Vzorek cvičeni na zakladu animovaného filmu Madagaskar popis nadceněné ideje hodnota se vzpružuje natolik mocným citem, že žádná reflexe není možná. Zklamaní přivádí k významným ztrátám v slohu smyslů pro život, a dokonce nervovému zhroucení. Na druhé stráně člověk nedokáže žit bez takových idejí: dávají moc a energii, hybnost a snahu. Každá z postav na začátku filmu je uskutečněním jedné z rozšířené nadceněné ideje (stejné jako ve filmu Doba ledová hlavni postavy ztělesňují nějaký druh nervového systému): neporazitelnost, sláva a přiznání, potěšeni a zábava, svoboda a sebe-výraz, bezpečnost a pohodlnost, anarchie a neomezená možnost dělat, co chceš, moc a kontrola nad situaci. Změna v slohu nadceněných idejí má důsledkem změnu v chování a vztazích. Lidé doby post-modernu mají vetší možnosti a nutnosti měnit své nadceněné idejí O čím se sní lvovi Alexovi 1. Jaká varianta lepše popisuje Alexův sen na začátku filmu: а) aby jiní akceptovali a milovali б) aby se jiní všímali ho jako nejlepšího (krále). 2. Co je důležitější pro Alexe mít pohodlnější život a nebo být králem? Proč se za dobu bydlení v zoo Alex nepotkává konflikt mezi svými přání? 3. Jakmile se Alex zůstává na ostrove, jaký konflikt ho čeká: «chci jist ale nechci sežrat kamarády»; «chci mít komfort ale nechci ztratit se přátelství »; «chci být králem ale nechci být králem blbých lemurů»? můžeme říct, že Alex se setkává skoro s každým jak rozhoduje konflikty? Kdybyste zůstali v Alexové situaci, jaký konflikt byl by pro vás složitější? 4. Proč Alex i přes to že chce jist a trpí velkým hladem, získá moc chtít něco jiného: „nechci sníst vás“? 5. život v zoo se proměnil Alexa v rafinovaného herci, ale na Madagaskare se potká svou potlačenou přírodou (mimochodem co přesně způsobilo projev šelmy?). Podle vašeho názoru, chce se nebo ne Alex stát jako byl? 6. Co se přesně mění v uspořádání života Alexa v finálu, vyberte jen jednou odpověď: * Stravováni - ted jí rybí a sushi ; * Pohled na přátelství a vztah z kamarády; * Emocionální zkušenost a růst dospívání; * Vztah k sobě - akceptuje, že je šelma, a snáší zvládnout s tím? Jak změny v živote ovlivňují Alexové sny, co ztratí svou důležitost a co ne? 7. Připomeňte nějaký případ svého životu a představujte, že by Alex zůstal na vašem místě. Který Alex, z začátku filmu nebo z finálu vypracoval lepší rozhodnutí? Proč? 8. Můžete říct, že Alex chce mít moc a panovat? Můžeme porovnat Alexa s králem žulianém? O čím sní zebra Martin Jako Alex měl pohodlný život v zoo, ale nevypadá hvězdou, skoro je zvláštní, jeho se všímá jako divného a ne moc atraktivního zvířete. Má sen o popularitě jako Alex? Co mu postrádá? Jaká z následujících variant popisuje zdroj nespokojenosti Martina výstižnější: · Martin si chce pochopit – a má naděj na nové podmínky životu; · Martinu se nelibí život v zoo, není vhodný a zkusí najit lepši život; · Martin má zájem o životě mimo zoo, volnější a snadnější. Proč se euforie z svobody rychlé zmizí? V jaký okamžik dozví negativní vlastnosti svobody? Vyberte, co je největším zdrojem Martinova zklamání v svobodě a snaze jí dosáhnout: · zklamání v lemuřích a následující nepřízeň k nim; · obava o Alexe a jiné zvířata – svoboda působila projev nejnepříjemnějších vlastností v každém z nich; · krutost uspořádání světu na Madagaskaru; · nutnost se myslit na způsoby dostat se jídlo a zařídit život? Kdo se umí dostat vice potěšení z životu, Alex nebo Martin? O čím sní hrošíce Gloria 1. Gloria se snaží žit v souhlasu s sebou a jinými. Hned zájmy Martina začíná být v rozpaku s zájmy ostatních, Gloria má konflikt. Jedni z jejích přátel nechtějí utíkat, ale Martinovi se o tom sní. co Gloria zkusí udělat a jak jí to povedlo? 