Energetika a předsednictví nutnost či módní téma? Žena rozhrnuje záves ozdobený hvezdami z vlajky Evropské unie „Energetická bezpečnost je pro diplomacii úkol srovnatelný se zajištěním obranyschopnosti. Zde se však můžeme opřít o fungující spojenectví, zatímco pro energetiku nic stejně spolehlivého nemáme.“ Jan Fischer, bývalý předseda vlády ČR Kdo řídí EU? VÝBOR REGIONŮ EVROPSKÝ SOUDNÍ DVŮR EVROPSKÝ ÚČETNÍ DVŮR EVROPSKÁ RADA EVROPSKÁ KOMISE EVROPSKÝ PARLAMENT RADA EVROPSKÉ UNIE HOSPODÁŘSKÝ A SOCIÁLNÍ VÝBOR EVROPSKÝ OMBUDSMAN EVROPSKÁ CENTRÁLNÍ BANKA EVROPSKÁ INVESTIČNÍ BANKA AG00185_ „Jízdní řád“ předsednictví lSlovinsko 1. pololetí 2008 lFrancie 2. pololetí 2008 lČeská republika 1. pololetí 2009 lŠvédsko 2. pololetí 2009 lŠpanělsko 1. pololetí 2010 lBelgie 2. pololetí 2010 lMaďarsko 1. pololetí 2011 lPolsko 2. pololetí 2011 lDánsko 1. pololetí 2012 lKypr 2. pololetí 2012 lIrsko 1. pololetí 2013 lLitva 2. pololetí 2013 lŘecko 1. pololetí 2014 lItálie 2. pololetí 2014 lLotyšsko 1. pololetí 2015 l lLucembursko 2. pololetí 2015 lNizozemsko 1. pololetí 2016 lSlovensko 2. pololetí 2016 lMalta 1. pololetí 2017 lSpojené království 2. pololetí 2017 lEstonsko 1. pololetí 2018 lBulharsko 2. pololetí 2018 lRakousko 1. pololetí 2019 lRumunsko 2. pololetí 2019 lFinsko 1. pololetí 2020 l 430_europeanunion,0 Jak funguje předsednictví v praxi? lTýmové předsednictví l l l lDlouhodobé cíle EU Členský stát XY Roční plán Rady l l l l lPriority předsednictví l Jaké jsou vlastně úkoly předsedajícího státu? lPředsedající stát je „hlasem i tváří EU“ - 1 za 27 lPředsednictví jako „manager“ – příprava jednání, řízení Rady a výborů lPředsednictví jako „vyjednavač“ – nutná tvorba kompromisů lPředsednictví jako „obhájce národních zájmů“ l„předsednický stát je producentem, hráčem i diregentem půlročního koncertu“ EU%20Lightbulb Jak se vede předsednictví? lKlíčové instituce: ¡ vnitrostátní instituce (Parlament, vláda, výbor pro evropské záležitosti …) ¡ stálé zastoupení v Bruselu ¡ ¡ČR kombinace obou přístupů Batolata v kruhu tvoří vlajku EU Předsednické státy se dělí podle toho jak moc jsou při přípravě zahrnuti intrastátní aktéři 1.Fáze příprav: v roce 2005 centrální role Zamini, pozice stálého zastoupení byla nevyjasnena 2. Fáze příprav: na počátku roku 2007 vicepremiér pro evropské zálezitosti Alexandr Vondra, přesun pozice na Úřad vlády Role ale i jednotlivé ministrstva – růst jejich autonomie (včetně MPO které je odpovědné za energetiku) V Praxi centrální odpovednost na uradu vlády úřad vicepremiéra pro evropské zalezitosti, ale konkrétni organizace třeba v pripade organizovani zasedáni spojených s energetikou spadali pod hlavicku MPO, kazde ministerstvo tak vytvorilo vlastní koordinačni skupinu Program Trojky l lVyjednávání konec 2007 – první polovina 2008 – ČR+ Švédsko + Francie l poměrně složité vyjednávání l neshody především s francouzským předsednictvím (motto „Evropa Ochranitelka“ vs. „Evropa bez bariér“) l schválení 16. června 2008 (GAERC) In many issues, such as enlargement, Eastern Partnership, better regulation, a liberal internal market and trade agenda, the Czech and Swedish positions were converging, but it was very difficult to achieve agreement on many issues with the French Presidency, which chose ‘Protecting Europe’ as its overarching motto. Předcházející osmnáctiměsíční program na období od 1. ledna 2007 do 30. června 2008 vypracovalo Německo ve spolupráci s Portugalskem a Slovinskem. Program Trojky l naplňování dohody 20:20:20 l příprava na Kodaň (prosinec 2009) l naplňování energetické politiky pro Evropu (z března 2007) ¡ zlepšení bezpečnosti