Radikální přístup Norma se definuje jako předpis veřejnosti a většinou normy fungují ve prospěch společnosti , omezuje svobodu člověka a způsobí ztrátu smyslu pro život Člověk se má měnit svůj názor na veřejnost a sebe, vyvíjet se způsoby zvládání s veřejným tlakem Relvantní teorie •Deinstitucionalizace a vykládání negativních důsledků ústavní péče jako dominantní formy pomoci lidem •Erving Goffman •Harold Garfinkel •Michel Foucault •R.D. Laing Přelet nad kukaččím hnízdem Miloš Forman •Svět je popsán podle modelu psychiatrické léčebny Základní konflikt veřejného života • •Práva a svoboda • •Bezpečnost a kontrola Významné vlastnosti radikálního přístupu •Hodnoty jako základní pojem popisu osobnosti člověka (životopis člověka jako historie akceptováni a zbavení hodnot) • •Zklamaní v hodnotách jako pěvný stav životu • Fenomén nestálosti hodnot Není možná žit bez hodnot, ale dřivě nebo později každý pochopí, že • hodnoty znesnadňují život • hodnoty podvádí • svět se mění, a proto hodnoty ztratí veškerý smysl Hlavní druh krize •Nevyhnutelnost podvodu hodnoty – kvůli změně prostředí a odhalení tlaku veřejnosti , předpisujícího hodnoty •V klasické psychoanalýze takové odhaleni funguje jako katarse, ale v radikálním zůstane jako zdroj konfliktu • Denys Arcand a jeho díly o překonání podvodu hodnot Nadceněné hodnoty (overvalued idea) jako zdroj problémů •Nějaký cíl či hodnota (princip) funguje jako klíčový zdroj smyslu pro život • •Zklamáni v nadceněné hodnotě jako katastrofa života Vývoj radikálního přístupu •Neexistuje ideálního veřejného uspořádání, každá moc a veřejnost mají svůj stín (liberalismus a trh taky) • Vývoj radikálního přístupu •Smysl pro život je v procesu, všechny výsledky (jako úspěch a blahobyt) jsou relativní •Escapism Vývoj radikálního přístupu •Odlišnost od humanistického přístupu: člověk chce, aby jeho akceptovali a pochopili (v humanismu chci sebe pochopit sám) • Proč hodnoty podvádí? •Veřejnost požaduje od člověka sledovat různým hodnotám, a to má důsledkem „mnohočetnou poruchu osobnosti“, kterou veřejnost podporuje (split personality accepted by society) The hours Psychická postava jako mosaika s mezerami (mezera je významná zkušenost, kterou člověk nemůže akceptovat a zakotvit do své mosaiky) •nemůže přijat to, že je šelma a má chuť na své přátele • Co je psychoterapie v radikálním přístupu? •Psychoterapie jako dialog mezi veřejnosti a člověkem, a pomáhající odborník jako zprostředkovatel tohoto dialogu •Cílem je vypracování imunity proti veřejnému tlaku • • Směry psychoterapie •Vyrovnání hodnot a jejich významu • •Mnohočetná porucha ve prospěch člověka • Práce s nadceněnou hodnotou odlišuje radikální přístup od funkcionalistického •Probírá se vše hodnoty a nejen této, které patří člověku (nebo kterým patří člověk), překonaní egocentrizmu psychoanalýzy přes rozbor obecního mechanismu předpisu hodnot • Mnohočetná porucha ve prospěch člověka •Rozdělení na sub-osobnosti jako chránění sebe • •Akceptování množstevního „já“ Fay Weldonová Splitting •Hlavní postava v průběhu rozvodu ztratí svou osobní integritu a rozpakuje se do několika sub-osobnosti, na začátku každá z těch osobnosti vyjádři nějaký požadavek od veřejnosti, ale krok za krokem sub-osobností zvládnou s konfliktem mezi sebou a začnou pracovat jako tým. Postava překoná rozvod a dostane nové zdroje pomoci a energie • Marie Darrieussecqová Prasečiny •Postava se začíná pozvolna měnit v prasnici bez zjevné příčiny a svoji proměnu si začíná uvědomovat až dodatečně. Nakonec se snaží využít dvoje- osobnost Krzysztof Kieslowski Dvojí život Veroniky •„Polská" Veronika dává před láskou k muži přednost lásce k hudbě, a proto také umírá, "francouzská" Veronika volí zdánlivě "příjemnější" životní cestu. David Lynch •Rozpak jako hlavni téma jeho dílů od neutrálního postoje k rozpaku do akceptování • • Istvan Szabo: přimá řeč •Všechny moje díly tak či onak jsou zahloubeny do politických a ideologických problémů století. Oni jsou pro život, ve kterém nenajdete moc zábavního. I přes to jsem vždycky věřil v lidstvo a snažil se vychutnávat život • Istvan Szabo: přimá řeč Jsem přesvědčen, že mezi politikou a uměním existuje úzké spojení. Politika chce dobýt lidí, ale umění stejně toho chce. Někde jsme, nesledujeme to, v jaké míře se uměni změní v souvislosti se změnami v politice. Istvan Szabo: přimá řeč •Podle mého názoru, odlišující vlastnost kinematografie od jiných druhů umění (například malování, beletrie) je nejen sestřih filmu, jak se někteří domnívají, ale popředí. Kinematografie dovoluje rozeznat lidskou tvař a pochopit, co se děje uvnitř, jaké emoce a dramata jí roztrhují. Pochopit to s podporou výrazu oči a mimiky herce. Mám jistotu, že film se daří nebo ne především kvůli jedinému důvodu – správně nebo ne si režisér zvolil herci •