016a Školní psycholog a práce s učiteli Mgr. Michaela Širůčková, Ph.D. 016b Služby školního psychologa Obsah Způsob realizace Zacílení Oblasti •Informační •Osvětový •Preventivní •Intervenční •Identifikačně- diagnostický •Modifikační •Rozvíjející •Konzultačně-poradenský •Individuálně •Skupinově •Přímo •Nepřímo •Žáci •Rodiče •Učitelé •Pedagogický sbor •Výchovní poradci •Speciální pedagog •Metodik prevence •Vedení školy •Učení •Chování •Osobnost •Sociální vztahy •Psychohygienické otázky školy •Výchovně-vzdělávací proces 016b Působení na psychosociální klima školy •přímé – školní psycholog sám pracuje se třídami, podílí se na některých koncepčních krocích, osvětová činnost •nepřímé - skrze práci s učiteli - např. výcvik psychosociálních dovedností, kteří nabyté poznatky uplatňují v práci s dětmi a pracují s dětmi podobně jako si zažili 016b Možné oblasti práce s učiteli •Intervence • • •Prevence • • •Podpora 016b Oblast prevence •relativně bezpečná oblast •aktivity plánované s časovým předstihem •může se dopředu připravit a konzultovat •psycholog může získat respekt a důvěru učitelského sboru 016b Oblast prevence zahrnuje •mapování prostředí - atmosféra, problémy, které jsou aktuální na škole; vzdělávání, kterým učitelé již prošli, představy vedení, kam se jeho působení má směřovat, … •monitoring potřeb učitelů •psychohygiena učitele - antistresový program pro učitele jako prevence syndromu vyhoření, pozitivní přeladění, nácvik relaxace, rozvoj týmové spolupráce •rozvoj psychosociálních dovedností - vedení k sebereflexi, workshopy, semináře, výcviky, •osvětová činnost - organizace krátkých seminářů přímo na škole, kde školní psycholog působí; vstupy na poradách • 016b Krizová intervence •po zralé úvaze •přivolat si supervizora, nebo přizvat dalšího odborníka •ohlídat si své hranice •pamatovat na to, že později učiteli nemusí být příjemné se s psychologem pracovně setkávat a upozornit ho na to •kontakty, kam se obrátit •psychohygiena • 016b Oblast krizové intervence zahrnuje •Zpracování traumatizující události na půdě školy –např. řešení závažné šikany, šikana učitele, psychopatologie, těžce antisociální chování, traumatizující událost přímo ve třídě, ve škole, jako je úmrtí, násilný čin •Pomoc učitelům v osobní krizi (individuální krizová intervence) •Závažný konflikt v pedagogickém sboru (např. stmelování učitelského sboru, pracovní skupiny) • 016b Oblasti podpory •Supervize - individuální supervize učitel-psycholog, VTI, balintovská skupina, … •Pomoc při řešení běžných problémů •Koučování - podpora využívání moderních metod ve výuce, sebevzdělávání, … •Sebereflexe •Podpůrné rozhovory (i krátké), •Zájem o práci učitelů 016b Cvičení: úskalí •Sdělte si, ve které ze zmiňovaných oblastí máte osobní zkušenost. Případně pohovořte o dalších oblastech. •Společně napište možná úskalí působení v těchto oblastech: –čeho si všímat? –čeho se vyvarovat? –na co si dát pozor? •U uvedených činností je přínos zjevný, ale cílem této aktivity by mělo být upozornění na možná úskalí, se kterými se můžete potkat. 016b Úskalí •Hranice •Etika •Neutralita •Skupinová dynamika •Strach a negativismus •Role experta versus role osoby poskytující podporu •Přesvědčení, že změny musí nastat hned a být vidět •Osobnost psychologa •Praktické překážky •Vyhoření 016b Čtyři důležité aspekty budování vztahu s učiteli 1.Vyladění se a navození spolupráce 2.Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu 3.Sebezkušenostní aktivity 4.Reflexe a zpětná vazba 016b Vyladění se a navození spolupráce s klientem •budování kooperativní a přátelské atmosféry •dostatek času •vztah na společných hodnotách, ale různých přístupech •aktivity zpočátku strukturujeme a nezařazujeme na prožitek náročné sebezkušenostní aktivity •kognitivní informace v tomto stádiu redukuje úzkost •informace, které „změní život“ •respektovat odlišnosti v rámci prožívání •má cenu každý posun 016b Uzavření smlouvy – vytvoření kontraktu •zasahuje i do první fáze tím, že korigujeme reálná a nereálná očekávání •cílem je objasnit, co jeden od druhého očekáváme a dojít ke shodě o účelu setkávání, spolupráce 016b Sebezkušenostní aktivity •na počátku každé aktivity dobře vysvětlit, co budeme dělat, proč a jak. Vede to ke zmírnění obav. Když aktivita vyžaduje, že nemůžeme cíl prozradit dopředu, uvedeme alespoň tuto skutečnost s odkazem na to, kdy jim to bude odhaleno. •k tomu, aby aktivita vedla k cíli, vysvětlíme dobře postup, nebo jednotlivé kroky zadání. •nechme přiměřeně času na reflexi zážitků, pocitů a postřehů. Dobré je v některých případech zaznamenat na flip. •velmi důležité je následné zakotvení prožitků a postřehů klientů • 016b Reflexe a zpětná vazba •Zhodnocení •Zjistit, co si učitel odnáší, co pro něho bylo důležité, co si zapamatoval a co mu bylo nepříjemné, co by chtěl příště jinak. 016a Děkuji za pozornost