Trh Internetových vyhledávačů v ČR Michaela Klusáková Pavla Kozáková Alena Stará Hlavní hráči na trhu • české vyhledávače • seznam.cz • centrum.cz • atlas.cz • zahraniční vyhledávače: • google.com – fungující i pod českou doménou google.cz Tržní podíly vyhledávačů 3/2006 zdroj: www.evalor.cz Tržní podíl vyhledávačů 12/2006 zdroj: www.ilblog.sblog.cz Příjmy • Seznam: • tržby 1 mld. Kč • zisk 480 mil Kč • Centrum: • tržby 368 mil Kč • zisk 15,8 mil Kč • Atlas: • tržby 204 mil Kč • zisk 17,5 mil Kč • Google: • tržby 10 mld. $ • zisk 2,7 mld. $ Personalizované domovské stránky - vzhled, free-mail, vyhledávač, služby podle vlastní volby a možnost jejich nastavení Hlavní příjmy portálů - plynou z prodeje placených odkazů ve vyhledávačích, z placené reklamy a obsahových služeb Reklama: bannery x pay per click - rozdíl ve způsobu platby Počet RU jednotlivých portálů za září 2007 • Seznam 4 301 311 • Centrum 2 764 084 » Vyhledávání: 943 830 • Atlas 1 942 655 » Hledání: 557 315 Zdroj: http://www.netmonitor.cz Historie • 1996: Vznik portálu – Ivo Lukačovič zakládá Seznam.cz jako první katalogový vyhledávací server v ČR • 2000 – 2003: Růst na trhu – Jako první v ČR začíná Seznam využívat fulltextovou technologii Google – Poprvé na český internet vstupuje zahraniční investor a kupuje 30% podíl v Seznam.cz, a.s. – Seznam.cz se mění na akciovou společnost • 2004 – 2005: Leader českého internetu – Zisk portálu Seznam.cz se meziročně zvyšuje o 360% • 2006 – nejúspěšnější rok Seznamu – 18. září: návštěvnost > 2 miliony uživatelů denně – Obrat za rok 2006 se poprvé blíží jedné miliardě korun. Zisk stoupá na 480 milionů korun za rok. Portfolio služeb Vyhledávání Firmy.cz Mapy.cz Elektronická pošta – Email.cz Portfolio služeb • Obrázky - 1,7 mld. Obrázků • Sklik - reklamní systém, inzerent platí za tzv. proklik na inzerát, který se zobrazuje na základě vyhledávaného klíčového slova • Spolužáci.cz - cca. 400 tisíc uživatelů • Novinky.cz - on-line magazín deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz • Lidé.cz - diskusní server (chat, blog, diskusní fóra, seznamky…) …v číslech • Lukačovič vlastní 70 % akcií, zbylých 30 % Tiger Holding a Miura International (koupeno za 1,8 mld. korun) • Za první půlrok vydělal Seznam 100 tisíc korun, dva roky nato první milion. Tržby za loňský rok dosáhly přibližně 1 mld. korun (nárůst o 36 %) a hrubý zisk 480 milionů korun. • Lokální vyhledávací služby (Mapy.cz, Firmy.cz, Spráce…) tvoří 70 % obratu. • Počet zaměstnanců: 440 Růst tržeb a zisku společnosti Seznam od roku 2002 Zdroj: http://ilblog.sblog.cz/2007/01/15/416 Historie • 1997 – Ondřej Tomek a Oldřich Bajer zakládají studentský server academica.cz, zakládají také firmu NetCentrum • 7.9.1999 – spuštění portálu centrum.cz důraz na kvalitu a personalizaci emailu • 2000 – jako první portál uvedli televizní reklamní kampaň „Všichni tam musíme“ – zajištěn vzestup • 2003 – unikátní vyhledávací technologie Morfeo (ve spolupráci s MFF UK) • 2005 vlastní internetová redakce Aktuálně.cz (60 renomovaných novinářů) Služby • Hledání (Katalog, Morfeo) • Komunikace a komunitní služby (XChat, Fotoalba, Můj Webík,..) • Informace a zábava (Aktuálně, Cestování,…) • Praktické služby (Jízdní řády, Firmy, Práce,…) • Služby do mobilních telefonů Vlastnická struktura • Provozovatel - NetCentrum s.r.o • Statutární orgán – jednatel O.Bajer a jednatel O.Tomek • investor kapitálových fondů Intel Capital a Baring Communications Equity. (přesto mají oba zakladatelé rozhodující slovo ve strategickém směřování firmy) • Společníci – centrum.cz.holdings.B.V. Amsterdam Zajímavosti • Vize: stát se „Václavákem na českém internetu“ • sázka na vl. technologie, původní obsah a inovaci • 2001 – Portál roku (Akademie č. internetu) • Centrum.cz využívá reklamní (PayPerClick) systém AdFox • 200 zaměstnanců, průměrný