Filmová terapie: «Lilo a Stitch»: od akceptování netradičních hodnot k zvládání z agresivitou dítěte v náhradní rodině Manuál k použiti animovaného filmu v terapii Obsah První část Interpretace animovaného filmu je základem vypracováni kulturní praxe s klienty Moderní animace jako stopař pro lide ve světe různých hodnot rodinného životu Člověk proti velkému světu «Lilo a Stitch»: transformace symbolických interakcí Odhalení veřejných předpisů Jak se chovat aby zůstat milým … Slušný chlap a slušná děvče jsou odlišné věci Všechna povolaní jsou stejné, ale nějaké jsou lepe Svět emočních zážitků postav filmu Stylistika pomáhajícího vztahu mezi filmovými postavami Druhá část Cvičení pro děti a rodiny Obecní doporučení k tréninku s dětmi Cvičení Diskuze Cvičení Kdo je kdo … Cvičení Jsou podobni mezi sebou … Cvičení Doplníte věta … Cvičení To je pravdivě nebo falešně, že Cvičení Epicentrum zlosti Cvičení Mnohotvárná zloba Přiloha 1 Přiloha 2 Váženi kolegové, Popis animovaného filmu je rozdělen na dvě časti, první obsahuje interpretaci filmu, rozbor postav a narativu podle odborných pojmů, a druhá se stává s různých typů cvičení pro dětí různého věku. To bude vaše rozhodnutí – z které časti začínat číst ten text, když jste se dívali na ten film, doporučujeme vám číst druhou část, když nemate jistotu, že terapie na základě filmu funguje dobře - doporučujeme číst první část. Taky první část může být užitečná pro těch, kdo plánuje vymyslit svůj trénink. Část 1 Interpretace animovaného filmu jako základ tréninku: je moderní animace zprostředkovatel vývoje nových rodinných hodnot? Jakmile rodina (a ba rodina v tísni) zůstane v fokusu odborného hlediska, aplikace systematického přístupu připadá nevyhnutelným. A po použití systematické metodologie přijde natolik jasné a detailní chápání nedostatků a dysfunkci fungovaní rodiny, že odborník bude mít tušení, že takové rodině není možně pomoci. Musíme pamatovat, že systematický přístup funguje v rámci tradičních hodnot a úloh rodiny: péče, láska, splněni základních potřeb dítěte atd. Této funkce, které nebyly zrealizovány, stanou se předmětem ohodnocení a diagnostiky, zřídka akceptování a přijetí. Má nebo nemá smysl klást následující otázku: když rodina žije v souhlasu s jinými hodnotami a nebude patřit systematickému přístupu, co se zmine ve vztazích mezi rodiči a dětmi? Odpor mezi alternativním a tradičním přístupy chápaní smyslu pro rodinný život nabírá otáčky nejen v sociálních vědách, a taky v kultuře Netypické rodiny a jejich problémy se stává novou atraktivní metodou vypracování moderní animace. To je zajímavě, že za socializmem česká, polská a ruská animace vymyslily ten žánr dřivé, než západní: „socialistická” animace uvedla na jevišti natolik marginální postavy, že v kino a divadle by pro nich nebylo místo: polští Stremyanka a Makaronina, český krtek a ruský čeburaška se stali velmi populárními postavami. Sedmdesátý a osmdesátý lety byly dobou volného animovaného filmu, ale po socializmu ten přístup zmizel, naopak, západní kinematografický svět, od konce osmdesátých let byl se otřeseny filmy o neobyčejných rodinách a postavách. Každý ten film velmi důsledně zrealizoval nějaký odborní přístup k řešení problém rodin. Vývoj netradičních rodin v západní animaci Wallace & Gromit (1989 – 2005) byl jedním z prvních filmů o netradiční rodině, a prezentoval problém osamělosti a zvládání s tím přes vztahy nepodobných mezi sebou postav: není to náhoda, že Gromit čte knihu s názvem Lidí z Zemi, a psy z Měsíci co je úplné parafráze slavné knihy Muži z Marsu, ženy z Venuší. Jiný nejznámější film Král lev, 1994, už představuje vliv tradiční rodiny (jako lví prajd) a netradiční rodiny (tak vypadá duet Timona a Pumby, kteří jsou mimo veřejnosti kvůli svým vlastnostem), ale ta netradiční rodina (někdy vypadá jako homosexuální partnerství) uskutečnila úkol terapie Simby po ztrátě otce a pocitu viny za to. Král lev citoval teorii Bronfernbrenera, a klíčová idea filmu o kruhu životu vtloukala do vědomí hledajících etiku ekologického přístupu. Potom byl natočen Slepičí úlet (2000), v kterém slepici dokázaly používat dokonalý femininsmus k vyřešení svých problémů a učí se poletovat, a dokonce svou inspirací způsobí zvýšení koutové sebevědomí. Monster, Inc (2001) ukázal na fobii, kvůli kterým lidi nemůžou zvládnout se svou osamělostí, a Shrek (2001) zrušil tradiční vývoj pohádky o princezně a princovi, zahájil nový pojem atraktivity a dal najevo nový postoj k vztahu mezi muži a ženami. Madagaskar (2005) stal případem neobyčejné soudružnosti rodiny njujorkských zvířat, utíkajících z zoo. A můžeme prodloužit seznam filmů, které naplnily díru terapeutického zasahování do životu skutečných rodin v západním světu. Této filmy zrealizovaly požadavek západní společnosti na netradiční hodnoty jako autonomie od veřejného tlaku, svobodu výrazu svých emocí, pochopení jako alternativu ohodnocení, a taky právo protestovat proti zasahování státu a veřejnosti. Mimo těchto hodnot nemůžeme uskutečnit práci v komunitách, pěstounskou péči, integraci lidí s postižení atd. Pustíme se do rozboru filmu Lilo a Stitch, který je soustředěn na problémech rodin, náhradní výchovy a dětské agresivity. Fabule animovaného filmu se stává z triviální kolizi: mimozemšťan (vymyšlený zoufalým profesorem Jambou a během filmu dostávající jméno Stitch) se dostává do Zemí, přesně na malý havajský ostrov a po umístění do útulku zůstává v náhradní rodině Nani a Lilo. To jsou sestry, Nani je 22, a Lilo je 5 let. Jejích rodiče zamřeli v autonehodě, a Stitch se dostává do rodiny v okamžiku rozhodnuti sociálních služeb o schopnosti Nani starat se o Lilo. Služby pochybují o tom, že Nani může