Psychologie výchovy a vzdělávání Výchova, výchovný styl Výchova pZáměrné, cílevědomé, směřující k určitému výchovnému cíli (= rozvinout ve vychovávaném určité vlastnosti, názory, postoje i hodnotové orientace) pVyužívá výchovných prostředků a metod založených na zkušenosti, tradici i vědeckých poznatcích pVztah výchova – působení prostředí p je nejednoznačný v obou směrech p (srv. sociální učení, Bandura) Současné názory pObousměrný proces n(vztah vychovavájící – vychovávaný; problematika očekávání); npř. téma retroaktivní výchova (= působení dětí na rodiče) pAktuální otázky nrelativizace autorit, nproblémové chování atp. Řešené otázky - např. pJaké jsou účinky dílčích prostředků a metod? pJaké jsou účinky odměn a trestů? pJak ovl. vztahy účinek odměn a trestů? pZa jakých podmínek funguje persuaze? pJak funguje účinek sociálních modelů? pJaký účinek mají různé druhy činností? pLze formulovat obecnější modely výchovy? pJak pozitivně ovlivňovat osobnost? patd. Hlavní témata pVztah mezi vychovávajícím a vychovávaným nPedagogický takt, UPV pKladení požadavků a kontrola jejich plnění nPřiměřenost, pravidelnost pOdměny, tresty, povzbuzení (trest omezuje) pSlovní působení pOsobní příklad, sociální vzor pSociální skupiny (sourozenci, vrstevníci...) pVýchova a činnost (hra, výuka, práce, volnočasové aktivity) pSebevýchova Podmínky ovlivňující styl výchovy pVlastnosti a zkušenosti vychovatelů pVzájemné vztahy a interakce mezi vychovávajícím a vychovávaným pVlastnosti a zkušenosti vychovávaných pUdálosti a změny v nejbližším okolí dítěte pSociokulturní podmínky Styl výchovy pznámý též i jako způsob výchovy pje určující pro preferenci výchovných prostředků a projevuje se i v reakcích dítěte na ně pzdůraznění významných částí v. procesu: nEmoční vztahy nZpůsob komunikace nVelikost požadavků, způsob jejich kladení a kontroly p pAutoři (velmi redukovaný výběr ;) pK. Lewin, E.S. Schaeter, H.J. Eysenck (…) pJ. Čáp Tradiční dělení (Lewin) pAutokratické (autoritativní, dominantní vedení) nSilné řízení, tresty, ignorování potřeb vychovávaných, determinace zkušeností úsudky a rozhodnutími vych., málo prostoru pro samostatnost a iniciativu pSlabé vedení (liberální vedení, výchova) nMinimální řízení, absence vedení, kontroly pSociálně integrační (integrativní, demokratické) p pVelká redukce; pozor na vymezení!!! pPůvodní studie vycházela z prostředí pruských kadetních škol (trochu jiná míra autoritativního vedení) Model dvou dimenzí (Eysenck) pDimenze emočního vztahu k dítěti n(láska, kladný postoj – nepřátelství, záporný, chladný, zavrhující) pDimenze řízení n(autonomie, minimální řízení – přísná kontrola, maximální řízení) Záporný vztah Kladný vztah Silné řízení Slabé řízení A L I Model devíti polí (Čáp) 1. tradiční autokratická patriarchální 2.liberální s nezájmem o dítě 3. nejhorší; rozporné s negativním vztahem 9. emočně rozporná výchova; jeden z rodičů zavrhující, druhý extrémně kladný nebo s dítětem v koalici 4. přísná ale laskavá výchova 6. laskavá výchova bez pož. a hranic 7. kamarádský vztah dobrovolné dodrž. norem 8. rozporné řízení relativně vyvážené kladným emoc. vztahem Řízení silné střední slabé rozporné 5. optim.; poroz.; přim. řízení Emoční vztah záporný záporněkladný kladný extrémně kladný Roviny uvažování (Čáp) pChování v jednotlivé situaci pZobecnění na interakci určitého druhu pJednotlivé komponenty (otec, matka, učitel...) pKombinování – komplexní charakteristika pKombinací emoc. vztahu – rodina jako celek pNejobecnější – zařazení do polí p pZpůsob výchovy má širší (pedagogické, společensko-historické a filozofické) souvislosti Dotazník - ukázka Další souvislosti - např.: pDeprivace a subdeprivace (Matějček) pAttachement (Bowlby) pRodičovský postoj (+/-) pInterakce s dítětem pZákladní důvěra ke světu (Ericson) pKlima ve skupině pVztah k lidem