádání. n Současní revolucionáři by se měli vyhnout získání politické moci – mají pouze rozbít současný systém. Systém pravicové technofobní společnosti vznikne samovolně na troskách současné civilizace. Environmetalismus v ČR n Dobro je taková činnost, která více lidem pomůže, než uškodí. n Chapeme-li dobro jako pojem (slovo pojem je lingvisticky i semanticky taktez velmi neuchopitlne), vystihuje tento pojem relativni ideovou spravnost v ramci jedince, objektu nebo skupiny (tyto nemusejí byt lidmi). Nenachazime však jednoticiho soudce, ktery by charakter relativni spravnosti mohl objektivne posoudit. n Způsob chování/jednání, který považuji za správný, avšak (zároveň) nesmím tímto svým chováním/jednáním omezovat svobodu druhých bytostí ani jim ubližovat. Nelze ale říci, že co není dobro, je už automaticky zlo. n Pro jednotlivého člověka je dobro individuální. V obecné rovině je však neuchopitelné, tím pádem nedefinovatelné. n Dobro je to, co si konkretni clovek za dobro vytyci. n To, co vnímáme nebo si myslíme, že dobro je (dobro je dobro).