pečovat o sestru. A vztahy mezi Lilo a Stitchem jsou velmi podobny vztahům mezi Nani a Lilo. Peripetií osudů Lilo, Stitcha a Nani se zavazují do jedné velmi dynamické a humanistické historii o tom, co je láska, pochopení a rodina. Člověk vs. Obrovský svět Lilo a Stitch je pojat idejí, že co je maličkost to je hezkost (small is beautiful), která byla navrhována levým ekonomistou E. Schumaherem pro vysvětlování nemožnosti totální globalizace a odporu lide, malých, ale hezkých proti univerzalizací světa. Svět ostrova, na kterém žijí Lilo a Nani, poprvé odporuje světu velké galaxie (to je způsob autorů filmu ironizovat nad světem Ameriky a velkých Američan). Stitch je agent toho galaktického světa, on může bydlit jen v podmínkách velkého města, ale krok za krokem se Stitch (maličkost těchto kroků prokazuje v přezdívce, kterou mu dává Lilo - Stitch, co znamená malý steh v šiti) najde svoji cestu přizpůsobit k jinému životu. Jak to je vlastní pro moderní animované filmy, klíčové ideji mají jako podporu pro důrazný vyraz hudbu: na jedné straně postavy filmu tanči havajské tanci a posluhují havajskou hudbu, na druhé straně v filmu dominuje hudba Elvisa Presli, krále rok-n-rolu. Lilo stejně rada posluhuje nacionální hudbu a Prejslové pěsničky, ale havajská hudba doprovází Lilo v nejpozitivnější okamžiky, ale Presli – v ambivalentní a nešťastné. Taky Stitch, jakmile byl podoben Presli, se nezdařil svůj úkol, ale v hulě, havajském tance, najde svou identitu a radost. Druha idea Schumahera, že lide ztratí svoje schopnosti jako přebytek, ale musí se dívat na to jako na kapitál, je velmi dobré prezentována v vývoje linii nejschopnějších postav, které můžou rozhodovat a být schopny odpovědět za svoje rozhodnutí jako Grand-dama a sociální pracovník Kobra-motýlek. Moc není zdroj ve prospěv těch, kdo jí má, ale to je kapitál pro zplnomocnění jiných. To, že ten názor zvítězil na konce filmu ve vztazích mezi odborníky a obyčejnými lidmi, slibuje pozitivní vývoj rodiny Nani a Lilo po ukončení filmu. Nastavení odborníků na situaci Stitcha, Nani a Lilo se změnilo z negativního ohodnoceni na přijetí situace klientů diky akceptování Schumaherovy zásady „Small is beautifull“. Lilo a Stitch: transformace symbolických interakcí Film je soustředěn na problémech netradiční rodiny – Lilo, hlavní postava, žiji jen se starší sestrou, a Stitch ba nemá žádnou zkušenost životu v rodinném prostředí, jeho socializace je velmi podobna vývoji sociálních kompetencí dětí v ústavní péči. Podle všech pravidel systematického přístupu této dvě postavy musily se přitahovat navzájem – na této vzájemné atrakcí se stává filmová intrika. A taková rodina potřebuje netradiční hodnoty, aby zvládla s tísnou a přežila těžkou dobu. Této hodnoty máji být akceptovány nejen rodinou, a taky odborníky, kteří pracují s rodinou. Hlavní filmová otázka je: kdo musí udělat první krok od tradičních hodnot – této, kdo nemá moc a autoritu rozhodnout situaci, nebo této, kdo tuto moc má, i kdo může této hodnoty přijat? Existují tolik přístupů a teorií, které jsou zaměřeny na tuto otázku, že to je těžko najit jednoduchou odpověď. Ale tento film koresponduje s významnou teorií Jona Blumera o symbolické interakci a její klíčovou hypotézou, že člověk je ovlivněn prostředím a bére nějaký typ komunikace bez ohledu na svou osobní zkušenost, ale použiti akceptovaných pravidel (symbolická interakce) může zklamat. Postavy filmu mají takové předpisy, v první řadě Nani a Lilo i když nevyužívá nějaké sociální normy, deklarují jich, ale během filmu se jich zbaví. A film zdůrazni úlohu konfliktu mezi předpisy jako zdroje získání sebevědomí. Většina hodnot civilizace nefunguje jako účinný způsob řešení problém, ale zásada ohana pomůže i kdy nic jiného nemůže bránit sester před konfliktem. odhalení kulturních předpisů Svět obsahuje dost protichůdných předpisů, ale člověk někdy je nucen (a někdy chce) být v souhlasu se všemi předpisy v jeden okamžik - to je ten problém, který čeká vše postavy filmu, a s kterým oni mají zvládnout, aby zahranily rodinné vztahy, a dokonce i svůj život. I přes to, že film navrhuje velmi banální způsob zvládání s těmto problémem, zaměřit se na přednost a vybrat priority, pro terapeutický účinek nejdůležitější věc je proces, který přežijí postavy filmu: jak oni bojují proti předsudkům a vypracují nový přístup k plánování životu. Jak se chovat aby zůstat milým … Film vyvraci různé stereotypy a kulturní předpisy k chování – většinou té, již se tyká pravidel flirtu a kurtuazného chování. Například, Lilo často s andelským úsměvem řiká svým spoližačkam vulgarni věci, přiliš důsledně (a někdy i histerické) tvrdi svůj názor a uči Stitcha se chovat stejně. A během toho v filmu zni Presleva pěsnička «Devil in disguise», která dává najevo, že Lilo snaží uskutečnit rozšiřovaný kulturní předpis “musíš být milým jen na první pohled, a tak bud čertem a žertuj” . Lilo opravdu věří v to, že krásné jsou jen té, kdo máji úspěch a peníze – proto ona sbírá fotky tlustých Američanů a se zaměří na nich jako na ideál, již chování se odlišuje překvapující chladivostí, co taky děla Lilo. Ale ve finálu Lilo pochopi, že patři jinému ethosu, a to způsobe její identitě. Taky Lilo snaže vychovat Stitcha jako přítomného chlapa, co pro ní znamená důrazně agresivně chování a tajemství. Stitch má těch vlastnosti dost, a z toho přiláká Lilinu pozornost od začátku jejich seznámení. On je anděl a mluvicí pes, a Lilo věří v to, že tak může být. Z psychologického pohledu Stitch má velmi důsledný negativní afekt, co znamená připravenost všechno ničit pod vlivem negativních emocí. Ale soucit Lilo a Nani pomůže Stitchu transformovat negativní afekt v příchylnost