2. V průběhu životu v zoo a první okamžiky na Madagaskaru se snaží být v souhlasu s sebou, a proto komunikuje jen s těmi, koho má rada. Jaké události mění její názor na to, že souhlas s sebou navždycky je pro potěšeni: * zhoršení komunikace mezi Alexem a Martinem; * probuzení pudu šelmy u Alexa; * nepředvídavost životu, stálá hrozba fyzickému a psychickému stavu; * nemožnost zůstat hodnou pro všechny – proto že vedle jsou dost zlá a nebezpečná tvorstva. 3. Na Madagaskaru se Gloria stará o zvířata – proč, když potřebuje pomoci taky? Pyramide Maslow nebo potravinářský řetězec? Hierarchie potřeb podle Maslow a potřeby filmových postav (čemu se smějí autoři pořadok kontinuita komu to patři ) Hierarchie potřeb Postavy Madagaskaru Mentální potřeby Lev Alex dosáhnul této stupně jen po příjezdu na ostrov, jakmile poznal, že je šelmou, může být, že jen šelmy mají potřebu dosáhnout vrchol potravinářského řetězce (zvířatům, která nejsou šelmy to není ni k čemu) Seberealizace Marti (za života v zoo) Pingvíni (navždy) Šimpanze Phil a Mason mají sen navštívit přednášku Toma Wolfa (odiosního novinaře, podporujícího Bushovu politiku) a pokydat jeho psím hovnem Dosahováni určité stupně sociálního státu, přiznání Lev (v průběhu života v zoo); král Julian (vždy a v rámci každé situace), Malman (patřičná jeho státu péče je výsledkem jeho postavení v zoo a projevem úcty k němu) Komunikace. láska, emocionální vazba Newyorkčaní: Gloria, Lev Alex, zebra Martin a žirafa Malman bezpečnost Poddaní krále Juliana: lemuři (praobyvatelé Madagaskaru) a Malman, ale lemuři jsou omezeny jen tou potřebou, a Melman má jiné potřeby, co komplikuje jeho představu o náležité kvalitě (film hravě odpovídá na ožázkuProč v světe, který natolik zaměřen na bezpečnost, natolik málo toleranci?: kvůli příliš různým přístupům k pojmu bezpečnosti) Fyziologické potřeby Fossí (kteří pořad chtějí žrát) a kteří jsou v nejnižším patře smyslů a potřeb podle Maslow. Nemají žádnou otázku jako „Proč žijeme?“, jejich hlavní cíl je včas utočit a sežrat někoho Souvztažnost mezi pyramidou potřeb a biologickými patry ukazuje na ideji Frankla o tom, že se potřeby nesplňují krok za krokem podle kontinuity Maslow, člověk s vyvinutými hodnotami a smysly může řídit se vyššími potřebami i přes to, že nižší nejsou zabezpečeny. Příkladem je Alex, který se muče hladem, ale je připraven distancovat se od kamarádů, aby zahranil jim život a seberespektování. Tvrdá stratifikace postav podle nížiny a vrcholu potřeb ukazuje na omezenost vývoje člověka podle toho, jaké potřeby jim panují. Sociální mobilita nemá jednoduchý směr od fyziologických potřeb k mentálním: od začátku člověk má mít varietu potřeb a rozšiřovat zkušenost v definování priorit. Veřejnost manipuluje člověkem přes vzbuzováni konfliktu potřeb a hodnot, a z toho člověk zůstává v rozpaku, co je velká výhoda pro veřejnost konsumace. člověk vypracuje své způsoby omezeni tlaku. Newyorčané mají zkušenost odporu tomu, ale lemuři nejsou. zatímco se humanista Martin nevšiml toho rozdílu, lev Alex, mající velkou citlivost k veřejnému mínění, okamžitě pochopil, že oni propadli do dna civilizace. Proč jazyk a řeč jsou natolik důležité pro reflexivní přístup? čím níže postavy v pyramide potřeb, tím sprostější jejich řeč a jednoduší seznam úkolů, které vyřešují při pomoci řeči. Jazyk je prostředek pochopeni a reflexe, ale fossi to nepotřebují, tudíž jsou omezení větou: fossi se chcou hamat. Vyumělkovaný styl krále Juliana a jedovatá malomluvnost jeho poradce odrazí manipulační přírodu řeči nadřízených, halucinační a alogické verbální chováni nejmenšího z lemurů Morta ukazuje na výsledky vlivu manipulační řeči mocnářů na obyčejné lemury. Melman si osvojil odborní jazyk pečovatelů, hraje se pojmy i v rámci každodenní komunikace, a představuje příklad hyper-textu, který možno číst a doplňovat (není to zdrojem toho, že Melmana jiní slyší občas a zřídka) . Melman je příkladem odcizení jazykové zkušenosti od jiných zážitků. Dřivě bydlil v Bronksu, měl dost příležitostí sledovat svět, ale mluví jen o nemocích, péči a vtrkavostéch svého osudu.