Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj PhDr. Alena Lubasová, Ph.D. lubasova@brno-konsens.cz 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 1 G260052 Personální analýza, plánování, strategie 4. lekce Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡Obsah dnešního tématu: ¡ 1.Lidský potenciál organizace 2.Faktory ovlivňující výkonnost lidského potenciálu 3.Stav člověka v průběhu pracovního procesu 4.Vliv lidského potenciálu na plnění strategických cílů 5.Politika lidských zdrojů jako nástroj po realizaci personální strategie 6. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 2 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj &M. Armstrong: Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing 2002, &M. Foot, C. Hook: Personalistika. Praha: Computer Press,2002, &E. Bedrnová,I.Nový: Psychologie a sociologie v řízení firmy, Praha:Prospektum 1994 &M. Kavan: Každému šanci. Praha: Profess, 2002. & ¡ ¡@ Přednáška ¡ ¡ & Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v knihovně @ Pozn. : Takto označenou literaturu naleznete v IS - v elektronické podobě 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 3 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. 4 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj04043710000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\76NOB30R\MCj04043930000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\G2ZDB51L\MCj04043790000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj04043850000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\ZVPT8YHK\MCj04043750000[1].wmf Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡Základní premisy: ¡Lidé jsou společným prvkem každé organizace. ¡Mezi lidským potenciálem a organizací existuje vzájemná závislost. ¡Vlivy působící na organizaci se promítají do chování lidí ¡Spokojenost či nespokojenost pracovníků se odráží v ekonomické výkonnosti organizace. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 5 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 6 20.léta - F. Taylor Technokratický přístup 30.léta- E. Mayo Škola mezilidských vztahů Maximální snaha o racionalizaci výrobního procesu vedla k přílišné technokratizaci řídících procesů. Motivace chování lidského činitele byla spatřována v uspokojování potřeb a jeho práce byla odměňována hmotnými podněty - penězi, věcnými odměnami, výhodami, privilegii. Na významu začaly nabývat měkké prvky řízení, jako je např. uvědomělost pracovníků, ochota a schopnost přijímat cíle. Do centra pozornosti se postupně dostala nehmotná stimulace, zejména sociální služby pro různé skupiny pracovníků. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ Lidský potenciál je souhrnem všech možností, schopností a sil člověka, včetně jeho sociálních vztahů, způsobu myšlení, zkušeností, životního přesvědčení a osobní morálky. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 7 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ ¡Podle Potůčka (1991) se lidský potenciál člení do 6 dílčích charakteristik: 1.potenciál zdraví 2.poznatkový a dovednostní potenciál - 3.hodnotově orientační potenciál - 4.sociálně-participační potenciál 5.individuálně integrativní a regulační potenciál - 6.tvořivý potenciál 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 8 potenciál zdraví - fyzická a psychická zdatnost a odolnost, geneticky a sociálně podmíněna poznatkový a dovednostní potenciál - schopnost disponovat s poznatky a dovednostmi a připravenost vhodně je uplatnit hodnotově orientační potenciál - sklon věnovat se pouze těm aktivitám, které jsou v souladu s vnitřně přijatými hodnotami. Schopnost diferencovaného přístupu ke všemu co souvisí s jeho životem sociálně-participační potenciál - dispozice vstupovat do širších sociálních vazeb, uplatňovat se v nich a respektovat fungování sociálních útvarů, které tyto vazby zprostředkovávají individuálně integrativní a regulační potenciál - schopnost řídit vlastní život tak, aby člověk efektivně a kultivovaně využíval celý svůj potenciál tvořivý potenciál - dispozice k vlastní tvorbě nových skutečností a sklon v maximální míře je uplatnit Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ Lidský potenciál organizace představuje souhrn pracovního potenciálu všech pracovníků, který lze charakterizovat jako : avědomosti a znalosti adovednosti a pracovní návyky apostoje a motivační orientaci atvůrčí schopnosti a snahu po změně 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 9 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 10 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj MOTIVY (chtít) VLASTNOSTI (být) ČINY(konat) DOVEDNOSTI (umět) ZNALOSTI (vědět) NÁZORY (věřit) POTENCIÁL (ZDROJE) VÝKON (PRÁCE) TEORIE PRAXE ZÁJMY MOŽNOSTI Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 12 VLASTNOSTI-rozmanité SCHOPNOSTI tvrdé/měkké POSTOJE Fyzické a psychické zdraví Poznat a akceptovat Poznat, měnit, sjednotit Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 13 VLASTNOSTI SCHOPNOSTI POSTOJE Používáním se vyčerpávají a zpravidla neobnovují Používáním se nevyčerpávají, ale sílí a rozvíjí se Používáním se mohou vyčerpávat, ale jsou obnovitelné Fyzické a psychické zdraví C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\G2ZDB51L\MCj02391070000[1].wmf Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ Další složky, které ovlivňují výsledný lidský potenciál organizace: ¡ ì faktory biologické - zdraví a zdatnost ì psychologické - volní složky osobnosti ì etické a zejména sociálně participační ¡ ¡Proto je lidský potenciál organizace více než pouhým ¡součtem dílčích potenciálů jednotlivců. ¡ ¡Zda-li dojde k uplatnění synergického efektu nebo ¡naopak, bude-li lidský potenciál organizace snížen oproti ¡výše uvedenému součtu , závisí především na jeho ¡způsobu řízení. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 14 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. 15 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj04043850000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\G2ZDB51L\MCj04043790000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\ZVPT8YHK\MCj04043910000[1].wmf Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 16 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. Faktory Výkonnosti LP Okrajově ovlivnitelné Závislé na efektivitě personálního řízení Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 17 ¡ zdraví ¡ zdatnost ¡ dovednosti ¡ vědomosti ¡ znalosti ¡ postoje ¡ motivaci ¡ tvůrčí schopnosti ¡ volní složky osobnosti a pod/. ¡ Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 18 ¡Míra požadavků na kvalifikovaný výkon a kompetence ¡Vývoj pracovního potenciálu člověka v průběhu času ¡Teorie atribuce – posuzování lidí při práci /přísnost ¡Plnění rolí ¡Posuzování společenských vlivů na jedince – rodina, spolupracovníci, kolektiv, ostatní kontakty ¡ Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 1.Individuální rozdíly mezi jednotlivci - původ, potřeby, přání, motivace a vlastnosti - schopností,inteligencí, osobností 2.Míra požadavků na kvalifikovaný výkon a kompetence - čím vyšší jsou požadavky na kvalifikovaný výkon a kompetenci, tím větší vznikají rozdíly mezi výkonností jednotlivců 3.Vývoj pracovního potenciálu jednotlivce v průběhu času . ¡Zrání - směr k dosažení plného pracovního potenciálu ¡Rozvoj - nepřetržitý proces změn chování a osobnosti jednotlivce ¡Stárnutí - zastavení růstu výkonnosti, období rezignace ¡ 4.Společenské vlivy na jedince -rodina, mimopracovní společenské kontakty a pracovní skupina. 5.Teorie atribuce – posuzování lidí - které atributy jsou příčinou úspěchu či neúspěchu závisí na našem individuálním přístupu 6. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 19 Individuální rozdíly mezi jednotlivci - jsou ovlivněny jejich původem, t.j. prostředím ve kterém vyrůstali a ze kterého přišli, potřebami a přáními, t.j. jejich motivací a vlastnostmi - schopností,inteligencí, osobností Míra požadavků na kvalifikovaný výkon a kompetence - čím vyšší jsou požadavky na kvalifikovaný výkon a kompetenci, tím větší vznikají rozdíly mezi výkonností jednotlivců Vývoj pracovního potenciálu jednotlivce v průběhu času - probíhá ve třech na sebe navazujících procesech , které jeho výkon ovlivňují . Zrání - směr k dosažení plného pracovního potenciálu Rozvoj - nepřetržitý proces změn chování a osobnosti jednotlivce Stárnutí - zastavení růstu výkonnosti, období rezignace Společenské vlivy na jedince - zdroje vlivu na jedince představuje rodina, mimopracovní společenské kontakty a pracovní skupina. Tendence jedince přizpůsobit se normám skupiny, ve které je členem prochází dvěma stádii - ochotou vyhovět (chci, ale nevím) a stádiem osvojování si (nevím, ale naučím se) Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 6.Chování při práci - závisí na osobních charakteristikách a na situaci, ve které pracují. Je ovlivňováno následujícími faktory - postoje, frustrace a agrese, stres, odpor ke změnám 7.Teorie hodnotové orientace - vliv faktorů, které vedou k výběru práce a k jejich motivaci . Pokud práce splňuje podmínky, které jsou pro jedince důležité, pak tyto faktory jeho výkon ovlivňují (plat, jistota, vnitřní uspokojení, volnost rozhodování atd. ) 8.Role - Výkon jedince snižuje zejména neurčitost role, neslučitelnost