a důvěru. Taky nové city způsobí zvládání se Stitchovou agresivitou a předpisem, že být chlapíkem znamená být agresivním: v finálu Stitch se směji Betmanovi jako dokonalému hrdinně a děla Betmanovu helmu z podprsenky a kabát z kapesníka. Nani a její přítel David taky chtějí se líbit jiným, aby mohly najit práci a zajistit lepši život, jejich nemoc přírodní chování během pohovorů je proti sympatii mezi nimi. I jakmile oni přestanou chovat nepřirozeně, najdou to, co chtěly. Slušný chlap a slušná děvče jsou odlišné věci Rozlišení ženských a mužských druhů chování je ještě jeden předpis, s kterým film hraje. Film ukazuje na to, jak této předpisy můžou být omezeny rodinou, komunitou a kulturou. Na začátku filmu Lilo chce vypadat velmi ženským děvče, tanči, hraje z panenkami a snaže kamarádit s jinými děvčaty. Stitch byl vymyšlen a vypracován doktorem Jambou, který měl důsledný mindrák kvůli své mužské identitě. A proto doktor zkusil „porodit“ něco v podobě supermena, s jehlami, mající toxický humor a zbraň všude v těle. Ale na pohled doktora Stitch nevypadá moc jako příšera, a Jamba už je přípraven transformovat Stitcha - Stitch je hebký a moc hravý. Sotva Stitch je umístěn do rodiny Lilo, ona rozhodne vychovat ho podle svých názorů – oblékaje ho v nekomfortní obleky, uče tančit a flirtovat. Ale nic chutného z toho nevyjde i když Stitch uskutečňuje všechny předpisy od Lilo. Například v obleku Elvisa Presly Stitch je předmětem takového obdivování, že on z tím nezvládaje a ukazuje lidem svou skutečnou postavu. Ve finálu filmu je vidět, že Stitch a Lilo hrají v hry i pro chlapy i pro holky, taky Stitch rad peče, pere prádlo, tanče hulu atd. Kulminací se stává moment, kdy Jamba chce pomoc Stitchovi stát přítomným chlapíkem – ale to už nechce Stitch, který odpovídá Jambovi, že on chce zůstat hebkým a modrým. Film podtrhuje Stitchovu otevřenost jako vlastnost, která způsobila transformaci jeho genderných úloh – on se neostýchá se dosvědčit své pocity, a způsob zvládnutí se vztekem přijde po zkušenosti sympatii. Banalita uměleckého způsobu uvést do filmu mimozemšťana povolila dat představu o záporech předpisů mužského a ženského chovaní v nejrůznějších kontextů. Například, v meziplanetní federaci je všechno v pořádku s přístupem žen k top-pozicím, a proto Grand-pani Galaktické Rády vypadá jako pani, a řídi krizové situace velmi účinné, ale na Zemi její spolupracovník je brutální pomáhající specialista, někdejší agent CIA. Ten duet dává dost možnosti prodiskutovat schopnosti žen a mužů řídit krizové situace. Taky to je zájmové, že Grand-Pani a Kobra-Motýlek se představují zralou mužskost a ženskost a nehrají z gendrnými úlohami. Taky většina mimozemšťanů nemá pohlaví, co jim nevadí v rámci jejich bydleni na svoje planetě, ale jakmile přijdou na Zemi musí se identifikovat podle genderných úloh. Tak subtilní a citlivý Plikli se začíná oblékat jako žena, ale silnější a kreativní Jamba jako muž (a někdy pokusí obleknout se v žensky šaty). Všechna povolaní jsou stejné, ale nějaké jsou lepe Svět postav filmu je rozdělen na odborníky (agent Plikly, Grand-Pani, kapitán Gantu, Kobra-Motýlek) a nedovzdělanci (Jamba, David a Nani). Ale kvůli různým důvodům odborníci někdy musí používat docela neprofesionální způsoby splněni svých úkolů, ale neprofesionálové, nemající žádné rámky, se c mydlinka cítí pohodlně, když musí vyřešit nějaký úkol. Plikly je fascinován svou kompetencí, on věře v to, co zná, a proto má velmi přesnou motivaci, a dokonce v své přesvědčenosti se chovaje nemoc uctivě, někdy to pomůže, a někdy přináší jenom újmu. I přes to, že Plikly dozví, že jeho kompetence měla základem mystifikace (kterou vymýšlel Kobra-Motýlek, aby zahranil Zemi), agent pokračuje ve své práci diky svým ekologickým hodnotám (které před tím jen podporovali Plikly v diskuzí a expertní činností). Kapitán Gantu naopak zůstane v svých odborných přesvědčeních - které nejsou moc daleko od zásad speciálních agentů. Této přesvědčení zničí Gantovu kariéru, proto že ne dovolují mu mít smysl pro humor a flexibilitu, bez kterých Gantu nedokáží vyřešit problémy v komunikaci se Stitchem. Ještě jedno odhalení čeká diváků od sociálního pracovníka Kobry-Motýlka – z krutého a autoritativního agenta speciálního oddělení on najednou stane upřímným, emotivním a otevřeným, tím, kdo má soucit a snaží pochopit. Transformace agenta stala možná i proto, že v minulosti jako agent CIA zahranil Zemi od likvidace přes přesvědčení mimozemšťanů v nutnosti zůstat lidí živými jako element pokrmové řetězy hmyzu (to je to, v co tak věře Plikly). Tato jeho vlastnost, být schopným najit absurdně, ale přesvědčující důvody, způsobí i možnost vyřešit Stitchův případ a přesvědčit ostatních, že Stitch musí zůstat na Zemi. . Jamba zůstává postavou, která pohrdá profesionalizmem a vybírá možnost tvořit. On je velmi podoben dobrovolníku nějaké neziskové organizace, který ve své namaže pomoci zapomene na přáni klienta. David a Nani jsou samovzdělanci, a pracují, aby přežily těžkou situaci a bídu. Jejich práce jim moc nelibí, ale nic s tím nemůžou udělat. A na tuto otázku film nedává odpověď – co můžeme čekat z humanistického přístupu, kterým ten film se řídí. Film obsahuje dost situací, ve kterých Nani má pohovor a zkusí najit přístup k zaměstnavateli. Ale to nestačí, možná, že film snaží dotlačit diváků, aby rozmyslili nad tím, že co potřebuje odborní práce? Svět emočních zážitků postav filmu Lilo a Stitch můžeme pojmenovat encyklopedií dětské (a i nejen dětské) agresivity a neodpracovaného vzteku. Rozčilenost, nenávist, zlost, opovržlivost, agrese k sobě a k jinému, vztek ze strachů a ze ztracených nadějí - to je těžký úkol najit takový