Koncepce poradenských služeb poskytovaných ve škole Věstník MŠMT, sešit 7/2005 Modely poradenských služeb ve škole oA. Varianta základní: ovýchovný poradce oškolní metodik prevence otřídní učitelé oučitelé výchov (občanské výchovy, rodinné výchovy, výchovy k volbě povolání na ZŠ a úvodu do světa práce na SŠ) oučitel-metodik pro přípravu školních vzdělávacích programů (úprava vzdělávání nadaných) oB. Varianta rozšířená oo školního psychologa oo školního speciálního pedagoga Poskytování poradenských služeb na škole: Strategie pedagogicko-psychologického poradenství na ZŠ opracovat se všemi subjekty školy a vytvořit tak širokou základnu primární prevence školní neúspěšnosti a sociálně nežádoucích jevů, osledovat účinnost preventivních programů aplikovaných školou a vytvořit metodické zázemí pro jejich vytváření a realizaci, ozavést do školství novou koncepci kariérového poradenství, opřipravit podmínky a rozšířit možnosti integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ovybudovat příznivé sociální klima pro integraci kulturních odlišností a přijímání sociálních odlišností na škole, oposílit průběžnou a dlouhodobou péči o žáky s neprospěchem a vytvořit předpoklady pro jeho snižování, oprohloubit včasnou intervenci při aktuálních problémech u jednotlivých žáků a třídních kolektivů, oposkytovat metodickou podporu učitelům při aplikaci psychologických a speciálně pedagogických aspektů vzdělávání do školních vzdělávacích programů, oprohloubit a zlepšit spolupráci a komunikaci mezi školou a rodiči, ointegrovat poradenské služby poskytované školou se službami specializovaných poradenských zařízení, zejm. PPP, SPC, SVP a IPS úřadů práce. Školní speciální pedagog okoordinace speciálně pedagogického poradenství ve škole okoordinace zpracování individuálně vzdělávacích programů ometodická pomoc učitelům vyučujících žáky s SPÚ (možnost náslechů v hodinách a následného rozboru) ove spolupráci s ředitelem školy zpracování podkladů týkajících se integrovaných žáků pro Magistrát města Brna oúčast na metodických schůzích Čj (1. a 2. stupeň) ovedení kabinetu speciálně pedagogických pomůcek Školní speciální pedagog ovyhledávání a podpora žáků s potížemi ve výuce oorientační diagnostika žáků s poruchami učení onápravné skupinky žáků s poruchami učení během dopolední výuky odyskroužek pro žáky 1. a 2. ročníků, který je zaměřený nejen na nápravu poruch učení, ale také na předcházení jejich rozvinutí u těchto dětí oporadenské a konzultační hodiny pro žáky, učitele, rodiče ospolupráce s poradenskými zařízeními Metodik školní prevence směrem k žákům o Formování odolnosti proti negativním vlivům, schopnosti samostatně se rozhodovat a řešit své problémy, pracovat v týmu: o a)poskytováním informací přiměřeně k věku žáků (prožitkové metody, modelové situace, soutěže, testy, výuka v mediální a divadelní místnosti b)zařazováním prvků projektů „Kouření a já“, „Zdravá škola“, „Občan“ nc) nácvikem a rozvojem praktických dovedností vedoucích k odmítání projevů agresivity, sebedestrukce a porušování zákona Metodik školní prevence směrem k pedagogickým pracovníkům oseznamuje s platnými dokumenty MŠMT k primární prevenci (provozní porada na počátku školního roku) oinformuje o problematice, pravidelně předává poznatky z odborných školení a seminářů pořádaných PPP Zachova, PC Sládkova, LF MU, PdF MU, PC Křížová, SPC Štolcova, ŠPC… (porady, schůzky MÚ, osobní kontakt a spolupráce, plán …) očinnost v rámci předmětů: prvouka, přírodověda, Rv, Ov, Čj, cizí jazyky, Př, Ch, Vv, Tv…, výchovného programu ŠD a třídnických hodin; vzájemná spolupráce Metodik školní prevence rodičovská veřejnost o edukace rodičů v rámci třídních schůzek: na) problematika sociálně nežádoucích jevů a možnostmi, jak jí předcházet (letáčky a propagační materiály, kontaktní adresy odborníků …), s obsahem MPP a vnitřního řádu školy nb) význam správného využití volného času jejich dítěte a možnostmi školy v této oblasti (CVČ, INEX, volitelné a nepovinné předměty, ŠvP, LVK, kurzy, zájezdy, exkurze, studijní pobyty v zahraničí …) oorganizace besed pro rodiče s odborníkem (na základě jejich zájmu o určité vybrané téma) omožnost osobní konzultace a individuálního kontaktu při výskytu a řešení konkrétních případů Výchovný poradce opředkládá návrhy na postup řešení a prevenci výchovných problémů nudržuje pravidelný kontakt s třídními učiteli, hovoří s nimi o problémech v jejich třídách ometodicky pomáhá třídním učitelům při řešení výchovných problémů ouskutečňuje diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích či sociálních důvodů oaktivně vyhledává děti s výchovnými problémy, ze sociálně znevýhodněného prostředí – pracuje s nimi v rámci konzultačních hodin v ŠPC okoordinuje výchovné komise okoordinuje spolupráci učitelů se školním psychologem a školním speciálním pedagogem Výchovný poradce ovede agendu související s přechody žáků mezi školami ovede agendu žáků se SVPU a její doplňování oprojednává odkladů školní docházky s učiteli 1. tříd ovyřizuje návrhy na vyšetření žáků v PPP oposkytování poradenské pomoci ve ŠPC ospolupracuje s návaznými pracovišti (PPP, SPC, SVP), organizacemi ve státním i nestátním sektoru (Help me, …) Poradce pro volbu povolání okoordinuje poradenství pro volbu povolání ozajišťuje distribuci informací: norganizace burzy středních škol na škole norganizace odevzdávání přihlášek žáků 9.tříd na přijímací řízení nprůběžná aktualizace informací o dnech otevřených dveří jednotlivých škol ospolupracuje se subjekty, které poskytují specializované služby kariérového poradenství, středními školami, úřady práce: nnávštěva úřadu práce s 8.ročníky Poradce pro volbu povolání oprovádí pedagogickou diagnostiku v souvislosti s profesní orientací žáků: nve spolupráci s učiteli českého jazyka – zadání slohové práce na téma volba povolání v 9.ročníku.: „Mé profesně kariérové plány po ukončení ZŠ“ nve spolupráci s učitelem pracovních činností v 8 ročníku – dotazníky zájmů nve spolupráci s učitelem občanské výchovy – kariérové dotazníky v 9.třídách oporadenství žákům, které je zaměřené se na lepší sebepoznání a úspěšnou sebeprezentaci onabízí pravidelné konzultační hodiny