SYLABUS PST 402 / PS 2009 Seminář k dějinám psychoterapie Pouze pro studenty oboru „Psychoterapeutická studia“ – povinný předmět Sudé týdny / ÚT / 12:00 – 13:30 Začátek 21. 9. 2009, učebna 35 Kredity: 4 EC – odpovídá 100 hodinám aktivního studia a samostudia (= četba, hledání zdrojů, příprava vystoupení na semináře, příprava na zkoušku) Ukončení: zkouška – vychází z hodnocení všech splněných zadaných úkolů, termíny ústní zkoušky budou určeny (při výborném splnění úkolů a prokázání dostatečného přehledu není ústní zkouška nutná) Termíny: PREZENTACE odevzdat do odevzdávány nejpozději do 22. 11. 21. 9. Diskuse o psychoterapii, jejích principech. Diskuse o vědecké a alternativní psychoterapii. Jakou psychoterapii doporučovat? Které psychoterapeuty doporučovat? K čemu z historie psychoterapie inklinuji a proč (reflexe vlastní motivace). Rozdělení a rozpis prezentací. 5. 10. prezentace 19. 10. prezentace 2. 11. prezentace 16. 11. – tzv. čtecí týden, práce na prezentaci a na seminárním úkolu č. 1 (odevzdání do 22. 11.) 30. 11. prezentace 14. 12. prezentace a diskuse (na základě úkolu č. 3) 1. ÚKOL č. 1 PRO VŠECHNY: Připravte pro ostatní užitečný odkaz pro historii psychoterapie. Úkol by měl napomoci mapovat možnosti, které dnes máme na internetu – co vše tam můžeme najít. Soustřeďte se na důležité příspěvky k méně známým „tvářím“ psychoterapie v minulém století. Na zajímavé, ale málo známé osobnosti. Na dostupnost textů či prezentací v plném znění (články, přednášky, video-ukázky). Seminář je zaměřen na historii. To, co se týká současné psychoterapie, si „ponechejme“ na jarní semestr. Příklad: INSPIRACE K VYSTOUPENÍ (berte jen jako příklad): San Francisco Psychotherapy Research Group a Joseph Weiss http://www.sfprg.org Odkaz můžete koncipovat jako prezentaci (na 5 minut), ale lze zpracovat jako textový soubor na cca 1-2 strany. Soustřeďte se opravdu na odkaz a stručnou charakteristiku toho, co na daných stránkách/ v článku/ knize apod. můžeme najít. Ukázat „link“… Odevzdat do odevzdávány. Termín: 22. 11. Pro inspiraci: MOŽNOSTI prezentací pro studenty PST studií A/ vybrané téma z DÉJIN HUMANISTICKÉ PSYCHOTERAPIE Např.: jaké proudy patřily do humanistické psychologie, resp. psychoterapie. – Kam sahají kořeny těchto přístupů? Předpokládám váš komentář k historii humanistické psychoterapie. Literatura: n Cain David J., Seeman Julius (2006): Humanistická psychoterapie 1. díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. n Cain David J., Seeman Julius (2007): Humanistická psychoterapie 2.díl -- Příručka pro výzkum a praxi, Praha: Triton. Zdroj na internetu: http://www.ahpweb.org/ B/DĚJINY RODINNÉ TERAPIE: STRATEGICKÁ, STRUKTURÁLNÍ, ANALYTICKÁ, SYSTEMICKÁ… / Připravte několik základních dat a údajů k historií daného směru v rodinné terapii. Příklad dílčího tématu (k inspiraci): K jedné z podob strategické rodinné terapie: Prostudujte text Mary Selvini Pallazzoli o konceptu her v rodinách s psychotickým jedincem. Zodpovězte na otázky: 1. Jak byste objasnili hlavní koncept a hlavní přesvědčení Selvini Pallazoli? 2. Co se vám na tomto přístupu zdá dobré? Byl by podle vás použitelný i dnes? 3. Co byste tomuto přístupu vytkli? 4. Co (a jak) byste dělali jinak – jak jinak byste v psychoterapii s rodinou se schizofrenním členem postupovali? Zformulujte, čím byste se řídili. Literatura doporučená: n Zeig, J. (ed.) (2005). Umění psychoterapie. Praha: Portál. – oddíl věnovaný rodinným terapeutům Další zdroje: • Palazzoli-Selvini, Mara (1986). Journal of Marital and Family Therapy 12 (4). (Česky vyšla část tohoto textu: „Příspěvek k obecnému modelu her v psychotické rodině“. Kontext VII, 1991, č. 2, s. 23-32.) • Časopis KONTEXT C/ KOŘENY A/NEBO PROMĚNY PSYCHOANALÝZY Doporučená struktura: 1. Vyberte si méně známou osobnost nebo dílčí školu z dějin psychoanalýzy 2. Představte (stručně!) její život. 3. Z díla této osobnosti či z přínosu této školy vyberte myšlenky, které vás zaujmou. Tyto myšlenky připravte pro ostatní. Vy však byste k vybrané myšlence (myšlenkám) měli vědět nejvíce – kontext autorových názorů a přístupů, z jakého období jeho názor pochází, proč ho zformuloval takto apod. 4. Zformulujte si rozdíl (podobnost) se S. Freudem. Literatura doporučená: Schwarz, J. (2003): Dějiny psychoanalýzy. Praha: Triton. Fonagy, P., Target, M. (2005): Psychoanalytické teorie. Praha: Portál. Mitchell, S.A., Aron (Eds.) (2004): Vztahová psychoanalýza – zrození tradice. Praha: Triton. Užitečné rozcestí: heslo „Psychoanalysis“ ve Wikipedii. Najdete zde dobrý soupis dalších webových psychoanalytických portálů a odkazů. PROSINEC 14. 12. : Co mne zaujalo (dosud nejvíc) v dějinách psychoterapie? Písemná příprava cca 1 až 2 strany – odevzdat na semináři. Seminář se vstupem každého účastníka. Osobní, podložená stanoviska jsou velmi vítaná. Stejně jako porovnání různých způsobů psychoterapie ve 20. století. Připravte pro ostatní – myšlenku, doporučte odkaz. (Jde o „druhé kolo“ vzájemného informování o tom, kdo co našel užitečného pro studium historie PST.) Volná mozaika seminárních vstupů. Na vaši práci v podzimním semestru 2010 se těší Z. Vybíral