druh zlosti, který by ve filmu nebyl. Postavy se čertí z celé duše. Ale film rozlišuje zlost a zlomyslnost: Stitch, Lilo, Nani a Jamba se čertí, ale kapitán Gantu je zlomyslník. Zlomyslnost se spojuje s autoritářstvím a tlakem, ale vztek je tím chováním, které podvadí postavy v těžkých situacích (například, Nani bije po nárazníku auta, a neví, že tím autem se řídi sociální pracovník, na kterém zaleží rozhodnutí o osudu jejích rodiny). Zlost je rozebrána v úvazku s jinými problémy. Lilina zlost v první řadě je spojena se ztrátou rodičů, proto ona má nadměrnou nedůvěru k vnešnému světu a k lidem. Ona chce kontrolovat svůj život a snaže najit takové způsoby chování, které by daly jí nezranitelnost. A tak ona se zabývá vudu, věře v znamení, a taky důsledně modle na to, aby Bůh poslal pro ní anděla. Její zážitek kvazi-rodičovských vztahů k Stitchovi se stává základem akceptování ztráty a zvládání se svou zlostí. Zlost Nani je ne vyjádřený vztek dospělého člověka, který má natolik mnoho problém, že nemůže s tím zvládnout. Přebytek problémů je jeden z hlavních problémů Nani. Taky Nani se zakáže dat najev svou rozčilenost proti Lilo – Lilo je malá, Nani jí lituje a taky pamatuje o zásadě ohany. A tak Nani se rozčilí na všech ostatních, s odporem se chova k Stitchovi atd. To je zájmově, že přes postavu Naní autoři filmu ukazují na rozdíl mezi chronickou rozčileností a pravověrným hněvem (okamžik Lilo je unesena mimozemšťany, Nani dává svému hněvu volu, a to způsobí, že všechno dopadni dobře). Stitchůva zlost je blíže tomu negativnému afektu, který mají všichni během ranních stupňů vývoje. Socializace a zážitek dobrých vztahů dává energii Stitcha nové cesty projevu. Zkušenost vztahu s profesorem Jambou začíná být v odporu s tím, čemu se Stitch naučí od Lilo. A ten konflikt způsobí Stitchovu reflexi, on rozmysli nad tím, co jemu vyhovuje více, verbální a bezemoční výchova Jamby nebo pečlivý přístup Lilo. I když Stitch udělá svůj výběr, jeho identita se bude skládá z natolik různých předpisů, že můžeme předpokládat, že Stitch dostane dost problémů v budoucnosti. Taky jiné postavy filmu se čertí: spolužačky Lilo, členy Galaktické Rády – ale zdrojem jejich zlosti je odlišnost Lilo (Stitch) od normálního (akceptovaného veřejností) chování. Jejich zmatenost (a nevědění toho, jak musí se chovat) se transformuje v zlost, proto že oni nechtějí ukázat svou nedokonalost. Stylistika pomáhajícího vztahu mezi filmovými postavami Filmové postavy vychovají a vzdělají různými způsoby a z různým měřítkem úspěchu. Můžeme klasifikovat různé styly podle dvou kriteria: směr na proces výchovy (sou-pocit a sou-žité s dítětem) a směr na důsledky výchovy (kdy vyhovující čeká na nějakou určitou „úrodu“), a podle toho jaká míra každého směru je zařízena, můžeme identifikovat pět různých stylů výchovy: První styl je altruistický, a v něm řídi proces komunikace a sou-žití, které mají přednost přes důsledkem výchovy. Ten styl koresponduje s altruismem. To je ten styl, kterému dává přednost Nani ve druhé půlce filmu. Kdy zkusí přesvědčit sociálního pracovníka, že Lilo musí zůstat s ní, Nani využívá jako důvod možnost pochopit sestru „Jam já mohu ji chápat, musíme být spolu“. Nani nezaleží na tom, že její schopnosti zařídit jiné podmínky pro život Lilo nejsou tak dobry. Lilo taky na jednou objeve altruistický přístup k Stitchovi, kdy je připravena dat mu svobodu: „Můžeš jít, kam chceš, když tobě není tak dobře spolu s námi, ale budu pamatovat a čekat, jsi častí naše rodiny, a rodina to je ochana, ve které je místo pro každého, nikdo ne bude zapomenout“. Přijetí toho, že život je největší hodnota, a emoci i zážitky mají smysl. Druhý styk je úplně opační, a řídí jim důsledky vychování. Vychovateli nejlépe vědí o tom, co potřebuje dítě, a z toho důvodu preferují dominantní styl chování s dítětem. To chování je rozšířeno i ve skutečnosti, a ve filmu různé postavy snáší dominovat a být přesvědčeny v tom, že nejlepší experti ve výchově dětí. Například, Nani v první půlce filmu tlačí Lilo, aby sestra se slušné chovala a vysvětluje svoji požadavky tím, že lépe ví, co potřebují sociálny správy. Kobra Motyl uskutečňuje jen dominantní způsob - a má autoritu i moc, aby dokázal svůj názor zrealizovat. Musím přiznat, že film dává najevo, že v krizové situaci dominantní styl může být nejen užitečným, ale jedni jednou z možnosti vyřešit problém. Minimální námaha v kombinaci z realistickým pohledem na důsledky nemoc důsledné výchovy je sociální kontrakt mezi vychovatelem a dítětem, Psychologové tvrdí, že všechna intervence musí začínat z toho stylu, aby obě strany měly možnost zvyknout na to. Takový kontrakt na začátku děje udělají Kobra Motýlek a Lilo, a taky Grand Pani a Stitch, ale v obojích případech to nebude mít žádnou cenu. Změna jejich komunikace probíhá tak, že odborníci začíná komunikovat více a diky tomu mít vetší účasti v osudu hlavních postav. Když vychovatel v velké míře se zúčastnil procesu vývoje dítěte s účelem dosáhnout nějakého určitého důsledku (například, jako trenér budoucího vítěze světového misterství), ten styl je zaměřen na individualizaci výchovy. To je ten přístup, který využívají Jamba a Lilo pro Stitcha. Oba mají svou představu o tom, jaký může být Stitch ideální. Jamba mysli na nového Terminátory, ale Lilo chce udělat z Stitcha kavalíra. Taková výchova vypadá jako trénink ve sportu, chytrý vychovatel umí najit nejvhodnější podle vlastností způsob zasahování cílu, ale dítě nemá žádné právo ten cíl vybrat. Usilování definovat cíl spolu s dítětem je odlišná vlatnost tymového (odborní pojem je kolektivní-rozložené) výchovy: „At budeme to dělat spolu od začátku a do konce “. přesné tento přístup