Otázky v rozhovoru Rozhovor a pozorování v psychologii Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. 1. 11. 2010 Monika •18 let •nedávno nastoupila na univerzitu •má časté bolesti hlavy, které s nástupem na universitu nabyly na intenzitě •medikace nezabírá •bolesti hlavy Monice znemožňují se efektivně připravovat do školy •Co Vás napadá? Jaké otázky byste pokládali? • Hypotézy v rozhovoru •předběžné předpoklady, které je třeba následně ověřovat vorganizační funkce: třídíme informace – důležité a irelevantní vpodněcovací funkce: nové pohledy, nové možnosti, prvek překvapení •buďte ochotni se svých hypotéz vzdát (může to být i jinak J) zprostředkovaný a interaktivní proces získávání dat (informací) Technika kladení otázek •Přímé otázky •na konkrétní věc se dotazujeme přímo (odpověď ano-ne): „Unavuje tě vyučování?“ •Nepřímé otázky •ptáme se opisem, k jádru věci se přibližujeme oklikou: „Jak se cítíš na konci vyučování?“ •Projektivní otázky •princip identifikace klienta (respondenta) s jinými lidmi, do nichž projikují své postoje, názory apod.: „Jak se asi cítí většina dětí na konci vyučování?“ • • Primární otázky – předem připravené – daná struktura rozhovoru Sekundární otázky – vyplývají přímo z rozhovoru Trychtýřovité kladení otázek – od obecným ke specifickým Hřebenové kladení otázek – otázky přebíhají od jednoho tématu ke druhému Behaviorální otázky – ptáme se na konkrétní chování osoby: „Kdy jste naposledy…?“ Modelové otázky – zjišťujeme chování osoby v modelové situaci: „Představte si, že…Jak byste reagoval?“ Zprostředkované otázky – tázané osoby se ptáme, co by o ni řekl někdo jiný „Řekli by Vaši kolegové?“ Otázky z nucenou volbou – na výběr ze dvou možností: „Jste spíše poctivý nebo…?“ Otázky kontrolní – položené stejně nebo mírně změněně, cíl zvýšení reliability Otázky obecně •Ptáme se vždy na jednu věc, ne na dvě věci současně •Vyhýbáme se sugestivním otázkám •Otázky by neměly obsahovat dvojí zápor •Formulované jasně a srozumitelně •Na jednu věc se můžeme zeptat vícekrát •Přizpůsobujte stylistiku jazyku klienta Jaké souvislosti se skrývají v následujících otázkách? •Odkdy trvá nemoc? •Kvůli čemu zde jste? •Co je vaším problémem? •Co pro vás můžeme udělat? •Jakého řešení byste chtěl dnes dosáhnout? •Co by se zde dnes mělo dít, abyste pak odcházel domů spokojen? prostřednictvím otázek jsou předávána implicitní poselství…. Cirkulární dotazování Nejde o popis skutečností podle obvyklého vzorce – vnější perspektiva Otázky objasňující rozdíly Otázky ke konstruování skutečnosti Otázky ke konstruování možností „Co by bylo, kdyby?“ Literatura: •Schlippe, A., Sweitzer, J. (2001). Systemická terapie a poradenství. Cesta Brno. •Svoboda, M., Krejčířová, D., Vágnerová, M. (2001). Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Portál. Praha.