využívání filmů v sociální práci: kulturní praxe jako metoda komplexního a humanistického přístupu k pomáhající činnosti Využíváni filmů (stejně jako jiné způsoby kulturní praxe) v sociální práci má různé směry: filmy mají terapeutický účinek a působí optimalizaci sebevědomí a identity; filmy se korespondují s rozmanitostí teorií, představují moderní sociální pojmy pro veřejnost, a v souladu s vědou vypracují sociální diskurzů, které mají velký vliv na praxi sociálního pracovníka; filmy však můžou posílet tlak veřejnosti, a můžou působit vývoj nezávislého pohledu na sociální problém, a proto sociální odborníci můžou kritizovat filmy nebo podporovat jejich interpretaci mezi lidmi; filmy odráží vývoj postavy pomáhajícího odborníka a podporují profesní reflexi. Úloha filmů v skutečné době nemůže být přeceněna, a sociální pracovník má mít speciální kompetenci pro využívání filmů ve své praxi. Tento kurz obsahuje všechny témata a navrhuje studentům možnost procvičení různých způsobů kulturní praxe s filmem. V průběhu vyučování studenti můžou být zaměřeny na vypracování různých program svojí kulturní praxe. Psychologové využívají filmy na podporu terapeutické a konsultační činnosti. Sociální pracovníci v komunikací s klienty mají aplikovat různé terapeutické metody i když nejsou vzděláni pro psychologické poradenství a terapii. Taky movie-terapie v případu běžné psychologické kompetenci je lepším způsobem komunikace s klientem. Například, můžete vypracovat slovník pojmů pro problém klienta a využívat metafory, jimž budete spolu rozumět. Cíl předmětu je prezentovat práci s filmem a její příležitosti v praxi sociálně-psychologické pomoce, podporovat vývoj klíčových kompetencí pro samostatné vypracování studenty programů kulturní praxe Po úspěšnému ukončení předmětu studenti budou schopni: * uskutečnit komplexní analýzu filmu z pohledu jeho použití v procesu komunikace s klientem, vypracováni tréninku anti-diskriminační praxe a ; * vypracovat cvičení a psychoterapeutické aktivity podle filmu; * kombinovat praxi s filmem a jiné metody odborní pomoci Témata předmětu Část 1 Teoretické základy praxe s filmem Téma 1 Zdroje terapeutických účinků biblioterapie a kinoterapie. Identita s postavami filmu, a její duální příroda. Film jako model vnitřního světa člověka a jeho vztahů. Filmy jako odraz sociálních diskurzů. Teorie a praktické metody pomáhajících odborníků v zrcadle kina. Praktická část: Případ terapie dětské agresivity v rámce radikálního humanistického přístupu v práci s animovaným filmem Lilo a Stitch (USA, 2002) Téma 2 Moderní školy kinoterapie (škola psychologických kompetencí, spontánní psychoterapie). Úloha kinoterapie mezi jinými typy terapeutické práce. Praktická část: Případ práce s krátkým filmem I.Szabo Ten minutes later v průběhu tréninku odborníků ve vezení. Téma 3 Výhody a zápory praxe s filmem, včetně otázky použití cizího a domacího kina. Organizační potíže práce s filmem. Kulturní vlastnosti vnímání filmu. Případ anti-diskriminačního tréninku s filmem Night on Earth (Jim Jarmusch, 2004) Finální úkol k první časti 30% ohodnocení Popište svoje osobní zkušenost terapeutického účinku od filmu nebo knihy, používejte následující seznam otázek: Co způsobilo výběr filmu nebo knihy? Jaké účinky jste dostali: popište jejich projev Jaké vlastnosti filmu (knihy) způsobily této efekty? Jak jste s filmem (knihou) pracoval(a): o čem jste dumaly, hledaly nějakou doplňkovou informaci, dívaly se na nějaké úryvky