použivá David, přítel Nani, který navrhuje rozhodovat o problemích spolu. Ve finalu všechny postavy usktečnují ten přístup během opravy doma Nani a Lilo. Tento přístup předpokladá, ževychovatel a chovanec jsou parteři, kteří dokaží se dohodnout na cíli azpůsoby výchovy. Každý z uvedených stylů má svoji východy a zápory, a proto nedoporučujeme počitat jenom s altrujistickým a tymovým přístupy jako z nejlepšími styly výchovy. To potvrzuje film: vetšina postav zůstane ve svem listku stylů různé styly. Napžíklad, jako rodič nadaného dítěte Jamba daruje Lilě a Stitchovi hry na rozvoj intelektu. Nani střidá dominantní styl s altruismem, a taky spolu s Davidem se zučastní tymové práce. A Kobra-Motýlek pokračuje v kontrole i přes tymovou práci z jinými. Ve skutečnosti rodiči potřebují různé styly i z důvodu, že dítě čímstarši, tím více čeka na tymový styl výchovy, ale jedného stylu nestačí. Film taky objevje důsledky toho, co se stane s dítětem, které je pod vlivem různých stylůrůzných výchovatelů. Například, Stitch je pod tlakem Jamby, Lilo, Nani a Davida. Ale má sebevědomí a může porovnat strategii, a vybrat tuto, kterou akceptuje. Ale jaké zdroji napžíklad má dítě, které ve skutečnosti se potká různe a ba konfliktné styly výchovy? Část 2 Cvičení pro děti a puberťáky Obecní doporučení k trenínku s dětmi Trénink může být provázen v skupině dětí od osmi až čtrnáctí let (to odrazí zkušenost autorky, ale věk účastníků muže být jindy), dětí a dospěli, počet účastníků taky může být různým, od dvou (například, náhradní matka a dítě) do dvanáctí (vetší počet než uváděný ohrožuje skupinovou dynamiku). Nejlepší provázení tréninku bylo ve skupinách rodiči a dětí, kdy dospěli měli možnost vyzkoušet názor dětí na jejich agresivitu, prodiskutovat problém chování podle příkladu postav filmu a dát zpětnou vazbu. Taky trenér může využívat možnost shromáždění dospěli do jedné skupiny a dětí do druhé, a porovnání jejich názoru na různá témata filmu. Trénink se stává z dvou části, prohlížení filmu a cvičeni a hry podle filmu. Cvičení může být rozděleno na několik setkaní, obyčejně dětí dobře pamatují obsah filmu. Jestli počet účastníku překoná osm, lepši připravit pracovní sešit (workbook) pro každého. Čím starší dětí, tím náležitější dát jim ten sešit před prohlížením, aby se měli čas podívat, co budou dělat po ukončení prohlížení filmu. Co se potřebuje od trenéra? V první třídě exprese – ve filmu je dost provokativních okamžiků, a dětí se sledují trenéra během prohlížení. Taky trenér musí pořad dávat připomínky na postav filmu kvůli složitějším přezdívkám, a bude řeč a mimiku těchto postav imitovat. Taky trenér musí být přípraven na to, že dětí se všímají postav filmu jinak, než dospěli. Například, na jednou jeden chlapíček odmítnul změny v Stitchovi a řekl, že film ho zklamal. Trenér musí dát dětem možnost interpretovat film s různých pohledů. A proto nabízel chlapíkovi popsat vývoj filmu podle svých představ a přání. Ale jiných účastníků se zeptal na jejich názor takové verze filmu. Diskuze působila probrání problému agresivity jako předpisu v chování mužů. Hlavní cíl tréninku je zvýšení emocionální kompetenci dětí, ale taky trenér se snaží ovlivňovat přístup k prohlížení filmu a vyvinout tzv. kulturu diváka. To je důležitá věc ukázat dětem, že film nebo kniha můžou být nejen pro potěšení, ale prostředek reflexe, zvýšení sebevědomí a zdroj sou-citů. Tento cíl má velkou úlohu v práci s dětmi, jejichž city jsou blokovány kvůli různým příčinám. Taky trénink na základe probraní filmu působí tomu, že dětí můžou definovat míru otevřenosti před jinými účastníky. A proto, že práce s pomáhajícím odborníkem je zvláštní a mimořádní zkušenost pro většinu lidi zemí Výhodné Evropy, nedirektivní terapie a terapie na základe filmy podporuje motivaci se zúčastnit takových cvičení, a nemít nadměrné obavy. Nepochybně, že klíčovým omezením takového tréninku bude postoj k filmu, míra akceptováni a zajmu účastníků. Proto se trenér může na začátku zeptat, co líbilo a co ne, jaké filmy libí, a proč. A trenér musí přijat názor účastníků. Taky před tréninkem trenér může sebrat informaci o tom, jaké filmy dětí a rodiny mají radí, na co se divili naposled a tak. Trenér může dávat najevo svůj názor ale podtrhat, že může být několika různých názorů na každý film. Cvičení Diskuze Vysvětlování pro trenéra: toto cvičeni je připraveno pro pokročilých účastníků, kteří můžou vyjádřit svůj názor bez podpory trenéra, mají zkušenost prodiskutování filmů a interpretaci filmů a knih. Zkuste co nejdříve odpovědět na této otázky a pochopte, nakolik to je těžký úkol. Všechny otázky jsou dodány do skupin podle témat filmu. Téma hněvu: Kdo se zlobí a kvůli čemu? Či zlost je nejznatelnější? A či zlost je nejsnadnější? Jaký je rozdíl v tom, že zlost je vidět a zlost je nejsilnější? Může být tak, že nevidíme snadnějši zlost? Proč? Jak pochopíte, že postavy filmu se zlobí? Z jakých důvodů se zlobí Lilo? Kdo je oběť její zloby? Kdo se zlobí na Lilo a proč? Můžete porovnat zdroje zloby Nani a Kobry-motýlka? Kdo se zlobí na Stitcha? V čím je rozdíl mezi zlobou postav na Lilo a Stitcha? Jak se Lilo zkusí překonat svůj hněv? V jaké chvíle se Nani přestane zlobit kvůli Lilo? Téma sebekoncepce Popište postav s hlediska toho, jaký je rozdíl v tom, jaké jsou oni a jakými chce vypadat a přepadat pro ostatní? Kdo z postav má největší rozdíl mezi svým „já“ a tím, co dává najevo do veřejného pohledu? Kdo ten rozdíl zmenšuje a s jakého důvodu? O Stitchovi Jak se změní Stitch (co chce na začátku a na konci filmu, jak se mění jeho priority, jak se mění skupina lidí, kteří pro něho jsou důležité) a jak spojeny této změny? V jakém okamžiku se