VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Shmidt Victoria Candidate psychologických věd schmidtvica@yahoo.com Odborníci a filmy: z jakého důvodu a jak se na filmy divá profesionálové? •Jako odborní expert - z pohledu svoji „parkety“ •Jako praktik – z perspektivy využiti filmu v praxi •Jako obyčejný divák – podle svých zvyků a vkusů, přes identifikaci s postavami filmu a soucit •Jako alternativní autor (kritik) – jak ten film zpracován, co je dobrého a kvalitního, a co nevyhovuje, jak ten film interpretovat podle historie kina, životopisu autorů, atd. • Pozice diváku Hlavní prostředky pro terapeutické účinky: Identita (komu jsem podoben-podobna, koho bych zařídil(a) do své skutečnosti jako sebe) Soucit (koho se schopen-schopna vcítit ) Resistence (čí úloha mě nezajímá a nebo s jakou postavou nechci mít nic společného) Identita s postavou •jak chceme připadat před jinými lidmi a akceptování svých vlastností •co považujeme za nejdůležitější své schopnosti a vlastnosti a a co omezujeme •Jak rozlišujeme atraktivní úlohy, druhu chováni, a typu osobnosti a dosazeni nezávislosti od cizího míněni • Pozice kritika •Autoři, jejich přistup a tvůrčí činnost •Žánr a dodržování (porušování) pravidel žánru autorem •Všímáni filmu diváky •Kulturní kontext filmu (citování jiných filmů a knih: Madagaskar obsahuje více než 200 citát z různých amerických filmů) Autoři • • • • •Dean DeBlois •a Chris Sanders •Zúčastnil se točení více než 10 animovaných filmů (Mulan, Lví král, Beauty and the Beast ) •http://kiskaloo.com/ • Dean DeBlois and Chris Sanders in Lilo & Stitch Pozice experta •Teorie vhodné pro interpretaci filmu a nebo teorie, které jsou základem filmu •Sociální problémy a přístupy k jejich konstruování, které lze analyzovat podle obsahu filmy Teorie pro Lilo a Stitch •Kritický názor na tradiční přístup k ohodnocení rodin •Symbolická interakce •Small is beautiful jako filmový slogan •Humanistický přístup k agresivitě •Nový pohled na profesionalismu • Pozice odborníka ve praxi •Cílové skupiny (náhradní rodiny, dětí s agresivním chování, pracovníci státních sprav) •Cílé: •Odhaleni kulturních předpisů, které braní neformálnímu pohledu na situaci •Zvládaní s agresivitou •Akceptování netradičních rodin • Příští seminář •Přístupy k kinoterapii •Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti •Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje •Film klade otázky nebo odpovídá na otázky Image sociálního pracovníka v ČR •Sociální kontrola rodin •Radikální terapie pro lidí v konfliktu s zákonem a program pro nezaměstnané Ohodnocení kurzu •Všechna vysvětlování jsou v sylabu kurzu •Tři písemní práce: •popis své osobní zkušenosti z filmu nebo knihy jako terapie •malý program práce s filmem •seznam filmů podle nějakého tématu