věk 27 let, 1/3 zaměstnanců jsou ženy • Po uveřejnění reklamní kampaně Bóbika v r. 2004 vzrostla návštěvnost o 24% (na 250 tis./den) • (Lukačovič: Media s.r.o. na Bóbika s.r.o. – obchod. rejstřík, bobika.cz) Historie • 1997 - založeno s cílem přinést na trh nové internetové služby • 2007 – odchod stávajícího gen. ředitele, započata spolupráce se Seznamem na shodném vyhledávácím systému, tím zapříčiněn nárust počtu uživatelů Hledání o 30% Služby • Nákupy (aukce, firmy, …) • Komunikace (mail.atlas, pokec, …) • Zábava (filmpub, pikant, …) • Praktické (mapy, cestovani …) Vlastnická struktura • Akciová společnost • majoritní akcionář II. Epic Holding (od r. 2001) • Statutární orgán – představenstvo • (jedná vždy předseda + 1 člen představenstva) • Dozorčí rada Zajímavosti • Zástupce ICQ pro ČR – od r. 2005 icq v čestině + sms zdarma do O2 • Dnes ICQ 6 + sms zdarma také do Vodafone Historie • společnost Google založili v roce 1995 Sergey Brin a Larry Page • leden 1996 - začali spolupracovat na vyhledávacím systému nazvaném BackRub • 1998 - tento systém překonal všechny do té doby vyvinuté vyhledávací systémy - založeno první Google data centrum, v Larryho ložnici (diskový prostor 1TB) • 1999 – centrum přesunuto do kanceláře na University Avenue v Palo Alto • sídlo firmy: Mountain View v Silicon Valley jižně od San Franciska v Kalifornii Výběr z produktů • Search: • Earth - Explore the world from your computer • Desktop - Search and personalize your computer • iGoogle - Add news, games and more to the Google homepage • Images - Search for images on the web • Maps - View maps and directions • Scholar - Search scholarly papers • Communicate, show & share: • Gmail - Fast, searchable email with less spam • Blogger - Share your life online with a blog - it's fast, easy, and free • Picasa - Find, edit and share your photos • YouTube - Watch, upload and share videos • Others: AdSense - Find buyers searching for what you sell Vlastnická struktura • z počátku existence firmy investovala spol. Sun Microsystems a další vlastníci jiných firem, objevila se i nabídka ze strany spol. Microsoft (odmítnuta) • v r. 2004 sepisují Brin a Page dopis investorům, který má mimo jiné vysvětlit netradiční vlastnickou strukturu, kde akcionáři mají menší než obvyklé hlasovací právo. (typické v mediálních korporacích, např. v New York Times) • Duben 2004 – Google vstupuje na burzu s cca 20 mil. akciemi (85$ za akcii) • momentální hodnota jedné akcie je asi 600$ • zajímavost: Yahoo! – konkurent Googlu vlastní asi 3 miliony akcií Problémy společnosti • antimonopolní úřady – vzhledem k úspěchu společnosti se čím dál častěji objevují problémy s antimonopolními úřady, Google odkupuje menší společnosti a stává se tak tzv. přirozeným monopolem • "podpora pirátů" – ve vyhledávači se zobrazují i odkazy na nelegálně sdílený software a informace • Gmail – ochrana soukromí – podle obsahu čteného emailu se zobrazuje reklama • kritika se zvýšila po vstupu Googlu na Čínský trh – souhlasil, že se podřídí čínským zákonům a omezí výsledky vyhledávání podle místního práva – označováno za nepřípustnou cenzuru a podporu komunistického režimu Technologie • Software nazvaný GoogleBot pravidelně požaduje aktuální verze stránek, o kterých ví, pokud nalezne odkaz na neznámou stránku, uloží si ji do databáze • Pro hodnocení stránek používá algoritmus PageRank – pro každou stránku se vypočítá hodnota, závislá na počtu odkazů, které na stránku směřují; na základě této hodnoty poté řadí stránky ve výsledku vyhledávání Zdroje • www.seznam.cz • www.centrum.cz • www.atlas.cz • www.google.com • www.lupa.cz • www.ilblog.cz • www.evalor.cz • www.Netmonitor.cz • Reflex 12, 24.3.2005 Najdu tam, co neznám. aneb Jak se dělá televizní reklama na nejúspěšnější vyhledávač v zemi. http://www.youtube.com/watch?v=X KVzw-p_m74