Stitch stal Stitchem: * Kdy Lilo pojmenovala ho Stitch, * Kdy jiné postavy začíná ho jmenovat těmto jménem * Kdy Stitch uvádí sebe jako Stitch? Kým byl Stitch před tím, když se stal Stitchem? Ve vztazích se s kým Stitch mění a jak? O sociálnem pracovníkovi Kým byl Kobra Motýlek před tím, jak se stal sociálnem pracovníkem? Co se v jeho povahy změnilo, a co zůstalo po jeho špiónským hrám? To je možná cítit rozdíl mezi tím, jaký je on, a jakým chce přepadat? O Lilo Jak na začátku filmu chce vypadat Lilo? Proč? Co Lilo chce, napište seznam toho, a zkuste to rozlišovat na to, co chce „přítomná“ Lilo, a co chce s důvodu veřejných předpisů (podle předpisu „všechny děvčaty to musí mít!). Téma ztráty Koho si ztratily Nani a Lilo? Jak se s tím snaží zvládnout? Co/koho ztratil Stitch? Co je lépe, nic ne mít k ztrácí, jako Kobra motýlek, a být vždy vyrovnaným, nebo někomu být rad, ale mít riziko ten vztah ztratit? Téma pomoci Kdo si potřebuje pomoc? Kdo pomáhaje a komu? Nakreslíte graf s ukázky vzájemné pomoci. Jaká pomoc se stala nejdůležitější ve filmu? Kdo podle vašeho názoru je nejlepší pomáhající, a jaká pomoc se stává rozhodnutelnou pro film? Která pomoc naopak přináší špatné důsledky? Téma zdrojů v rozhodnutí problémů Kdo je nejsilnější (fyzické a psychické)? Kdo a proti koho bojuji, jaké zdroje využívá? Nakreslíte graf, a střelkami ukažte bojující dvojící. Kdo zvítězil? Podle jakých kriteria to poznáte? Kdo je chytrý? Odůvodníte svůj názor, připomeňte úryvky z filmu. Kdo má kreativitu, může něco vymyslit a uskutečnit svůj nápad? Kdo má trpělivost? A to je vždycky zdroj nebo někdy trpělivost zhorši situaci? Kdo umí chápat jiné lidí? Kdo je nejlepší „chápající“? Jaké nové nadaní byly vyvinuty u postav filmu? Komunikace a vztahy Popište vztahy v následujících párech ve různých fazech filmu: Páry Na začátku Vývoj filmu Finál filmu Lilo a Nanu Lilo a Stitch Nani a Stitch Stitch a Jamba Nani Kobra Motýlek Vliv komunikace na rozvoj osobnosti postav filmu Jak se změní Lilo po seznámení se Stitchem? Jaké vlastnosti Lilo a Stitcha jsou téměř stejné? Jaké vlastnosti jich rozlišují? Jak se změní Stitch během komunikace s lidmi? Kdo z lidí má největší vliv na Stitcha a proč? Vysvětlování pro trenéra: toto cvičení je směrováno k uspořádáni zážitků účastníků od filmu, tím cvičením můžete žáčat. Otázky jsou jednoduché, a jestli dětí budou mít nějaký problém, trenér může využit nápovědy různých úrovní. Taky trenér může využívat obrázky postav filmu a kartičky s jejich jmény. Cvičeni Kdo je kdo Instrukce účastníků: Připomeňte, jak se jmenují postavy filmu, když nemůžete vzpomenout, popište postavu a dejte postave svoje jméno podle vašeho názoru. Dále trenér píše seznam postav na tabulce, když účastníci nemůžou vzpomenout nějakou postavu, trenér může popsat její chování nebo ukázat kartičku s jménem a obrázek. Taky trenér může změnit cvičeni a nabízet opravit podpisy pod obrázky – táto varianta cvičeni je jednoduší a potřebuje méně času, než sestavení seznamu na tabulce. Když skupina nepřipadá moc zúčastněnou, trenér může dodat ještě jedno cvičení, a poprosit najít dvojici, ve které účastníci musí sjednotit této postavy, které by se zlobily v případu, kdyby její jména byla smíchána. Například, kapitán Gantu a Stitch – kdyby někdo pojmenoval Gantu Stitchem a naopak obě postavy nadávaly by tomu chybujícímu. Taky se ptejte, kdo by ještě nebyl rad, kdyby ho nazvali Stitchem, Jambou, Kobrou Motýlkem atd… Táto otázka připravuje účastníky k dalšímu rozboru postav a chování postav ve filmu. Nápověda pro trenéra: sledujte tomu, jaké postavy účastníci připomínají lehce, a jaké – ne, taky pozorujte tomu, jak účastníci popisují postavy, jaké formálně, a jaké neformálně Cvičeni Jsou podobni mezi sebou … Zeptejte se účastníky na to, kdo má stejné vlastnosti: * Kdo rad leká jiných lidí a z toho má potěšení (Stitch a Lilo, taky můžete se ptát, a b čím je rozdíl přístupu Lilo a Stitcha v lekání jiných postav) * Kdo se často kuse jiných (taky Stitch a Lilo) * Kdo mysli na jiné lidi jako na horší než jsou oni: “jen jsem chytrý, jiné jsou hlupáci” (kapitán Gantu a spolužačky Lilo) * Kdo se umí dohodovat (Grand Paní, Kobra Motýlek) * Kdo se zůstává vyrovnaným v různých případech (Grand Paní, Kobra Motýlek) * Kdo na sebe myslí, že není moc sympatický a má z toho smutek (Doktor Jamba, agent Plikly) * Kdo se chová k většině jiných postav bezohledně, například, může zavřít chladničkou nohou, se nadává atd (Nani, Stitch) Cvičeni Doplníte věta… Vysvětlování pro trenéra: cvičeni působí vyjádření vztahů účastníků k různým postavám filmu. Taky během cvičeni trenér může identifikovat způsoby další práce s účastníky. Trenér nemusí opravovat odpověď účastníků, ale má se ptát na vysvětlování názoru. Jmenuji se ______________________________________________________________. Podivil jsem se na film Lilo a Stitch a __________________________________________. Nejvíce se mně líbily této postavy filmu (pojmenovat tři postavy) 1_______________________________________________. 2_______________________________________________. 