Nevládní neziskové organizace pro HEN 3. přednáška, 3. 10. 2011 Právní formy: Občanské sdružení, Obecně prospěšná společnost, Nadace Postup zakládání Historický vývoj od 1990 • před rokem 1989 systematické potlačování • první počin – zákon o sdružování občanů 83/90 • zákon o svobodě náboženské víry 308/91 • nadace–pův. ustanovení hosp. zákoníku upraveno s novelou občana 1990 ÄUmožnění vykonávat kde co - vedlo často k prohospodaření jmění • novela 227/97 zpřísnění podm., obligator. výše ZM, přeregistace Äpokles počtu z 5.229 na 250 (+ 550 nadač. fondů) Ä novela 210/2002 Sb. , novela 2010 • nový subjekt „Obecně prospěšná společnost“ 248/95 • drobná novelizace 2002, 2010 • Občanské sdružení Zákon 83/90 Sb., o sdružování občanů * občané mají právo se sdružovat bez povolení státního orgánu * o.s. je samostatnou právnickou osobou * registrace Ministerstvo vnitra, IČO od ČSU * návrh na registraci nejméně tříčlenný výbor * Občanské sdružení - založení * j0293844 j0293844 j0293844 j0293844 j0293844 j0293844 j0293844 Sdružení * registrací, návrh na registraci 3, jeden více 18 K návrhu připojují stanovy ve dvojím vyhotovení: a)Název sdružení b)Sídlo c)Cíl činnosti d)Orgány, způs. jejich ustanovení e)Ustanovení o organizačních jednotkách f)Zásady hospodaření Zánik sdružení: dobrovolným rozhodnutím, pravomocným rozhodnutím a) j0293844 j0293844 Občanské sdružení – problémy úpravy * • zákon je příliš obecný – nízká transparentnost • negativní vymezení působnosti Výslovně vyloučeno pouze sdružování v politických stranách a hnutích, církvích a náboženských společnostech, výdělečné činnosti a zajištění urč. povolání – možnost zneužití. • chybí zajištění práv třetích osob Ze sdružení může každý vystoupit a neručí za závazky sdružení • neúplná úprava zániku sdružení • Občanské sdružení – návrh zákona o spolcích * Zamítnut 2000 Návrh se snažil vyjasnit pozici spolku jako specifického subjektu práva korporačního typu, zakládaného k realizaci práva spolčovacího jako politického práva zakotveného v listině základních práv a svobod. Pojem spolek měl být do budoucna používán pro všechny soubory osob - společnosti , svazy, nutí, kluby, jiná občanská sdružení, odborové organizace, organizace zaměstnavatelů, které mají právní subjektivitu. * rejstřík spolků * zpřísnění požadavků na obsah stanov * povinnost vypracovat výroční zprávu * změna koncepce o spolcích s mezinárodním prvkem * Občanská sdružení – aktuální diskuse * * vymezení veřejné prospěšnosti * rekodifikace Občanského zákoníku Současný návrh nového občanského zákoníku, zpracovaný rekodifikační komisí pod vedením prof. Karla Eliáše, byl připraven na základě rozhodnutí vlády z roku 1999… Jiří Pospíšil: Chtěl bych prosadit nový občanský zákoník 18.05.2010, Právo Na jakou problematiku byste se chtěl v Poslanecké sněmovně zaměřit? Celých osm let v Poslanecké sněmovně se věnuji reformě justice. Jako ministr spravedlnosti jsem prosadil desítky nových právních předpisů, například nový trestní zákoník. Budu-li zvolen poslancem, rád bych se i nadále věnoval justiční reformě. Především bych chtěl prosadit nový občanský zákoník. Po zkušenostech z vedení právnické fakulty bych se však také rád zaměřil na otázky spojené s reformou vysokého školství. Občanská sdružení – aktuální diskuse * * Veřejná prospěšnost § 121 - § 122 * Spolky § 178 - § 264 (alespoň tři osoby vedené společným zájmem) * Fundace - § 268 - § 352 (majetek vyčleněný k určitému účelu) * Ústavy § 353 - § 360 (k poskytování společensky - např. muzea, či hospodářsky užitečných činností) * Svěřenecký fond § 1215 - § 