pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace ‹#› Zápatí prezentace 1 Marketing organizací veřejného sektoru Mgr.Simona Škarabelová, Ph.D. Přednáška pro předmět MOVS Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 2 Použitá literatura: nŠkarabelová, Simona. Marketing ve veřejném sektoru. 1. vydání. Brno : MU, 2007. 201 s. elektronické skriptum. ISBN 9788021042926. nŠkarabelová, Simona. Komunikace a Public Relations. 1. vydání. Brno : MU, 2005. 81 s. ISBN 80-210-3745-8. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 3 Co je marketing? – A.Smith: n n„Jediným a konečným cílem veškeré výroby a služeb je spotřeba. Zájem výrobce se měl vzít v úvahu jen tehdy, podpoří-li také zájem zákazníka/spotřebitele.“ n (1776) n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 Co je marketing? – P.Drucker: n n„Marketing je jako podnik, viděný z hlediska jeho konečného výsledku, tj. z hlediska zákazníků.“ Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 Co je marketing?- M. Foret: n n„Systém propracovaných principů a postupů, s jejichž pomocí organizace prakticky poznávají přání a potřeby svých zákazníků a následně na ně reagují.“ n n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 Co je marketing?- Ph. Kotler: n „ Marketing je společenský a řídící proces, kterým jednotlivci a skupiny získávají to, co potřebují a požadují, prostřednictvím tvorby, nabídky a směny hodnotných výrobků s ostatními.“ jinými slovy: n n „Marketing je hledání a uspokojování potřeb způsobem, který přináší pozitivní hodnoty pro obě zúčastněné strany.“ n n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 Co je marketing?- obecně: n n„Dodání správných věcí na správné místo za správnou cenu ve správný čas“ n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 8 Orientace firem na trh, resp. podnikatelské koncepce n n n1. Orientace na produkci n2. Orientace na produkt n3. Orientace na prodej n4. Orientace na zákazníka n5. Společenský marketing n nVšechny nějakým způsobem kopírují historický vývoj světového hospodářství. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 9 Orientace na produkci, resp. výrobní podnik. koncepce nPředpoklad: spotřebitelé chtějí široce dostupné výrobky za nízkou cenu nOd samotného produktu se očekává efektivita a racionalizace výrobního procesu (Ford, Baťa, hromadná průmyslová produkce) npoptávka převyšuje nabídku (spotřeb. chtějí výrobek samotný více než jeho pěkné vlastnosti) npro rozšíření trhu je nutné zvýšit produkci, což lze zvyšováním produktivity práce n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 10 Orientace na produkt, resp. výrobková podnikat. koncepce nPředpoklad: důraz kladen na produkt samotný, spotřebitelé si oblíbí ty výrobky, které nabízejí větší kvalitu nebo výkon nnejúspěšnější budou ty organizace, které přinášejí na trh nové, inovované či jinak dokonalé výrobky a služby nkupující obdivuje dobré zboží a ocení kvalita/výkon nMůže vést k „zaslepení výrobce“ jeho kvalitou zboží n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 11 Orientace na prodej, resp. prodejní podnikatelská koncepce n nPředpoklad: spotřebitelé si nekoupí dost výrobků, je nutné vyvíjet agresivní prodejní a propagační úsilí (cca od 50. let) nNejdříve vyrobit, pak prodat za použití reklamy, podpory prodeje, osobního prodeje nDnes používáno u „nevyhledávaného zboží“ (pojištění, encyklopedie, pohřební pozemky) nPozitivní výsledky z krátkodobého hlediska, ne příliš perspektivní jako dlouhodobá strategie n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 12 Orientace na zákazníka, resp. marketingová podnik. koncepce nPředpoklad: určování potřeb a požadavků cílových trhů a poskytování požadovaného účinněji a efektivněji než u konkurence nDefinování požadavků zákazníka z jeho zorného úhlu (sledování potřeb, přání, vnímání, preferencí a spokojenosti zákazníků) a uspokojení prostřednictvím designu, kvality, komunikace, ceny a rozsahu nabídky). nSpokojený zákazník = stálý, resp. věrný zákazník Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 13 Spokojený zákazník n1. Kupuje znovu n2. Hovoří s ostatními o firmě příznivě n3. Věnuje méně pozornosti konkurenčním značkám a reklamě n4. Kupuje od stejné firmy i jiné výrobky n n54 - 70% zákazníků, kteří si stěžují, uzavře znovu obchod nnespokojený zákazní informuje 11 lidí nspokojený zákazník informuje 3 lidi Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 14 Společenský marketing nPředpoklad: vyhýbá se potenciálním konfliktům mezi spotřebitelskými požadavky, spotřebitelskými zájmy a dlouhodobým blahobytem spotřebitele a společnosti nRovnováha mezi ziskem podniku a spokojeností