3 ______________________________________________. Chtěl/a bych být podobným _________________________________________________. Nejvíce se mně nelíbily ______________________________________________. Stitch a Lilo jsou podobny _______________________________________________________. Nejpříšernější postava filmu je (jsou) ____________________________________________ , proto že _________________________________________________________________. Stitch se naučil na Zemí ______________________________________________________ ____________________________________________________________________________. Nejvarovnější postavy filmu jsou _________________________________________. Lilo se ztratila _______________________________________________________________. Nani se mohla ztratit____________________________________________________________. Doktor Jamba stvořil Stitcha, aby ___________________________________________. Agent Plikly měl chybu, kdy______________________________________________________. Stitcha se bojí, proto že______________________________________________________. Lilo se bojí, proto že ____________________________________________________. Pojmenoval bych Stitcha ________________________________________________________. Největší zloděj ve filmu je ______________________________________________________. Nejagresivnější postava je _______________________________________________________. Nejdůležitější věc pro Nani a Lilo je ______________________________________________. Cvičeni To je pravdivě nebo falešně, že Vysvětlování pro trenéra: cvičeni působí vyjádření vztahů účastníků k různým postavám filmu. Taky během cvičeni trenér může identifikovat způsoby další práce s účastníky. Trenér nemusí opravovat odpověď účastníků, ale má se ptát na vysvětlování názoru. Stitch na začátku filmu manipuluje Lilou, aby si zachránil život Stitch chce sníst psy v útulku Stitch se zlobí, proto že nikdo mu nemá rad Nani má výpověď v restauraci kvůli Stitchovi a jeho chování David zahraní Stitcha ve vodě Na jednou Lilo chce z domu utíkat Nani se nestará o dům David touží po kariérou herce Lilo procvičuje operní zpěvání Kobra Motýlek chce chytit Stitcha Lilo rada tančí Spolužačky Lilo myslí, že jsou lépe než Lilo Cvičení Epicentrum zlosti Spojte střelkami toho, kdo se zlobí a toho, na koho ten první se zlobí. Připomeňte situaci, kdy se ta zlost projevuje. Počítejte, kdo dostal největší množstvo střelek. Kdo je mistr zlosti a zlobí se na největší množství lidí, kdo je epicentrum zlosti, na koho se zlobí většina postav filmu? Jak se chovají této lide? Můžete ukázat dvojici, ve kterých se lide zlobí na někoho, ale taky ho nebo ni milují? Jamba Agent Plikli Stitch Kapitán Gantu Lilo Spolužačky Lilo David Grand Pani Nani Kobra Motýlek Nápověda k cvičení Epicentrum zlosti Může stát, že dítě nemůže operovat všemi postavami (10 postav může být nadměrným množstvím), v tomto případu navrhnete dítěti nakreslit střelky na 4-6 postav, které vybere dítě podle svého přání. Když se dítě trochu boje, zkuste nakreslit střelku, která dává falešnou představu, například, od Lilo k Davidovi a zeptat se dítě, souhlasen s tím nebo ne. Dále jsou různé úrovní První úroveň pomoci (nejjednodušší - jen na zdůraznění pozornosti ) Připomeňte dětem postav filmu přes ukázaní obrázků. Zkuste sjednotit obrázky v dvojici a ptát se na vztah mezi postavy, když máte malou skupinu (méně než 6 účastníků): „Kdo se zlobí více?“, „Kdo je pomáhá ostatním?“, „Kdo se nejvíce změní?“ Druhá úroveň Připomeňte účastníkům fragmenty z filmu a ptejte se na to, aby připomenuli postav, které se zlobí. Například, „Kdy se postavy perou?“, „Kdo se pere se stihem?“, „kolik krát Stitch ničí věci a kde?“ Třetí úroveň Nabídnete účastníkům obrázky z filmu a ptejte se na to, jak se hádaly postavy, co dělaly během hádání. At účastníci najdou nejpovědomější obrázek a popíšou situaci. Čtvrtá úroveň Popište situaci ale neříkáte jména postav a ptejte se účastníky, aby vzpomenuli kdo co dělá. Například, „Odstrčil druhou postavu z ložnice a nalezl na ložnici sám“, «Ve chvíli, kdy jeho kysnul někdo, byl naštván a řekl, že zabije okusujícího“, „Popovídá hororově povídky, aby lekla jiných“. Pátá úroveň (kdy účastníci mají vetší problém v cvičení) Nakreslete několik střelek a vysvětlujte dětí, proč jste se spojily této postavy a navrhnete účastníkům pokračovat. Taky se nezapomenete ptat provokativní otázky: „Nepamatuji vůbec, že táto postava se zlobila, a co vy?“ Rámcové doporučení pro sledování chování účastníků během cvičení Pozorujte tomu, nakolik představa různých účastníků o emoci zlosti a vlivu této emoce v chování je rozšířeno: odlišuje nebo ne verbální a neverbální agresivitu; chápe rozdíl v zlosti z různých důvodu (když zlost je reakce na ublížení, a kdy je důsledek mindráku); vorová před stupněm zlosti a rozlišuji zlost, kterou člověk dokáži a nedokáží kontrolovat atd. Taky jaká kriteria používá pro popis zlosti. Mohou účastníci nebo ne popsat nejen zřetelné projevy zlosti a taky směr zlosti (do sebe, do jiných); druh zlosti (jedovatý humor, nádavky, pohrůžka atd) a zdroj zlosti? Nakolik účastníci akceptují, že se různé lidé můžou zlobit, že zlost může být „čerstvou“ a může být projevem staré urážky? Jaký postoj mají na zlost a zvládání s ní? Na jaké možné zdroji zlosti ukazují účastníci? Mají nebo ne postoj, že existují příčiny, kvůli kterým může být zlost přijata a této, které naopak nedovolují přijat zlost? Rozlišují nebo ne rozčilenost a zločin? Chápou, například, že ve filme je jeden zločinec kapitán Gantu? Porovná nebo ne chování postav filmu s sebou, můžou vysvětlovat, proč s nějakou postavou cítí příbuzní chování? Nápověda pro trenéra (k cvičení Epicentrum zlosti) Dvojící postav: kdo a na koho Úryvky ve filmu, které přesvědčí o tom, že se nikdo na někoho zlobí Proč se zlobí - možno důvod agresivity Kapitán Gantu na Stitcha Během soudu a zasykly Stitcha do trestanecké kolonie kapitán hrozí Stitchovi a taky na jednou chce zabit Opakuji svůj útok, zatímco Stitch utíká Nemá statečné sebevědomí, a taky se cítí jako ošklivý obr, proto nadává Stitcha těmito přizdívkami, které v žádném případu nechce slyšit pro sebe (hrozná příšery, stvůra a šereda) Agent Plákly na Grand paní Během seznámení nazývá ji „Blbá hlava“ a dělá odpovídající jeho