Seminář 8 Aplikace teorií k filmů nebo aplikace filmů k teorií Probrat humanistický přístup k podpoře kariéry (aplikace teorií Roe a Gottfredson k filmu Mulan ) Probrat reflexivní přístup (jako nejbližší spojení mezi úlohou experta a kritika, a taky nejméně pochopitelný pro vás, film Madagaskar jako příklad) Anna Roe: základy teorií •Dva klíčové způsoby zabezpečení potřeb a další druhy povolání: •přes komunikaci s jinými lidmi (dřívější způsob) •přes práci se zdroji informace (modernější způsob) • Úkol 1: Příklad volby práci •Imperátor, Chi-Fu •a dohazovačka pracují jako manažeři. •S jakým druhem moderního manažera můžete porovnat postavy? •Čím jsou podobni •imperátor a Chi-Fu •Chi-Fu ·a dohazovačka, •dohazovačka a imperátor? Úkol 1: Příklad volby práci •Co odlišuje Shan Ju od generále Li? •Mají více podobného nebo odlišného? •Kdybyste byli voják, koho byste chtěli mít jako nadřízeného? •Jakým byste nadřízeným chtěli být? Anna Roe: základy teorií •Styl výchovy odůvodní sklon k různým povoláním. •Pozitivní či negativní zkušenost od komunikace s rodiči zajišťuje další cíl práce. Úkol 2: popis dětství jako zdroj rozhodování •V animovaném filmu Mulan hlavní postavy, Shang a Mulan, mají různé historie dětství. Zkuste rekonstruovat vliv rodičů, co říkali, jaké aktivity podporoval, co dětem zakazovali. Kriteria, podle kterých možno postavy porovnat •Protikladní posláni od rodičů • Průběh vývoje kariéry •Schopnosti, které potřebuje kariéra od každé postavy Klíčová hypotéza Roe •Volba pro práce s vysokou intenzitou komunikace má dva důvody: zkušenost v příjemné komunikaci nebo snaha získat takovou komunikaci i přes to, že člověk to neměl •Mulan a Shang: z jakého důvodu chtějí povolání vojáka? Teorie Anny Roe: zásady •Nic ve srovnání s historií kariéry nedává natolik celkovou představu o živote člověka. Dějepis každého muže a ženy v pojmech kariéry způsobí nejpřesnější a úplný odraz osobnosti. Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Chien-Po •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Yao •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Úkol 3: Projevy osobnosti v odborní činnosti •Ling •Jakou má zásadní hodnotu? •Jak se zvládá se stresem války? •Jaké má varianty vývoje kariéry vojáka? Provokativní otázky pro děti •Kdo se rychleji stane důstojníkem? •Kdo je vhodnější pro práci vojáka? •S kým byste spolu pustili do vážného a nebezpečného úkolu? • Provokativní otázky pro odborníky •Nakolik výrazná individualita mezi těmi postavy? •Čím se odlišují: psychofyziologickým stavem nebo motivací? Co zdůrazní film? •Spojuje film individualitu dynamickou (psychofyziologie) a osobní? Jak to využit v diskusi? Teorie Anny Roe: zásady •Situace, které určují průběh života, začínají od narozenin – v určité rodině, za přesnou dobu, v určitém místě, a zkušenost za dobu dětství ovlivňuje další život člověka. • Teorie Anny Roe : zásady •Průběh rozhodování o volbě povolání je stejný a nezaleží na tom, jaké faktory ovlivňují tuto volbu. Kontinuita stupně je souvislá s pořádkem dospíváni, který je definován kulturou, ale rychlost a důsledky procesu můžou být různé. Úkol 4: Porovnání teorií •Jaký popis stupně, od Gottfredson nebo Supera, funguje lepše pro Mulan Popis stupně od Gottfredson •čtyři stupně Já-koncepce: •Hra na dospěli (3-5 let) Dětí se naučí přívlastky chování dospěli, urazumejí co známená být dospělým, myšlení je taky zaměřeno na akceptování norem chováni (nejkonservativnější doba v životě člověka). •Zaměřenost na genderové (rodové) úlohy (6-8 let), Já-koncepce se formuje pod vlivem rozlišováni mužského a ženského chování. •Zaměřenost na hodnotnost pro veřejnost, malou a velkou (9-13 let) Všímání sociální stratifikace, svého místa v systému sociálních vazeb a svého sociálního státá •Akceptováni