Úloha expertu v přípravě filmové terapie: humanistický přístup Problémy moderního člověka: Odcizeni člověka svým citům Filmová terapie jako katarze Hlavní „message“: zůstaň sebou Významné vlastnosti humanistického přístupu: City jako dominantní vlastnost člověka •Duální původ citů: patří člověku, ale původ je sociální (člověk dostává cit v průběhu komunikace z jiným nebo kulturou nebo s sebou jako jiným „Já“) • Odlišnost od funkcionalistického přístupu •Konflikt mezi rovnováhou z sebou a rovnováhou s prostředí , prostředí jako zdroj nevyrovnanosti člověka s sebou Významné vlastnosti humanistického přístupu: City jako dominantní vlastnost člověka •Veřejnost ohodnotí city a způsob jejich projevu. Člověk z dětství sbírá zkušenosti tlačeni na své emoce, a taky zvládaní a omezení toho tlaku • Významné vlastnosti humanistického přístupu: City vs. Sociální úlohy •Dobrý/á manžel(ka) nemusí cítit … •Dobrý student nemá na co mít vztek, když… •Hodný chlap … •Hodná holka… • Významné vlastnosti humanistického přístupu: City vs. Sociální úlohy Významné vlastnosti humanistického přístupu: povolené a nepovolené city •City uskutečňují důležité funkcí. •Na co potřebujeme lásku, hněv, strach a žal? Významné vlastnosti humanistického přístupu: zákaz konstruktivních citů •Této city jsou definovány podle humanistického přístupu jako konstruktivní city (dávají energii, smysl pro život, zlepšují vztah a sebevědomí). •Dostává nebo ne člověk zákaz na hněv, strach, lásku a žal? Jak to vypadá? Případy omezení citů Definice destruktivního pocitu •„onemocnělý“ konstruktivní pocit •vyčerpají člověka, fungují jako cyklus od ponižováni sebe do ponižování jiného člověka a zpátky. •člověk, otrávený destruktivními pocity, začíná manipulovat – využívat komunikaci pro své osobní cíly a nebrat za to zodpovědnost. Významné vlastnosti humanistického přístupu: Konstruktivní a destruktivní city •Konstruktivní •Láska •Hněv •Strach •Žal •Destruktivní •Vina •Nenávist •Frustrace (neklidnost) •Ztráta Láska vs. vina •Účel lásky akceptování, pochopeni, soucit, balance mezi důvěrností a respektováním hranic. •Vina: člověk střídá sebeobviňování a obvinování jiného („Zkazil jsem ti život – Zkazil jsi můj život“) •Pocit viny překáži Simbovi vypracovat identitu s otcem Projevy viny: •Sebebičování, akceptování problém jiných lidé jako svých vlastních, ignorování svých problém včetně zdraví , snaha uskutečnit nějaký nemožný úkol (extra-cíl). Hněv vs. nenávist •Hněv je zaměřen na projev své nespokojenosti, obhajobu svých hranic a práv v případu jejich porušení. •Nenávist: důsledné odmetnutí a snaha zbavit se toho •Sitkom (F.Ozon): Otec má sen, že v své narozeniny postřelí všechnu rodinu Projevy nenávisti •nepřímé projevovaní své nespokojenosti (lučavkovité poznámky, taky nepřímo na toho, kdo je zdrojem hněvu, ale i na jiného člověka, věc, zvíře) •toxický humor •odmítnuti pozitivního fyzického kontaktu •neracionální fyzická agrese, sebepoškození. •přísní nepropustné hranicí, omezení vlivu jiných lidí (kvůli obavě podlehnout a zůstat podraženým ) •Mimořádný výbuch toho všeho i mimo racionálního důvodu. • Strach vs. frustrace •Strach podporuje adekvátní ohodnocení svých možnosti, akceptováni svých slabých stránek a dokonce nemožnost kontrolovat a předpokládat všechno, strach funguje jako zdroj spontánního chování •Frustrace má základem intenci kontrolovat všechno, snaha vyškrtnout jakoukoliv náhodu • •Blesk McQueen odmítá pomoc jiných a chce všechno kontrolovat Projevy neklidnosti •invalidizace jiných lidí (jiný nemá schopnost něco udělat samostatně a potřebuje důslednou kontrolu) •okultismus, víra v magii •přísní postavení, zaměřenost na hygienu •religiosní fanatismus Žal vs. ztráta •Žal přináší samostatnost a nezávislost, akceptováni toho, že platba za lásku a soucit je ztráta toho citu •Ztráta: bolestivá soustředěnost na „kondicionálu“ : co by bylo, kdyby se ta událost nestala •Damiel (Himmel uber Berlin) se chce zbavit své nesmrtelnosti a stát se člověkem, aby měl možnost milovat •Michael naopak ztratí navždycky schopnost milovat po nepřekonání případu s Hannou • Projevy ztráty •člověk ignoruje projevy pocitů a mysli v pojmů trestu o sobě a jiných. •efekt „ať všem bude hůře i přes to, že mí nestane lepše“ •závislosti na látkách Co nabízí humanistický přístup v kultuře a pomáhající prácí •Odlišování přáni a tuh od potřeb •Akceptování citů jako zdroje smyslu pro život •Práce s pocity: chápat a analyzovat •Únik od veřejnosti a zahájení své komunity Odlišování přáni a tuh od potřeb a předpisů •Svědomí jako odvaha akceptovat svůj výběr Filmy o svědomí a ztracení ji, totožnost mezi bezcitností a ukrutností Kdo je opravdový zločinec? • • •? • Moc vs. Člověk Filmy o padlých lidech o sociálním dně, které probuzují soucit •Rubní strána člověka a ji akceptováni jako praxe pro sebevědomí •Lidé, kteří nedokázali dosáhnout úspěchu, ale mají své city „Já“ koncepce jako sociální pojem •Akceptováni jiného přes přechodné splnění úlohy jiného člověka Filmy o smíru a odpuštěni Akceptování citů jako zdroje smyslu pro život •Proces životu je nejdůležitější věc v porovnání se všemi úspěchy Únik od veřejnosti a zahájení své komunity •humanistické komedie