ohodnocení gestu Plikli nemá statečnou míru sociální kompetence, a nezdržuje svoje agresivitu ani před lidmi s větší autoritou Stitch na Grand paní Nadává během soudu výtržnictví a nevědění hranic v komunikaci Spolužačky na Lilo Odmítají komunikaci s Lilo, a říká jí, že není normální («šílená Lilo») Chtějí mít jistotu, že jsou nejnormálnější, a můžou to dostat jen, kdy někdo jiný bude hoří, než oni Lilo na spolužačky Jejím nadávkám odpovídá fyzickou agresí a hrozbami (například popovídá horor o panence, představuje Stitcha jako příšeru) Na jedné straně Lilo neumí odpovědět na nadávky jiným způsobem, na druhé straně Nani na Lilo Křičí na Lilo a snaží se přinutit sestru chovat lépe (v souladu s pravidly společenského chování) Má obavu, že ztratí kontrolu a nedokáží splnit svou quasi-rodičovskou zodpovědnost Lilo na Nani Nadává sestře a odmítá kontakt, využívá citové vydírání a hrozby, taky křičí na sestru Možná, má pocit viny a chce se zbavit kontroly, nemůže se zvyknout na smrt rodiči a nemůže přijat sestru jako náhradního rodiče Jamba – Grand Paní Ve vezení jí noviny, ve kterých přečetl jejíž komentář o jeho chování Zlobí se, proto že ohodnotí svoje zatočení jako důsledek své blbosti, nechce se spolehnout pod požadavky vezení Lilo na Stitcha Nadává Stitchovi Myslí, že Stitch ji podvadil, proto že neřekl, že je mimozemšťan Stitch na Lilo Zřejmě ignoruje Lilo Nezvykl na jiné lidí a to, že musí se počítat s jejich přání, ale s Lilo se musí počítat, a z toho má rozčilenost Stitch na lidí na pláže Zlobí se, začíná všech kousat a ničit všechno Leká se toho, že se na jednou stal soustředím pozornosti Nani na Stitcha Bije větví ve chvíli, jakmile mimozemšťane zabrali Lilo s sebou Hněve se na Stitcha a mysli, že je odpověden za to, že Lilo zmizela Grand paní na kapitána Gantu Dává mu výpověď Rozčilena z jeho chováni s Lilo a Stitchem, a počítá to chováni proti lidskostí Cvičeni Mnohotvárná agresivita Vysvětlování pro trenéra:: Toto cvičení se zabořuje do důvodů agresivního chování. Dejte účastníkům možnost vyjadřovat svůj názor na zdroje agresivity. Poskytujte všechny možnosti zjistit této zdroje ve sféře pocitů, a ne jen ve výchově a povaze postav. Instrukce pro účastníky Zloba se prokazuje různými směry. Podle čeho chápeme, že člověk se zlobí? Na co zaostřujeme pozornost? Jak dozvíme, že jsme pochopili to správně? Otázka 1 Sam jsem pro sebe hlavní nepřítel Kdo se zlobí sám na sobě? Jak se to prokazuje? Kdo se cítí vinu a proč? Otázka 2 Hněv který se schován dovnitř Kdo se zlobí na jiného, ale vyšplíchá hněv na sebe, co braní vyjádření zloby na toho, kdo je její zdrojem? Co omezuje možnost přímo vyjádřit svůj hněv? Jaké negativní důsledky má ten přistup k zvadání s hněvem? Otázka 3 Všechna zloba do pusy… Kdo vyjadřuje svou zlobu přes řeč (nadává, hubuje, používá toxický humor)? Kdo neumí vyjádřit svou zlobu verbální a jaké má s té neschopnosti důsledky? Otázka 4 Fyzická agrese … Kdo prokazuje největší míru fyzické agrese? Z jakého důvodu? Kdo dostane vetší fyzické schopnosti jakmile stane se zlobit (a z toho někdy zahraní někomu život)? Otázka 5 Kdo má obětních beranů Kdo má obětních beranů a vyšplíchá svou zlobu ne na této lidi, kdo je jeho zdrojem, ale na nejslabějších? Otázka 6 Hrozba Kdo a komu hrozí a zkusí vypadat jako nejsilnější a nejhroznější, by všichni odstátní se ho báli? Jaké prostředky na to používá? Otázka 7 Proč ničíš věci … Kdo projeví svou zlobu přes ničení předmětů (roztrhá, rozbije a zlomí věci)? Nápověda pro trenéra k cvičení Mnohotvárná zloba Projev zloby v chování Přiklad Kdo se z postav na sebe zlobí? Nejčastěji jsou to Nani a Lilo, nemůžou se zvládnout se svým hněvem a potom se na sebe zlobí (například, pláčou v polštář ) Taky na jednou Doktor Jamba má zlobu na sebe – že byl natolik blbý a proto ho chytili Kdo se zlobí na jiného, ale vyšplíchá hněv na sebe, co braní vyjádření zloby na toho, kdo je její zdrojem? Co omezuje možnost přímo vyjádřit svůj hněv? Jaké negativní důsledky má ten přistup k zvadání s hněvem? Stitch prokazuje ten druh chování nejčastěji: bije se hlavou ob stěnu, zavije se v kloubku a neví, co ještě může udělat, aby dosáhnul co chce. Stejný projev má Jamba – jí noviny, ve kterých jsou události o jeho zatčeni do vězení Většinou to dělá lidé, kteří kvůli své podřízenosti nemůžou vyslovit svůj hněv nebo do konce se cítí vinnými, že nezvládli se situací Kdo vyjadřuje svou zlobu přes řeč Sestry to dělají nejčastěji a to je jen nadávání (Plikli a Jamba taky několikrát nadávají), ale neponižují se navzájem, spolužačky Lilo a kapitán Gantu zkusí urazit přes verbální agresi Kdo projevuje svou zlobu přes fyzickou agresi, ale podle jakých cílů? Stitch prokazuje fyzickou agresi častěji jiných postav, ale Lilo skoro má stejnou míru takového chování, Kapitán Gantu a Jamba taky to dělají - ale s jiným účelem (podříznout jiného) Kdo používá hrozbu a dělá z sebe super-hrdinu? Kapitán Gantu, Kobra motýlek a Grand Paní jsou jedničky v tom stylu chování, ale taky Stitch někdo ukazuje svou zbraň a tři dvojici tlap, připravených k porážce nepřátel Kdo má obětních beranů V první řadě je to Nani, která se zlobí na Lilo a bije auto sociálního pracovníka Kdo projeví svou zlobu přes ničení předmětů Stitch potrhá papír, drsně hraje s jídlem, roztrhá polštář stejný vzorek chováni prokazuje Jamba Obecní komentář: Stitch Příloha 1 Obrázky filmových postav [LINK] Lilo (middle) and her “dog” Stitch (second from right) dance a traditional hula as their lives come harmoniously together in Walt Disney's Lilo & Stitch Příloha 2 Kartičky obsahující jména postav Lilo Kobra Motýlek Stitch Agent Plikli Nani Doktor Jamba David Grand Pani Kapitán Gantu Spolužačky Lilo