1239 (veřejně prospěšný anebo soukromý k prospěchu určité osoby nebo na její památku) Obecně prospěšná společnost * 248/95, novela 2010 • o.p.s. je PO poskytuje veřejně prospěšné služby za předem stanovených, stejných podmínek pro všechny uživatele, její hospodářský výsledek nesmí být rozdělen mezi zakladatele • Založení: zakládací listinou, zakládací smlouvou •Název, sídlo a IČO/RČ zakladatele •Název a sídlo OPS •Druh obecně prospěšných služeb •Podmínky poskytování •Dobu, na kterou se zřizuje •Identifikaci členů správní rady a dozorčí rady •Hodnotu a označení majetkových vkladů •Způsob zveřejňování výroční zprávy Obecně prospěšná společnost - vznik * • dnem zápisu do rejstříku OPS • návrh musí být podán do 90 dnů od založení • Zánik, likvidace • zánik dnem výmazu • zániku předchází zrušení s likvidací nebo bez likvidace • Obecně prospěšná společnost - orgány * • Správní rada • Ředitel • Dozorčí rada (doplňkové příjmy, nebo přes 3 000 000) OPS - hospodaření * • možnost doplňkové činnosti, nesmí ohrozit kvalitu hlavní • nesmí se účastnit podnikání jiných osob • hospodářský výsledek po zdanění převádí do rezervního fondu • podvojné účto – pokud doplňková činnost či nad 3 000 000 Kč • povinná výroční práva a obsah Nadace, nadační fondy * 227/97 o nadacích a nadačních fondech, novela 210/2002 Sb • účelová sdružení majetku pro dosahování obecně prospěšných cílů ! Nadace používá k dosahování účelu, pro který byla zřízena, výnosů z nadačního jmění a ostatní majetek nadace x Nadační fond používá k dosahování účelu, pro který byl zřízen, všechen svůj majetek • Nadační příspěvky Nadace – zřízení, vznik, zrušení, zánik * • Zřizuje se písemnou smlouvou – nadační listina • Celková hodnota nadačního jmění nesmí být nižší než 500.000 Kč • Statut • Vzniká dnem zápisu do nadačního rejstříku Podává zřizovatel Přikládá se nadační listina, doklad o splacení peněžitého vkladu, u nadací doklad o zřízen zvláštního účtu, na něž bude vklad uložen • Zaniká ke dni výmazu z rejstříku – předchází zrušení: Dosažením účelu zřízení, sloučením, rozhodnutím soudu, prohlášením konkursu • Nadace, nadační fondy – orgány * • Správní rada • Dozorčí rada + Kancelář: ředitel, zaměstnanci, dobrovolníci Nadace, nadační fondy–použití majetku * • pouze za účelem a v souladu s podmínkami uvedenými v nadační listině, statutu • oddělená evidence nákladů a nadačních příspěvků • nesmí vlastním jménem podnikat (s výjimkou def. zákonem) • Nadační jmění je nezcizitelné, pokud je tak stanoveno zřizovatelem. V ostatních případech s ním lze disponovat, avšak pouze v souladu s cílem nadace a s péčí řádného hospodáře • Peněžní prostředky na zvláštní účet, nebo „bezpečné cenné papíry“ • Nadační jmění nesmí klesnout pod 500.000 Kč • Nadace, nadační fondy – kontrola * • audit – nad 3.000.000 Kč • výroční zpráva Nadace, nadační fondy – novela 2002 * • výslovně umožňuje navyšovat nadační jmění – nadačním darem, rozhodnutím správní rady • Skladbu nadačního jmění lze zhodnocovat–rozšiřování možností invest • Součástí auditu stanovení tržní hodnoty nadačního jmění • Posílení odp. SR – řádný hospodář • Konflikt zájmů – SR zákaz členství zaměstnanců i osob blízkých • Vyloučení možnosti úplatného nabytí majetkové účasti v jiných, pouze a.s. v rozsahu stanoveném zákonem a založení ops •Důvodem k zrušení také neposkytování grantů Nadace, nadační fondy – novela 2010 * Novela zákona umožní lepší transparentnost nadačního sektoru a zvýší efektivitu jeho fungování tím, že výslovně odděluje vlastní programy nadací a nadačních fondů od správních nákladů těchto společností.