ÒTypická témata: ÉPrezentační dovednosti ÉSdílení informací ÉZvládání náročných situací a konfliktů ÉKomunikace se zákazníkem É ÒWorkshopy ÒModelové situace (např. hraní rolí) ÒKomunikační hry a teambuildingové aktivity ÒTrénink „on the job“ ÒPřednášky a semináře ÒDiskuse Ò ÒJaké kroky byste podnikli a jaký rozvojový program a metody použili, pokud A)Byste chtěli zvýšit kulturu e-mailové komunikace vyučujících katedry psychologie B)Posílit sdílení informací mezi studenty a učiteli? C)Sjednotit metodiku psaní posudků na diplomové práce? D) Na následujících 5 snímcích najdete dílčí ukázky témat a společně si řekneme, jak s nimi pracujeme, když chceme posilovat komunikační dovednosti. Využít můžete i svoje znalosti se sociální psychologie (zejména témata asertivita, styly zvládání konfliktů apod.). Strukturovaná (vede k cíli) Otevřená (nemanipulující) Zohledňuje zájmy komunikujících Efektivní komunikace vykazuje přinejmenším 3 charakteristiky: Rozlišujeme základní tři typy manipulace: a) Vyvolávající pocit strachu (vyhrožování) b) Vyvolávající pocit viny (obviňování) c) Vyvolávající pocit méněcennosti („ty blbečku“) Viz Ukázka z filmu Pelíšky * * „Já jazyk“ * Zpětná vazba * Ocenění, pochvala (kompliment) * Kritika * Požadavek * Odmítnutí a nesouhlas Formulace Cíl Příklady POVZBUZOVÁNÍ Projevit zájem. Povzbudit mluvčího k dalšímu hovoru Můžete mi o tom říci něco víc ? Zkuste mi to víc přiblížit. OBJASŇOVÁNÍ Objasnit to, co vám druhý říká. Získat více informací. Pomoci mluvčímu, aby viděl i další hlediska situace, problému. Jak se závada projevuje ? Jak na to reagujete ? PARAFRÁZOVÁNÍ Ukázat, že nasloucháme a mluvčímu rozumíme, co říká. Ověřit, zda jeho slova správně chápeme Takže vy byste rád … Takže vy byste uvítal … Jestli tomu dobře rozumím… ZRCADLENÍ POCITU Projevit, že chápete a rozumíte tomu, co mluvčí cítí. Můžeme napomoci při přehodnocení pocitů. Mám pocit, že vám to hodně vadí…. Cítím, že jste teď rozzlobený... Cítím z vás nejistotu, nespokojenost …. REKAPITULACE Zhodnotit dosažený pokrok Shrnout důležité myšlenky, fakta a dohody Nabídnout další diskusi Takže jsme se dohodli na tom, že …. Já nyní udělám … Vy se postaráte o .. Techniky aktivního naslouchání Síla, energie Odbornost Záruka dotažení věcí do konce Schopnost vyvolat v druhých přesvědčení: „rozumí své věci“ Čitelnost a předpověditelnost Druzí vědí na čem jsou scr-aaa Òspeciální diagnostická metoda ÒPoužívá se pro výběr uchazečů o práci ÒJejí součástí je psychodiagnostika a modelové situace ÒAssessment- hodnocení Òcíl: vybrat nejvhodnější uchazeče na příslušnou pozici (zpravidla ze skupiny, která již prošla předvýběrem) (nejlepší nemusí znamenat nejvhodnější) Ò 1.Stanovení cíle AC – tzn. Kriterií výběru (to závisí na požadavcích firmy, její kultuře charakteru prac. místa apod.) (např: výběr zaměstnance pro styk se zákazníky: a – zákaznická orientace ÎB – komunikační dovednosti ÎC - odolnost vůči zátěži ÎD - analytické myšlení ÎE – argumentační dovednosti ÎAtd.) Î 2.Předvýběr uchazečů do AC 3.AC 4.Hodnocení, vyhotovení zpráv o jednotlivých uchazečích a doporučení k výběru 5. 