několikrát, prodiskutovaly film s nějakými známými? Část 2 Abeceda práce s filmem: metodologické základy Téma 1 Kompetence odborníka v kulturní praxi. Typické chyby a mezery v práci, způsoby jejich prevence. Téma 2 Vyvinutí tréninku na základe filmu: přístupy k analýze filmové obsahu. Základy interpretace a kinovědení. Optimalizace znalosti a návyků pochopení filmu jako hlavní zdroj reflexe pomáhajících odborníků. Případ analýzy historie vývoje americké animace jako metodických zásad práce s animovanými filmy. Téma 3 Typy treéninku na základě filmu. Práce s částmi filmu a celým filmem. Problémy samostatného prohlížení filmu klientem. Případ kombinace kinoterapie a úlohové hry v průběhu tréninku pro odborníky ústavu náhradní výchovy (film V. Herzega 10 minutes and 1000 years) Téma 4 Vypracování aktivit k filmu. Typy cvičení na chápaní obsahu a smyslu filmu. Aktivity zaměřené na zvládnutí se zkušeností a emocí. Skupinové a individuální aktivity. Finální úkol k druhé časti: vypracovat program práce s filmem – 40%, program má obsahovat definici cílu tréninku, analýzu filmu podle cílu, popis několika cvičení Čast 3 Jednotlivé směry a sféry kinoterapie Téma 1 Skupinová kinoterapie a její vlastnosti. Případ skupinové terapie v práci s chovanci dětských domovů na základě filmu Madagascar jako modelu nevyhnutelnosti zklamání a nadměrné oceněných hodnot Téma 2 Práce s filmem jako terapie proti syndromu vyhoření u pomáhajících odborníků (La stanza del figlio, 2001, Italie) Finální úkol ke třetí časti - 30% ohodnocení Utvořte seznam filmů se stručnou anotací ke každému filmu (minimální počet filmů v seznamu je 5, maximální je neomezen) pro vypracovaní tréninky na jeden z níže uvedených témat (můžete vymýšlet svoje téma ale s souhlasu lektora): * integrace lidí s handicapem do veřejnosti; * domácí násile a jeho prevence; * integrace lidí v konfliktu s zákonem, mediace a restorative justice přístup; * intervence s lidmi, majícími závislost a podpora jejich rodin; * pomoc lidem s mentálním postižení; * náhradní rodiny: příprava, podpora a ohodnocení; * sociální práce s komunitou a optimalizace komunit k řešeni lokálních sociálních problémů; * zalištování prav sexuálních minorit Stručná anotace má obsahovat odpověď na následující otázky: Kdy a kým byl natočen film? V čem je hlavní idea filmu? Čím je film užitečný pro vybrané téma? Na jaké efekty můžou čekat odborník a klienti? Seznam doporučených knih a článků Populární knihy o využívání filmů Hesley John W., Hesley Jan G. Rent two films and let's talk in the morning: using popular movie Odborní články Lampropoulos, Georgios K.; Kazantzis, Nikolaos; Deane, Frank P. Psychologists' Use of Motion Pictures in Clinical Practice. // Professional Psychology: Research and Practice. Vol 35(5), Oct 2004, 535-541. The Cinematic Mirror for Psychology and Life Coaching chapter Ed. By M.B. Gregerson, Springer New York, 2009 Zdroji z Internetu http://www.cinematherapy.com/moviearticles.html sbírka článků o využívání filmů v praxi http://primal-page.com/movies.htm krátké anotace na knihy o využívání filmů v praxi pomáhajících odborníků http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6V9J-4JRVFKD-5&_user=835458&_coverDate=12 %2F31%2F2006&_rdoc=1&_fmt=high&_orig=search&_sort=d&_docanchor=&view=c&_searchStrId=1320264940&_rer unOrigin=google&_acct=C000045159&_version=1&_urlVersion=0&_userid=835458&md5=df6bceaf7edd1925266469 0a30361ace rozbor výsledků průzkumu účinnosti terapie na základu filmu