SOC715 Stárnutí a generační vztahy v rodině Forma výuky: konzultace Způsob zakončení: zkouška Počet kreditů: 6 ECTS Vyučující, kontakty... nDoc. PhDr. Dana Sýkorová, Ph.D. nKontakt: dana.sykorova@osu.cz n nMgr. Lucie Vidovićová, Ph.D. nKontakt: vidovicova@fss.muni.cz n nKonzultační hodiny dle individuální domluvy e-mailem. n ANOTACE kurzu nÚvod do gerontosociologie, zejm. „rodinné“ gerontosocio-logie; nZaměření na intergenerační vztahy, určující výklad nsociologických teorií stárnutí, stáří nsociální integrace seniorů, ndemografických trendů a sociálních konsekvencí populačního stárnutí nprezentaci stáří jako sociální konstrukce; nnahlížení strategií udržení osobní kontroly, autonomie seniorů, zvládání stáří; nnegociace vzájemné pomoci rodinných generací (zdroje, historie vztahů..., „pravidla“ vyjednávání, ambivalentní charakter), modely fungování rodinného podpůrného systému. nProlínání teorie a empirie. n Podmínky úspěšného absolvování kurzu nPovinná literatura, schopnost využít poznatky v di-skusi při konzultacích, závěrečné zkoušce. nKonspekt z článku/kapitoly knihy (2 normostrany, zpřístupněn týden před konáním konzultace). 10 bo-dů. nOtázky k tématu, které bude probíráno na konzul-taci (zpřístupnění viz výše...). n Esej (1000 slov): 1/ téma ze studijních okruhů (literatura přesahující povinné tituly, 2/ recenzní stať. T: 21.12. (Odevzdávárna). 50 bodů. nZávěrečná zkouška:písemná, forma vědomostní-ho testu z povinné četby. 40 bodů. Celkové hodnocení (počet bodů) Celkové hodnocení (počet bodů) A B C D E F 100 − 93 92 − 85 84 − 77 76 − 69 68 − 60 59 a méně I. konzultace 1.Úvod: Seznámení s programem kurzu, představení předmětu: Téma stárnutí a stáří v průniku sociologie rodiny a gerontosociologie. 2.Stárnutí a stáří v kontextu demografických změn a transformace rodiny v době pozdně moderní. 3.Sociologické teorie stárnutí a stáří. 4.Teorie příbuzenských vztahů a vzájemné podpory v rodině. Povinná četba (ad 1 a 2) n nRabušic, L. 2002. Stárnutí populace jako pohroma nebo jako sociální výzva? (Zamyšlení nad některými souvislostmi populačního stárnutí). Praha: VÚPSV. (www.vupsv.cz) nŠmausová, G. 2004. „Věková struktura společnosti.“ S. 13–28 in Sýkorová, D., Chytil, O. (eds.) Autonomie ve stáří. Strategie jejího zachování. Boskovice: František Šalé – ALBERT. nSýkorová, D. 2007. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. Praha: SLON. (Kap. „Individuální stárnutí.“ S. 47-53) Povinná četba (ad 3 a 4) nMarshall, V. W., Matthews, S. H., Rosenthal, C. J. 1993. „Elusiveness of Family Life: A Challenge for the Sociology of Aging.“ Pp. 39–71 in Maddox, G. L., Lawton, P. M. (eds.) Kinship, Aging, and Social Change. Annual Review of Gerontology and Geriatrics 13. New York: Springer Publishing Comp. n nSýkorová, D. 2006. „Od solidarity jako základu in-tergeneračních vztahů v rodině k ambivalenci a vyjednávání.“ Sociologický časopis 42, 4: 683–699. n nSýkorová, D. 2007. Autonomie ve stáří. Kapitoly z gerontosociologie. Praha: SLON. (Kap. „Geron-tosociologické teorie stárnutí a stáří.