role a konflikt rolí. 9.Psychologická smlouva 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 20 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 21 ¡Řada vzájemných, nepsaných očekávání, která existují mezi jednotlivými zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem ¡Zajišťuje sdílení společného souboru hodnot nebo cílů ¡Vytváří postoje a emoce, které formují a ovládají chování v organizaci. ¡V každém typu organizace vznikají jiné psychologické smlouvy ¡ Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 22 ¡Slušné a zásadové zacházení ¡Jistota zaměstnání ¡Prostor pro uplatnění schopností ¡Příležitost k rozvoji dovedností a kariéry ¡Zapojování do rozhodování a řešení, míra vlivu ¡Důvěra v to, že organizace dodrží sliby ¡Společný znak všech psychologických smluv je…………………………………………. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 23 ¡Schopnost ¡Úsilí ¡Ochota ¡Oddanost ¡Loajalita ¡Společný znak ………………………… ¡ ¡ Kontrolní otázka : ¡Co psychologická smlouva v organizaci nejvíce ovlivňuje ? MCj02378690000[1] Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. 24 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\76NOB30R\MCj03008260000[1].wmf C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj03008240000[1].wmf Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ Vnímání a pochopení člověka jako pracovní síly komplikuje navíc ta skutečnost, že v průběhu pracovního procesu prochází člověk různými stavy díky charakteristikám svého vlastního potenciálu i vlivem faktorů, které na něho při práci působí. ¡ Kopčaj (1996) 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 25 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 26 MCPE03479_0000[1] MCj01861680000[1] MCj02999870000[1] MCj01496000000[1] MCj03243440000[1] Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 27 MCPE03479_0000[1] MCj02999870000[1] MCj01496000000[1] MCj03243440000[1] MCj01861680000[1] Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 28 Kontrolní otázka Co z toho pro personální řízení vyplývá? MCj02378690000[1] Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 1.stav egocentrický - člověk-egocentrik ¡ orientuje se pouze na sebe. Svůj tvořivý potenciál obrací proti organizaci , porušuje její zákazy a neplní její příkazy. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 29 MCPE03479_0000[1] Zaměstnanci státních podniků destrukční vliv na stabilitu organizace stav egocentrický - člověk-egocentrik v tomto stavu se orientuje pouze na sebe. Pro organizaci znamená egocentrik nebezpečí v tom, že svůj tvořivý potenciál obrací proti organizaci , porušuje její zákazy a neplní její příkazy. Klasickým příkladem stavu egocentrismu je vyžadování úplatků v institucích či provizí v podnikatelských subjektech, vykonávání soukromých činností na úkor organizace např. zneužívání služebních telefonů, internetu apod. Egocentrický stav má destrukční vliv na stabilitu organizace. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ stav poloplnění - Člověk – poloplnič ¡ plní pod dohledem veškeré jednoznačně definované příkazy a zákazy z objektivního donucení, aby si vydělal peníze. V tomto stavu člověk sám organizaci nic neodevzdává ze svého potenciálu. ¡ 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 30 MCj01861680000[1] Zaměstnanci privátních organizací organizaci nic organizaci neodevzdává nic ze svého potenciálu stav poloplnění - je již pro organizaci méně nebezpečný. Člověk - poloplnič v tomto stavu plní pod dohledem veškeré jednoznačně definované příkazy a zákazy z objektivního donucení, aby si vydělal peníze. Objeví-li mezeru v jednoznačně definovaných a kontrolovaných povinnostech, okamžitě touto mezerou začne pronikat tvořivý egocentrismus. Nejasně vymezené povinnosti aktivizují pro něho stav k nicnedělání. V tomto stavu člověk sám organizaci nic neodevzdává ze svého potenciálu. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.stav plnění - člověk - plnič ¡ Plní všechny zákazy a příkazy podle instrukcí . Člověk v tomto stavu rovněž nevyužívá svého tvořivého potenciálu ve prospěch organizace . ¡ Zabránění stavům egocentrismu a poloplnění a převod do stavu plnění se pokouší byrokratický model řízení organizace. Vyniká odporem ke změnám. ¡ ¡ 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 31 MCj02999870000[1] Státní zaměstnanci organizaci nic organizaci nepřináší žádný tvořivý potenciál Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡ 4.stav zlepšování - je výsledkem působení pozitivní organizační kultury. Člověk - zlepšovatel v tomto stavu nejenže plní příkazy a respektuje zákazy, ale využívá i svého tvořivého potenciálu ke zlepšování své vlastní práce, nikoliv však všech procesů. ¡ 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 32 MCj01496000000[1] Zaměstnanci malých privátních organizací Obohacuje svoji práci o přidanou hodnotu Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 5.stav podnikání – ¡ je nejvyšším stadiem, kdy člověk-podnikatel pracuje ve prospěch organizace. Plní veškeré příkazy, respektuje zákazy a usiluje o zlepšování všeho druhu. Veškerý svůj potenciál dává ve prospěch organizace a přispívá tak maximálně k plnění jejich cílů. 