Seminař 9 Reflexivní přístup a úloha kritiku Sheridan College "Electropolis" (2009) příklad humanistického přístupu •Domácí úkol: •Odůvodnit nebo vyvrátit patřeni filmu humanistickému přístupu •http://www.youtube.com/watch?v=8FYoIwYkoWY&feature=related • Otázky k diskuzi •Jak byste popsali symbolickou řadu filmu? •Jaká klíčová slova můžete využit pro popis hlavní ideji filmu? •Jaké jsou základní vlastnosti humanistického přístupu, a mají nebo ne této vlastnosti projev ve filmu? •Čeho se domnívá humanistický přístup, a souhlasíte s tím nebo ne? • Domněnky a klišé humanistického přístupu •Co symbolizují klíčové protiklady filmu: •Světlé barvy vs. Šedost •Tančeni vs. Určitý pochyb (jen přes ulici) •Žijící jednotlivci vs. Mechanistické věci •Velké město vs. Skladka mimo města •Co této symboly vyjadřují? Seznam vlastnosti humanistického přístupu •City a touhy jako hlavní vlastnosti člověka •Předpis citů a omezení projevu citu v společenském živote •Akceptováni konfliktu mezi city a předpisy jako zdroj terapie •Destruktivní city jako onemocněly city a jejich léčba přes změnu priorit •Úloha komunity útek () do prostředí, které přijímá Vlastnosti přístupu a filmu •Protiklad pravého, skutečného, autentického a přijatého, cizího, nepatřícího člověku: projev •Co je ve filmu skutečné a co – náhradní a cizí? •Nakolik to, co humanistický přístup považuje za „autentické“ je takovým? •Co je zdrojem vzorku autentického chováni podle filmu? •Jak lidé dozvědí, že to je skutečné? •Proč je omezeno spatřit radost z práce? • Kritický pohled na antitézu: autentičnost vs. odcizení •Ozon pochybuje v možnostech humanistického přístupu co se stane s člověkem, když se zbaví předpisů zůstane jen laboratorní krysou Vlastnosti přístupu a filmu •Veřejnost je vždy proti člověku, a člověk se má vyhýbat se veřejnému tlaku •Kdo je ten z semaforu: nový vůdce nebo člověk, jen žijící pro sebe? •Nakolik veřejnost je krutá v chováni k takovým lidem? Jiné druhy prohrávajících a podivných •Co je společného a odlišného v postave Forresta Gampa a jednotlivce z semaforu? Vlastnosti přístupu a filmu •Jen v malé komunitě a nebo na skladce najdeme nový smysl pro život a rovnováhu z sebou •Proč postavy z filmu tak rychlé reagují na projev jednotlivce z semaforu? •Proč on vypadá jako mimozemšťan (co to znamená?)? • Co dává humanistický přístup: iluze nebo alternativu? •Jak odpoví na tuto otázku film? •Z jakého pohledu kritizujeme film a dokonce přístup? • Reflexivní přístup jako produkt post-moderna •Zklamaní v demokracii a hodnotách lidských práv (zdrojem je terorismus a ne-demokratické metody boji za demokracii) •Odmítnutí ideje progresu (happy-end není možný, ale není žádná tragedie) •Pochybování o základech lidstva a humanismu jako přítomných a uskutečněných hodnotách •Odvaha pokračovat v životu i přes všechná zklamání (balance mezi činem a reflexí) Popis nadceněné ideje •Negativní strany •Hodnota se vzpružuje natolik mocným citem, že žádná reflexe není možná. •Zklamaní přivádí k významným ztrátám v slohu smyslů pro život, a dokonce nervovému zhroucení. •Pozitivní strany •Člověk nedokáže žit bez takových idejí: dávají moc a energii, hybnost a snahu. •Člověk nedostane smysl pro život jeden a navždy, a může předpokládat zklamaní a změny slohu smyslu pro život Příklady nadceněných idejí Příklady nadceněných idejí •Změna v slohu nadceněných idejí má důsledkem změnu v chování a vztazích. Lidé doby post-modernu mají vetší možnosti a nutnosti měnit své nadceněné idejí •Stíny ideje - co je odměnou za přednost ideje? čím vyplatí každá postava? Co se stane s člověkem, který nemá takovou ideje? Jeden z smyslů reflexivního přístupu •„I wanted a moral to the story. In Finding Nemo: Don't let fear rule your life. Shrek: True beauty is on the inside. Madagascar: Don't eat your friends?“ •Camerin Courtney •Christian today •Srozumitelné nebo ne oceňovat film v rámci pojmu morality? •Souhlasní s tím popisem morality jiných filmů? •Jak byste popsali smysl filmu? • Nadceněné ideji jako projev post-modernity •Vnitrní konflikt mezi idejemi •Nevyhnutelnost krize: zůstat s novým pohledem na hodnoty není možně, ale se změnit styl života se boje •Zdroj krize: veřejný tlak (totalitární režim, společnost konsumace) • Vnitrní konflikt mezi idejemi Nevyhnutelnost krize Zdroj krize: co se odlišuje projev přístupu v prostředí? Zvládnutí s krize •Dětinství humanistického přístupu smysl ve vztazích •Černý humor a kritika tradičních způsobu zvládáni •Obnovující smysly tradičních věcí •Transformování vědomí Zhoršuje nebo zlepši stav člověka? •This unfunny movie with a depressing premise and an unsolvable conflict, even the most minor chuckle shines like a diamond. •Steve Biodrovsky • •Co ve filmu funguje jako zdroj terapie? •Citáty z jiných filmu a jejich probírání •Černý humor •„Valka“ mezi procesem a výsledkem • Citováni populárních filmu, skutečných postav •Parodie •Přidáni jiného smyslu •Přidání většího smyslu • Postavy jako odrazy celebrit Reflexívni přístup proti funkcionalistickému •Pyramide Maslow nebo potravinářský řetězec? úloha přírody: funkcionalistický přístup •příroda jako vzorek rovnováhy a správní rámec uspořádáni životu úloha přírody: humanistický přístup •Příroda jako místo, kam může utéct člověk od civilizace úloha přírody: reflexivní přistup •příroda jako zdroj nebezpečnosti a rizik, jako něco, co tlače jako veřejnost, žádná idealizace Úloha jazyku a verbálních prostředků •Proč jazyk a řeč jsou natolik důležité pro reflexívní přístup? •Čím níže postavy v pyramide potřeb, tím sprostější jejich řeč a jednoduší seznam úkolů, které vyřešují při pomoci řeči Jazyk je prostředek pochopeni a reflexe, ale fossi to nepotřebují, tudíž jsou omezení větou: fossi se chcou hamat. Příklady verbálního chováni •Vyumělkovaný styl krále Juliana a jedovatá malomluvnost jeho poradce odrazí manipulativní přírodu řeči nadřízených, halucinační a alogické verbální chováni nejmenšího z lemurů Morta ukazuje na výsledky vlivu manipulativní řeči mocnářů Příklady verbálního chováni • •Melman si osvojil odborní jazyk pečovatelů, hraje se pojmy i v rámci každodenní komunikace, a představuje příklad hyper-textu, který možno číst a doplňovat (není to zdrojem toho, že Melmana jiní slyší občas a zřídka) . Melman je příkladem odcizení jazykové zkušenosti od jiných zážitků. Dřivě bydlil v Bronksu, měl dost příležitostí sledovat svět, ale mluví jen o nemocích, péči a vtrkavostéch svého osudu. Motto reflexivního přístupu •Mít odvahu chtít i přes to, že touha nesplňuje všechno