Úkol z prvního semináře 1. Spočítat si odvozené proměnné a sumační škálové skóry podle popisu níže 2. Vymyslet si hypotézu na korelaci, chíkvadrát, všechny 3 t-testy(popř. npar varianty) provést jejich ověření se vším všudy (tedy s deskriptivami a ověřením předpokladů) a sepsat stručnou zprávu. 3. Ani ve stručné zprávě nechybí popis proměnných (abychom věděli, co jsme měřili a jak), statistický popis (abychom si udělali přehled o tom, s jakými hodnotami pracujeme). Až potom se můžeme pustit do hypotéz. Pro většinu jednoduchých i složitějších analýz existuje doporučený způsob jejich prezentace (viz Urbánek a Morgan et al). Zkuste se zároveň poohlédnout po datech, která jsou pro Vás osobně zajímavá. Zdoje jsou např.  http://www.psychologypracticals.com/html/datasets.asp  http://lib.stat.cmu.edu/cgi- bin/dasl.cgi?query=Psychology&submit=Search!&metaname=topics&sort=swishrank  http://www.amstat.org/publications/jse/jse_data_archive.htm  http://wiki.stat.ucla.edu/socr/index.php/SOCR_Data  Andyho data http://www.uk.sagepub.com/field3e/SPSSdata.htm  StatSci.org – metazdroj - http://www.statsci.org/datasets.html  http://www.cessda.org/ Popis odvozených proměnných trida_n číslo třídy (třídám přidělit jedinečná čísla) souro_vs počet všech sourozenců (včetně nevlastních) souro_vl počet všech vlastních sourozenců jedinac je osoba jedináček? (1=je jedináček, 0=není jedináček) nejstar je osoba nejstarším sourozencem? (1=je, 0=není) nejmlad je osoba nejmladším sourozencem? (1=je, 0=není) warm_m vřelost matky, sumační škála (b01, b03, b05...b21), r=0,83 warm_o vřelost otce, sumační škála (b02, b04, b06...b22), r=0,87 monit monitorování rodiči, sumační škála (c01..c09), r=0,82 duv_r důvěrnost s rodiči, sumační škála (d01, d03, d05 .. d11), r=0,70 duv_v důvěrnost s vrstevníky, sumační škála (d02, d04, d06 .. d12), r=0,68 individ1 individualismus vs. kolektivismus ve škole 1, sumační škála (e03 .. e07), r=0,69 individ2 individualismus 2, součet položek e01 a e02 individ3 individualismus 3, součet položek e08 a e09 ro_em coping - rodina - potlačení emocí, sumační škála (g01,g03,g11) ro_pot coping - rodina - potlačení, sumační škála (g07,g15) ro_akt coping - rodina - aktivní coping, sumační škála (g13,g17) ro_soc coping - rodina - hledání sociální opory, sumační škála (g05,g09) sk_em coping - škola - potlačení emocí, sumační škála (g02,g04,g12) sk_pot coping - škola - potlačení, sumační škála (g08,g16) sk_akt coping - škola - aktivní koping, sumační škála (g14,g18) sk_soc coping - škola - hledání sociální opory, sumační škála (g06,g10) optim optimismus, sumační škála (h01,h03,h04,h05,h07,h08), r=0,77 ziv_sp životní spokojenost, sumační škála (j01,j02,j03,j06,j07,j08), r=0,77 selfe self-esteem, sumační škála (k02,k03,k04,k05,k06,k08,k09,k12), r=0,81 effi self-efficacy, sumační škála (k01,k07,k10,k11), r=0,82 !!!k01 a k07 jsou identické položky s rozdílnými daty - chyba v dotazníku effi3 self-efficacy opravená, sumační škála (k01,k10,k11), r=0,76 zdraví škála zdravotních potíží psychosmatického rázu (l01...l15), r=0,71 deprese deprese. Sumační škála (n01 .. n20). r=0,88 neshody celková míra neshod s rodiči. Sumační škála (o01 .. o07). r=0,75