Pedagogická psychologie „Nelegálni" komunikace ve škole, podvádění atp. Úvodem □ Nelegální komunikace, ilegální komunikace či aktivity (Mareš, Stránská) □ Pokleslá forma sociální aktivity (Helus) ■ Místo opravdové pomoci obcházení hodnocení □ Podvádění ■ Cheating, cyber-cheating □ Vázány zejména na situace hodnocení (formativní, sumativní hodnocení) □ Čím vyšší význam testu, zkoušky (...), tím větší pravděpodobnost tohoto typu chováni □ Spousta příkladů v literatuře, filmu... Souvislosti □ Rozvíjí se hlavně v podmínkách (tradiční) hromadné výuky ■ Žákovská komunikace a kooperace v ní není žádoucí (proto nelegální k.) □ Snižuje objektivitu hodnocení a nivelizuje žákovské výkony □ Nežádoucí součást skrytého kurikula ■ „Dobrý výsledek je možný jen podfukem" ■ Nepřevzetí zodpovědnosti za svůj výkon ■ Řešení složitějších situací s ohledem na okamžitý zisk O co se jedná? □ Aktivity narušující výuku ■ vykřikování, komentáře, psaníčka, oběžníky, piškvorky (a další hry), četba... □ Podvádění ve zkouškové situaci ■ Napovídání ■ Taháky ■ Zjišťování obsahu testů ■ Podvádění při písemných pracích ■ (...viz dále) □ Využívají všech dostupných komunikačních kanálů, sociálne-psychologických poznatků i dostupných technologií Motivy □ Individuální ■ Získání co nejlepšího hodnocení s co nejmenším úsilím ■ Dodržení svébytné sociální normy (expertní role ve skupině) ■ Snaha zajistit si protislužbu (v předmětu, který mi nejde) ■ Touha se předvést ■ Sport ;) (adrenalin ;) □ Skupinové ■ „...jistá forma prosociální aktivity, závisející na vztazích mezi žáky a na cefkovém klimatu třídy" (Stránská) □ V rámci sociální podskupiny (kamarádi) napovídání častější ■ M^iže se jednat i o svérázný druh obrany před nevhodným ped. působením učitele (hypertrofovaný důraz na faktografii, zbytečné detaily, neobjektivní hodnocení, nesrozumitelný výklad apod.) □ U učitelů ■ Snaha vyhnout se nepříznivému hodnocení vlastní práce (inspekce, srovnávací testy, maturity... ;) Typy podvádění □ Získávání nebo požadování informací ■ Opisování, posílání SMS/MMS s řešením, vysílačky, hands-free, kopírování obsahu testu (otázky, řešení, foto v mobilu...) □ Práce s nepovolenými materiály nebo s materiály nepovoleným způsobem ■ Taháky, vzorce v kalkulačce, na flashdisku, audio v mp3 přehrávači, vydávání cizí práce za vlastní (paper-mill), kopírování necitovaných zdroju, překlad vydávat za vlastní dílo... □ Ovlivňující průběh zkoušení a hodnocení ■ Vydávání se za jinou osobu ve zkouškové situaci, u distančních forem - přítomnost „poradce", výsledky internetové debaty upravit a vydávat za vlastní dílo, získat učitelské heslo (cracking, spyware) a upravit svuj záznam nebo získat zadání, dávat k dispozici své výsledky ostatním studentum. Podvádění a souvislosti (Cizek, 2003) □ Podvádění podporují: ■ Odpor ke škole, snaha připoutat pozornost, dobrá zkušenost s výsledky, orientace na známky, strach ze špatných známek, motivace vyhnout se neúspěchu, strach ze školy, zájmy ležící převážně mimo školu ■ Velký počet žáků ve třídě, orientace školy na výkon, výuka preferující nátlak, příležitost (řada sociálních experimentů) ;) □ Bez vlivu ■ Absence, motivace k výkonu, mimoškolní aktivity, příslušnost k minoritě či majoritě, sebedůvěra, osobnostní typ A ■ Typ školy (veřejná / soukromá) □ Podvádění inhibuje ■ Školní sebepojetí, očekávání školního úspěchu, vyšší intelektové schopnosti, introverze, vnější situování kontroly, vnitřní motivace, orientace na učení, odpovědnost za výsledky učení, vyšší úroveň morálního usuzování ■ Kvalitní výuka, zajímavé a z pohledu žáka užitečné učivo Prevence - edukace studentů (Cizek, 1999) □ Běžná výuka ■ Vysvětlení pravidel, příklady zjištěných podvodů a jejich řešení, diskuse na dané téma ■ Vysvětlení pojmů hledání pomoci, poskytování pomoci, jednostranná a vzájemná spolupráce. Diskuse a úkoly procvičující korektní formy spolupráce □ Seminární a písemné práce ■ Vysvětlení pojmů autorství, duševní vlastnictví, copyright atp ■ Vysvětlení způsobů citace, prafrázování, nevědomého plagiátorství, ukázky nekorektní práce s prameny. Nácvik práce s různými typy pramenů Prevence při přípravě □ Volba uloh znesnadňující podváděni (banky testových Uloh, individualizace zadání atd. - viz IS, moodle atp.) □ Zabezpečení dokumentace, evidence atp. □ V případě elektronického zkoušení zajistit zabezpečení PC ■ přístup k jen povolenému softwaru a datům Preventivní opatření v průběhu a po skončení □ Věnovat pozornost a průběžně kontrolovat ;) □ V případě podvodu použít adekvátní řešení a neignorovat podvádění jako „součást folkloru" □ Zabezpečit získané výsledky □ Porovnat aktuální a běžný výkon studenta a hledat příčiny rozdílů □ Evidovat důkazy o podvodu a řešit jej na škole obvyklým způsobem Literatura k dalšímu studiu □ MAREŠ, J., KRIVOHLAVY, J. Komunikace ve škole. Brno: MU 1995. ISBN 80-2101070-3. s. 159-177 □ MAREŠ, J. Tradiční a netradiční podvádění ve škole. Pedagogika, 2005, vol. 55, no. 4, p. 310-335. ISSN 0031-3815