VYUŽÍVÁNÍ FILMŮ V SOCIÁLNÍ PRÁCI: KULTURNÍ PRAXE JAKO METODA KOMPLEXNÍHO A HUMANISTICKÉHO PŘÍSTUPU K POMÁHAJÍCÍ ČINNOSTI Seminář 2 Úloha experta Film jako manuál správného chováni nebo zdroj nezávislosti Terapeutický film uklidní nebo vzrušuje Film klade otázky nebo odpovídá na ni Čtyři důležité úkoly práce experta •Zakotvit názor na film a jeho použití do své obecné pozice v práci •Ohodnotit film podle toho, jaké přístupy, teorii a sociální problémy film projevuje •Udělat selekci z filmů, rozluštit podle kriteria „vhodnost-nevhodnost“ •Stvořit svoje interpretaci filmu a dokonce neustalé pracovat s svým postavení k práci • Názor na film a obecná pozice •Zjišťuje svůj názor na film a jeho použití v praxi jako dílčí část své obecné odborné pozice (jakému přístupu patří, jak se všímá určitému problému) •Otázka: Z čeho se sestává odborníkova pozice? Identifikace své pozice: Úkol 1 Můj stav k normám •Vyberte jeden z dvou tvrzení jako nejvhodnější pro vás •1a. Veřejnost má své požadavky k chování a vývoji děti, které rodiče musí dodržovat •1b. Rodiče v první řadě musí byt citliví k citům dítěte a omezit tlak veřejných předpisů. Identifikace své pozice: Úkol 1 Můj stav k normám •Vyberte jeden z dvou tvrzení jako nejvhodnější pro vás •2a. Projevy sexualita jsou různobarevný, a pro to nemůže existovat jiné normy, než souhlas a dobrá vůle partnera. •2b. Jedny druhy sexuálního chování jsou normálnější než druhy jiný, a docela perverze jsou svědkem nějakých problémů v minulosti a dokonce i duševní potíže. Identifikace své pozice: Úkol 1 Můj stav k normám •Vyberte jeden z dvou tvrzení jako nejvhodnější pro vás •3a. Lidé, kteří mají nějaký handicap, nemůžou dosáhnout stejné stupně psychického vývoje jako zdravější lidé, a proto musíme jich podporovat. •3b. Není to potřeba použit k ohodnocení psychického vývoje stupňování, protože lidé mají různé úkoly a schopnosti, mezi sebou nejsou na porovnání. Identifikace své pozice: úkol 2 Můj názor k cílům pomáhající práce •Vyberte jen jedno tvrzeni, které odpovídá vašemu názoru na cíl pomáhající práce: •1. Podporovat akceptováni klientem sebe jako zakládá akceptování jiných a rovnováhy s sebou •2. Zlepšit názor veřejnosti a vypracovat lepši prostředí pro své klienty (a spolu s nimi) •3. Pomoc klientovi v přijeti nerozhodnosti většiny problémů a podporovat nezávislost od veřejného tlaku •4. Vyrovnat osobnost klienta a požadavky veřejnosti, zahájit rovnováhu mezi klientem a prostředí • Klič k úkolům •Akceptováni norem 1a, 2b, 3a •Kritizováni norem 1b, 2a, 3b •1 – humanistický přístup •2 – revoluční přístup •3 – radikální (reflexivní) přístup •4 – funkcionalistický přístup • • Různobarevnost pozice expertu taxonomii sociálních teorií Malholma Payna a Jona Dewey Norma musí být, a má své úlohy Rovnováha a balance jako cíl Změna a vývoj Norma je podmínečná, a docela bráni reflexi Funkcionalistický přístup Humanistický přístup Radikální přistup Revoluční přístup Cvičení 2 Analýza filmu •Pes, který uvnitř byl kočkou (The dog who was a cat incide) Siri Melchior, 2002 •Otázky •Má nebo ne problém hlavní postava? •Z čeho se ten problém sestává? •S kým můžeme porovnat hlavní postavu? •Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? Má nebo ne problém hlavní postava? •Schovává od sobe a neakceptuje svoje přítomné „Já“ •Má bipolární poruchu (co je symptomem schizofrenie), co je typické pro bezdomovci , a potřebují speciální léčbu a komplexní sociální podporu •Má problém jen kvůli veřejným názorům – které předpisují být nebo kočkou anebo psem •Psi a kočky se ho nevšímá, proto že na jednou objevuje něco, co se jim nelibí, a už je sám Z čeho se ten problém sestává? •Podle psychosyntezu to je původní problém každého: psychika člověka se sestává z sub-osobností, a člověk musí s tím pracovat •Podle radikální psychologie a teorie symbolické interakce člověk má konflikt mezi svým přítomným Já a tím,co on manifestuje pro společnost, ale už nikdy svého „Já“ pro veřejnost se nezbaví Z čeho se ten problém sestává? •Podle ekologického (a systematického) přístupu má nepříjemnou zkušenost a vzájemně odporný vzorky chování, například od rodičů •Podle revolučního přístupu problém je v společnosti a jejích předpisů, musí se naučit tolerovat a akceptovat, že lidé jsou různé S kým můžeme porovnat hlavní postavu? •Transgender (transsexuál) •Jakýkoliv člověk – každý má svou „kočku“ a musí najít způsob jak s ní žit •Člověk, který nemá strach se své upřímnosti, ale platí za to osamělostí •Člověk v moderní době, která požaduje sledování dost různých pravidel, s čeho vypadáme jako psi i když jsme kočky a naopak Jak ten problém byl vyřešen a ba byl li vyřešen? •Případ potopeni a vypracování