1. Řekněme, že se zabýváme prožíváním porodů, a to v širším kontextu diskuzí o přesunu porodů z porodnic domů. Formulujte dvě výzkumné otázky tak, aby jedna vycházela z konstrukcionistické epistemiologie a druhá z realistické epistemologie. Ke každé z nich uveďte, jak by mohla znít odpověď na tuto výzkumnou otázku (jen krátce (např.), jednou větou). 2. Řekněme, že jsme učinili zásadní změnu v „bodovém systému“ (systému trestání řidičů za prohřešky). O rok později konstatují policejní statistiky výrazné zvýšení počtu nehod, ale snížení počtu úmrtí v důsledku dopravní nehody. Načrtněte (bez detailů) pozitivistické a realistické vysvětlení tohoto stavu věcí (jevu). Mělo by být zřejmé, v čem se tyto přístupy k vysvětlení liší. 3. Zajímá nás efektivita nového druhu terapie (nějakých neurotické problematiky, třeba nesmělosti v sociálním kontaktu). Uděláme tedy evaluační studii s mezisubjektovým experimentálním designem. Vyvěsíme pozvánku a lidi, kteří se přihlásí, rozdělíme náhodně na dvě skupiny. Jedna skupina projde naší novou terapií, druhá dostane nějaké placebo (např. informační brožurku). Jaký etický problém tento design má a jak jej řešíme? 4. Robson píše o spolupráci akademiků a praktiků(klientů) při řešení problémů. Popište, jak by mohlo vypadat řešení problému prožívání porodu doma v té nejextrémnější podobě klientem dominovaného řešení. 5. Ve flexibilním designu bych si měl v průběhu realizace projektu znovu ověřit/redefinovat a) všechny aspekty designu kromě účelu b) všechny aspekty designu kromě teorie c) všechny aspekty designu kromě výzkumných otázek d) všechny aspekty designu kromě metod e) všechny aspekty designu 6. Pomocí jakých termínů uvažujeme o zajišťování důvěryhodnosti výsledků výzkumů s fixními designy? 7. Mějme evaluaci programu na zlepšení chování žáků (třebas etická výchova). Design je jednoduchý: pozorování žáků - půl roku etické výchovy - pozorování žáků. Co je ohrožení interní validity instrumentací a jak by se to mohlo projevit právě v nastíněném výzkumu? 8. Máme hypotézu o korelaci mezi barvou oblečení a přisuzovanou agresivitou. Kdybychom byli mocnější než Bůh, jak bychom nastavili strategii výběru vzorku, abychom se vyhnuli všem ohrožením externí validity? 9. Experimentální design s kontrolní skupinou a náhodnou alokací do skupin (RCT) byl v minulosti často používán pro evaluaci různých (i celonárodních) intervenčních programů. Bohužel však obvykle se špatnými s výsledky. Jaké jsou přisuzovány příčiny tomuto „evaluačnímu experimentování“? 10. Navrhněte parametrický design pro zkoumání vlivu intenzity persuaze na postoj. 11. V designu se dvěma opakovanými měřeními (vnitrosubjektový), kde je závislou proměnnou pozornost, řešíme problém efektu měření. Navrhněte dva způsoby, jak lze v rámci tohoto designu tento problém řešit. 12. Znáhodňování (random allocation) je v terénních experimentech obvykle problém – organizační i etický. Přesto Cook a Campbell nalezli hned 8 situací, v nichž je znáhodnění možné. Vzpomenete si alespoň na 2 z nich? 13. Vymyslete svůj příklad pro single-case experiment. Zvolte tu etičtější variantu experimentálního designu. 14. U flexibilních designů badatel pouze nerealizuje předem daný plán, musí své bezprostřední i dlouhodobé plány průběžně rekonstruovat. To na něj klade vyšší nároky. Jaké specifické nároky klademe na badatele, který hodlá uskutečnit flexibilní design? 15. Máme výzkumnou otázku „jak uvažují gymnazisté o své budoucí profesi?“ a zvolili jsme si flexibilní design. Načrtněte, jak byste v tomto kontextu použili alespoň 4 ze šesti strategií řešení ohrožení validity. 16. Téma: Volba povolání na stření škole. Nastiňte design konkrétní případové studie. Dejte si záležet na tom, aby byly zřejmé typické rysy a klady/zápory tohoto přístupu. 17. Máme program „etická výchova“ na ZŠ. Zformulujte 3 typově odlišné otázky, s nimiž můžeme plánovat evaluaci tohoto programu. Pro jednu z nich načrtněte plán (design) evaluace (nezapomeňte na aspekty specifické pro evaluační studie). 18. Popište postup akčního výzkumu zaměřeného na implementaci programu na snížení korupce na velkém úřadě (třebas Magistrát města Brna). 19. V grantovém návrhu výzkumu bychom měli být velmi konkrétní ohledně toho, co přesně, kdy, kde a za jaké peníze budeme dělat. Jak se v návrhu vypořádat s tím, že u flexibilních designů nelze tyto aspekty přesně dopředu stanovit?