“ S. 19-46). n Sociologie stárnutí/stáří (gerontosociologie) nje charakterizována jako „jedna z aplikovaných sociologických disciplín“ n nProlínání tématu stárnutí / stáří / seniorů předměty mnoha sociologických subdisciplín: nSociologie věku/věkových skupin! nSociologie rodiny! nJAK? V jakých souvislostech? n Definice gerontosociologie n n„... (sociologická disciplína), zabývající se stářím a stárnutím jako sociálními katego-riemi, které modifikují svůj obsah podle spole-čenského a kulturního kontextu, a specifický-mi skupinami tzv. starých lidí, jejich vnitřními problémy i jejich vztahem k jiným skupinám a pozicí ve společnosti.“ n(VSS: 347) V definici nhistorická, kulturní proměnlivost pojmu stárnutí/stáří, sociální pozice starých lidí ve společnosti n„tzv.“ starých lidí n→ nStáří sociální konstrukce nKDE, resp. JAK JINAK? n n(četba: Rabušic 2002, Šmausová 2004) Téma stárnutí a stáří. Multidisciplinarita zkoumání n nJaké jiné vědy než sociologie? n n n Rodinná gerontosociologie nGerontosociologie – viz výše nSociologie rodiny nRodina – širší pojetí ve smyslu nvertikálním nhorizontálním n n Rodokmen Václava Klause Typy příbuzenství: nvazby založené biologicky nvazby sociální n 4generace_s Co je rodina? n nMalá, intimní sociální skupina, dlouhotrvající. nVazby mezi členy biologické, sociální (emocionalita) nBiologická a sociální příbuzenská pouta spojují rodiny do širší příbuzenské organizace. n Modifikovaná rozšířená rodina nE. Litwak: nkoalice navzájem spřízněných, relativně autonomních rodin, fyzicky separovaných, poskytující si různé formy pomoci a podpory. n nPřekonání teorie nukleární rodiny (Parsons) nVýzkumy: Young, Willmott n nviz Možný, I. 2002. Sociologie rodiny. Praha: SLON Možný, I. 2006. Rodina a společnost. Praha: SLON Diverzifikace rodinných forem nzakládání rodin na manželství i kohabitaci nrozvody jako nejfrekventovanější důvod vzniku neúplné rodiny nopakovaná sňatečnost – rekonstruované rodiny nsinglovství a dobrovolná bezdětnost n nSouvislost s tématem? nvztahy mezi rodinnými generacemi, resp. pozice seniorů v intergeneračních rodinných uspořádáních, směna podpory... n 1990 1995 2000 2001 2002 2004 2005 2006 Úmrtí (v tis.) 129. 2 117. 9 109. 0 107.8 108. 2 107.2 107. 9 104 .4 Úmrtí na 1000 obyvatel 12.5 11.4 10.6 10.5 10.6 10.5 10.5 10.2 Naděje dožití při narození M 67.6 69.7 71.6 72.1 72.1 72.5 72.9 73.4 Ž 75.4 76.6 78.3 78.4 78.5 79.0 79.1 79.7 Dlouhý život se stává masovým (normálním) jevem. (Rabušic 2002:11) 1990 1995 2000 2002 2003 2004 2005 2006 Živě narození (abs.) 130564 96 097 90 910 92 786 93 685 97 664 102211 105 831 Živě narození na 1000 obyvatel 12.6 9.3 8.8 9.1 9.2 9.6 10.0 10.3 „Nízká porodnost produkuje populační stárnutí“ Změny struktury populace ← porodnost, úmrtnost, migrace Věková struktura populace (ČR) Indikátor 1990 2000 2005 2006 Podíl (%) 0-14 21.2 16.2 14.6 14.4 15-64 66.3 69.9 71.1 71.2 65+ 12.6 13.9 14.2 14.4 Věková struktura populace (ČR) Indikátor 1990 1995 2000 2005 2008 Syntetické indikátory Index stáří 1/ 59.4 72.5 85.5 97.0 105.1 Index závislosti 2/ 50.9 46.3 43.0 40.6 40.9 Průměr. věk 36.3 37.3 38.8 40.0 40.5 Index stáří: počet osob ve věku 65+ na 100 dětí ve věku 0-14 let. Index ekonomického zatížení : počet dětí 0-14 let a