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 33 MCj03243440000[1] Zaměstnanci organizací rodinného typu Největší přínos pro organizaci Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡Označení stavu není označením pracovníka. ¡Tentýž člověk může projít v průběhu dne všemi pěti stavy. ¡ ¡Stav lidského potenciálu v organizaci, ve kterém se lidé dlouhodobě nacházejí má rozhodující vliv na její výkonnost, efektivitu a stabilizaci. Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 3. 35 C:\Users\Alena\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\AUKBMZRE\MCj01985720000[1].wmf Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡Politika lidských zdrojů /personální politika jsou stabilní pravidla přístupu k řízení lidí . ¡Pomáhá zejména vedoucím pracovníkům v rozhodování o lidech ¡Zajišťuje jednotný přístup v souladu s organizačními hodnotami, proto je úzce provázána s organizační kulturou ¡Existuje v každé organizaci buď v implicitní nebo explicitní podobě ¡Z hlediska strategického řízení patří pravidla personální politiky mezi strategické operace ¡ ¡ 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 36 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 37 Sekundární determinace Primární determinace Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 38 Vize Kde chceme být v budoucnu Poslání Proč jsme jako organizace tady Cíle Čeho chceme dosáhnout Strategie Cesty-varianty-změny Strategické operace Kroky vedoucí k dosažení cílů Taktika Jak na to chceme jít Postup Jednotlivé milníky Pravidla Forma výstupů POLITIKA Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 39 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 1.Pochopit organizační kulturu a její sdílené hodnoty 2.Zvolit formu implicitní/ explicitní a odůvodnit tuto formu 3.Analyzovat vnější vlivy /právní legislativa ČR i EU 4.Stanovit jednotlivé oblasti, kde bude třeba politiku definovat 5.Prozkoumat názory manažerů – zejména TOP managementu na jednotlivé oblasti politiky 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 40 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj 6.Zjistit nebo odhadnout názory zaměstnanců /anketa – psychologická smlouva 7.Zjistit názory odborů 8.Zanalyzovat získané informace a připravit návrh politiky 9.Prokonzultovat – projednat a schválit politiku 10.Informovat o politice např. formou školení 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 41 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj I.Definice strategické operace v rámci personální politiky vždy navazuje na nějaký strategický cíl ¡Příklad strategické operace : ¡ „Řešení kouření na pracovišti“ ¡Strategický cíl: ¡ EFEKTIVNÍ VYUŽÍVÁNÍ PRACOVNÍ DOBY (minimálně 7 hodin z 8,5) 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 42 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj II.Taktika – jak na to chceme jít ¡Příklad taktiky : ØZakázat kouření na pracovišti nekuřáků ØOmezit čas, strávený kouřením mimo pracoviště na úkor pracovního času ØVytvořit kuřácké kouty, kde nebudou nekuřáci obtěžováni ØSkloubit efektivně kuřáckou přestávku s pracovní aktivitou 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 43 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡III. Postup – jednotlivé milníky k řešení ¡Příklad postupu : ØRozlišovat kuřáky a nekuřáky již při přijímání zaměstnanců ØProvést sesazení kuřáků do společných prostor ØZajistit povinnost pravidelné lékařské kontroly kuřáků ØStanovit do pracovní smlouvy ujednání o náhradě času, stráveného u silných kuřáků v kuřáckých koutcích 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 44 Povinně volitelný kurs pro specializaci Personální řízení a organizační rozvoj ¡IV. Pravidla – Forma výstupů z našich úvah ¡Příklad pravidel : ØPracovní pokyn personálního ředitele pro kouření na pracovištích ØPracovní pokyn na uzavírání pracovní smlouvy s kuřákem ØSjednání nadpracování času kuřáků v kolektivní smlouvě ØZavedení povinného čerpání nákladů na pravidelné lékařské kontroly kuřáků do sociálního programu 3.10.2010 Blok A - Lidský faktor v systému řízení organizace Lekce 4. 45