Psychologie výchovy a vzdělávání Učitelovy postoje k zakum Učitelovo očekávaní Školní úspěšnost a neúspěšnost ZakU Učitelovy postoje k žákům □ postoj - hodnotící vztah ■ viz sociální psychologie (témata postoje a atribuce) □ složka rozumová i citová □ projevuje se jako chování ■ t.j. tendence reagovat na určité pedagogické situace, skupiny žáků i jednotlivce ustáleným způsobem Charakteristiky učitelových postojů (Mareš, 1995) □ výběrovost ■ (k různým „objektům" různé) □ orientovanost ■ (postoj kladný, záporný a neutrální) □ intenzita ■ (různá „síla" - od málo vyhraněného vztahu po nekritickou zaujatost) □ obecnost ■ (postoj je souhrnem mnoha odpovědí stejného typu) □ přenositelnost ■ (postoj je přenášen i do jiných situací vnímaných učitelem jako podobné, i když objektivně mohou být zcela jiné) □ relativní stálost ■ (obtížně se mění) Vznik učitelových postojů □ na základě bezprostřední interakce ■ „ten-co-mne-trefil-houbou-do-obličeje" ■ „ta-jejíž-matka-na-mne-řvala" □ ovlivněny i osobností učitele ■ temperament, UPV, vývoj profesní role učitele; ■ syndrom vyhoření atd. □ informacemi od jiných učitelů ■ pověst třídy, žáka □ na základě učitelova postoje k celé třídě Vliv na výuku (např. Pelikán, Helus, 1983 atd.) □ učitelé mají vyhraněný postoj (+/-) k více než 2/3 svých žáků □ distribuce pozornosti (+/-) □ hodnocení - nadhodnocování žáků ke kterým má učitel kladný vztah (hodnocení příčin -atribuce) □ třídní učitelé znají své žáky lépe (menší míra atribuční chyby) □ kladný postoj učitel snáze zaujímá k žákům blížícím se jeho „ideálu", nebo jemu samému podobným ;) Žákovy charakteristiky ovlivňující postoj učitele □ nebezpečí heuristik a „psychologizování" ■ např. píle jako znak nadání; sečtělost, přizpůsobivost atd. □ komunikativní dovednosti žáka uležitejsi je „jak" a ne „co" žák nká; ■ dívky bývají verbálne zdatnejší atp. □ kontext pedagogické situace a školní třídy ■ výkon nebo chování v porovnání se spolužáky Typy vyhraněných postojů učitele ve vztahu k žákům □ výrazně kladný postoj učitele k určitým žákům □ mírně kladný postoj učitele k určitým žákům □ neutrální postoj učitele k určitým žákům □ záporný postoj učitele k určitým žákům □ většina učitelů ovšem žáky vnímá diferencovaně (např. Štech, Viktorová, 1994) ■ (např. rozdíl v hodnocení méně než 5%) Negativní dopady □ prevazuje-li v učitelových postojích neobjektivita, zaujetí a nespravedlnost ■ narušuje to celkovou atmosféru výuky ■ zvyšuje napětí mezi učitelem a třídou ■ narušuje vztahy mezi žáky ve třídě ■ zhoršuje možnosti pedagogické práce ostatních učitelů (není to tedy PNJ* ;) * „Problém někoho jiného", D. Adams, Stopařův průvodce... Učitelovo očekávání □ vychází z postoje k žákovi (třídě) □ „soukromá diagnostická nálepka" (an. „labeling") □ kladný i záporný pól: ■ sebenaplňující se předpovědi (viz sociální psych.) ■ Pygmalion (Galatea) efekt □ (Rosenthal, Jacobsonová; Helus) ■ Golem efekt □ (častější - Mertin) □ fáze: (1) snaha (2) rezignace (3) negativní aktivita Negativní působení očekávání □ u většiny učitelů malý efekt ■ (cca 5% ve výkonu žáků) □ závažné u učitelů, kteří: ■ mají nepřiměřená očekávání u některých žáků ■ neberou v potaz zpětnou vazbu o nereálnosti svých očekávání ■ přeceňují nebo podceňují žáka dlouhou dobu ■ své očekávání systematicky prosazují ve vyučování a dloouhodobě se k žákovi chovají velmi specifickým způsobem ■ mají výrazné a vyhraněné názory na vlastní činnost a činnost žáků Dopady zejména na žáky, kteří: □ jsou citliví na učitelovo jednaní ■ zejména u mladších žáků (Ericson) □ mají tendenci se poddat nebo přijmout učitelovo očekávání □ svými charakteristikami vybočují z průměru □ liší se od ostatních žáků v míře kontaktu s učitelem ■ vyhledávají jej nebo se mu vyhýbají Nutnost reflexe ze strany učitele □ učitelova subjektivní odpovědnost ■ „kdo může za neúspěch" (Mareš, Kantorková, Skalská, 1994) □ brát v potaz reálné možnosti žáka a individuální normu □ formativní hodnocení □ pedagogický takt, UPV... Školní úspěšnost žáka — def. □ Zvládnutí požadavků kladených školou na jednotlivce, které se projevuje v pozitivním hodnocení žákova