dodávek ¡zajištění konkurenceschopnosti evropských ekonomik a cenové dostupnosti dodávek energií ¡podpora environmentální udržitelnosti a boj proti změně klimatu celebrate_image_en Naplňování energetické politiky pro Evropu: obnovitelné zdroje, energetická účinnost, rozvoj nových technologií, energetické bezpečnosti na vnitřní úrovni (propojení, lepší transparentnost, pokud jde o toky a skladování ropy a plynu, účinnější mechanismy solidarity) i na vnější úrovni (posílení dialogu a spolupráce s hlavními dodavatelskými, tranzitními i spotřebitelskými zeměmi v kontextu dvoustranných summitů nebo mezinárodních fór). Jaderná bezpečnost a uložiště odpadu CZ PRES - přípravy l od cca roku 2005 rezortní pracovní skupiny na přípravu předsednictví l ¡MPO září 2005 ¡ l koordinace finančního a personálního zajištění l 26 pracovních skupin Především výběr vhodných pracovníků co budou předsedat jednotlivým pracovním skupinám, součástí rovněž vzdělání pracovníků v materii předsednictví (twinning s těma co už předsednictvím prošli CZ PRES - přípravy lPodzim 2006 – „Východiska pro priority českého předsednictví Radě EU v první polovině roku 2009“ l výbor pro evropské záležitosti, prezentováno únor 2007 l„konkurenceschopnost, oblast 4 svobod a liberální obchodní politika“ ….. ¡„bezpečná a udržitelná energetika“ lObecný program, nedostatečná propojenost, bez reflexe vnějších podnětů ovlivňujících předsednictví l l l Budget reform and Common Agricultural Policy Health Check • Transatlantic relations, and neighbouring countries in the Western Balkans and Eastern Europe • Further development of the area of freedom, security and justice • Institutions and their reform, appointment of the European Commission President and new High Representative for the CFSP CZ PRES - přípravy lŘíjen 2007 – „Prioritní oblasti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie v prvním pololetí roku 2009“ l ¡Konkurenceschopná a otevřená Evropa ¡Energetika udržitelná a bezpečná; ¡Rozpočet pro budoucnost Evropy; ¡Evropa jako globální partner; ¡Evropa bezpečná a svobodná. ¡ ¡ první veřejná verze priorit, koherentnější, ALE nedostatečná „česká stopa“ ¡ ¡ ¡ • A Competitive and Open Europe (still set as the main priority) • Sustainable and Secure Energy • A Budget for the Future of Europe • Europe as a Global Partner • A Secure and Free Europe CZ PRES přípravy ¡ Únor 2008 – sektorové priority na základě podnětů z ministerstev ¡Červenec 2008 – vláda schválila sektorové a obecné priority ¡ = výchozí bod pro pracovní program l l„Hlavní priority českého předsednictví EU 2009“ (polovina roku 2008) ¡ Konkurenceschopná Evropa ¡ Energetika a klimatické změny ¡ Bezpečná a otevřená Evropa ¡ ¡Externí vlivy: FR PRES, ekonomická krize ¡ Z původních 5 priorit odpadly dvě (post-Hágský program a rozpočtová reforma) a to především z toho důvodu, že byly vázány na rozhodnutí Komise Ekonomická krize byla to co cr tlacilo do mnohem aktivnejsi pozice tlak pak byl především ze dvou hlavnich lidru EU Nemecka a Evropské unie CZ PRES - příprava l„Pracovní program českého předsednictví: Evropa bez bariér“ (6.ledna 2009) l „3 E“ l Energetika l Ekonomika l Evropa a svět ¡ l „2 G“ l Gaza l Gas l Pracovní program už by měl reflektovat ekonomickou krizi + to že francouzi uz dokoncili vyjednávání energeticko klimatického balíčku. Původní velmi ambiciózni program založený na liberální ekonomice ale v průbehu se z toho stal boj proti „novemu protekcionismu“ v podobe prezidenta Sarkozyho. Realne cilem dokonceni existujicich balicku – energeticko-klimatický, 3 liberalizacni a otevreni diskuse na temata jez jsou pro cr zajimave – jadro.. CZ PRES 2009 – „E“ jako Energetika lDiverzifikace dodavatelů a přepravních cest (Nabucco, nové produktovody) lDiverzifikace energetického mixu (renesance jádra + nové technologie) ¡ ¡ plynová krize, summit severojižního propojení, kodaňský klimatický summit, Východní partnerství l České předsednictví projednávalo vystavění transevropské sítě (propojení energovodů) plynovodu Nabucco, plynovodu Turecko-Řecko-Itálie a plynovodu South Stream, připojení Pobaltí a Jižního koridoru, budování terminálů pro zkapalněný plyn (LNG) a Středomořského okruhu, propojení přenosové a přepravní infrastruktury ve směru sever – jih či stavbu příbřežních větrných elektráren. CZ PRES výsledky l plynová krize l12.1.2009 – mimořádná Rada pro energetiku l smlouva o monitorování dodavek z Ruska do Evropy l19. únor 2009 (Rada pro energetiku) l „2. strategický energetický přehled“ l ¡ strategický dokument, výzvy a priority v oblasti energetiky EU v kratkodobem a dlouhodobém horizontu ¡ počátek pro diskusi o Akčním energetickém plánu ¡ ¡ Spor Rusko + Ukrajina – 7.ledna Rusko uzavřelo kohoutky. Rusko obvinilo Ukrajinu ze krade a ze dodavky obnovi pouze tehdy když na ne dohlednou monitorovaci pozorovatele. Energetickou bezpečnost se české předsednictví snažilo udržet na stole i po odeznění krize a tlačilo nejen na plynovod Nabucco (jediný, který by míjel ruské území), ale též na vyjasnění vztahů mezi dodavateli a těžaři plynu a mezi Ruskem a Ukrajinou. Mluvilo se o založení konsorcia firem z EU a Ukrajiny, které by řídilo tranzit přes ukrajinské území, jenže pak přišlo jaro, Topolánkova vláda skončila a zájem o energetiku oslabil na úkor řešení hospodářské krize. Mezitím navíc Rusko vstoupilo s rakouským přispěním do maďarské ropné společnosti MOL a zajistilo si tak kontrolu nad Nabuccem. Strategický prehled diversifikaci dodavek a požadavky na infrastrukturu, vnějši energeticke vztahy, zasoby ropy a plynu, mechanismy reakce na krizove stavy, energetickou učinnost a optimalni využiti domacich zdrojů EU. V ramci tohoto přehledu bylo definovano šest prioritnich projektů z oblasti infrastruktury – plan připojeni Pobalti, Jižni koridor, budovani terminalů pro zkapalněny plyn (LNG), Středomořsky okruh, propojeni přenosove a přepravni infrastruktury ve směru sever – jih a stavba pobřežnich větrnych elektraren. The spring European Council (19–20 March 2009) Conclusions77 approved the initiatives mentioned in the Strategic Energy Review, explicitly underlining the energy infrastructure development and calling on the Commission to table draft measures for achieving the priority goals of the review and to propose a new EU tool for energy security and infrastructure at the Ve dnech 19. — 20.3.2009 Evropská rada schválila tento přehled, který se stane základem pro zpracování nového Akčního plánu EU v oblasti energetiky na období 2013 — 2020. CZ PRES výsledky l „třetí liberalizační balíček“ ¡Integrace, liberalizace, regionální spolupráce, posílení pozice regulátora ¡Schváleno 22.4.2009 (plénum EP) ¡ l „EU Recovery plan“ („Plán hospodařské obnovy Evropy“) ¡Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady o vypracování programu na podporu hospodářského oživení prostřednictvím finanční pomoci Společenství pro projekty v oblasti energetiky (KOM(2009)0035) ¡ z celkových 5mld. eur 3,98 mld. eur do energetických projektů (plynové zásobníky, energetické interkonektory, projekt Nabucco, pobřežní větrné elekt. a zachycováni a ukládáni CO2 (projekt CCS). dvě směrnice a tři nařizeni v oblasti elektřiny a plynu. Česke předsednictvi vyjednalo možnost tři rozdilnych variant vlastnickeho odděleni přenosu/přepravy od ostatnich činnosti energetickych společnosti v oblasti elektřiny i plynarenstvi. Současti baličku je zřizeni Agentury pro spolupráci energetických regulátorů (ACER), kde bylo dosaženo kompromisu v otazce rozděleni pravomoci mezi ACER a narodnimi regulačnimi organy. Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 54/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh s elektřinou (KOM(2007)528) Návrh směrnice Evropského parlamentu a Rady, kterou se mění Směrnice (ES) č. 55/2003 o společných pravidlech pro vnitřní trh se zemním plynem (KOM(2007)529) Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se zřizuje Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (KOM(2007)530) Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č. 1228/2003 o podmínkách přístupu do sítě pro přeshraniční obchod s elektřinou (KOM(2007)531) Návrh nařízení Evropského parlamentu a Rady, kterým se mění nařízení (ES) č.1775/2005 o podmínkách přístupu k plynárenským přepravním soustavám (KOM(2007)532) Kompromisní dohoda zachovává tři rovnocenné varianty vlastnického oddělení (tzv. unbundling) výrobních a přenosových aktivit plynárenských a elektroenergetických firem. Každý členský stát si tak bude moci zvolit nejvhodnější formu liberalizace. Přistoupením na kompromisní návrh v otázce unbundlingu otevřeli poslanci možnost posílení ochrany spotřebitele v energetice. V této otázce přináší liberalizační balíček například právo na bezplatnou změnu dodavatele plynu či elektřiny do tří týdnů nebo zlepšení informovanosti zákazníků ze strany energetických společností. Součástí balíčku je i zřízení Agentury pro spolupráci energetických regulátorů (ACER), kde bylo dosaženo i kompromisu v otázce rozdělení pravomocí mezi ACER a národními regulačními orgány. Celkově tato dohoda přispěje k větší míře integrace, liberalizace a regionální spolupráce na energetickém trhu. Hlavním úkolem pro české předsednictví v energetice bude uzavření návrhu 3. energetického balíčku s Evropským parlamentem - především dosáhnout dohody Rady s Evropským parlamentem. Rada ministrů pro energetiku dosáhla 10. října 2008 politické dohody mezi členskými státy, která umožní zahájit vyjednávání s Evropským parlamentem nad obsahem společné legislativní úpravy vnitřního trhu s energií (Evropský parlament v této věci přijal v červnu a červenci separátní rozhodnutí uznávající vlastnické oddělení producentů a operátorů v sektoru elektřiny odlišně od sektoru plynárenství). Zhruba za dva měsíce by měla být schválena společná pozice Rady. Ta zahájí druhé čtení v Parlamentu. Dosažení konsensu bude velmi obtížné. Vzhledem ke končícímu mandátu EP navíc nebude časový prostor pro dohodovací řízení. Eu recovery plan - odpor ze strany Německa, CZ PRES výsledky lDuben 2009 (Moskva, CZ PRES, EK, SV PRES) zasedání „Stálé rady pro partnerství EU – Rusko v oblasti energetiky“ ¡ mechanismus včasného varování ¡ zachována monitorovací mise pro sledovaní toků zemního plynu z Ruska do EU přes území Ukrajiny Čtvrté zasedání v pořadí Reakce na plynovou krizi CZ PRES výsledky l 8. květen 2009 summit „Jižní koridor – Nová hedvábná stezka“ l ¡ podepsána společná deklarace mezi EU a Ázerbájdžánem, Gruzií, Tureckem a Egyptem ¡ základ intenzivnější spolupráce ? CZ PRES výsledky l květen 2009 (Praha) - 4. plenární zasedáni „Evropského jaderného fóra ENEF 2009“ ¡platforma pro diskusi l l směrnice o jaderné bezpečnosti ¡ zřizuje se rámec Společenství pro jadernou bezpečnost Předmětem jednani byly zpravy a navrhy z pracovnich skupin tykajici se transparentnosti, rizik a přiležitosti v oblasti jaderne energetiky. V