Ò1. Manažer - řídící/vedoucí pracovník Ò2. Teorie vedení a osobnost vůdce Ò3. Techniky rozvoje lidí – koučování Ò ÒSeminář: manažersky náročné situace ÒKdo je manažer? §má na starosti tým 2 a více pracovníků §má pracovně právní odpovědnost §je odpovědný za dodržování BOZP §je odpovědný za výkonnost týmu §jeho úkolem je zajišťovat kvalitní pracovní podmínky §zastupuje svůj tým v organizaci §…… Ò Ò Ò É §Rozvíjí dovednosti §poskytuje zpětnou vazbu §identifikuje rezervy a pomáhá s jejich odstraňováním §zaškoluje nové pracovníky, nové postupy §Motivuje členy svého týmu §úkoluje a kontroluje svůj tým §kontroluje práci – průběh i výsledky §povzbuzuje a hecuje §vede hodnotící pohovory §Koordinuje využití kapacit svého týmu § řeší nemoci, dovolené, apod. § mění složení týmu: vybírá nové + dává návrh na odchody stávajících § definuje požadavky na rozšíření týmu 1.Jak byste definovali pojem „vedení“, resp. „vůdcovství“? 2. 2.V čem jsou hlavní rozdíly od řízení? 3. 3.Z jakých předpokladů tyto přístupy vycházejí? ÒProces neboli umění ovlivňovat lidi tak, aby ochotně a nadšeně usilovali o dosažení skupinových cílů ÒInterpersonální vliv zaměřený na dosahování cílů ÒVztah mezi těmi, kdo vedou a těmi, kdo jsou vedeni Ò Ò Òschopnost využívat efektivně a odpovědně svou moc Òschopnost pochopit, že motivace lidí závisí na čase a situaci Òschopnost inspirovat Òschopnost rozvíjení příznivého klimatu É1. tradiční – určováno jasným pravidlem následnictví É2. charismatické – spočívá v „daru“ vládnout (vyšší moc/schopnosti) É3. byrokratické (legální) –zákonné ustanovení Ò Òlegitimní (oficiální zmocnění) Ònelegitimní (samozvanec, usurpace) Ò ÒJaké vlastnosti by měl mít dobrý vůdce? ÉPředstavte se konkrétního člověka, který dokázal dosahovat cílů prostřednictvím. ÉPokuste se popsat jeho konkrétní vlastnosti. ÒSebeprosazení ÒSebedůvěra ÒDůraz na vztah ÒTah na branku ÒČestnost, poctivost ÒOdborné znalosti a dovednosti Ò http://batastory.net/en/images/19.jpg ÒOsobní, sociální, dokonce i fyzické charakteristiky typické pro vůdce ÒNapř. : Évýkonově orientovaný Ésebevědomý Évysoká frustrační tolerance Éstabilní, zralá osobnost ÒProblém: dá se vůdcovství naučit? Òsnaží se zatahovat do hry Òvybízí a žádá si reakci Òprezentuje věc tak, aby byla individuálně zajímavá „chytlavá“ Òukazuje směr Ònabízí příležitost a umí ji „prodat“ Òrozděluje práci a určuje pravomoci Òumí říci, že nesouhlasí Òjeho rozhodnutí je respektováno ÒNe rysy, ale chování ÒZměna chování – nácvik, trénink ÒStyly vedení ÉOrientace na lidi/výsledky ÉNení univerzální vhodný styl ÉManažerská mřížka(R. Blake, J. Mouton) Ò Òkoncepce 4 vůdcovských stylů ÒVůdcovství jako kontinuum ÒO vhodném stylu rozhodují tři faktory Éleader Énásledovatelé Ésituace – hodnoty a tradice organizace, efektivnost pracovníků, charakter problémů, časový tlak Ò Ò Ò Transakce Transformace výměna mezi manažerem a pracovníkem Manažer -Okamžité výsledky -Řeší problémy sám -Plánuje, organizuje -Efektivní založena na emocích -důvěra, inspirace Manažer -Orientace na budoucnost -Učí lidi řešit problémy -Osobní příklad -Charisma – osobní vliv Jak jsou možné tak zásadní