Seminář 7 přístupy a pozice praktika Témata k diskusi: Typy spojení problémů a přístupů Volba povolání jako příklad aplikace různých přístupu ve filmech Základy metody, druhy aktivit Dva způsoby práce s filmem •jako ilustrace přesného přístupu (finálně se divák naučí přístup za svůj vlastní způsob rozhodováni, kinoterapie ve všech přístupech funguje pro samostatnost člověka) •jako zdroj kritického názoru k přístupu a určitému způsobu popisu problému (akceptováni omezení aplikováni filmu, a přes pochopení toho – názoru) Klíčové kriterium volby filmu Film se může využít ve prospěch obojích cílu, a divák se dostává s toho reflexi a zodpovědnost za svůj výběr Ohodnocení filmu •Film jako příklad přístupu •Korelace filmu a určitě teorie (důslednost v projevu vlastností přístupu a jejich spojení uměleckými prostředky) •Srozumitelnost příkladu teorie (přístupu) v filmu •Film pro kritický rozbor: •Film vypracuje podmínky, ve kterých se přístup uskutečňuje •Film je příkladem pochopení problému v rámci přístupu • • Volba povolání: klíčová otázka Jak je správně spojit zájmy veřejnosti a zájmy jednotlivce: Člověk pro povolání nebo povolání pro člověka Pozice konsultanta (stejně jako filmu): Zprostředkovatel mezi člověkem a veřejnosti nebo Obhájce zájmů volicího Tří generace profesionalismu První (50-60 léta) Druhá (70-80 léta) Třetí (90 a do dneska) Filmy o odbornicích odrazují vývoj pojmu profesionalismus •První generace: odborník a ne-profesionál, důsledný opak přístupu k řešení problému mezi nimi, odborník jako hrdina • Filmy o odbornicích odrazují vývoj pojmu profesionalismus •druhá generace profesionalismus jako moc, kterou můžou mít jen ctihodní (dobrý a zlý odborník) Druhá generace pojmu profesionalismus znalost problémů a vlastností určité skupiny lidí, schopnost pracovat a vyřešit problémy, komunikativní kompetence, zaměřená na kombinaci problém + skupina + přístup (například, advokát trestných činů). Komunikativní kompetence a manipulace Druhá generace pojmu profesionalismus Zákonní (legitimní) a výhradní přístup k určitým znalostem. procedurám rozhodování situace, například, testům a právním normám Odborníci předpokládá, že neprofesionálově nemůžou mít přístup k soupravě těchto znalostí (můžou uskutečnit tresty pro mimo odborné využívání); systém licencování . Druhá generace pojmu profesionalismus •Odborníci jako zločinci využívají svou moc ve prospěch sebe •Profesionalismus a pseudo-profesionalismus •Mildred Ratched jako přezdívka pro libovůli abyrokracie Druhá generace pojmu profesionalismus přístup k různým systémům znalosti, a kompetence vybírat a odůvodnit svou volbu, takový vyber předpokládá nezávislost a definuje se jako základní zodpovědnost odborníka Třetí generace profesionalismu «I když člověk má šanci překonat veřejný tlak stereotypů, může je uskutečnit většinou v rámci odborní činnosti“ (Arthur&Rousseau) Třetí generace profesionalismu «Bezbarjerová kariéra» - boundaryless career. Ne míra moci, ale nezávislosti, ne kariérové schody, ale prostor vyšší projev kariéry se sestává s nezávislosti a změna požadavků od profesionály – profese se nespojuje s moci a státem, ale s veřejným zájmem Kritický názor na tradiční pojem profesionalismu Expertní znalost Pleakley má základem chybu, ale on se chová jako nejkompetentnější znalec Bývalý agent Kobra v sociální práci využívá metody zvláštní jednotky Profesionál závislý ne co? •Agent Pleakley, expert •Sociální pracovník Profesionál závislý ne co? •Kapitán Gantu •Grand dama Volba povoláni: přístupy • Funkcionalistický (schopnosti & požadavky) • Humanistický (zájmy a jejich akceptování, vliv dětství a ba životu na volbu povolání) •Reflexivní (povolání: zdroj nezávislosti nebo další tlak veřejnosti) •Revoluční (změna pojmu profesionalismus a kariéra) Domácí úkol