pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 1 karkulky Dárcovství a dobrovolnictví Tým CVNS ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 2 Struktura přednášky nVymezení a definování filantropie nVývoj a podmínky rozvoje filantropie nIndividuální dárcovství nZpůsoby poskytnutí daru nMotivace dárců nDobrovolnictví + jeho ocenění nFiremní dárcovství nCo firmy darují + co z toho získávají nMotivace spolupráce x překážky ve spolupráci nFenomén veřejná sbírka n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 3 Úvod nCo je to filantropie? n nfilos- milující + anthropos – člověk n nje to tedy láska k člověku, lidumilnost n nsouhrn činností a chování, které vedou k vědomé podpoře druhých osob (jednotlivců, skupin, organizací) n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 4 Definice filantropie nFilantropie je mechanismus, skrze něhož lidé vyjadřují své humánní impulsy a potvrzují svoje členství ve společnosti (Theresa Llyod) n nFilantropie zahrnuje dary nebo poskytnutí peněz na různé hodnotné dobročinné účely (Wikipedia) n nFilantropie se odkazuje na využívání osobního bohatství a schopností ve prospěch specifických veřejných účelů (Anhaier) n n nDobrovolné dávání za účelem podpory činností, které vedou k vědomé podpoře třetích osob (jednotlivců, skupin, organizací) bez nároku na finanční odměnu. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 5 Doplňte sami dle definice….. nKdo dává: nCo dává: nKomu dává: nNa co dává: nZa jakých npodmínek dává: n n n George Soros ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 6 Altruismus vs. filantropie nAltruismus je morální princip předpisující upřednostnit účely jiných, potlačit vlastní egoismus nebo také nezištná služba bližnímu, ochota obětovat vlastní zájem ve prospěch jiných, mravní princip, podle něhož je blaho jiného a on sám mravně důležitější než mé vlastní já a vlastní blaho, resp. reálné chování založené na těchto principech nebo jim odpovídající. Altruismus je tedy morální princip i reálné chování, zaměřené na kohokoliv kromě nositele altruismu. n nFilantropie je také reálné chování, řídící se uvedenými altruistickými mravními principy, ale na rozdíl od altruismu se zaměřuje obecněji: nikoli jen na lidi z bezprostředního okolí nositele, nýbrž i mimo ně. Pojem filantropie je navíc bohatší o institucionální rozměr. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 7 Kořeny a současnost filantropie nNejprve: péče o osiřelé děti, starce, chudé, … nNyní: také péče o kulturní památky, duchovní blaho, vzdělávání, rozvoj vědy a výzkumu, .. n nZ historie filantropie se dozvídáme, že např.: základním motivem vztahu k druhému ve starověku a středověku bylo Ježíšovo přikázání lásky "Miluj svého bližního jako sebe samého". Slovo milosrdenství obsahuje lásku, odpuštění i starost, péči, která vyplývá ze závazku vůči bližnímu. nRenesance a osvícenství přineslo zcela nové motivy do filantropie, jde doslova o byrokratickou revoluci. Péče o chudé je promýšlena jakou součást správy státu, stát organizuje a přebírá funkce původně církevních špitálů. Zde se začíná utvářet prostor pro filantropické aktivity významných společenských a kulturních osobností. nModerní industriální společnost národních států v době romantismu probouzí nacionální myšlení a formuluje myšlenku vzájemnosti. Péče o společné věci je obohacena hodnotou "národního života". Novým mohutným impulsem pro filantropii je pak kumulování kapitálu v rukou podnikatelsky úspěšných jednotlivců. Díky těmto motivům, větší organizovanosti a snadné komunikaci, začínají působit velké neziskové organizace typu Armáda spásy a YMCA - u nás známá jako Křesťanské sdružení mladých lidí. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 8 Bída jednotlivců + řešení individuálních problémů [ racionální řešení problémů obecných ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 9 Samaritánovo dilema nJames Buchanan (viz. veřejné finance) n nPomáhat někomu znamená podlamovat jeho motivaci pracovat n â n nPomáhat či nepomáhat? n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 10 Forma občanské spoluúčasti: nFilantropie jako taková nabízí širokou škálu možností občanské participace na veřejném životě od „nenáročných forem“ občanské solidarity (anonymní účast na veřejných sbírkách) po aktivní vstup do věcí veřejných na různých rozhodovacích úrovních (podpora akcí proti postavení hypermarketu v obci, kde žiji, podpora snah vedoucí ke změně obecně platné legislativy). n nFilantropické akty umožňují existenci občanského sektoru, jeho fungování, jeho činnost. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 11 Dělení filantropie nIndividuální: jedinec, rodina, -Historicky nejstarší formou (poskytování almužen) n nInstitucionalizovaná: firemní, nadační n- Církevní společenství (již od 12. stol.) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 12 Podmínky rozvoje filantropie nVelký počet ekonomicky nsilných subjektů n nVýchova k filantropii (existence nobčanských organizací a njejich aktivit, vzdělávací soustava,…) n nRozvoj komunit (inspirace nobčanů řešit věci veřejné) ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 13 INDIVIDUÁLNÍ DÁRCI nZpůsoby poskytnutí daru (finančního, hmotného, duševního,….) nJednorázový příspěvek (zakoupení dárkového předmětu, propagačního materiálu, příspěvek do kasičky,….) nPravidelná průběžná podpora nVětší dar na určitý projekt nOdkaz v závěti nVěcný dar nNávštěva benefiční akce, účast v loterii nebo v tombole nPomoc se získáváním prostředků z okruhu rodin a přátel nDobrovolnická práce n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 14 INDIVIDUÁLNÍ DÁRCI nMotivace dárců nStarost – asi nejvýznamnější; dárci leží na srdci řešení problému, snaha napomoci ho vyřešit nPovinnost – pocit, že jsem bohatý a ostatní chudí, nebo, že jsem měl štěstí apod. nPocit viny – také časté, ale čekají, že darem problém zmizí nOsobní zkušenost – skýtá další možnosti spolupráce s dárcem nRadost z dávání – jak prosté nOsobní prospěch – dárci se může líbit, že je mu veřejně děkováno nBýt požádán – lidé nedávají, když je nikdo nepožádá nTlak okolí – dávají přátelé, kolegové nDaně – nejsou hlavním motivem n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 15 Lidé rádi dávají peníze když: nk tomu mají významný a neodkladný důvod njsou osobně zainteresovaní na výsledku podpořené činnosti nvidí ostatní, jak časem i penězi přispívají na tutéž činnost nvědí, že jim bude poděkováno nvědí, že budou viditelně spojovaní s úspěchem projektu nvědí, že budou pravidelně informovaní o rozvoji organizace nvědí přesně, na co budou jejich peníze použity a že budou využity rozumně a šetrně nvidí, že podpořená organizace má nadšení a odhodlání a že jistě získá peníze i od ostatních n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 16 Dobrovolnictví ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 17 Práce s dobrovolníky nZákon č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě nZákon zavádí do českého právního řádu několik zcela nových pojmů. Jedná se např. o pojmy nDobrovolník – člověk vykonávající dobrovolnou činnost, resp. práci bez nároku na finanční ohodnocení nDobrovolnická činnost – aktivity spojené s organizací dobrovolnictví nDobrovolnická služba – výkon dobrovolné práce na základě smluvního vztahu (krátkodobá a dlouhodobá – delší než 3 měsíce) n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 18 Další pojmy…. -vysílající organizace (v ČR 76) nObčanské sdružení nObecně prospěšná společnost nCírkev nebo církevní právnická osoba nTato NNO dostává od MV akreditaci na 3 roky, může být obnovena. n n- přijímající organizace (státní správa, samospráva, fyzická osoba, …..) n Zákon upravuje postavení dobrovolníka – zakotvuje povinnost uzavírat smluvní vztahy, čímž poskytuje dobrovolníkovi vysokou míru ochrany, upravuje nábor, evidenci, přípravu a vykonávání dobrovolnické činnosti, poskytuje podporu a motivaci nezaměstnaným,.. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 19 Kdo není dobrovolník n1) Osoba, která vykonává dobrovolnickou činnost, je v pracovněprávním vztahu k příjemci činnosti n n2) Osoby vykonávající ncivilní vojenskou službu (dříve) n n3) Členové Červeného kříže n 4) Dobrovolní hasiči n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 20 Uplatnění dobrovolníků v ČR... nOchrana životního prostředí (Hnutí DUHA, Děti země, Český svaz ochránců přírody) nHumanitární organizace a organizace na ochranu lidských práv (ADRA, Člověk v tísni při ČT) nSociální a zdravotní oblast (Česká katolická charita, Fokus) nKulturní oblast nSportovní a vzdělávací činnost (Sokol, Skaut, Orel) nZahraniční dobrovolná služba (ADRA) n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 21 Metody ocenění dobrovolné práce n1. Output-related method n2. Input–related method nGlobal Substitute Method nSpecialized Substitute Method nCost Opportunity Method n3. MPSV n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 22 1. Output-related method n nOcenění hodnoty poskytnutých služeb a odečtení jejich nákladů na vstup n n nNáklady na vstup = náklady na nábor a školení + vybavení a zařízení+ materiální náklady n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 23 2. Input–related method nVyjádření hodnoty času potřebného na práci nNáklady na pronájem placené síly k provedení práce nPrůměrný plat specialisty na provedení neplacené práce nTržní mzda, o kterou dobrovolník přichází výkonem neplacené práce n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 24 3. MPSV nKvalifikovaná práce - Průměrná mzda nebo 6.platová třída n nNekvalifikovaná práce – minimální mzdové tarify v katalogu, vydávaném MPSV ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 25 Syndrom pomáhajícího n„To, že jsem obdaroval žebráka, že jsem odpustil tomu, kdo mě urazil, že miluji dokonce nepřítele ve jménu Kristově, je bezpochyby ctností. Co by se ale stalo, kdybych odhalil, že ten nejmenší ze všech, ten nechudší ze všech žebráků, ten nejdrzejší ze všech pomlouvačů, že nepřítel sám je ve mně, že já sám bych potřeboval almužnu své dobroty, že já sám jsem si nepřítelem, jehož je třeba milovat?“ C. G. Jung n nPravé zájmy, proč člověk pomáhá mohou být i negativní: substituční (léčení komplexů), sexuální, moc (touha po uplatnění), víra (sebeobětování se – já budu sloužit a půjdu do nebe) n n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 26 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou firmy poskytnout NNO? nFinanční prostředky jako dar nFinanční prostředky jako sponzorství nMateriální dar nNemateriální dary – poskytnutí prostorů, telefonů, zkušenosti, know-how, informace nDobrovolnou práci zaměstnanců nReklamu ve firemních materiálech nSdílený marketing (cause related marketing) n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 27 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nCo mohou NNO nabídnout firmám? nReklamu, publicitu, podporu značky a image nDobrý pocit nPoděkování, uznání nProtislužbu – informace, vzdělávání, zkušenosti, know-how, odborníky nSpolupráci při rozvoji komunity nSpolečné projekty či akce nKontakt na cílovou skupinu n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 28 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nMotivy vzájemné spolupráce na straně firem? nSnaha o uspokojení žadatelů nDaňové zvýhodnění, odpisy nPozitivní odezva veřejnosti, lepší image značky nLoajalita zákazníků nebo oslovení nové cílové skupiny nBudování postavení v komunitě nOsobní zájem někoho z vedení nSpolupráce s NNO může být levný marketing a propagace nALE i: pocit moci, praní špinavých peněz, distribuce starých nebo těžko použitelných věcí….. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 29 FIREMNÍ DÁRCOVSTVÍ nPřekážky vzájemné spolupráce? nNedostatek informací o NNO, nedůvěra vůči nim nNízká kvalita a prezentace projektů NNO nNedostatečná profesionalita a amatérismus nNedostatečná spolehlivost a obavy o zneužití prostředků nNedostatečná motivace ze strany státu nJiné priority a cíle nNedostatek disponibilních zdrojů nPovažování takto vynaložených zdrojů za „neefektivní“ investice n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 30 Typy projektů, které firmy rády podporují nVýznamné místní projekty v oblastech, kde výrazněji působí. nPrestižní umělecké a kulturní akce. nSportovní akce a utkání, zvláště ty, které se těší velké oblibě veřejnosti. nAktivity, které souvisejí s jejich produktem. Například výrobce zmrzliny by mohl mít zájem o podporu neziskových organizací, které pracují s dětmi. nProjekty ekonomického rozvoje – protože vzkvétající ekonomika prospívá podnikání. nEkologické projekty – protože dnes se o životní prostředí zajímá každý. nIniciativy, za kterými stojí prominentní osobnosti. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 31 Typy projektů, které moc úspěšné nejsou nMístní projekty mimo oblasti, ve kterých působí. nČistě nominální oslovení pro náboženské účely, i když to nevylučuje podporu sociálních projektů realizovaných církevními organizacemi. nOběžníková oslovení/direct mail, která jsou vytištěna a rozeslána stovkám firem. Ta zpravidla skončí nepřečtená v koši. nKontroverzní témata, ze kterých by mohla vyplynout negativní publicita. Firmy se rády drží na bezpečné půdě a zřídka podpoří organizace, které se aktivně věnují pořádání kampaní. nZahraniční pomoc, i když některé firmy podporují programy krizové a humanitární pomoci, protože jde o téma, jehož podpora se zamlouvá zaměstnancům. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 32 Medializace firemní filantropie v roce 2008: Filantropie v jednotlivých skupinách médií: ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 33 Top média o filantropii ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 34 VEŘEJNÁ SBÍRKA nNejvyužívanější způsob filantropie nZákon 117/2001 Sb., o veřejných sbírkách a změně některých zákonů, přiměřeně jasně stanový co sbírka je – sbírání prostředků od předem neurčeného okruhu přispěvatelů. nCílem sbírky je získat finanční prostředky! nSbírky jsou časově velmi náročné, nemůžete je svěřit dobrovolníkům. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 35 Účely veřejných sbírek ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 36 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 37 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 38 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 39 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 40 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 41 VEŘEJNÁ SBÍRKA nVýhody nEfektivita nPříležitost pro změnu postojů u kontroverzních témat nSpolupráce s dobrovolníky nPR, příležitost pro NNO zviditelnit se nSbírku můžete pořádat i velmi malého rozsahu nNevýhody nOrganizačně náročné nOmezení dané školním rokem, počtem dobrovolníků nTrh začíná být přesycen n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 42 VEŘEJNÁ SBÍRKA nTypologie sbírek dle zákona nShromažďování příspěvků na předem vyhlášeném účtu nSběracími listinami nPokladničkami v místech určených k přijímání příspěvků nProdejem předmětů – přípěvek je zahrnut v ceně nProdejem vstupenek – příspěvek je zahrnut v ceně nPronájem telefonní linky určené ke shromažďování příspěvků z telefonního účtu nDMS n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 43 VEŘEJNÁ SBÍRKA nPro pořádání sbírky musíte mít osvědčení z příslušného Krajského úřadu. nZákladem je zvláštní sbírkový účet. nV oznámení je třeba uvést účel sbírky a formu provádění. nIdeální je využít maximální možné délky stanovené zákonem a osvědčit sbírku na tři roky. V tomto případě, se podává každoroční vyúčtování. nO sbírce se účtuje odděleně od ostatního účetnictví organizace. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 44 ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 45 nDalší literatura: nHladká, Marie – Šinkyříková Tereza. Dárcovství v očích veřejnosti. Centrum pro výzkum neziskového sektoru: Brno, 2009. ISBN 978-80-904150-4-1 nZuzana Bartošová. Průvodce firemní filantropií. Fórum dárců: Praha 2005. ISBN 80-902965-5-6 nTRNKOVÁ, Jana. Společenská odpovědnost firem – kompletní průvodce tématem a závěry z průzkumu v ČR. Praha: Bussines Leaders Forum. [on-line], 2004.[cit. 28.9.2006]. Dostupné na http://www.blf.cz/publikace.htm n n n n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 46 Corporate Social Responsibility - CSR = Společenská odpovědnost firem n n nLiší se z pohledu: nmanagementu nmarketingu nEvropské unie ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 47 Corporate Social Responsibility nse začala rozvíjet už od poloviny 20. století především v USA, kdy Bowen vydal knihu Social Responsibilities of the Businessman (1953), v níž definuje společenskou odpovědnost jako závazek podnikatele uskutečňovat takové postupy, přijímat taková rozhodnutí, nebo následovat takový směr jednání, které je žádoucí z hlediska cílů a hodnot naší společnosti. ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 48 Pohled managementu n nCarrollova čtyřdílná definice CSR, která se skládá z následujících složek: nEkonomická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek vyrábět výrobky a služby a prodávat je za spravedlivou cenu, nZákonná odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s místní legislativou, nEtická odpovědnost, kdy na sebe podnik bere závazek chovat se v souladu s očekáváním společnosti, která nejsou upravena legislativou, nDobrovolná, resp. filantropická odpovědnost, která není společností očekávána, ale nabývá na strategické úloze. n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 49 Pohled marketingu nPracuje jen s filantropickou odpovědností: nÚčelové sponzorství (MUSH sponzoring) nSociální marketing nCause related marketing nProto CSR (mylně?) označována za „nálepku“ kvalitního PR nV ČR tento trend prosazuje Fórum dárců (poté, co opustilo lobbing za prosazení daňových asignací) nKonference: CSR- značka, která se vyplácí nProjekt: Sociální marketing – prostor pro inovativní marketingové kampaně n n ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text 50 Pohled EU n„CSR – je dobrovolné integrování sociálních a ekologických hledisek do každodenních firemních operací a interakcí s firemními stakeholders“ (Trnková, 2004 dle Zelené knihy, 2001) npodporuje tedy dobrovolný, nikoli povinný charakter společenské odpovědnosti firem!!! pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Děkuji za pozornost! J