odlišnosti? Jaké jsou výchozí předpoklady popsaných přístupů? ÒW. Timothy Gallwey autor metody „Inner Game“ Ò Ò Sir John Whitmore Î tvůrce metody GROW É Ò ÒHlavní zdroje a inspirace: §sportovní trénink: zlepšování výkonnosti §pedagogika §psychologie a další sociální vědy Ò ÒOblast života: profesní, osobní ÒPočet osob: individuální, skupinové ÒHloubka: transakční, transformační ÒPřístupy: ÉMaslowova teorie lidských potřeb ÉGestalt terapie ÉHumanistická terapie ÉSystemický přístup ÉEricksonovský přístup ÉNeurolingvistické programování Ò ÒPodmínky pro koučování: Òvztah důvěra a pocit bezpečí Òstanovený směr/cíl rozvoje Ò ÒZákladní nástroj: otevřené otázky §zjišťovací §instruktivní §reflexivní §konstruktivní Ò ÒKoučování jako nástroj pro technika rozvoje: Ò 1.podejte informace (zpětnou vazbu, reflexi), ale neinstruujte 2.nechte druhého, aby sám našel řešení, vhodnou formulaci 3.klaďte otázky, které vedou k zamyšlení nad problémem 4.projevujte zájem, ale ne přímou kontrolu 5.akceptujte, že i chybami se člověk učí ÒKaždá skupina dostanete zadanou jednu situaci. ÒVašim úkolem bude: Épromyslet si reálné řešení této situace Évyslat jednoho zástupce, který bude v modelové situaci hrát manažera ÒJste manažer a pracuje u Vás 6 let člověk, který první dva roky odváděl nadprůměrnou práci. Třetí rok byl už jen průměrný. Několikrát jste s ním seděl a on Vám sliboval, že se jeho výkon zlepší. Zlepšení však trvalo pouze krátkou dobu. V poslední době se jeho výkon ještě zhoršil a je velmi pravděpodobné, že ho budete muset propustit. Dnes jste se ale dozvěděli, že jeho žena je nevyléčitelně nemocná. Jak se k tomuto problému postavíte? ÒMáte v týmu schopného manažera, který Vám ale před časem otevřeně říkal, že již nechce dělat řídící práci. Jeho potíž je v tom, že si příliš osobně bere problémy, které se na jeho oddělení objevují. Tento problém si sám uvědomuje. Uběhlo několik měsíců a když jste ho před několika dny potkal, vypadal zničeně a strhaně. Skoro si vás ani nevšiml. Včera si s Vámi telefonicky domluvil schůzku a neznačil, že již takto dále nemůže a chce svou situaci neprodleně řešit. Vy jste ale v situaci, kdy za něj stále nemáte odpovídající náhradu a nemůžete si dovolit nechat oddělení bez vedoucího. Jak budete tuto situaci řešit? ÒJste mistr a v týmu máte několik nových skladníků. Nejste s nimi moc spokojen a jeden z nich je vyloženě problematický. Máte u něj podezření, že má sklony k alkoholismu. To se potvrdilo, když jste mu dal při příchodu na ranní směnu dýchnout a naměřil jste 0,5 promile. Na základě toho jste se rozhodnul, že ho propustíte. Nechal jste ho zavolat a máte pro něj již podepsanou výpověď. Z rozhovoru ale máte obavu, protože je to člověk, který má tendence k impulzivním a možná i k agresivním reakcím. Jak budete tuto situaci řešit? Ò ÒPracujete jako personální manažer a Váš podřízený dostal pokyn od generálního ředitele, že máte z uchazečů na pozici sekretářky přijmout dceru jeho dobrého známého. Jedná se o průměrnou kandidátku a pro firmu by bylo větším přínosem přijmout někoho jiného. Uvedenou informaci již máte ověřenou. Jak budete tuto situaci řešit? Ò