od Jiří Hovorky •Patří nebo ne film A good year funkcionalistickému přístupu? •Filme se věnuje problému downshifting a zdrojů takového chováni Vliv dětství a příbuzní •Jaké hodnoty a zásady má od strýce? •Jakou má pozitivní nebo negativní zkušenost z dětství? •Proč uskutečnil této hodnoty v svém dospělém životě? Úspěch z veřejného pohledu •Čeho se dosáhnul? •Jaký má z toho pocit? •Akceptuje sebe nebo ne? •O čem se sní? Jaké zdroji mají jeho sny? •Jaké má zvyky? • • Life span event: co se mění život Finální volba postavy •Proč rozhoduje změnit život? •Co způsobí změnu (změna prostředí, krize středního věku)? •Co má větší vliv: změna prostředí nebo změna postavy? •Co se mění v životu, balance s veřejnosti nebo s sebou? • • • Porovnáni s jinými filmy o kariéře a downshiftingu Funkcionalistický přístup •uvést ve vztah požadavky povolání (veřejnosti přes povolání) a vlastnosti člověka, aby člověk dosáhnul určitého stupně vývoje schopnosti, a zaměstnavatel - dobrého pracovníka Reflexivní přístup •Povolání jako zdroj sebe-projevu •jak povolání a práce ovlivňuje život člověka, zůstane jako zdroj smyslu pro život nebo naopak provádí nesmysl Humanistický přístup •vývoj a historie života jako faktor volby povolání a možnost omezit vliv negativní zkušenosti • Revoluční přístup •probrat požadavky (ideály) povolání a veřejného života (problém profesionalismu v moderní době) Doba ledová je příkladem funkcionalistického přístupu Úvodní otázky: Jako povoláni (druh odborní práce) se probírá film? Jaká témata film zdůrazní v kontextu volby povolání a kariéry? Jako povoláni (druh odborní práce) se probírá film? •Záchranář, •Sociální pracovník, •odborní pěstounský rodič • Jaká témata film zdůrazní: •týmová práce (kooperace lidí s různými individualitami jako zdroj zvládání s problémem), •zvládání se stresem (vliv vlastností člověka na strategii zvládání se stresem), •jaké vlastnosti jsou důležitější, psychofyziologické (jako rychlost reakce, schopnost udržovat pozornost a vnímání, vytrvalost) nebo svědomí a hodnoty Zásady funkcionalistického přístupu 1. Jednotlivec má jeden cíl kariéry, jehož dosahování funguje jako motivace. 2. Rozhodnuti o kariéře má základem posouzení o vlastnostech, které můžou být ohodnoceny Popis postav filmu podle relevantní teorie •Silný a slabý nervový systém •Vytrvalost •Délka pracovní doby •Schopnost pracovat v stresu •Co je zdrojem stresu •Paměť •Flexibilní a rigidní nervový systém •Přepínání z úkolu na úkol •Možnost v stejné době pracovat s několika úkoly • Popis postavy Dijego •Silný a flexibilní Popis postavy Manny •Silný a rigidní Popis postavy Sida •Slabý a flexibilní Druhy aktivit Aplikovat schémat k postavám filmu a identifikovat postavy filmu podle schémata Porovnat sebe a postavy, podle kriteriu „nejatraktivnější“ a „nejpodobnější“ Definovat mezery v popisu postav (co nekoresponduje s postavou) Doplňovat popis postav Kritika tradičního přístupu přes Dobu ledovou •Kritické položky •přístup má smysl jen v průběhu krize, kdy seznam požadavků od člověka je omezen •zjednoduší popis povolání •zaměřen jen na to, co se nemění v člověku a povolání •Otázka: •Kdyby postavy filmu rozhodovaly o tom, co dělat, v průběhu stability, stačilo by vědět, jaký mají psychofyziologický profil ? Doba ledová vs. Za plotem Podobnosti a odlišnosti •postavy mají určitý psychofyziologický profil, •nahází v krizové situaci. • jen tým zachrání jich před civilizací •Popis většího počtu postav •Vice zaměřenost na komunikaci Podle kterých kriteria volit film? Počet a rozmanitost postav (vice a měně) Popis postav (do drobnosti) Filmové prostředí (fantastičtější nebo skutečnější) Stupeň provokace (atraktivita postavy + určitý typ profile) Cílová skupina (pěstouni, mladí dospěli, dětí z ústavní péče) Vývoj postavy hrdiny ve filmech