5. Î ÒModerátor ÒZadavatel ÒHodnotitelé – interní a externí ÒÚčastníci Ò ÒUvítání a informace o programu ÒPsychodiagnostika ÒIndividuální pohovory ÒIndividuální modelové situace ÒSkupinové modelové situace ÒUkončení Assessment Centra ÒPorada hodnotitelů ÒVyhotovení hodnotících zpráv ÒVýkonové testy (Wechsler, Raven, Vídeň. maticový test) ÒOsobnostní testy (ICL, MBTI, IHAVEZ, FIRO, MMPI) ÒTesty speciálních oblastí (např. dotazníky motivace, výkonová orientace apod.) ÒKaždá z nich je více zaměřena na 1-2 sledované schopnosti/dovednosti ÒKaždá schopnost by měla být sledovatelná ve více modelových situacích ÒPestrá škála metod ÒHodnotitelé – záznamové archy – rozlišit popis od pocitu a interpretace Ò ÒVelmi důležité pozice (manažerské) ÒPozice, kde jsou zapotřebí specifické dovednosti (např. piloti) ÒObecně pozice, kde hrají větší roli „měkké“ dovednosti ÒKombinace metod – větší validita, odhalení tendencí k sociálně žádoucímu chování ÒKombinace hodnotitelů – jistější úsudek ÒPřímá interakce jednotlivých uchazečů, týmová práce ÒPorovnatelnost díky současnému hodnocení ÒZpětná vazba (zpráva i pro neúspěšné uchazeče) Ò ÒNáročnost a cena ÒČas ÒUrčité skupiny osob mohou mít zábrany např. před skupinovými modelovkami Ò ÒAC použité pro rozvojové účely ÒCílem je identifikace rozvojového potenciálu ÒNebo trénink specifických (např. manažerských) dovedností ÒVýstup: např. zpráva a rozvojový plán ÒPřipravte výběrové řízení na nového vedoucího obchodního týmu. Zaměřte se především na: qKritické a doplňující požadavky qCílovou skupinu a techniku jejího oslovení qDoba trvání qVolba kritérií výběru É ÒPopis firmy: Rodina česky vlastněná firma s 150 zaměstnanci ze sídlem v jihomoravském kraji, které se zabývá prodejem baget na čerpacích stanicích. Ò ÒCharakteristika pracovního místa: Ò- Řídí tým cca 6 obchodních zástupců. Ò- Pracovními povinnosti: qKontrola práce OZ qRozvoj pracovníků qSpoluúčast na tvorbě obchodní a marketingové strategie qNadřízený – obchodní ředitel Ò- Pracovní prostředky qOsobní automobil qMobilní telefon qNotebook – vybavení MS Office a přístupy na IS a další podnikové aplikace Vedoucí obchodníků ÒSchopnost vést a motivovat XXXX ÒPráce s týmem XX ÒDelegování XX ÒSdílení informací X ÒOrganizace X Ò ÒOSOBNOSTNÍ TEST ÒMODELOVÁ SITUACE: REÁLNÉ ŘEŠENÍ KRIZE ÒVAŠE VLASTNÍ MNOTIVACE ÒPARAFRÁZOVÁNÍ TEXTU ÒPUSTÝ OSTROV ÒVEDENÍ PORADY Ò Psycholog krizové linky ÒSchopnost kriticky hodnotit vlastní práci ÒOdolnost stresu ÒPráce s rozdíolnými klienty ÒEmpatie ÒSchopnost udržet pozornost Ò ÒROZHOVOR S KLIENTEM ÒZPĚTNÉ ZHODNOCENÍ VLASTNÍ PRÁCE – RŮZNÉ TYPY ÒZHODNOCENÍ DRUHÉHO ÒSKUPINOVÁ DISKUSE O ŘEŠENÍ URČITÉHO KLIENTA Ò Ò ÒTEST Číšník v exkluzivní restauraci ÒProfesionální chování ÒZvládání stresu ÒKomunikační dovednosti ÒOrientace na zákazníka ÒPreciznost a trpělivost Ò ÒAngličtina Ò