zákazníka a veřejným zájmem. nOblast: nové produkty, postupy a technologie odpovídající ochraně životní prostředí Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 15 Posun směrem k integrované marketingové organizaci I. nMarketing jako rovnocenná činnost: Výrobek,služba Finance Zaměstnanci Marketing Zákazník Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 16 Posun směrem k integrované marketingové organizaci II. nMarketing jako integrovaný a organický prvek organizace orientované na zákazníka Zákaz- ník Výrobek/služba Finance Zaměstnanci Marketing Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 17 Marketing-management, resp. marketingové řízení: n nProces plánování a provádění koncepce, tvorby cen, propagace a distribuce myšlenek, zboží a služeb s cílem vytvářet směny, které upokojují cíle jednotlivce i organizací. n (Kotler, 2001) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 18 Oprávněnost marketingu v neziskovém sektoru ? ANO či NE? n n nŘada rozporuplných názorů n( z oblasti zdravotnictví): Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 19 Argumenty PROTI I: Ørealizace marketingu v neziskových organizacích je spojena s neadekvátními náklady, které jsou částečně hrazeny z veřejných rozpočtů, Ømarketingový průzkum v některých odvětvích veřejného sektoru – např. ve zdravotnictví – je pseudovědecký, protože spotřebitelé služby – nemocní – nemají preferenci v oblasti forem léčení, Øspotřeba služeb, poskytovaných některými neziskovými organizacemi, vyplývá ze specificky vynucené spotřeby, n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 20 Argumenty PROTI II: Øjednotlivé pracovní procesy v neziskových organizacích jsou specifické a jedinečné, Øpři rozhodování o realizaci služeb nejsou cenové motivy rozhodující, Øslužby neziskových organizací nemají tržní charakter, Ørozhodování spotřebitelů se v těchto podmínkách nerealizuje běžným způsobem, určeným zákony jejich hraničního užitku a ekonomické efektivnosti. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 21 Argumenty PRO I: Øneziskové organizace se v posledních letech dostávají do situace rostoucí soutěživosti o získání příjmů i klientů. Konkurence pro ně vytváří jak organizace veřejného sektoru, tak privátní organizace; Øveřejná kontrola činnosti neziskových organizací vyžaduje dosáhnutí komunikativního chování, efektivnosti v nákladové a řídící oblasti; n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 22 Argumenty PRO II: Ørostoucí požadavky spotřebitelů vyžadují zvyšování kvalifikace a kvality dialogu, především v oblasti výměnných relací, která je základním úsekem hodnocení; Ønákladové omezení vyžaduje vyšší efektivnost využívání zdrojů, která se dá dosáhnout právě prostřednictvím vyššího stupně účasti spotřebitelů v procesu služeb. Tato skutečnost vytváří tlak na realizaci výchovy spotřebitele a celého okolí organizace ve prospěch racionální spotřeby; n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 23 Argumenty PRO III: Ørostoucí profesionální úroveň pracovní síly vyžaduje vyšší úroveň managementu vnitropodnikových vztahů, tj. regulaci nejen prostřednictvím peněžních vztahů; Øvýsledky marketingového průzkumu jsou zásadním vstupem pro proces strategického managementu, identifikaci okolí, jeho požadavků, což je základním předpokladem pro zpracování cílů, rozpočtů a definic produktu organizace; n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 24 Argumenty PRO IV: Ø Ønedostatek finančních zdrojů libovolného charakteru vyžaduje rozvoj podnikatelské činnosti, jako doplňkového zdroje příjmů. Tyto činnosti fungují plně v podmínkách tržní regulace a vyžadují rozvoj marketingové činnosti neziskových organizací. n n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 25 Specifika marketingu v neziskovém sektoru: nProdukt = služba, navíc doprovázená externím užitkem. nDíky externím užitkům lze obtížně identifikovat jediného uživatele, tzn. je více cílových skupin. nKlienti často nemají svobodný výběr poskytovatele služeb (veřejná správa). n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 26 Specifika marketingu v neziskovém sektoru: nManažeři organizací v NS mají menší volnost v rozhodování, ovlivňují je statutárně stanovené standardy. n nCena, pokud se užívá, odráží centrálně stanovené společenské hodnoty, nikoliv hodnotu pro klienta. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 27 Specifika marketingu v neziskovém sektoru: n nNa tradičních trzích dochází k jednoduchým směnným transakcím (zboží za peníze), v neziskovém sektoru nejde o směnu přímou, ale zprostředkovanou přes třetí stranu – viz následující 2 obrázky: n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 28 Marketingové směnné transakce v ziskové organizaci: n n n n n Výrobce Spotřebitel Zboží, služby Peníze Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 29 Marketingové směnné transakce v neziskové organizaci: Dodavatel, resp. poskytovatel služby Donátor, Veřejný rozpočet, Daňový příjem Spotřebitel,klient, Návštěvník, Daňový odvod Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 30 Srovnání prodeje a marketingu: nMARKETINGOVÝ PROCES zahrnuje: Øzjištění, co zákazník potřebuje, Øvývoj výrobku/služeb k uspokojení těchto potřeb, Østanovení ceny v souladu s požadavky dodavatele a představou zákazníka, Ødistribuci výrobků/služeb k zákazníkovi Ødohodnutí směny = PRODEJ Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 31 Obsah marketingu: nMarketingový mix nPozitioning nTržní segmentace nMarketingový výzkum nSWOT analýza Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 32 Marketingový mix = 4 P ØCENA (price) = odpovídá situaci na trhu, v neziskové sféře se pro ni hledají zdroje dotování, aby služby byly klientům dostupné, ØVÝROBEK/SLUŽBA (product) = služba, produkt nebo program, který naplňuje potřeby klientů, ØMÍSTO/DISTRIBUCE (place) = produkt, služba nebo program jsou dostupné, ØPROPAGACE/KOMUNIKACE (promotion) = jak oslovuji vybrané cílové skupiny a dárce. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 33 Rozšíření marketing mixu v organizacích neziskového sektoru nMarketing služeb: nLIDÉ – zaměstnanci, klienti. nMATERIÁLNÍ PROSTŘEDÍ - zařízení, barevnost, čistota, rozmístění, hlučnost, apod. nPROCESY – politika, postupy, mechanizace, prostor pro rozhodování podřízených, spolupráce se zákazníky, usměrňování zákazníka, průběh poskytnutí služby. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 34 Rozšíření marketing mixu v organizacích neziskového sektoru nMarketing měst a obcí: nPartnerství, tj. účast veřejného i soukromého sektoru při řízení obce a vytváření sítě vztahů s různými subjekty tvořícími a ovlivňujícími produkt. nTo podporuje i tzv. marketing vztahů nTrh spotřebitelů nTrh zaměstnanců nTrh dodavatelů nTrh potenciálních pracovníků nTrh ovlivňovatelů nTrh referenční n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 35 Rozšíření marketing mixu v organizacích neziskového sektoru nMarketing neziskových organizací: npodle Johns Hopkins University v Baltimore (USA) se k nim připojuje: ØCÍLOVÁ SKUPINA (public) = zákazníci/klienti, dárci, zaměstnanci, dobrovolníci, aj. ØPRODUKČNÍ KAPACITA = organizace je schopna efektivně uspokojit poptávku po svých službách, produktech nebo programech. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 36 Rozšíření marketing mixu v organizacích neziskového sektoru nMarketing neziskových organizací: npodle Freiburské školy marketing-managementu (Švýcarsko): ØPOLITIKA (politics) = lobování, nátlakové skupiny neziskových organizací, ØLIDÉ (people) = zaměstnanci, dobrovolníci, členové, dárci, klienti, ostatní veřejnost. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 37 Pozitioning n nKonečné sestavení marketingového mixu, které vymezí pozici výrobku na trhu. Cílem je individualizace výrobku, tak aby ho spotřebitelé vnímali odlišně od jiných konkurenčních výrobků. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 38 Tržní segmentace nVstupní proces tzv. strategického marketingového plánování. nVětšina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace a positioningu. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 39 Segment trhu je n skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 40 Cílový segment npředstavuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií: nGeografická (země, kraj, město,…) nDemografická (věk, pohlaví, stav,…) nSocioekonomická (příjem, životní standard, …) nPsychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,…) nMotivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,…) nČasové (víkendové nákupy, dovolené, …) pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace ‹#› Zápatí prezentace 41 Marketing nehmotného produktu Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 42 Charakter produktu a jeho realizace n nMarketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nnástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné za něco, co potřebujeme. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 43 Proto musíme znát…..: n njaké jsou naše cíle, njaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit, njaké jsou charakteristiky našeho produktu. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 44 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: (AUDIT PRODUKTU) n nCo vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing )??? nKomu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem??? nJakou potřebu uspokojujeme??? nLze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů??? n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 45 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: n nNakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu? nPokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek? nS kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme? Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 46 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 47 Definice služby I.: n n„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ n(Adam Smith, 1776) n nNa to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. nDůsledek = podcenění celého sektoru. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 48 Definice služby II.: n„Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ n n(Kotler - Armstrong 1997) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 49 Definice služby III: n n„…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ n n(Pride – Ferrell, 1991) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 50 Definice obsahu služby: nMateriální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované) nSmyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.) nPsychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. n(Sasser, 1978) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 51 Marketing služeb je složitější!!! n n???PROČ??? Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 52 Vlastnosti služeb: nNehmotnost nNeoddělitelnost nHeterogenita, resp. proměnlivost nZničitelnost nNemožnost vlastnictví n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 53 Nehmotnost služeb nNěkteré prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně hodnotí konkurující si služby, nobává se rizika při nákupu služby, nklade důraz na osobní zdroje informací, njako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 54 Nehmotnost služeb nManagement musí reagovat: nomezením složitosti poskytování služby, nzdůrazňováním hmotných podnětů, případně materiálového prostředí, nusnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix, nzaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 55 Neoddělitelnost služeb nProdukci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit. Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. nJe příčinou, že zákazník: nje spoluproducentem služby, nčasto se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, nněkdy musí cestovat na místo produkce služby. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 56 Neoddělitelnost služeb n nManagement musí reagovat: nsnahou o oddělení produkce a spotřeby, nřízením vztahů zákazník – poskytovatel, nzdokonalováním systémů dodávky služeb. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 57 Heterogenita služby nJe možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. n- příčinou, že zákazník: nnemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby, nobtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami, nmusí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 58 Heterogenita služby nManagement musí reagovat: nstanovením norem kvality chování zaměstnanců, nvýchovou, motivací zaměstnanců, nvýběrem a plánováním procesů poskytování služby. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 59 Zničitelnost služby nNehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně reklamuje službu, nmůže být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. nManagement musí reagovat: nstanovením pravidel pro vyřizování stížností, nplánováním poptávky a využití kapacit. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 60 Nemožnost vlastnictví služby nJe příčinou, že zákazník: nvlastní pouze právo na poskytnutí služby, nslužbu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály. nManagement musí reagovat: nzdůrazněním výhod nevlastnění a možností substituce služeb za zboží, npečlivým výběrem zprostředkovatelů. