Trendy a vlivy v současném HR Historie a současnost moderních organizací logo MotivP mensi Cvičení 1987 Je rok 1987. Představte si běžné vybavení domácností elektrospotřebiči a komunikační technikou. Co všechno bylo obvyklé? Vraťme se ještě dále. Představte si totéž co v roce 1987. Co všechno bylo obvyklé? 1967 2007 Nyní jste zpět v současnosti. Co všechno je obvyklé dnes? Jak byste charakterizovali rozdíly ve 20 letých intervalech? logo MotivP mensi Diskontinuitní věk (skokové změny) Jak se mění pracovní prostředí a co z toho vyplývá pro firmy a jednotlivce v současnosti? Co z toho vyplývá pro práci s lidmi? Rozdělte se do skupin po 5-6. Na zpracování otázky máte 15 minut. Pak budete mít 3-5 minut na prezentaci. logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací I •Rychle a skokově se měnící prostředí –vysoká míra nejistoty - vysoké nároky na adaptační schopnosti •Akcelerující technologický vývoj –Nové pracovní postupy a nástroje + nároky na jejich ovládání •Multikulturalita –vysoké nároky na komunikaci a chování –hledání společného jazyka •Specialisté x „integrároři“ logo MotivP mensi Prostředí moderních organizací II. •matnější hranice mezi organizací a prostředím n nKdo jsou zájmové skupiny, které jsou důležité pro fungování organizace? n –Např. Škola, výrobce pečiva…… • • logo MotivP mensi Nové prvky v práci HR * Řízení informací (znalostí) * Měření „soft“ způsobilostí (kompetencí) * Systematické budování organizační kultury * Individuální rozvoj (koučování…) * Práce s talenty a klíčovými pracovníky * Síťová provázanost HR procesů Jedinec a organizace logo MotivP mensi Vzájemné vztahy organizace a její členové -Organizace se nerovná souhrnu jejich členů -Uspořádání -Prostředí (psychologické, sociální, fyzické) -Okolí a komunikace s ním (lokalita) -Spolupráce na základě určitých pravidel -Waldrop – Hejno ptáků -Předpoklad spolupráce: Základní shoda na společných cílech - logo MotivP mensi Rysové a situacionistické pojetí * Ústup od rysového pojetí osobnosti (Big Five ap., osobnostní rysy jako prediktory chování). * Podobně jako se např. nepotvrdil koncept tzv. kriminální osobnosti. * Výzkumy Milgrama a Zimbarda logo MotivP mensi Vliv na diagnostiku * Ve společnosti vzrůstá diverzita (viz pluralita forem sexuálního nebo i kriminálního chování). * Roste oddělení mezi soukromou a pracovní sférou * Zaměstnavatel se na stále víc věci ani nemůže zeptat (zákony týkající se ochrany osobnosti a soukromí) logo MotivP mensi Kariéra a její řízení * 80. – 90.tá léta – kariérové mapy a typologie * Od determinujícího k otevřenému (adaptivnímu) * Směry kariéry: nPostup v hierarchii nProhlubování odbornosti nZískávání dalších odborností • logo MotivP mensi Proměny doby a jejich dopad na diagnostiku * V psychodiagnostice už neplatí paradigma jednoho vzoru jako dřív (např. jaký mám být správný manažer, správný mistr ap.). * Manažer dnes "může mít nejrůznější účesy". (viz kniha G. Lipovetského - Proměna doby) logo MotivP mensi Rysové a situacionistické pojetí * Ústup od rysového pojetí osobnosti (Big Five ap., osobnostní rysy jako prediktory chování). * Podobně jako se např. nepotvrdil koncept tzv. kriminální osobnosti. * Výzkumy Milgrama a Zimbarda logo MotivP mensi Vliv na diagnostiku * Ve společnosti vzrůstá diverzita (viz pluralita forem sexuálního nebo i kriminálního chování). * Roste oddělení mezi soukromou a pracovní sférou * Zaměstnavatel se na stále víc věci ani nemůže zeptat (zákony týkající se ochrany osobnosti a soukromí) logo MotivP mensi Metody plánování kariéry * Kariérové mapy, dráhy * Kariérový (rozvojový) plán nNávaznost na výstup z hodnocení * Plány zastupitelnosti * Plány personálních rezerv a následnictví nKaždý manažer nástupce nKaždý nástupce více, jak pro jednu pozici * Plány rotací logo MotivP mensi Realizace kariérového rozvoje * Tréninkové programy * Projekty * Individuální koučing * Mentoring * Stínování logo MotivP mensi „Talenti“ a klíčoví pracovníci • •Kdo je to talent ? Jak jej poznat? -Pracovník s mimořádnými dispozicemi (potenciálem, perspektivou) •Kdo je klíčový pracovník? Jak se o něj starat? -Vzácný + mimořádně důležitý člověk logo MotivP mensi Zdroje talentů – kde hledat * Interní * Externí: nŠkoly nArmáda nVýkonní sportovci nManažeři neziskových organizací n Dodavatelé n logo MotivP mensi Metody identifikace talentů * Fungující systém hodnocení * Účast v projektech * Development Cetre * 360 zpětná vazba logo MotivP mensi Práce s klíčovými pracovníky * * Lide se specifickými znalosti a dovednostmi * Mají vliv na „bytí“ či nebytí firmy * Maximálně individuální péče a podpora rozvoje * Neustále přemýšlení jak posilovat jejich vztah k firmě logo MotivP mensi Psycholog vně a uvnitř organizace •K čemu může být psycholog v podniku (např. výrobním)? •Brainstorming: výhody a nevýhody obojího uspořádání