zavěrech fora byla mj. zdůrazněna uloha vědy a vyzkumu při zabezpečeni dalšiho rozvoje jaderne energetiky. Směrnice: bezpečnost dodávek energií uvnit eu Směrnice zavádí nové harmonizační prvky v oblasti Smlouvy o Euratomu. Cílem je zavedení základních pravidel pro udržování a podporu trvalého zvyšování vysoké úrovně jaderné bezpečnosti zařízení provozovaných ve členských státech EU. Směrnice ukládá členským státům vytvořit vnitrostátní legislativní, dozorný a organizační rámec pro jadernou bezpečnost, kterým budou stanoveny povinnosti, zajištěna koordinace mezi státními orgány a vymezeny povinnosti a odpovědnosti provozovatelů jaderných zařízení. CZ PRES výsledky l červen 2009 směrnice o udržování minimálních zásob ropy a ropných produktů. l lČerven 2009 uzavřeno jednání o revidované směrnici o ecodesignu ¡ shoda již během FR PRES Udržování minimálních zásob ropy - Nouzové zásoby ropy mají mít minimální výši, která se rovná buď objemu čistého dovozu ropy za 90 dní, nebo 61 dnům průměrné domácí spotřeby. Přihlíží se přitom jen k vyšší z těchto dvou hodnot. Směrnice nahrazuje a doplňuje předchozí legislativu v oblasti nouzových ropných zásob. Směrnice sbližuje systém EU se systémem Mezinárodní energetické agentury (IEA) v metodice výpočtu zásob, posiluje transparentnost zásob, dává Komisi možnost přísnějších kontrol. Zachovává úroveň povinného objemu zásob na 90 dnech, nově však zavádí povinnost držení alespoň 30 dnů ve formě produktů. To umožňuje rychlejší reakci na potenciální potíže se zásobováním. V případě mezinárodní akce budou zásoby uvolňovány koordinovaně mezi IEA a EU, včetně členských států které nejsou členy této agentury. Celkově nová směrnice posiluje energetickou bezpečnost Evropské unie. Ecodesign - Směrnice určuje minimální požadavky na konstrukci vybraných výrobků, které mají zajistit jejich šetrnost vůči životnímu prostředí, a to během jejich celého životního cyklu. Pozitivní dopad ale má i na spotřebu energie, a je tak jedním z kroků ke zvýšení energetické účinnosti. Minimální požadavky na takové výrobky se týkají technologie výroby a spotřeby energie, jsou v pravomoci Komise a vydávají se formou prováděcích opatření k této směrnici. Minimální požadavky na výrobky budou podléhat pravidelnému přezkumu z důvodu jejich relevantnosti v čase. Do roku 2012 má Komise provést přezkum i s ohledem na případné rozšíření směrnice na výrobky, které nejsou spojeny se spotřebou energie. CZ PRES výsledky l švédskému předsednictví byla předána rozjednaná agenda v oblasti: l ¡ návrhu směrnice o energetické náročnosti budov ¡ návrhu směrnice o energetickém štítkování ¡ návrhu směrnice o štítkování pneumatik Energetika byla tež na programu mnoha jinych summitů či ministerskych setkani s třetimi zeměmi, zejmena s Ruskem (Chabarovsk 21. – 22. května), Japonskem (Praha 4. května), Kanadou (Praha 6. května), Činou (Praha 20. května), Koreou (Soul 23. května), Pakistanem (Praha 13. března), Skupinou Rio (Praha 13. května), ASEM (Hanoj 23.-24. května), zeměmi středni Asie (Dušanbe 29.-30. května), Nigerii (Praha 9. června), Zapadoafrickymi staty (Lucemburk 16. června) a s Organizace zemi vyvažejicich ropu OPEC (Videň 23. června). CZ PRES výsledky l„efektivní činnost českého předsednictví v oblasti energetiky potvrzuje velké množství přijatých dokumentů, které je nejvyšší ze všech dosud proběhlých předsednictví“ (komisař pro energetiku A. Piebalgs) Nesnadná pozice – plyn, recese, FR PRES Době pripraveni urednici Hodnocení z vnějšku Podrezani si sve vlastní vetvicky České politické strany a energetické „E“ lODS - největší „stopa“, nejkladněji hodnocen