osob 65+ starších na 100 osob 15-64letých. Věková struktura české populace (2010 – 2020 – 2050) Males/Females 0 0 0 Demografické stárnutí – ekonomické důsledky nPesimistické („katastrofické“) scénáře: „demografická časovaná bomba = enormní náklady na finanční, zdravotní a sociální zajištění rostoucího počtu důchodců → stáří a senioři za sociální problém → odtud hrozící ageismus, sociální exkluze seniorů nRozpočtová tíseň welfare states, napětí v intergenerační směně: desolidarizace generací n n Řešení problémů vyvolaných demografickým stárnutím n... zužuje se (v politickém, i nezřídka v sociolo-gickém diskursu) na: n nfinancování důchodů nčasování vstupu do penze (nízký věk versus prodlužování délky života, zkvalitnění zdra-votního stavu, úrovně vzdělání nastupujících seniorských kohort) Nárůst počtu/podílu starých lidí – problém zdravotního stavu (seniorské) populace? nStáří přímočaře spojováno s nemocemi, ztrátou energie... (mýtus?! ... homogenity seniorské populace...) nStatistika srovnání osob 60+ a mladších 30 let: nSenioři trpí v průměru 8krát více chronickým onemocněním (muži), 12krát více (ženy) n40krát častěji dlouhodobé potíže v oblasti pohybové a smyslové, osobní péči a komunikaci, 3,5krát krátkodobé zdravotní potíže nEmoční poruchy, deprese, úzkost u lidí 75+ v 6krát vyšším rozsahu než u osob do 25 let. n Teorie vztahu mezi mortalitou a morbiditou nteorie komprese morbidity (Fries), n nteorie expanze morbidity (Gruenberg; Kramer; Olshansky et al.) n nteorie dynamického ekvilibria (Manton). …. po 75. roce (80. roce) n... zdravotní potíže s vysokou pravděpodob-ností hrozí a odtud problém zajištění péče: n nna úrovni formálních systémů (státní/ nestátní...) n nneformálních, tj. rodiny .... ! Otázky: nMůže se počítat s tím, že např. dospělé děti budou automaticky poskytovat podporu a péči odpoví-dající potřebám seniorů? nCo konkurující odpovědnosti? ■ Vysoká zaměst-nanost žen ve středním věku ■ vnímané povinnosti vůči rodinám dospělých dětí ■zdraví a energie ve starším středním věku... nJak v budoucnu? Dostupné podpůrné sítě? Viz kontext větší diverzity rodinného života (menší ro-diny, rozvody, opakovaná sňatečnost....) → „nabíd-ka“ rodinné podpory a péče, normy příbuzenské odpovědnosti??? Čím obdarovat tchyni? nStárnutí jedince vs Stárnutí populace nBiologické stárnutí vs stárnutí strukturální n Seniorský věk? nUrčení věkové hranice stáří: konvence, sociální konstrukt (potřeby administrativy sociálního státu). nversus nSubjektivně vnímaná hranice stáří, věkově podmíněné určení hranice stáří sebe/druhých. n Vidět se starý/stará vs cítit se starý/stará n nNutnost změny systému sociálního státu, nikoli úsilí změnit strukturu populace (systém vyhovující populačním strukturám) nNutnost změnit „struktury příležitostí“ pro seniory n Ageismus nje ideologie založená na sdíleném přesvědčení o kvalitativní nerovnosti njednotlivých fází lidského životního cyklu, manifestovaná skrze proces systematické, nsymbolické i reálné stereotypizace a diskriminace osob a skupin na základě jejich nchronologického věku a/nebo na jejich příslušnosti k určité kohortě/generaci. n(Vidovićová 2007: 44) n