své jedinečnosti, introspekce a nezávisle posuzování o sobě, vyřešení konfliktu mezi představou o genderu, statě a sobe. Popis stupně od D. Supera •Negativní obraz Já (přes popis toho, co nechce) •Sbírání zkušenosti a rozbor propadů, přiznáni sebe •Vypracování svého Já • Teorie Anny Roe : zásady •možnosti člověka ovlivňovat volbu povoláni vypadají větší, než jsou: volba povolání je předurčena zkušenosti z minulosti a veřejnými podmínkami více, než lidé mají zvyk myslit. •Která s postav podle vás nejlepším způsobem potvrzuje tuto zásadu: •Mulan •Schang •Generál Li •Vojáci •? Teorie Anny Roe : zásady •Vznikající vzorky odborného chování ovlivňují všechny jiné typy chování, které člověk vypracuje a projevuje v průběhu života. Jednotlivec je zodpověděn za to, aby byl schopen integrovat kariéru do průběžného života. •Chování otce: • Teorie Anny Roe : zásady •Relevantní a uspokojující práce dělá prevenci proti neurózám a jiným typům nestability. Stejně tak práce, která nepřináší dostiučinění, stává se zdrojem psychického nezdraví. •Kdo z postav má neurózu z práce a proč? •Kdo naopak dostává z práce klid a usměrnění? •Kdo střídá takové doby? • Teorie Anny Roe : zásady •Vysoká kvalita života obsahuje různé složky, člověk je zodpověděn za uskutečnění těchto standardů, ale veřejnost má vetší míru zodpovědnosti, sociální vliv na kariéru člověka může být universálním prostředkem stejně ve prospěch nebo pro propad člověka. •Ve filmu jsou tři druhy prostředí: •Komunita žen •Komunita mužů •Obyvatelstvo •Jak každé z prostředí ovlivňuje život hlavní postavy? • Teorie Anny Roe : zásady •Neexistuje odborné činnosti, jen jedné, která ideální koresponduje vlastnostem člověka. Stejně neexistuje jen jediného jednotlivce, který udělá práci lepší, než jiní. V rámci každé profese jsou lidé, kteří se sluší vice, ale mající různé schopnosti pro zasahování stejného cílu. •Film Mulan podporuje nebo vývratí tuto zásadu? Sheridan College "Electropolis" (2009) příklad humanistického přístupu •Domácí úkol: •Odůvodnit nebo vyvrátit patřeni filmu humanistickému přístupu •http://www.youtube.com/watch?v=8FYoIwYkoWY&feature=related • Reflexivní přístup jako produkt post-moderna •Zklamaní v demokracii a hodnotách lidských práv (zdrojem je terorismus a ne-demokratické metody boji za demokracii) •Odmítnutí ideje progresu (happy-end není možný, ale není žádná tragedie) •Pochybování o základech lidstva a humanismu jako přítomných a uskutečněných hodnotách •Odvaha pokračovat v životu i přes všechny zklamání (balance mezi činem a reflexí) Madagaskar jako příklad reflexivního přístupu •Hodnoty a nadceněny ideje (překonání nadceněné hodnoty) •Vazba mezi zodpovědnosti o sobě a jiného •Vliv civilizace na život skutečného člověka •Eskapismus (downshifting) jako trend člověka vyvinuté zemi Proč kritici neakceptovali film: •I wanted a moral to the story. In Finding Nemo: Don't let fear rule your life. Shrek: True beauty is on the inside. Madagascar: Don't eat your friends? •Camerin Courtney •Strangely, MADAGASCAR’s biggest surprise occurs … in the credits where we see …Ted Tally (SILENCE OF THE LAMBS) listed as “consultants.” … was responsible for the film’s “cannibal” humor •Steve Biodrowski Metaforický popis přístupů Reflexivní přístup ? Revoluční přístup: Černé bílé Humanistický přístup: Šedé (stínový) Barevné Funkcionalistický přístup Černé barevné Reflexivní přístup Druh vazby a rozmanitost stran dilemata je důležitější, než kontent Druh vazby ? versus protiklad ? ? rovnováha ? ? náhrada ? Porovnání filmů Nadceněná ideje a její překonání •Podobnosti •Postavy mají nadceněné ideje •Postavy jsou nuceny veřejnosti mít takové ideji •Postavy se zkusí zbavit těch idejí •Odlišnosti •Různý zdroj nesvobody •Zkušenost postav (jako zdroj zvládání se stresem) •