PERSEFONA, o.s. Komplexní služby obětem • domácího násilí • sexuálního zneužívání • znásilnění Vzdělávání laické i odborné veřejnosti Analytická a publikační činnost Tel.: 737 834 345 545 245 996 E-mail: domacinasili@persefona.cz Krizová intervence Mgr. Eva Oujezská Obsah přednášky  Co je to krize  Typy krizí  Krizová intervence obecně  Fáze krizové intervence  Krizová intervence u obětí domácího násilí Co je vlastně krize? Co potřebuje člověk v krizi? Krize  Z řeckého krisis: soud, soudní proces, v němž vrcholí spor a dochází k rozsudku, k rozhodnutí o obratu k horšímu nebo k lepšímu  Vyvrcholení děje, směřujícího k nutné a neodkladné změně, v němž se rozhoduje o její prospěšné či škodlivé povaze a důsledcích pro budoucnost  Situace, která způsobuje změnu v navyklém způsobu života a vyvolává stav nerovnováhy, ohrožení, stresu – vyžaduje změnu a řešení  Reakce na situaci, kterou jedinec nemůže snadno řešit v rámci obvyklých strategií, jakými je zvyklý zvládat zátěž Typy krizí (dle Baldwina)  Situační  Z očekávaných životních změn – tranzitorní  Pramenící z náhlého traumatizujícího stresoru  Vývojová, zrání  Pramenící z psychopatologie  Neodkladné krizové stavy Krizová intervence  Práce s klientem v situaci, kterou on osobně prožívá jako zátěžovou, ohrožující a nepříznivou  Pomáhá zpřehlednit a strukturovat klientovo prožívání a zastavit ohrožující či jiné kontraproduktivní tendence v jeho chování  Pracuje s klientovou minulostí a budoucností, jež bezprostředně souvisí s jeho krizí  Podpora klienta v jeho kompetencí řešit problém tak, aby dokázal aktivně a konstruktivně zapojit své vlastní síly Formy krizové intervence  Ambulantní  Hospitalizace na krizovém lůžku, v krizovém centru  Terénní a mobilní služby  Telefonická intervence  Internetová intervence Principy krizové intervence  Okamžitá pomoc  Snadná dosažitelnost  Kontinuita,návaznost  Aktivita, direktivnost  Zaměření na vznik situace, blízká minulost  Zaměření na systém  Prevence zhoršování situace  Individualita krize  Komplexnost péče  Vnitřní bezbariérovost  Návaznost  Přijetí omezení Cíle krizové intervence  Stabilizace klienta – na úroveň fungování před započetím krize  Usnadnit komunikaci  Umožnit správný odhad problému  Pomoci při vyjadřování emocí  Navrátit sebedůvěru  Mobilizovat podporu  Podpořit účelná řešení problému Fáze krizové intervence 1. Úvodní fáze 2. Práce s klientem a jeho příběhem 3. Závěrečná fáze 1. Úvodní fáze KI  Příprava rámce – představení se  Kontrakt – časový rámec, anonymita, platba  Zajištění klientova bezpečí a stabilizace tělesných potřeb – kapesníčky, WC, tekutiny, zařízení místnosti  První odhad situace  Reflexe emocí 2. Práce s klientem a jeho příběhem  Popis situace, symptomy  Posouzení faktorů předcházejících krizi  Posouzení kdo je v krizi  Posouzení duševního stavu  Klientova zakázka a práce s ní  Katastrofický scénář  Osobní zranitelnost  Vyrovnávací strategie a předkrizové fungování  Komunikační dovednosti  Sociální podpůrný systém  Sebevražedné myšlenky 3. Závěrečná fáze  Shrnutí  Kontrakt  Další setkání ??? Krizová intervence u obětí DN  V aktuálně hrozící nebo probíhající násilné situaci  Ve fázi přípravy odchodu ze vztahu  Ve fázi opuštění partnera Krizová intervence v případě hrozícího nebo probíhajícího násilí  Důvěřovat  Nehodnotit  Akceptovat reakce klienta – normální reakce na nenormální situaci  Zajistit bezpečí oběti a její ochranu  Pomoci klientovi získat kompetence ke svému životu – ovládání pocitů, samostatnost, schopnost řešit, kontrola nad vlastním životem, podporovat sebedůvěru  Sestavení plánů směřující ke změně  Bezpečnostní plán Praktické doporučení v případě napadení:  Volejte o pomoc  Otevřete dveře či okna  Volejte policii, lékaře  Poučte děti, jak se chovat, co dělat  Mějte promyšlenou únikovou cestu  Mějte u sebe funkční mobil Krizová intervence ve fázi zvažování odchodu  Navázání kontaktu  Vyslechnout s porozuměním, bez hodnocení a obviňování  Pomoci se vyznat v situaci a hledat vhodné řešeni a perspektivy  Dát malé úkoly a podpořit aktivitu klienta  Celková podpora klienta a jeho sebevědomí  Nesnažit se nutit klienta k rozhodnutí  Vytvořit bezpečnostní plán  Doporučit kontaktovat policii a lékaře  Sbírat důkazy Krizová intervence ve fázi opouštění partnera  Platí stejné principy jako v ostatních případech  Poskytnout sociálně právní poradenství  Poskytnout informace o vykázání a možnosti spolupráce s policií  Pomoci zajistit ubytování – azyl, podnájem…  Pomoci zajistit finanční prostředky Shrnutí: 1. Důvěřovat oběti 2. Naslouchat oběti, být vnímavý, nenutit k detailům, podpora projevu emocí 3. K ničemu nenutit – nechat rozhodnutí na oběti 4. Zdůraznit, že oběť není příčinou jednání pachatele a nenese za ně žádnou odpovědnost 5. Nehledejte příčinu násilí Shrnutí 6. Nic nevyčítejte 7. Nepodmiňujte svoji pomoc nutným odchodem ze vztahu 8. Myslet na ochranu dětí 9. Poskytnout informace o dostupné pomoci a informace o domácím násilí vůbec 10. Myslet na bezpečnost oběti Systém sociálních služeb pro oběti DN Neziskové organizace  Brno – Persefona o.s., Spondea o.s.p., Magdalenium o.s., BKB  ČR – Acorus, Rosa, Elpis, ProFem, Magdala (Česká katolická charita), Charita, BKB  KOORDONA,  Azylové domy různých organizací Systém sociálních služeb  Poradny pro rodinu a vztahy, maželské poradny  Občanské poradny  Krizová centra  OSPOD  Zdravotnická zařízení  Linky důvěry Literatura:  Vodáčková Daniela a kol – Krizová intervence  Špaténková Naděžda a kol. – Krize, psychologický a sociologický fenomén  Špaténková Naděžda a kol. – Krizová intervence pro praxi  Kastová Verena – Krize a tvořivý přístup k ní  Baštecká Bohumila a kol. – Terénní krizová práce