1 Finanční zdroje neziskových organizací www.econ.muni.cz Zdroje financování neziskových organizací můžeme dělit na následující skupiny: Přímé členské příspěvky, příspěvky státního a obecního rozpočtu, fondů (většinou v podobě dotací), nadace (podoba grantů) dary od občanů a firem, či jiných NNO (církve, občanská sdružení) tržby z vlastní činnosti. Nepřímé Daňové úlevy Osvobození od poplatků www.econ.muni.cz Neveřejné (soukromé) zdroje Tuzemské a Zahraniční Fyzické osoby – individuální dárcovství Právnické osoby Neziskové - (nadace, nadační fondy) Ziskové - obchodní společnosti (s.r.o., a.s., živnostníci) upřednostňují poskytnutí svých výrobků, služeb či formu sponzoringu, Důvody: filantropie, společenská zodpovědnost, reklama, snížení základu daně. www.econ.muni.cz Podpora a ovlivnění neziskových organizací státem v ČR - finanční Podpora nepřímá - daňové zvýhodnění a osvobození od daní a poplatků. Podpora přímá nárokovatelná - při splnění určitých zákonem stanovených podmínek existuje nárok na prostředky ze státního rozpočtu (příspěvek na činnost politických stran, financování církví) Podpora přímá nenárokovatelná – možnost získat finance z veřejného rozpočtu, na tyto prostředky však není právní nárok, mají podobu grantů, příspěvků či dotací, fungují na principu účelovosti. www.econ.muni.cz Veřejné zdroje rozpočty institucí veřejné správy, tj. státní správy i samosprávy (Státní rozpočet,rozpočty ÚZS (krajů, obcí) státní fondy, Grantová agentura ČR, v neposlední řadě různé zdrojů z Evropské unie. Mezi nahodilé (výjimečné) veřejné zdroje v ČR patří Nadační investiční fond www.econ.muni.cz Možné způsoby/formy/nástroje financování NO z veřejných zdrojů Dotace (subvence a granty) Veřejné zakázky Smlouvy o poskytování služeb (kontrakt, licence) Na základě zákona (financování církví a neziskových organizací i soukromých škol, politických stran) Princip: čím je lépe definován objem a obsah veřejná služby či veřejného statku, tím je lepší použít kontrakt, či veřejnou zakázku. 2 www.econ.muni.cz Praktické příklady definovaného vztahu (ČR) státu a neziskových organizací Přes podporu dárcovství Daňová zvýhodnění neziskových organizací Definování státní dotační politiky ČR vůči NNO a definováním hlavních oblastí státní dotační politiky Loterie, veřejné sbírky Legislativní vymezení práv a povinností neziskových subjektů 3/ Politika České republiky vůči neziskovému sektoru www.econ.muni.cz Je nutné definovat politiku ČR vůči neziskovému sektoru? Které faktory jí především ovlivňuje? www.econ.muni.cz RNNO Stálý poradní, iniciativní a koordinační orgán vlády 1992 byla zřízena Rada pro nadace tvorba koncepce a přerozdělování příspěvků z Nadačního investičního fondu. 1998 byla Rada pro nadace transformována na Radu vlády pro nestátní neziskové organizace soustřeďuje, projednává a předkládá vládě informace o NNO, podklady a návrhy, vztahující se k vytváření vhodného prostředí pro jejich existenci a činnost. www.econ.muni.cz RNNO – složení rady, výbory 36 členů, předsedkyní - ministryni MUDr. Džamila Stehlíková (SZ) Další členové: zástupci NNO, kteří tvoří vždy nejméně polovinu všech členů Rady, zástupci ústředních orgánů státní správy, do jejichž kompetence patří výkon státní politiky vůči NNO, zástupci spolupracujících krajů. Výbory RNNO Výbor pro spolupráci s Evropskou unií Výbor pro spolupráci s regiony Výbor pro Nadační investiční fond Nově legislativní výbor www.econ.muni.cz RNNO – oblasti působnosti Koncepční a realizační podklady pro rozhodnutí vlády, týkající se podpory NNO, legislativní a politická opatření, která se týkají podmínek jejich činnosti, Zabezpečuje spolupráci mezi ústředními orgány státní správy a spolupracujícími kraji v oblasti podpory NNO, včetně dotační politiky NNO v rámci Evropské unie, zapojení ČR do EU s ohledem na NNO Zabezpečuje dostupnost a zveřejňování informací o NNO, opatřeních státní politiky, která se NNO týkají; Zabezpečení Informačního systému o NNO, Využívání a rozdělování finančních prostředků z NIF http://www.vlada.cz/cs/rvk/rnno/uvod.html 3 www.econ.muni.cz RNNO – výstupy Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu NNO Hlavní oblasti dotační politiky vůči NNO Informace o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím Rozbory financování NNO z vybraných veřejných rozpočtů Informační systém NNO a Evidence NNO www.econ.muni.cz Státní dotační politika vůči NNO uskutečňuje se prostřednictvím tzv. veřejných výdajových programů. Programy resp. dotační tituly vyhlašují a jsou za ně odpovědná jednotlivá ministerstva, respektive poskytovatelé dotací. Programy jsou realizovány zpravidla udělováním dotací na základě výběrového řízení. dotace směřující na aktivity NNO jsou poskytovány konkrétní organizaci na předložený projekt výhradně na jeden rozpočtový rok a není na ně právní nárok. Přijetím jednotných zásad pro poskytování dotací byla sjednocena procesní stránka a díky