postup v oblasti liberalizace, snaha o diverzifikaci l Zelení – leitmotivy diversifikace a EU jako leader v oblasti boje proti změně klimatu l KDU-ČSL- diverzifikace l KSČM – snižování významu vládní reprezentace (plynová krize), neujasněná pozice ODS program českého předsednictví nejvíce odrážel zájmy a preference nejsilnější koaliční strany. Tvrdší postoj vůči rusku – dano i osobnim postojem clenu kabinetu Zeleni - nedostatečné naplnění role EU, jakožto aktéra bojujícího na globální úrovni proti změnám klimatu. Nesplnění očekávání především v brzkém padu topolánkovi vlády Kdu- nejvetši kritika pad vlády + nedostatecne důraz na roli atomove energie (podobně i KSČM) KSCM . Ano casti liberalizacniho balicku – koordinac operatoru prenosových soustav České politické strany a energetické „E“ l ČSSD – dlouhodobá kritika ve stylu „vláda, která neumí řešit energetiku doma, nemůže řídit EU“ ¡ kritika plynové krize ¡ „chladného vztahu“, který nastal dle ČSSD s „klíčovým partnerem Ruskem“, po nástupu ODS ¡ součást celkového antagonismu mezi ČSSD a ODS ¡ ¡Celkové negativní hodnocení – názor celé strany či předsedy Jiřího Paroubka? Bylo tedy spojení energetika a CZ PRES módní téma, či nutnost? Zajímavá situace nastává při hodnocení chování stran k energetice na domácí a na zahraniční úrovni, kde dochází k poměrně zjevnému naplnění logiky využitého modelu vytváření zájmů. Zatímco domácí citlivá a intenzivně medializovaná energetická témata typu jaderné energetiky či uhelných limitů vzbuzují výrazný zájem (obecně spíše pasivní) široké veřejnosti a strany tak cítí potřebu se v těchto tématech výrazněji angažovat a profilovat, na evropské úrovni k této situaci nedochází. V poměrně vzdálených tématech typu energeticko-klimatického balíčku nemá veřejnost pocit naléhavosti a iniciativu tak přebírají úzce profilované zájmové skupiny s přesně vymezenými zájmy, které mají potenciál ovlivnit chování politických zástupců směrem zvýhodňujícím jejich (byť partikulární a širokou veřejnost komparativně znevýhodňující) zájmy. To samozřejmě vede českou politickou elitu k jasné preferenci domácích témat na úkor energetické problematiky na půdě EU. Předsednictví bylo v tomto ohledu spíše výjimkou, po níž se situace vrátila k předchozímu stavu. V prvé řadě je zjevné, že energetika je pro námi analyzované strany s pochopitelnou výjimkou SZ téma důležité, nikoliv ale zásadní. Strany se zde výrazněji profilují pouze u těch nejviditelnějších témat, ve zbytku kopírují určitou netečnost veřejnosti a pro prosazení svého postoje tak nejsou ochotny ke větším obětem. To v praxi znamená poměrně velký potenciál ke spolupráci, kdy i ideově rozdílné strany mohou v případě potřeby najít společnou řeč. Možná největším překvapením celé analýzy je však odhalení velmi vysoké míry personalizace při vytváření energetických zájmů uvnitř stran, které se energetikou zabývají intenzivněji, tedy především ČSSD a ODS. Na rozdíl od obecnějších témat typu ekonomického směřování země či nastavení daňové zátěže se totiž energetika koncentruje pouze u několika málo osob, které poté dávají směr celé diskusi na politické úrovni. V případě ČSSD je to zmiňovaný Milan Urban s určitým přispěním stranického odborníka na životní prostředí Petra Petržílky, energetická politika ODS zase vychází z představ Martina Římana, částečně lze spatřovat i vliv poslance Oldřicha Vojíře. Určitým atypem je zde opět pouze Strana zelených, v níž se už z podstaty věci energetikou zabývá alespoň nějakým způsobem podstatná část vedení, byť samozřejmě s nejvýraznějšími vstupy bývalého předsedy SZ Martina Bursíka. Děkuji Vám za pozornost!