Plánování využiti filmu v praxi Typy k diskuzi •Kontinuita kroků v vypracováni filmu •Definováni úlohy filmu v vaši praxí •Souvislost mezi stylistikou práce s filmem a obecnou odborní stylistikou Úloha filmu •Zprostředkovatel komunikace (jako pes nebo delfín v animalo-terapii) •Provokující agent •Uklidňující agent •Odraz odborného přístupu: •interpretace filmu= interpretace klienta • Intenzita využíváni filmu •Film a jeho rozbor jako základ praxe (kino-terapie, kino-přednášení) •Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody (funkční hráni, testy ne sebepoznání) •Film jako přídavný element praxe (úryvky jako příklady, „ohřívání“ skupiny přes rozbor filmu) • Otázka na identitu •Jak byste chtěli využívat filmy? •V rámci jakého problému? •S jakým účelem? •Co je nenahraditelného a unikátního v metodě práce s filmem? •Na co myslíte jako na hlavní výhody a na hlavni zápory v využiti filmu? • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Nadměrné namáhání na verbální schopnosti (své a klientovy) nebo vývoj návyků výužívání řeči ve prospěch zvládajícímu chováni? • Domácí úloha •Řeč postav Madagaskaru Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Film je obecná věc, a jeho využívání se zbaví odborníka svatozáře profesionalismu nebo klient bude mít možnost akceptovat metodu a začat to využívat samostatně • Film a jeho rozbor jako základ praxe •Riziko nebo příležitost? •Když film je oporou vaši práce, to podceňuje teoretický rámec (film je náhradou teorie) nebo film spojuje teorii a praxi? Příklad zásad praxe psychoterapeuta •Garra Rufa (Doctor Fish) •Jakou terapeutickou metodu ilustruje film? •Jaké etické zásady podtrhuje film? •V rámci jakého přístupu natočen film? Film a jeho rozbor jako základ praxe Co odlišuje toho, kdo plánuje nebo už využívá film od jiných pomáhajících odborníku? Musí být milovníkem kinematografie? Jak dodržuje rovnováhu mezi svými přednostmi a úkolem praxe? Jaké zvláštní způsoby podpory profesionalismu má využit? Film jako významná součást praxe v spojení s jinými metody C jakými jinými metodami můžete spojovat využívání filmu? Jak film může zdokonalit sadu vašich metod? Jak může fungovat film v průběhu tréninku? Kontinuita kroků v vypracování tréninku •Jaké důsledky chcete dosáhnout (aims&outcomes) •Vaše cílová skupina a její vlastnosti •Teoretický rámec tréninku a jeho odůvodnění podle cílů a projevu skupiny •Volby filmu a práce s filmem •Druhy cvičeni a jejích kontinuita •Po uplatněni tréninku rozbor výsledků Kompetence odborníka •????? Důsledky a cíle •Přídavný cíl Zlepšování kontaktu (vypracováni společného „slovníku“ pro popis problému, vzájemné pochopení, sestavováni týmu) •Cíl ve vzděláváni Růst sociálních a psychologických kompetencí (zvládající chováni, pochopení zdrojů problém, prevence manipulace, atd) •Terapeutický cíl Identita a sebe-akceptováni (katarze a prožíváni znovu bolestných zážitku, pře-definováni problému) Jaké úsilí potřebuje každý cíl od odborníka a klienta? •Klást užitečné otázky k filmu •Provokovat na zbaveni cliche •Najit způsoby vysvětlovat teorii důsledné a srozumitelné • • Způsoby popsat cílovou skupinu •Podle věku, pohlaví, sociálnímu státu •Podle problému •Podle typu skupiny: •Skupina je hlavním zdrojem •Skupina jako třída (se sestava z lidi, kteří mají stejný zajem) •skupina je klientem, například, konflikt v týmy, náhradní rodina • Výběr teoretického rámci •Podle •problému •vaši odborní identity •toho, jak klient konstruuje problém a svět? • Výběr teoretického rámci •Možnosti kombinováni přístupu a teorií •Přístupy, které jsou vedle sobe •Postupní pohyb od jednoho k druhému (například, v podpoře volby povoláni: od popisu vlastnosti v funkcionalistickém k popisu hodnot v reflexivním) • Odůvodněni teoretického rámci •Užitečnost podle zkušenosti jiných •Možnost vypracovat hodný způsob pochopit problém a zvládat s nim (jaký je způsob) •Na porovnáni s jinými přístupe tuhleten je lepši podle kriteria • Volba filme •Druhy filmů