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 61 Úspěch služby závisí na její: ndostupnosti nceně njedinečnosti nvlastní hodnotě nkvalitě npověsti nmódnosti nspolehlivosti nvýsledcích ndodávání Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 62 Lidé se vracejí do organizace, když personál je: nstarostlivý nveselý npozorný npřesný npřátelský nznalý věci nprofesionální nkompetentní Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 63 Strategie produktu služby nVětšina organizací poskytuje tzv. mix služeb, tzn. více či méně rozsáhlý sortiment nabízených služeb. O sortimentu služeb hovoříme jako o hloubce a šířce nabízených služeb. n® PORTFOLIO PRODUKTŮ ORGANIZACE Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 64 Matice šíře sortimentu na příkladu městského zábavního a vzdělávacího centra Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 65 Vytvoření optimálního portfolia služeb může organizace, dokáže-li: nVybrat vhodné služby do produkčního mixu. nStanovit optimální rozsah nabízeného sortimentu, nPoznat služby, přinášející co největší zisk, nVytvořit pro svou nabídku co nejlepší pozici na trhu, tzn. představit je zákazníkům co nejlépe ve vztahu ke konkurenční nabídce. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 66 Životní cyklus produktu/služby nFáze zrodu – nová myšlenka, nový způsob řešení problému nFáze růstu – rostoucí poptávka po našem produktu/službě nFáze útlumu – požadavky na daný produkt/službu stagnují a následně klesají nFáze umírání - postupné stahování produktu/služby z činnosti n n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 67 Význam značky n nPomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence. nVytváří image produktu/služby. nU služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 68 pin_logo_en_iraq cvt_logo_cz_600 Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 69 logo brno_min Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 70 divadlo_logo pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace ‹#› Zápatí prezentace 71 Strategické marketingové plánování Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 72 Marketingový plán Ørealizační shrnutí – načrtne nejvýznamnější body, strategické návrhy a jejich důsledky. Poskytuje stručné shrnutí celého návrhu. ØAnalýzua současné situace – čerpá se ze SWOT analýzy, Øcíle - kam se chce organizace dostat. Øpostupy - jak tam dojde, Øuvedení do praxe - kdo, co a do kdy udělá, Ø!!! ROZPOČET !!! - kolik všechno bude stát. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 73 Postup strategického marketingového plánování: nSegmentace trhu nMarketingový audit – prověření marketingového mixu nSWOT analýza nStanovení cílů organizace nAnalýza trendů popř. sestavení prognóz dalšího vývoje, tj. tvorba scénáře nVytvoření strategie nZavádění a kontrola Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 74 Situační analýza prostředí - SWOT analýza nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n(příležitosti a hrozby) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 75 MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno nNaším trhem •Personál firmy •Financování •Oblast techniky a technologie, •Využívání informačního systému •Marketingový audit/ mix nZákazníky nKonkurencí nNašimi dodavateli Ø n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 76 MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno: n nProstředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální nTržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 77 Makroprostředí - další používané analýzy ØSTEP - sociální, technologické, ekonomické a politické vlivy ØPorterova analýza pěti sil na) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ nb) síla zákazníků nc) síla dodavatelů nd) hrozba nově vstupujících na trh ne) hrozba substituce výrobků a služeb n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 78 SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 79 Vytváření strategie pro dosažení cílů organizace: nK dosažení zvolených cílů si organizace volí z různých typů strategií: nStrategie zaměřená na růst organizace. nStrategie směřující k dosažení konkurenční výhody nStrategie zaměřená na vývoj portfolia Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 80 1. Růstové strategie nRůst organizace lze analyzovat pomocí dvou základních rozvojových prvků: ROZVOJ TRHU a ROZVOJ PRODUKTU. Kombinaci těchto růstových prvků organizace zachycuje MATICE TRŽNÍ FIRMY, navržená ANSOFFEM (1957). Trhy a produkty jsou zkoumány na základě jejich novosti pro organizaci. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 81 Ansoffova matice nrozlišuje 4 produktové strategie: n nPronikání na trh nVývoj výrobku/služby nRozšiřování trhu nDiverzifikace n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 82 . Vývoj produktu/služby =úprava výrobku/služby pokud jde o kvalitu a výkon Rozšiřování, rozvoj trhu nabízení nových aplikací výr./služeb a tím otevírání nových trhů, nebo převádění výr./služby na zcela nové trhy Diverzifikace jak vývoj výrobku/služby, tak i rozšíření trhu T R H Y existující nové VÝROBKY existující nové Pronikání na trhy rostoucí prodej stávajícím uživatelům, nebo objevení nových zákazníků na stejném trhu Ansoffova matice Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 83 . Vývoj produktu Zařazení baletních představení do nabídky divadla Rozšiřování, rozvoj trhu Nabídka stávajících představení pro nový trh Diverzifikace Nabídka nových typů zájezdových představení T R H Y existující nové VÝROBKY existující nové Pronikání na trhy Dosažení většího tržního podílu mezi diváky z řad studentů. Aplikace Ansoffovy matice pro regionální divadlo Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 84 2. Strategie směřující k dosažení konkurenční výhody nZákladem pro vytvoření této strategie je zjištění činností, které představují konkurenční výhodu organizace. Podle Portera (1980) lze konkurenční strategie zařadit do tří typů: nVýhoda nižších celkových nákladů nDiferenciace nSpecializace Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 85 Výhoda nižších celkových nákladů nOrg. sledující tuto strategii musí dosahovat efektivní produkce, např. hospodárností, plynoucí z rozsahu jejích operací. V org.poskytujících služby lze tuto strategii volit, když: nOrg.je velká, alespoň regionální působnost nOrg.má menší míru kontaktů se zákazníky, popř. lze využít moderní techniky pro realizaci některých jejích operací (např.účetnictví, poradenství, apod.) nPOZOR !!! Často dochází ke snížení kvality služeb!!! (DSO pro kombinované studium???) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 86 Diferenciace nSnaha o zvýšení hodnoty nabízené služby nSpočívá především ve zvýšení kvality poskytované služby ve vztahu k její ceně nVyšší kvalitu lze dosáhnout nabídkou zcela nových, doplňkových služeb nebo zjednodušením přístupu ke službě (např. divadla - rezervace přes Internet, pobočky bank, apod.) Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 87 Specializace nOrganizace se zaměřuje na určité menší tržní segmenty. nV rámci tohoto segmentu, který dokonale zná, snáze uspoří náklady a „ušije“ službu přímo na míru spotřebiteli (např. Vítkovice tours – dovolená v Chorvatsku, HaDivadlo – SŠ a VŠ mládež) nNebezpečí – pokles poptávky daného segmetu Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 88 3. Strategie zaměřené na vývoj, resp. růst portfolia nOrganizace, zvláště ty poskytující tržní služby (značně konkurenční prostředí a rychle se měnící požadavky spotřebitelů), by se neměly spoléhat na jednotlivý produkt/službu a jednotlivý trh. nMěly by si vytvořit portfolio produktů = více různých služeb pro různé tržní segmenty, tj. sortiment služeb. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 89 Strategie pozitioningu nP o z i t i o n i n g nodlišení nabídky produktu dané organizace od nabídky jejích konkurentů nProstřednictvím Marketing-mixu numísťování svého produktu mezi produkty konkurence nCíl – získání konkurenční výhody Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 90 Základní kameny pozitioningu ve službách: nKvalita nCena nPomocí těchto dvou dimenzí lze vytvořit tzv. poziční mapu. nBody podél pomyslné diagonály v poziční mapě představují možné poziční strategie, které mohou uplatňovat poskytovatelé dané služby. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 91 Př. Poziční mapa hotelových služeb Vnímaná úroveň ceny vysoká nízká nízká vysoká Vnímaná kvalita hotelových služeb Penzion Slavia Hotel Beránek Hotel Intercontinental Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 92 Poziční mapy nadací a ekologických sdružení n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 93 Poziční mapy nadací a ekologických sdružení n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 94 Poziční mapy nadací a ekologických sdružení Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 95 Poziční mapy nadací a ekologických sdružení Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 96 Repozitioning nZnamená úpravu postavení určité služby na trhu. nJe zpravidla důsledkem nevhodné dosavadní strategie positioningu, změny charakteru spotřebitelské poptávky nebo snahy o získání výnosnějších tržních segmentů. nJaro 2004 např. Oskar Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 97 Komunikace a PR PR-audit Plán komunikace Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 98 Komunikace v marketingu n n je jedním ze základních pilířů marketingového mixu, který organizaci umožňuje rychle, srozumitelně a účelně komunikovat se svým okolím, čímž jí pomáhá realizovat dosahování jejích cílů. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 99 . n nAby mohly neziskové organizace poskytovat služby, musí si uvědomit, že je klienti posuzují zejména podle přímočaré zkušenosti, kterou s nimi mají, resp. na základě důvěry, kterou v ně mají. Vyplývá to i z charakteristiky produktu, resp. vlastností služeb. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 100 Projevuje se zde tzv. fenomén nezkušeného zákazníka, který si vybírá na základě důvěry. nzákazník se většinou více spoléhá na to, co se o organizaci hovoří, npři posuzování kvality se spoléhá na personál, ceny a převážně fyzické znaky organizace, resp. jejích služeb, npokud je zákazník se službou spokojený, zůstává poskytovateli služby věrný. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 101 Informační šumy v marketingové komunikaci nRozpor mezi očekáváním klienta a vnímáním poskytovatele služby n Očekávaná služba Názory jiných Osobní potřeby Zkušenosti Vnímání poskytnuté služby Poskytnutí služby Specifikace služby Vnímání tohoto očekávání poskytovatelem Rozpor 1 (R1) R2 R3 R4 R5 Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 102 nPostavení organizace na veřejnosti nKlíčovým slovem je zde DŮVĚRYHODNOST nPředstavuje podstatnou část obrazu, který si jiní lidé, popř. veřejnost vytváří o celé organizaci. Jde vlastně jinými slovy o nIMAGE Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 103 3 základní otázky pro budování správné image: nJaká je současná image vaší organizace? nJaká je cílová, resp. žádoucí či ideální image? nCo vše je třeba učinit, abyste jí dosáhli? n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 104 Výsledná image nJe dána tím, jak lidé organizaci vnímají, za jakou ji považují. nRozpor skutečnost x zdání, klepy, pomluvy, fámy. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 105 Cílevědomé budování image n nopírá se o nZásady slušného chování na Efektivní komunikaci s okolím Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 106 Kroky v procesu účinné komunikace nupoutat pozornost členů cílové skupiny, ndodat jim informace, které mohou vést k uspokojení jejich zájmů, nmotivovat je k účasti na řešení, nvyzvat je k akci, navrhnout jim, co by měli dělat. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 107 2 základní cíle komunikace: nposkytnout druhým lidem (pouze) informace, n(častěji doplněno snahou) přesvědčit je, aby změnili názor, postoj, chování, vnímání určitého subjektu, svůj stereotyp. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 108 4 principy přesvědčování: nprincip identifikace - když se sdělení týká zájmů příjemce, jeho tužeb, nadějí, obav, atd., nprincip aktivizace - když je sdělení doprovázeno výzvou k akci, návodem, jak se dál chovat, jak dál postupovat při řešení problému, nprincip důvěry - pokud sdělení sděluje důvěryhodná osoba (a to bez ohledu na to, jak si tuto důvěru získala), nprincip srozumitelnosti - pokud sdělení kromě slov doprovází také symboly či stereotypy. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 109 Faktory efektivní komunikace: npřipravenost veřejnosti přijmout sdělení, (např. v době rozšíření fámy), nčas a kontext sdělení, naktivní účast příjemce na komunikaci, (např. společné zážitky, dojmy, zkušenosti) nobsah a struktura sdělení, (nápaditý, šokující, něčím odlišný), npřesvědčivý styl, nrychlost a úplnost komunikace, (např. komunikovat i v případě aféry, nic nezamlčovat). n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 110 NNO jako systém soustředných kruhů v práci s veřejností: nVedení organizace/management – čestné i výkonné funkce nZaměstnanci, stálí spolupracovníci, dobrovolníci, nOkolí organizace, klienti, poradenské firmy. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 111 Cílové skupiny, resp. veřejnosti u NNO nnadace a grantové agentury, ninstituce veřejné správy (státní správy a samosprávy), norganizace, které poskytují v regionu podobné služby nebo mají podobné cíle. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 112 Public Relations = nKOMPLEXNÍ A CÍLENÁ PRÁCE S VEŘEJNOSTÍ, nJinými slovy ndávat o sobě vědět, preventivně zmírňovat možné konflikty, ve svém okolí vytvářet pochopení pro vlastní chování, udržet si důvěru „cílových skupin“. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 113 Další definice PR: n„PR je cílevědomá, plánovaná a nepřetržitá snaha o vytvoření a udržení vzájemného porozumění mezi organizací a její veřejností.“ n(Britský institut pro PR) n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 114 Hlavní cíle PR: nzískat podporu (nebo alespoň akceptaci) veřejnosti pro své poslání, pro nové myšlenky a záměry, nzískat příznivé klima pro fundraisingové kampaně, nrozšířit a získat účast dobrovolníků, npropagovat svůj program a služby, aby se dostaly k těm, kdo je potřebují. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 115 Systematická práce s veřejností n nNutný tzv. nPR-Auditu n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 116 PR – AUDIT ndefinovat zájmy, role, poslání neziskové organizace a od ní odvozených veřejností, nurčit cílové skupiny, jejich zájmy, potřeby, očekávání, nvytvořit seznam cílů vůči těmto skupinám, nzvolit nejvhodnější prostředky PR, nodhadnut náklady, realizovatelnost plánu PR a jeho dalších prvků. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 117 Postup při PR-Auditu: nPoslání organizace. nImage organizace. nAnalýza vnitřního a vnějšího prostředí org. nCílové skupiny. nPlán komunikace a komunikačních prostředků, vč. zvláštních prostředků komunikace. Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 118 Otázky pro přípravu komunikační kampaně: nKdo je nejdůležitějším činitelem v každé cílové skupině? nKdo je mluvčím této skupiny, a je-li organizovaná, kdo je jejím faktickým vůdcem? nKým se členové skupiny dají nejsnáze ovlivnit a koho nejvíce uznávají? n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 119 Kampaně v PR – 4 etapy: 1.Analýza situace,definování problému PR - odpovídá na otázku Co se děje? 2.Tvorba projektu kampaně - odpovídá na otázku Co bychom měli udělat a říkat? A proč? Jak a kdy to uděláme a řekneme? 3.Realizace kampaně, komunikace. 4.Vyhodnocení kampaně - odpovídá na otázku Jak jsme to udělali? Co z toho plyne pro příště? n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 120 Analýza situace a její přínos: nPomáhá prověřit základní postoje cílových skupin a tím zkvalitní plánovaná sdělení. nZjišťuje skutečné mínění ve skupině, které může být odlišné od mínění křičící menšiny a pomáhá určit, kdo je skutečným vůdcem veřejného mínění. nSnižuje náklady na kampaň, která se může soustředit na prvořadé cíle a na nejdůležitější skupiny. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 121 Analýza situace a její přínos: nPrověřuje účinnost plánované komunikace a komunikačních kanálů, ještě než se použijí naostro a ve velkém. nPoskytuje obousměrnou komunikaci mezi cílovou skupinou a subjektem PR a již tím ovlivňuje jejich vzájemné vztahy. nOdhaluje v postojích veřejnosti potenciální konflikty a hrozby ještě dříve, než se dostanou do tisku a TV. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 122 Přínos analýzy- odpovědi na otázky: nCo je zdrojem obtíží? nKde je tu problém? nKdy se to stává problémem? nKoho se týká? nJak se ho týká? nProč se stává problémem naší organizace a příslušné veřejnosti? n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 123 Metody k zjišťování potřebných informací nFormální – sociologické průzkumy názorů veřejnosti a komunikační audity nNeformální – osobní kontakty n institut ombudsmana n poradní sbory NNO n bezplatná telefonní linka n rozbor došlé korespondence n obsahová analýza sdělovacích prostředků. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 124 Tvorba projektu 1.Definice problému n překonat negativní obraz n posílit stávající kladný postoj n vzbudit pozornost veřejnosti n2. Stanovení komunikačních cílů n informační (jen informovat) n motivační (spojeny bezprostředně s žádoucím chováním veřejnosti) n3. Vypracování plánu akcí n co je třeba udělat, kdo to udělá, do kdy, jaké budou náklady, kdo na tom bude spolupracovat. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 125 Realizace kampaní – pár postřehů: nArgumenty pro veřejnost musí být větší než sama organizace. Prvním cílem propagace je prodat myšlenku. Druhým cílem je získat prostředky pro její uskutečnění. nTištěné materiály se musí obracet jak na intelekt, tak na city. Musí působit jak v rovině racionální, tak emocionální. Neměly by se však pohybovat v absurdní či extrémní poloze. nJakákoliv propagace by měla mít své pokračování, navazující vývoj. Rozvíjí se tak a udržuje komunikace s cílovou skupinou. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 126 Realizace kampaní – pár postřehů: nArgumentace by měla být vedena raději pozitivně než negativně. Raději „Pomůžete-li, budou žít“, než „Nepomůžete-li, zemřou“. nPříliš levné není vždy nejlevnější. (důvod – neúčinné) nKaždá kampaň by měla mít svůj vrchol, ke kterému se soustředí zájem veřejnosti. n Zápatí prezentace ‹#› pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 127 Vyhodnocení kampaně: nPorovnávat přijaté cíle a očekávané efekty se skutečností, jíž bylo dosaženo. nVyhodncení by mělo probíhat v takové atmosféře, která umožní přátelské ale přitom kritické hodnocení – nezačínat voláním po odpovědnosti, ale konstatováním stavu. nVhodná je pro to metoda „klipování“ – tj. sledování vybraného tisku a pořizování výstřižku, které se vztahují k organizaci nebo její kampani. n