Nevládní neziskové organizace pro HEN přednáška, 8. 11. 2011 Řízení NNO, Strategické plánování Literatura • Drucker, Peter F.: Řízení neziskových organizací • Plamínek, Jiří a kol: Řízení neziskových organizací • Bárta, Jiří: Strategické plánování pro neziskové organizace • Kažmierski, Tomáš, Pelcl Petr: Projektové a strategické plánování pro neziskové organizace • + literatura o managementu • Řízení - lidé Největším bohatstvím každé organizace jsou její lidé - berou poslání za své Motivy lidského chování - uspokojování potřeb Abraham Maslow – Hierarchie potřeb Potřeba seberealizace Potřeba uznání Potřeba sounáležitosti Potřeba jistoty Základní fyziologické potřeby Řízení NNO, lidé potřeby a co z toho plyne Přemýšlíme li nad chováním lidí, zamysleme se nejprve nad jejich potřebami a mírou jejich uspokojení. Snáze pak pochopíme jejich skutky. Práce v NNO nabízí široký prostor pro uspokojování osobních potřeb: • náležet k nějaké skupině, být užitečný • navazovat sociální kontakty • smysluplně využívat svůj (volný) čas • být uznávaný a respektovaný • nalézt vlastní seberealizaci Řízení, lidé, týmová spolupráce Organizace vznikla jako skupinka nadšenců. A nyní? Kvalitně fungující tým? • malá skupinka se společným cílem • působení členů navazuje a vzájemně doplňuje •jasně vymezené odpovědnosti a role • efektivní komunikace, konstruktivní řešení sporů • ochota a schopnosti hodnotit proces spolupráce • důvěra a dobré mezilidské vztahy TÝM 1+1 > 2 Co ovlivňuje fungování skupiny? • Velikost skupiny • Výběr členů ztotožnění se společným cílem, odbornost, osobnostní charakteristiky • Rozdělení teamových rolí Belbinův model: režisér, sháněl, rejpal, chrlič, koordinátor, hasič, tahoun, dotahovač • Důvěra • Komunikace • Přiměřenost společného cíle • Konstruktivní řešení sporů • Schopnost reflexe, poučení z vlastní zkušenosti • Atmosféra vzájemné pohody, sdílená radost • Osobnost lídra Kvalitní, členy týmu respektovaná osobnost, která je schopná motivovat druhé a koordinovat jejich práci = přirozený, neformální leader. Optimální vůdčí osobnost = polobůh? Všechny kladné vlastnosti? NE! Adair – schopnost zajistit dynamickou rovnováhu fungování teamu ve třech základních orientacích: Budovat a udržovat tým Zajistit splnění úkolu Stimulovat rozvoj jednotlivců 2763_452x200x75x1x0 > Řízení organizace Kontinuum řídících stylů … … poměr mezi uplatňováním autority vedoucího a respektováním názorů skupiny Strecková – formy řízení: přímá direktivní, přímá nedirektivní, nepřímá nedirektivní Tannenbaum a Schmidt – kontinuum řídících stylů Rostoucí důležitost úkolu, časový stres Uplatňování autority manažerem Oblast volnosti pro podřízené Kvalita pracovního týmu, zkušenosti Manažer rozhoduje a vyhlašuje svá rozhodnutí 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Manažer rozhodnutí prodává Manažer předkl. nápady a vyzývá k dotazům Manažer předkl. předběžná rozhodnutí, která se mohou měnit Manažer předl. problém, shrom. Návrhy a rozhodne Manažer určí omezení a požádá o rozhodnutí skupinu Manažer určí podříz. jednat v rámci urč. nadříz. Řízení Paul Hersey a Keneth Blanchard – situační vedení nízké vysoké vysoké Direktivní chování zralost zralost zralost zralost PŘIKAZOVÁNÍ KOUČOVÁNÍ PODPOROVÁNÍ DELEGOVÁNÍ > Řídící cyklus 1.Prognózování 2.Koncipování 3.Plánování 4.Operativní řízení 5.Kontrolování 6.Organizování 7.Motivování Procesní a projektové řízení Řízení projektů X Řízení procesů v organizaci STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ 200661691524886577 Co je strategické řízení, strategické plánování •Strategické rozhodnutí – dlouhodobé •Strategický záměr – dlouhodobý •Strategická změna – dlouhodobý dopad •Strategie – alternativní cesta •Strategické plánování – proces •Strategický plán – dokument •Strategické řízení – proces naplňování Strateg. Plánování a souvislosti 1. Strategické plánování •Ověření platnosti, resp. formulace nového poslání •Anal. vnějšího a vnitřního prostředí, stanovení kritických faktorů úspěchu ze situační analýzy •Stanovení dlouhodobých cílů organizace •Vytváření, vyhodnocení a volba strategií •Zpracování implementačního plánu 2. Strategický plán 3. Krátkodobé, operační plánování 4. Běžné činnosti organizace 5. Monitorování, hodnocení Strategický plán OKRAŠLOVACÍHO SPOLKU FSS 2011 - 15 alej_UVODNI ANd9GcQHa9GYvfaxWs2GoQufBE4_W0RuUHw1rgqoU4PjqOfQkS8GlP7NeQ reFormulace poslání Současné poslání Charakteristika organizace: 1.O co usiluje 2.Kdo jsou klienti, zákazníci 3.Jaké programy, produkty nabízíme? 4.Jaká je působnost naší organizace 5.Na jakých hodnotách stavíme 6.Jaké jsou přednosti naší organizace Aktualizované poslání 1. Současní a potenciální klienti Současní klienti Jejich potřeby, jak je uspokojujeme, jak je chceme uspokojovat Potenciální klienti Jejich potřeby, jak je uspokojujeme, jak je chceme uspokojovat Konkurenti a spolupracující organizace •Současná konkurence / Organizace, se kterými spolupracujeme – oblasti O co soupeříme •Potenciální konkurence / Organizace, se kterými soupeříme - oblasti O co soupeříme •Vnímání Okrašlovacího spolku •Analýza prostředí pro činnost Okrašlovacího spolku SWOT analýza Silné stránky Slabé stránky Příležitosti Hrozby Kde chceme být za tři roky •Vize, kam se chceme posunout, jak chceme vystupovat vůči našim klientům, jakou roli chceme hrát • •Strategické směry rozvoje Zpracování implementačního plánu Dlouhodobé cíle Strategie pro dosažení dlouhodobých cílů Krátkodobé cíle Klíčové akce vedoucí k dosažení krátkodobých cílů Akční plán - klíčové akce pro implementaci SP Akce Zodpovídá Termín Odhad nákladů Možné finanční (jiné) zdroje