Psychologie výchovy a vzdělávání PSY710 Fakulta sociálních studií MU podzim 2010 Základní charakteristika: Kurs je věnován úvodu do základních teoretických a metodologickým otázek výchovy a vzdělávání z pohledu pedagogické a školní psychologie, studiu metod pedagogické a školní psychologie, širším souvislostem výchovy a vzdělávání ve škole a v rodině, speciálním tématům pedagogické a školní psychologie a speciálním a integrujícím tématům v rámci pedagogické a školní psychologie v návaznosti na další vědní disciplíny. Určeno: bakalářské studium psychologie, 3. rok studia. Vyučující: Mgr. et Mgr. Jan Mareš, Ph.D. IVDMR FSS MU, e-mail: jmares@fss.muni.cz (v předmětu zprávy, prosím, uvádějte kód kurzu – PSY710 tel. 543 212 484, konzultační hodiny – středa 10:00-11:30 (Joštova 10, FSS MU 2.53) http://www.fss.muni.cz/~jmares/ Stanovení rozsahu studia a požadavky na ukončení kurzu Výstupy: Předpoklady uzavření kurzu: V průběhu semestru student vypracuje (1. podmínka) „teoretickou“ seminární práci na vybrané téma (2 normostrany – bez literatury; 3600 znaků) - do 23.10.2010 Podle zadaných okruhů a svého zájmu si student vytipuje konkrétní téma, o kterém by se eventuálně chtěl dozvědět něco víc i nad rámec doporučené literatury a formou seminární práce prokáže schopnost pracovat pedagogicko-psychologickými teoriemi. Předpokládaná struktura práce: „Úvod – proč mne zajímá zvolené téma; hlavní teoretické přístupy k tématu s komentářem; Závěr - využitelnost poznatků v praxi“. Seznam použitých pramenů Modelovou představou může být písemná podoba „Popularizační přednášky psychologa pro učitele základní školy na dané téma“J Druhou seminární prací je (2. podmínka) kasuistika vybraného problému - do 27.11.2010 (2 normostrany). Téma (problém) by mělo být zvoleno přiměřeně úzké, aby je bylo možné zpracovat v požadovaném rozsahu. Primárním cílem kasuistiky je zjistit, zda je její pisatel schopen aplikovat dosud získané pedagogicko-psychologické poznatky na konkrétní výchovně-vzdělávací situaci či problém, který buď zažil sám jako student, rodič nebo učitel, nebo o kterém má dostatek informací ze svého okolí a vyhledat odpovídající teorii a problém interpretovat. Sekundárním cílem je vybudovat soubor (anonymizovaných J) kasuistik pro využití při výuce předmětu. Příklady témat: „Má dcera přežila Golem efekt“, „Dětské naivní teorie mých sourozenců“, „Můj styl učení“ atd. V názvu odevzdávaného souboru v ISu by mělo být jednoznačně patrné, zda se jedná o práci „přednáška“(P.doc) nebo „kazuistika“ (K.doc). V textech obou seminárních pracích student v hlavičce uvede své jméno, učo a používaný e-mail, čímž vyučujícím ušetří čas nutný k vyhledávání těchto informací v ISu. Děkujeme předem. Rovněž si dovolujeme upozornit, že IS uchovává původní název souboru, takže název dokumentu „plky_pro_blba.doc“ a jeho deriváty není úplně nejšťastnější, neboť bývá doplněn i údaji o autorovi ;) Obě seminární práce odevzdá nejpozději v termínu elektronicky do patřičných složek v ISu. 3. Minimálně dvoutřetinová aktivní účast. 4. Zkouška je prováděna ve zkouškovém období písemnou formou. Zkouší se v rozsahu látky, který je dán níže uvedenými problémovými okruhy. Zkoušený odpovídá písemně během 45 min. Na 25 otázek (volné odpovědi, nucená volba). Správná odpověď je za 2 body. Prosím studenty s SPU či senzorickým handicapem aby o s svých specifických požadavcích na podobu výuky a zkoušky informovali vyučujícího co nejdříve. Případné dotazy k seminárním pracím atd. vyučující rád zodpoví v diskuzním fóru předmětu v ISu. Problémové okruhy: 1.Psychologie ve výchově a vzdělávání Význam psychologických poznatků pro oblast výchovy a vzdělávání, vývoj přístupů v rámci oboru, profesní kvalifikace a možnosti uplatnění psychologů v oboru. Předmět pedagogické psychologie, školní psychologie. Metody získávání dat: pozorování, rozhovor, experiment, psychologické testy (s důrazem na výkonové a didaktické), dotazníky, analýza produktů činnosti. workload: cca 230 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178- 463-X (s. 19-243 výběrově) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. internetové zdroje 2. Psychologie výchovy Aktuální otázky psychologie výchovy, kladení požadavků a kontrola plnění, odměny a tresty, slovní působení, osobní příklad, učitel v interakci se žáky, sociální skupiny a komunikace, výchova v činnostech, sebedeterminace a sebevýchova. Modely způsobu výchovy, výchovný styl, podmínky ovlivňující způsob (styl) výchovy, efekty způsobů výchovy, zjišťování způsobu výchovy. Výchova a vybrané aspekty osobnosti. workload: min. 117 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 245-362) Doplňující literatura: Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. (s. 185-273) 3. Psychologie učení Teorie učení (aneb od asocianismu ke konstruktivismu). Chyba a učení. Učení ve školním kontextu. Individuální i skupinové formy a vlivy na učení. Dětské interpretace světa. Strukturování učiva, vyučovací a učební strategie. Učení z textu. Učení z obrazového materiálu. Styly učení. Autoregulace učení. Kompetence jako výsledek různých druhů učení. workload: min. 152 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 373-525) Doplňující literatura: Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Mareš, Jiří. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998. 239 s. ISBN 80-7178-246-7 4. Zvládání školní zátěže Psychosociální stres, zvládání zátěže, vnímání a hodnocení zátěže žákem, faktory usnadňující a faktory komplikující zvládání zátěže, interakce učitel-žák, žáci-rodiče jako zdroj zátěže, diagnostika zvládání zátěže, typy žákovských zvládacích strategií, žákovské zvládání zátěže v širším kontextu, nácvik zvládacích strategií. workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 527-564) Doplňující literatura: Křivohlavý, Jaro. Psychologie zdraví. Praha: Portál 2001. 278 s. ISBN: 80-71785-51-2 Řehulka, Evžen. Psychohygienické otázky pedagogické psychologie. Vyd. 1. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 92 s. 5. Vztah mezi učitelem a žákem Obtíže a chyby při poznávání osobnosti žáka. Shromažďování a zpracování údajů o osobnosti žáka. Pedagogickopsychologická diagnostika. Sociální interakce učitele a žáka. Golem efekt (Galathea, Pygmalion efekt). Studentské (žákovké) hodnocení výuky. Humor ve školní třídě. workload: min. 37 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 365-372) Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. (s. 116-179) Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Doplňující literatura: Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. 6. Sociální prostředí školy a třídy Sociální klima školní třídy: vymezení, terminologie, teoretické otázky, současné přístupy, využití poznatků, výzkumy v ČR, ovlivňování. Sociální klima školy: vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování workload: min. 31 stran Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X (s. 565-596) internet: http://klima.pedagogika.cz/ Doplňující literatura: Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. Lašek, J.: Klima tříd základních a středních škol a možnosti jeho měření. Aktuální otázky pedagogiky a psychologie (sborník), VŠP Hradec Králové 1997, s. 73 -84. 7. Pedagogická psychologie v souvislostech Vývoj pedagogické psychologie, vztahy pedagogické psychologie k jiným vědám, zejména pedagogice. Struktura pedagogické psychologie. Vztahy mezi pedagogickou psychologií, školní psychologií a psychologií pro učitele. Výzkum v pedagogické psychologii, aplikace poznatků pedagogické psychologie v praxi. workload: dle vlastní úvahy; min. 40 stran. Literatura: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. internetové zdroje Poznámka k literatuře: Základní zdroje: Čáp, Jan., Mareš, Jiří. Psychologie pro učitele. Vyd. 1. Praha: Portál 2001. 655 s. ISBN 80-7178- 463-X - je k dispozici ve studovně knihovny FSS MU a u všech dobrých knihkupců za 597,- Kč Fontana, David. Psychologie ve školní praxi : Psychology for teachers (Orig.). (Překlad Karel Balcar). Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 383 s. ISBN 80-7178-063-4. Hrabal, Vladimír st., Hrabal, Vladimír ml. Diagnostika: Pedagogickopsychologická diagnostika žáka s úvodem do diagnostické aplikace statistiky. Vyd. 2. Praha: Karolinum 2002. 199 s. ISBN 80-246-0319-5. Mareš, Jiří - Křivohlavý, Jaro. Komunikace ve škole. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 1995. 210 s. Centrum pro další vzdělávání. ISBN 80-210-1070-3. Mareš, Jiří, Gavora, Peter. Anglicko-český pedagogický slovník. Praha: Portál 1999. 215 s. ISBN 80-7178-310-2. Materiály k jednotlivým přednáškám a odkazy předmětu v ISu. Následující tituly slouží pro doplnění a prohloubení poznatků: Pasch, Marvin a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál 1998. 416 s. ISBN 80-7178-127-4. Průcha, Jan. Moderní pedagogika: věda o edukačních procesech. Praha: Portál 1997. Slavin, Robert, E. Educational Psychology: Theory and Practice. Vyd. 8. Boston: Pearson, 2006. ISBN 0-205-45531-X. (ukázky budou dostupné v ISu). Sternberg, Robert, J., Williams, Wendy, M. Educational Psychology. Boston, Allyn and Bacon, 2002. ISBN 0-321-01184-8. (ukázky budou dostupné v ISu). Další volitelné a rozšiřující publikace jsou doporučovány v průběhu konzultací a jsou součástí prezentací ve studijních materiálech v ISu. Starší publikace jen po konzultaci. Vítané je využití internetových zdrojů jak při psaní prací, tak i při přípravě na zkoušku – např.: http://site.ebrary.com/lib/masaryk (funguje jen na počítačích v rámci MU,zjednodušeně řečeno...) http://www.eric.ed.gov/ http://klima.pedagogika.cz/ http://www.studovna.cz/ ...rozhodně navštivte i el. zdroje dostupné přes knihovnu FSS MU – zejména databáze JSTOR, PROQUEST ad. (http://knihovna.fss.muni.cz/KnihovnaFSS/eiz.php) Další seznam zajímavých odkazů bude průběžně aktualizován ve studijních materiálech v ISu.