prospěchu. □ Výsledkem je dosažení vzdělávacích cílů. □ Není pouze dílem žáka a jeho schopností nebo píle, ale také dílem učitele, resp. součinností učitele a žáka a dalších faktorů. □ základem je školní výkonnost (objektivně měřitelný školní výkon) □ formu měřitelného výkonu však nemají všechny činnosti, kterými žák plní požadavky školy ■ school success, academic success (školní úspěšnost) ■ academic achievment (školní výkon, školní prospěch) ■ academic ability (studijní schopnosti), ■ academic aptitude (studijní způsobilost), ■ academic aspiration (studijní aspirace) Otázky pro seminář □ Co je kriteriem hodnocení aktivit žáka? □ Co to vlastně znamená dosažení vzdělávacích cílů? ■ Procento přijatých na další stupeň školy? ■ Dosažení cílů ŠVP? □ Klíčové kompetence: Soubor požadavků na vzdělávání zahrnující podstatné vědomosti, dovednosti a schopnosti univerzálně použitelné v běžných životních a pracovních situacích. Nejsou vázány na jednotlivé předměty, nýbrž mají být rozvíjeny jako součást obecného základu vzdělávání. Jedná se především o komunikativní dovednosti (včetně dobré znalosti cizích jazyků) a uplatňování sociokulturních pravidel komunikace (řečová etiketa), personální a interpersonální dovednosti (např. schopnost pracovat v týmu), schopnost řešit problémové situace, dovednost využívat běžné matematické postupy v praktických situacích, dovednost běžně k práci využívat informační technologie, schopnost a dovednost s informacemi dále pracovat. □ V RVP jsou klíčové kompetence definovány jako soubory vědomostí, dovedností, schopností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj jedince, jeho aktivní zapojení do společnosti a budoucí uplatnění v životě. □ Nebo je to nějak jinak? Výkon žáka a jeho souvislosti s cíli školy □ cílem muže být: ■ dosažení individuálně rozdílného maxima dokonalosti u žáků ■ dosažení pouze relativní dokonalosti vzhledem ke spolužákům Skála žákovského výkonu a hodnocení úspěšnosti □ Celková / dílčí výkonnost ■ 1 či více předmětů □ Relativně neúspěšní ■ pracující pod své možnosti ■ („underachievement") ■ tzv. podvýkon □ Optimální výkon □ Relativně úspěšní ■ pracující nad své možnosti (vůle, píle, snaha) ■ „overachievement" ■ tzv. nadvýkon Školní úspěšnost a individuální faktory □ osobnostní charakteristiky □ sociální dovednosti □ jazyková kompetence □ vývojové stádium □ struktura nadání □ kognitivní charakteristiky □ zdravotní potíže □ aktuální psychický stav □ studijní motivace □ studijní styl □ studijní schopnosti □ studijní způsobilost □ studijní aspirace □ (■■■) Školní úspěšnost a sociální faktory n Rodina rodinná situace hodnotová orientace jazyková úroveň kulturní úroveň výchovný styl aspirace rodičU sourozenci (...) ■ ■ ■ ■ ■ ■ ■ □ Škola interakce učitele a žáka organizace výuky fyzikální prostředí klima třídy klima školy vzdálenost od bydliště (...) ■ ■ ■ ■ ■ ■ □ Kulturní a společenské vlivy ■ obraz úspechu v komunite ■ média, (...) Nejčastější souvislosti - témata □ školní výkon, školní schopnosti □ úspěšnost v přijímacím řízení □ studijní motivace □ studijní návyky, autoregulace □ ADHD, SPU □ handicapovaní, nadaní a jejich integrace □ integrace minorit a imigrantů □ evaluace □ sociální klima školní třídy, klima školy □ reformy, ŠVP □ úspěšnost v běžném životě Rozšiřující literatura □ Knihy ■ GAVORA, P. Akí sú moji žiaci? Pedagogická diagnostika žáka. Bratislava: Práca, 1999. 121 s. ISBN 80-7094-335-1 ■ HELUS Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004. 240 stran. ISBN: 80-7178-888-0 ■ HRABAL, V. Pedagogicko psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989. 199 s. ISBN 80-246-0319-5 ■ VÁGNEROVÁ, M. Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7184-488-8 ■ SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7178262-9 □ Internet ■ http://www.skolaonline.cz/scripts/detail.php?id=4735 ■ http://www.ceskaskola.cz/Slovnik/slovnik.asp?page=S ■ http://www.ped.muni.cz/wpsy/koh_uv_ped_ps. htm □ Ebrary Education ■ ALDERMAN, M. KAY. Motivation for Achievement : Possibilities for Teaching and Learning. Lawrence Erlbaum Associates, Incorporated. 2004. ■ aj.