týmu mezi kočkou a psem •Potkání další „cizí“ pro veřejnost osoby (kočky se psem uvnitř) •Jakému přístupu odpovídá způsob zvládáni, uvedený ve filmu? Výběr filmu podle vlastního přístupu •Příklad 1 Sledování humanistického přístupu zahrnuje podmínečnost norem (neexistuje správné odpovědi na to, co je normální a co ne) a prioritu balance se sebou (ocenění souladu s sebou jako důležitějšího než balance mezi světem a člověkem), a Lilo a Stitch je dobrým příkladem uskutečnění tohoto přístupu v terapii náhradních rodin, zlepšování dovednosti asertivního chování Výběr filmu podle vlastního přístupu •Příklad 2 Sledováni radikální psychologie se sestává c akceptování podmínečnosti norem a zaměřením na vývoj, motto tohoto přístup je děsně žit ale nežit je děsnější Madagaskar je film o tom, jako člověka podvádí jeho vlastní hodnoty, a z čeho on najde smysl pro život i přes to, že neexistuje ani jedné ideji a cílu, který zajišťuje porozuměni a jistotu navždy. Výběr filmu podle vlastního přístupu •Otázky: •Najdete film, který se vám libí a který ilustruje váš přistup? •Co myslíte na filmy Jiří Menzela, jakému přístupu patří? •Co myslíte na čerta jako sociálního pracovníka, v rámce jakého přístupu pracuje? Expert: •Vymezuje patření filmů určitým přístupům (možnost a odůvodněnost interpretovat film v rámce přístupu), definuje varietu problém, které film předvádí, a taky schválí všechny problemy do jediného přístupu a kvůli tomu, problémy budou zapojeny mezi sebou Konstruování problémů a přístup •Lví král zahrnuje problém •vědění a stylů vědění, váhy hodnot pro kvalitu vědění; •vychování děti a cíle rodičů; •osud a povést člověka, •Základem filmu je ekologický přístup a život v balanci mezi sebou a světem Konstruování problémů a přístup •Madagaskar popisuje •různé hodnoty přes postavy, každá postava uskutečňuje nějakou hodnotu jako nadhodnocenou ideji, ale po krizi středního věku každé zvíře dostává pochyb o smyslu svého života, a setká se s nevyhnutelností změny hodnot; •druhy skupin a co udržuje lidí ve skupině, psychologické základy fungování skupin; •způsoby zvládání s neočekávanými situacemi. •A všechna témata jsou zapojena do radikální psychologie Expert •Ohodnotí neprospěšné a dokonce škodlivé (vulgární a pseudo-odborní ) interpretace filmů, analyzuje jejich zdroj a eventuální důsledky jejich rozšiřování. Stejné filmy můžou být ohodnoceny jako vyhovující nebo ne pro praxi Příklady nevhodné interpretace filmu podle úlohy experta •Příklad 1 Madagaskar byl popsán jako film na prevenci útěku děti s ústavů: jaké riskantní situace dostanou po setkáni se světem •Příklad 2 V české anotaci k Lilo a Stitch bylo napsáno, že Stitchove srdce se mění, a on přestane být agresivním, ale s psychologického pohledu Stitčův negativní afekt dává mu možnost vyvíjet své emoci, a ten afekt zůstává ale jako zdroj kreativity. Expert rozlišuje následující kategorie filmu: •Film není k ničemu, ani pro kritický rozbor, jen co expert může udělat to je stebinti (pojem s žargonu hippie: vysmát, podrobit ostrakismu a udělat z toho karikaturu) • Expert rozlišuje následující kategorie filmu: •Film působí akceptování předpisů a natočen natolik atraktivně, že lidé to berou za dojetí , filmy podporují nekritické názory a programují chování podle vzorku anebo požadavků vlády či veřejnosti, expert to analyzuje a odmaskuje přítomný axiologický stav filmu Příklad •Vlna filmů 90-ch let o bezohlednosti mladých lidi a neschopnosti skutečného systému justice zvládnout s tím, filmy byly plny nepolepšitelnými puberťáky a úplatné obhájci (veřejnost akceptovala ten názor a požadovala, aby vláda zpřísnila přístup k justici) Expert rozlišuje následující kategorie filmu •hledá a analyzuje filmy, který ilustrují nějakou teorii lepše, než nejdetailnější přednáška, a dobře spojuje hodnoty a teoretické pojmy – Moje odkrytí Expert rozlišuje následující kategorie filmu •Filmy, který jsou možné interpretovat podle různých přístupů , filmy, který složitější než jakákoliv teorie, expert využívá pro sobe a svůj odborní (a nejen odborní )vývoj Funkcionalistický přístup •Divák musí projít od zmatku k uklidnění, a uvěřit v ideji rovnováhy mezi sebou a veřejností •Film funguje jako odpověď na otázku: „Jak dosáhnout rovnováhy, uskutečnit svou zodpovědnost a požadavky veřejnosti?“ •Film přenáší hodnoty a vzorky chování •Filmy o převýchově, o úspěchu • Příklad funkcionalistického přístupu •Animovaný film Cloud Cover (2000) od Lisbeth Svärling •Otázky •Jak můžeme interpretovat ten černý mraček nad hlavou postavy? •Čemu ten mrak překazí? •Jaké konstruktivní a destruktivní způsoby využívá postava na zvládnuti, proč chce s tím zvládnout? •Co ji konečné pomohlo? • •