ANABNR2 ‹#› 1 obrazek2 Stationery anabnr2 ‹#› 2 Normální rozložení nIntervalová/poměrová proměnná nSymetrická distribuce, zvonovitý tvar nMode=media=mean=nejvyšší bod nKřivka se nedotýká osy x: extrémní hodnoty + proměnlivost populace nOsa x rozdělená do 6 rovných jednotek = každá jednotka odpovídá 1 σ (1 SD) n n n Stationery anabnr2 ‹#› 3 nRůzné normální křivky - různé průměry a různé σ nvyšší křivka = menší standardní odchylka 4_8 Stationery anabnr2 ‹#› 4 4_9 n50% oblasti pod křivkou (=naměřených hodnot proměnné) leží pod průměrem a 50% nad = symetrie n68% leží +/- 1 SD n95% leží +/- 2 SD n99 % leží +/- 3 SD nPř. Pokud prům. výška=170cm a σ =5, pak 68% studentek sociální práce je vysokých 165 až 175 cm Stationery anabnr2 ‹#› 5 Z skóre - základ n= rozdíl mezi individuální hodnotou (Xi) a průměrnou hodnotou (X prům) relativně k rozptylu distribuce (s) nZ = (Xi – X prům) / s nProto Z = 0 = průměr (μ) nA také 1 z = 1 SD nDůkaz: z = (X – X prům) / s = s / s = 1 nZ~N(0, 1) Stationery anabnr2 ‹#› 6 nÚčel č.1: Zjištění relativní pozice individua k populaci n nPř. Výsledky IQ testu jsou aproximovány (blíží se) normálním rozložením o průměru μ = 100 a σ=16. Bob skóroval 125. Jak „chytrý“ je Bob vzhledem k ostatním? nZ = (X – μ) / σ = (125-100) / 16 = 1.56 nBob skóroval 1.56 standardní odchylky nad průměrem nJaká část populace skórovala více (nebo méně)? Viz tabulka n Z skóre - výklad Stationery anabnr2 ‹#› 7 nHodnota v tabulce odpovídá oblasti pod normální křivkou mezi průměrem a z-skórem nZ=1.56 odpovídá hodnotě 44.06 n50 + 44.06 = 94.06 nInterpretace: na) bob leží na 94.06 percentilu, je chytřejší než 96% ostatních dětí v populaci nb) protože n 1 – 94 = 6, tak existuje 6% šance že člověk v populaci má vyšší skóre než Bob n 4_10 Stationery anabnr2 ‹#› 8 Kde leží Bob? Bob 1 – Bob = 6% Stationery anabnr2 ‹#› 9 nÚčel č.2: Porovnání relativních pozic dvou individuí z rozdílných vzorků (populací?) n nPř. Dvě kamarádky Rita a Miriam se účastnili jiných skupin kurzu praxe sociální práce, v ½ semestru složili zkoušku, Rita získala 21, Miriam 85 bodů, kdo byl lepší? nSrovnat maximální počet bodů v obou testech nRita 21 z 25 = 84 %, Miriam 85 ze 100 = 85 %, je Miriam lepší? Co když je Miriaminých 85 % nejhorší výsledek ve skupině zatímco Ritiných 85 % nejlepší výsledek? n nebo srovnat jednotlivé výsledky s výsledky ostatních studentů pomocí z-skóru Stationery anabnr2 ‹#› 10 nPř. SoPka Deborah pracuje jako sociální pracovnice ve studentském zdravotním centru a vede kurzy pro léčbu chronické úzkosti. Uvolnilo se jí místo ve skupině. Do skupiny se přijímá na základě testu „Škála úzkosti A“ (μ =70, σ =10) . Pouze studenti kteří dosáhnou min. 80 bodů na škále A mohou být přijati. Deborah se podívala do seznamu potenciálních klientů a zjistila že nejvyššího skóre 78 dosáhla Gina. Deborah však právě dostala doporučení o novém studentovi který trpí úzkostí a potřebuje pokračovat v léčbě. Doporučení také obsahovalo že student Tom dosáhl 66 bodů na jiné škále „Škále B“ (μ =50, σ =12). n nCo může Deborah udělat aby srovnala oba uchazeče a vybrala potřebnějšího? nA) Nechat Toma otestovat „Škálou A“ nB) Zná-li průměr a směrodatnou odchylku obou škal, může porovnat Z-skóry. Stationery anabnr2 ‹#› 11 nŘešení: nZ Gina = (78 – 70) / 10 = 0.8 nTabulka Z 0.8 = 28.81 + 50 = 78.81 = 79th percentil nZ Tom = (66 – 50) / 12 = 1.33 nTabulka Z 1.33 = 40.82 + 50 = 90.82 = 91st percentil nTom byl vybrán jako potřebnější na základě relativně vyšší úrovně úzkosti n 4_11 Stationery anabnr2 ‹#› 12 nÚčel č. 3: Odvození syrového skóre z percentilu (z-skóru) nSociální pracovnice Lauren chce vytvořit skupinu pro léčbu studentů s vysokou úrovní úzkosti, na základě výsledků z testů na „Škále B“(μ =50, σ =12), přičemž chce přijmout jen horních 10 procent nejvážnějších případů. nŘešení: nLauren musí najít mezní bod (cut-off point) pro syrové skóre, který by nejlépe odpovídal 90th percentilu. Studenti nad toto skóre budou přijati, ostatní ne. n90 – 50 = 40 nJaké Z odpovídá hodnotě 40?: Z = 1.28 n1.28 (Z-skóre)= (x – 50) / 12 n (12*1.28) + 50 = x n 65.36 = x nOdpověď: Pro vstup do skupiny je třeba získat 66 bodů. n