každoročnímu vyhlašování tzv. hlavních oblastí státní dotační politiky dochází také ke sjednocení věcné stránky státní dotační politiky. www.econ.muni.cz Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu NNO Řídí se usnesením vlády České republiky ze dne 7. února 2001 č. 114, Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a uskutečňuje se prostřednictvím vyhlašovaných programů Dotace se poskytují podle § 7 zákona č. 218/2000 Sb.: občanským sdružením, obecně prospěšným společnostem, církevním právnickým osobám, dalším právnickým osobám, založeným nebo zřízeným k poskytování zdravotních, kulturních, vzdělávacích a sociálních služeb a k poskytování sociálně právní ochrany dětí, pokud tak ústřední orgán státní správy rozhodne, dalším právnickým osobám, stanoví-li tak zvláštní zákon www.econ.muni.cz Hlavní oblasti dotační politiky vůči NNO (xls) Jsou odvozeny od plánu vyhlašovaných programů jednotlivých ministerstev. Programy ministerstev jsou shrnuty do skupin (hlavních oblastí) podle účelu anebo cílových skupin, jimž jsou určeny. Dokument pak slouží ponejvíce tomu, aby si veřejnost mohla utvořit obrázek o tom, jaké cíle stát při poskytování dotací nestátním neziskových organizacím sleduje. Pojmenování hlavních oblastí zároveň slouží k meziresortnímu propojení celého procesu dotační politiky, protože bez nich by dotační programy zůstaly izolovány na jednotlivých resortních ministerstvech. Hlavní oblasti je tedy nutné brát spíše jako komunikační nástroj vůči veřejnosti i vůči ostatním resortním ministerstev 1999 – 10 oblastí, 2007 – 23 oblastí,2008 přes 30 oblastí www.econ.muni.cz Podpora činnosti NNO: v rámci těchto programů stát finančně podporuje ty neziskové organizace, jejichž činnost je pro stát žádoucí a užitečná. Do uvedené skupiny patří např.: Program pro podporu činnosti občanských sdružení působících v oblasti regionálního školství, Program veřejně účelných aktivit občanských sdružení zdravotně postižených aj. www.econ.muni.cz Nákup veřejných služeb: účelem těchto programů je nákup veřejných služeb od neziskových organizací. Tyto programy představují významný státní prostředek, jak zabezpečit poskytování vybraných veřejných služeb. Způsob a kvalita poskytování veřejné služby je jedním z hlavních kritérií při posuzování projektu. Mezi programy lze zařadit např.: Státní podpora sportu, Podpora sociálních služeb aj. 4 www.econ.muni.cz Programy naplňující meziresortní politiky: programy mají naplnit cíle konkrétní politiky, která byla přijata na vládní úrovni a má podobu koncepce či strategie. Programy jsou vyhlašované resortními ministerstvy, avšak většinou existuje státní orgán, který je za implementaci politiky zodpovědný. Lze sem zařadit např.: Program protidrogové politiky (Rada vlády pro koordinaci protidrogové politiky), Zahraniční rozvojovou spolupráci aj. www.econ.muni.cz Programy naplňující resortní politiky: tyto programy mají rovněž naplnit cíle konkrétní politiky, avšak té, která byla přijata na resortní úrovni. Programy nejsou určeny primárně pro neziskové organizace a mohou se do nich přihlásit i jiné subjekty. Patří sem např.: Národní program řešení HIV/AIDS, Veřejné informační služby knihoven aj. www.econ.muni.cz Ostatní programy: programy naplňují zákonná ustanovení, k jejichž plnění se stát zavázal a které realizuje ve spolupráci s nestátními neziskovými organizacemi. Např.: Dobrovolnická služba organizovaná podle zákona č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě. www.econ.muni.cz Dotační politika – principy jimiž by se měla řídit Princip rovných podmínek pro poskytnutí dotace Princip stability podmínek poskytování dotací Princip produkční efektivnosti Princip transparentního financování Princip zachování požadované kvality poskytované veřejné služby Princip rovných podmínek pro příjemce služeb www.econ.muni.cz Politika ČR vůči NNO - nevýhody RNNO Je “pouze“ poradním orgánem Je založena na principu partnerství státu, krajů a NNO, avšak mnoho členů (36), těžké se sejít,natož se na něčem usnést. Politika vůči soukromému neziskovému sektoru Zahrnuje jen některé právní formy neziskového sektoru – pouze NNO Nezávazná pro územně samosprávné celky Doposud nedefinován vztah státu a NNO (nejlépe vztah k celému soukromému neziskovému sektoru) – težké vzhledem k heterogennímu komplexu institucí a vztahů www.econ.muni.cz Otázky k zamyšlení Kdo se podílí na tvorbě koncepce politiky ČR vůči neziskových organizací? Kdo se podílí na tvorbě jednotlivých hlavních oblastí státní dotační politiky? 5 www.econ.muni.cz Další informační zdroje k přednášce Peková J., Pilný J., Jetmar, M. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Praha : ASPI, 2005, ISBN:80-7357-052-1. Potůček, M. a kol. Veřejná Politika. Praha : SLON, 2005, ISBN: 80-86429-50-4. Rozbory financování NNO z vybraných veřejných rozpočtů 2003 až 2005 http://www.vlada.cz/cs/rvk/rnno/uvod.html http://www.e-cvns.cz