podle souvislosti s teorií •Důsledný příklad teorie – ilustruje teorie / konstruuje problém stejné jako skutečný příběh •Film jako interpretace skutečnosti v rámci nějakého přístupu •Film jako pohled na psychosociální praxi •Film jako zdroj předsudků Volba filmu podle kontextu •Životopis režisére (jaké filmy točil, jaké má hodnoty, co deklaruje jako základy své práce) •Film mezi jinými filmy režisére •Poměry natočení filmu (kdy byl natočen, co odrazuje ze skutečnosti, co v veřejném živote ovlivnilo točení filmu) • Volba filmu-příkladu: Popis filmu v rámci přístupu •Postavy (kriteria, podle kterých popisujete postavy, a popis přes porovnáni) •Příběh (historie, přístup k vypraveni) •Postavy+příběh: vývoj postav • Mulan jako příklad humanistického přístupu •Tři stupně vývoje identity: •Negace toho, co není pravé Já •Odhaleni latentních motivů •Akceptováni sebe i přes nevšímáni jiných lidí Lilo a Stitch jako příklad vývoje emocionální vazby •Negativní afekt jako základ chováni •Přinuceni k spolupráci •Zvládáni s předpisy chováni •Spontání projev citu •Akceptováni jiného a přes to sebe Otázka o české kinematografii •Typický pohádkový příběh: Svěrák nebo Hřebejk? •Co znamená typický pohádkový příběh? •Kdo je kdo podle úloh ve filmech Hřebejka: princezna, zločinec, princ? •Jak Hřebejk obnovuje pohádkové frejmy? Druhy cvičeni a aktivit •Cvičeni-příručky (znalost postav, příběhu, vyjádření pohledu na film) •Cvičeni-provokace (pro volnější pohled na film) •Cvičení c účelem rozboru (postav, historie, přístupu, který uplatnil režisér a tým) •Cvičení s účelem soucitu (identita, empatie k filmovým postavám) Cvičeni-příručky: cíle •Ohříváni skupiny •Aktivizace znalosti a pozornosti (když nějaké cvičeni dodáte předem) •Ohodnoceni to, co chápou a jak aktivně budou pracovat dal •Začat cvičit a zaplést skupinu do aktivit • Rizika příručkových cvičení •Stupeň složitelnosti (příliš snadné nebo naopak) •Nudnost (nemusí vypadat jako zkouška) •Příliš zaměřeno na soutěž Cvičeni-příručky: typy •Hra „lež – pravda“ (fakty z filmu ohodnotit jako falešné nebo pravdivé) •Rozlišováni postav podle formálních příznaků •Soutěž na vzpomínáni nejvyššího počtu postav •Obrázky a jména podle souvztažnosti • Cvičeni-provokace: cíle •Zbavit se stereotypního pohledu na film •Podporovat vyšší aktivitu skupiny •Ohodnotit vztahy ve skupině (provokace projevuje vzájemné reakcí) •Přesvědčit v nutnosti nového pohledu • Cvičeni-provokace: typy •Porovnáni postav, které jsou příliš odlišní •Porovnáni příběhu s jinými filmy a dokonce jinými projevy kultury (pěsničky z Mulan porovnat z populárními hity) •Ohodnoceni příběhu jako pravdivého a v opačném případu navrch své verze • • Cvičení-aplikováni teorie: cíle •Akceptováni jiných způsobu považováni problému •Sebe-analýza a vypracováni racionelnějšího pohledu na své problémy •Ovládáni instrumenty analýzy dal Cvičení-aplikováni teorie: typy •Taxonomie postav (popsat kriteria a za úkol dat najit postavy, chování kterých je relevantní popisu) •Vysvětlováni chováni postav podle teorie a podle běžného pohledu •Porovnáni teorie a příběhu filmu •Funkční hry: e.g. postavy u psychologa • Cvičení-aplikováni teorie: rizika •Komplikace pochopeni •Překazováni aplikaci jakékoliv teorie k filmu • Terapeutické cvičení: cíle •Katarze (přežit ještě jednou a s dobrým dopadnutím) •Práce s zakázanými city •Akceptováni zkušenosti Terapeutické cvičení: typy •Identita s postavou, přenos postavy do skutečného života (otázky na identitu z různých pohledu) •Otázky na vysvětlováni vztahu •Dívání • Jak spojit typy cvičeni mezi sebou •Aktuální téma •Probírání toho, co mělo největší emocionální odezvu •Střídání racionálního a emotivního Metodické drobnosti •Co je lepše, vzít velmi známý film a probrat ho z nového pohledu nebo stavět na nový a zvláštní film? •Co je lepše spolu se dívat na film nebo dat úkolem podívat se na film předem? •Co je lepše přerušovat průběh filmu pro komentáře a úkoly nebo divát se a potom probírat?