Sociologické teorie stárnutí a stáří Gerontosociologie „Mladá věda uvnitř mladé gerontologie“ (Hendricks, Hendricks 1986: 24). nteorie se rozvíjí necelé půlstoletí nspíše výzkum aplikovaný (než základní), spíše omezení na empirickou generalizaci než úsilí o hluboké porozumění a vysvětlení ntématické omezení dané silnou orientací na praxi nBohatá data a chudá teorie n MULTIPARADIGMATICKÝ charakter gerontosociologie nParadigma nCelkový rámec nahlížení na realitu, tj. jaká je realita, z jakých prvků se skládá, jaký charakter a status má poznání n(Silverman 2005: 89) n Soubor:View of a kaleidoscope.JPG Paradigma optika (jak se díváme na společnost, společenské jevy) jak definujeme stárnutí, stáří, seniory, z jaké perspektivy je nahlížíme teorie (výklad společnosti, její části) jak stárnutí, stáří, vlastnosti a chování seniorů vysvětlujeme jazyk (terminologie) jaké pojmy k tomu používáme témata na jaká témata se soustředíme: např. strategie zachování soběstačnosti, senioři a rodina, penzionování, ovdovění, prarodičovství a jeho význam pro seniora, senioři a formální instituce pomoci metoda (organizace výzkumu, interpretace zjištěného jaký způsob zkoumání zvolíme: „hromadné“ dotazníkové šetření, hloubkové rozhovory, životopisná vyprávění seniorů - biografie, pozorování seniorů v institucích ap. autorita (stabilní okruh autorit - modelem provozování vědy) Reprezentanti určitého směru, školy... Gerontosociologické teorie Úroveň analýzy JEDINEC - SPOLEČNOST Normativní „Přemosťující“ (bridging) Interpretativní MAKRO teorie modernizace politická ekonomie stárnutí „Spojující“ (linking) teorie disengagement teorie aktivity, teorie věkové stratifikace life course perspektiva feministické teorie kritická teorie, symbolický interakcionismus, fenomenologie MIKRO teorie rolí, teorie rational choice teorie směny teorie kontinuity, teorie career/status passage, dramaturgický přístup Teorie vyvázání (vyproštění) nStárnoucí člověk postupně odkládá role: přestává pracovat i jinak se angažovat, stýká se stále menším počtem lidí. n n…. pozitivní mechanismus: na/ pro společnost (trh práce!), nb/ pro jedince (úbytek sil, perspektiva konce života) §Cumming, Henry Teorie aktivity n nAktivita = PŘEDPOKLAD úspěšné adaptace na stáří. n nNAHRAZENÍ „ztracených“ aktivit jinými aktivitami (v nových rolích). Teorie kontinuity nNení důležité ZACHOVAT ROZSAH a ÚRO-VEŇ aktivity nale nKONTINUITU s předchozími sociálními akti-vitami n Teorie subkultury n n npozitivní význam SETKÁVÁNÍ SE, PROVOZOVÁNÍ AKTIVIT s PŘÍSLUŠNÍKY STEJNÉ VĚKOVÉ SKUPINY Teorie sociální kompetence/selhání nSOCIÁLNÍ PROSTŘEDÍ → vytváření a posilování NEGATIVNÍHO SEBEPOJETÍ starého člověka n nSOCIÁLNÍ NÁLEPKOVÁNÍ (LABELING) n→ ochranitelské postoje a chování druhých n→ PŘIJETÍ OBRAZU nemohoucího, nekompetentního, neužitečného n→ snížení již sníženého SEBEVĚDOMÍ, NEKOMPETENCE Teorie věkové stratifikace nAnalogie Třídní struktura společnosti → obdobně VĚKOVÁ STRUKTURA společnosti njedinec určitou POZICI ve společnosti na základě svého VĚKU nSENIOŘI ekonomicky i mocensky ZNEVÝHODNĚNI (nemají přístup ke zdrojům - skrze pracovní trh) → nižší status... STRUKTURÁLNÍ ZPOŽĎOVÁNÍ nstruktury společnosti neposkytují příležitosti k uspokojení potřeb seniorů (nestačí se měnit tak, aby stačila rozvoji potřeb seniorů) nkoncept „tří boxů“ nVYTVÁŘET PŘÍLEŽITOSTI pro seniory (zrušit boxy!) - VĚKOVĚ INTEGROVANÁ společnost! n nRabušic, L. Perspektiva životní dráhy nPředstava života jako DRÁHY probíhající od narození do smrti nRozdělená do etap/fází (dětství-mladí-střední dospělost- STÁŘÍ) - VÝVOJOVÉ KRIZE (PŘECHODY), VÝVOJOVÉ ÚKOLY nSpolečnost určuje věk nástupu do školy, vstup do DŮCHODU = počátek stáří!!! nVĚKOVÉ normy týkající se převzetí prarodičovské role (časování) ... VĚKOVĚ VHODNÉHO chování (očekávání, jak se má chovat, jaké aktivity člověk „starý“). Teorie modernizace a stárnutí nNástup MODERNÍ SPOLEČNOSTI - industrializace nSNÍŽENÍ STATUSU starých lidí → status seniorů závisí na úrovni industrializace, resp. na dosaženém stupni technologického pokroku. Politická ekonomie stárnutí nOdhaluje způsoby, jimiž EKONOMIKA, POLITICKÉ ZŘÍZENÍ a IDEOLOGIE ovlivňují sociální situaci ve stáří (pozornost sociálně strukturálním zdrojům věkově založených nerovností). nKOMU TO SLOUŽÍ - mocenské zájmy (nikoli soucitný zájem o seniory) Kritická teorie nzaměřuje na MOC „v pozadí“ n napel na angažovanost vědy ve prospěch se-niorů: nejen odhalovat mocenské zájmy za konstrukcemi stárnutí, ale i pozitivní modely stárnutí a stáří → i jiný způsob výzkumu (k odhalení a k porozumění: kvali). Feministická perspektiva nOmezení starších žen v přístupu k materiálním zdrojům, zdrav. a sociál. zabezpečení (viz angažovanost v neplacené péči o druhé) nnerovná dělba rodinných povinností i ve stáří: péče o staré nemocné manžele, sourozence.... n... postižené negativními stereotypy o stáří více než muži (společnost mládí, krásy - staré ženy nejsou atraktivní)? nPropojení gender - příslušnosti k etniku, rase (zmnohonásobené znevýhodnění starších žen) Teorie sociální směny nSenioři obvykle MENŠÍ ZDROJE než MLAD-ŠÍ (příjmy, zdraví, znalosti): náklady mladých v interakci s nimi narůstají, senioři je nemohou „vyrovnat“ n n→ závislost na druhých (ztráta moci, podřízení se) → NEUSPOKOJIVÉ - vystupují ze sociálních interakcí Teorie socioemocionální selektivity n nsenioři podle svého rozhodnutí určují s kým se budou stýkat - vybírají si odměňující (emocionálně) vztahy Symbolický interakcionismus. nJedinci AKTÉŘI interpretují svět kolem sebe (snaží se porozumět, připisují význam jednání druhých lidí, tomu, jak se druzí k nim chovají, sami svému jednání atd.) NEUSTÁLE „VYKLÁDAJÍ SEBE a SVĚT) - tím vytvářejí společnost. nStaří lidé mají své porozumění stárnutí a stáří, dávají mu určité významy, nějak in-terpretují svoji životní situaci. Sociálně fenomenologická teorie stárnutí nTémata každodennosti nZpůsoby interpretace zkušenost stárnutí a stáří aktéry nStudie managementu identity nSociálně konstruktivistická teorie nstudium sociálně konstruovaných, resp. so-ciálně se vynořujících situačních a konstitutiv-ních rysů zkušenosti věku, stárnutí a stáří. Dramaturgický přístup (Goffman) nVýkon role: snaha jedince zapůsobit na ostatní příznivým dojmem. nSituace sociálních setkání: interakční pravidla − rituály, konvence, při narušení: sebe-obranné a ochranné metody nSituace stigmatizovaných jedinců: prožívání a reakce na různé druhy stigmatu, na diskriminaci. Strategie zvládání narušené identity Narativní gerontologie nVyprávění životního příběhu jedinci: n n... aby dali svému životu smysl (aby si zacho-vali „tvář“, vyšli z příběhu pozitivně) nVÝZNAMNÉ PRÁVĚ ve STÁŘÍ („bilancování“) n... aby na druhé v pozitivním smyslu zapů-sobili (v i kontextu stigmatizace stáří...)