EKOINKUBÁTOR PODNIKOVÁ EKONOMIKA ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT Ing. Eva Štěpánková ESF MU Katedra podnikového hospodářství 62740@mail.muni.cz ØEnvironmentální management je aktivita spojená s produkty a procesy, které mají nebo mohou mít dopad na životní prostředí, přičemž cílem environmentálního řízení je eliminace tohoto dopadu. ž ØOrganizace musí identifikovat a sledovat své environmentální dopady a dosahovat kontinuálního environmentálního zlepšení. Ø ØHistorie ØCSR (Corporate Social Responsibility) Ø Ø ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT ØPřínosy ž (finanční, image, legislativa, zlepšení kontroly a řízení) ž ØNáklady ž (finanční, čas, lidské zdroje…) ž žEfekty EM závisí na mnoha faktorech (činnost podniku, velikost, kulturní kontext atd.) Ø ž ENVIRONMENTÁLNÍ MANAGEMENT ØEkolabelling ØEMS – dle ISO 14000 nebo EMAS ØČistší produkce NÁSTROJE ENVIRONMENTÁLNÍHO MANAGEMENTU ØProdukty šetrnější k životnímu prostředí i ke zdraví spotřebitele v celém svém životním cyklu. Ø ØCíle ekolabelingu ØPožadavky na ekoprodukci ØEkolabeling X „zelené“ symboly ØV ČR – dvě značky: §Ekologicky šetrný výrobek §Biopotraviny EKOLABELLING ØEkologicky šetrný výrobek ž ž ž ž ž ØBiopotraviny Eco-labelling logo of the Czech Republic 112182 EKOLABELLING Ø„The Flower“ Ø Ø Ø Ø Ø Ø ØProdukty i služby Ø Logo ekoznačky EU EKOLABELLING ØNěmecko Ø Ø Ø Ø ØSkandinávie Ø Modrý anděl Skandinavská značka EKOLABELLING VE SVĚTĚ ØŠpanělsko Francie Ø Ø Ø ØŠvédsko Itálie Španělsko Švédsko Francie Itálie EKOLABELLING VE SVĚTĚ ØSlovensko Ø Ø Ø Ø ØBiopotraviny - EU Slovensko_EVV Bio-EU EKOLABELLING VE SVĚTĚ ØKanada USA Brazilie Ø Ø Ø Ø Ø ØAustralia Nový Zéland Kanada USA Australie Nový Zéland Brazilie EKOLABELLING VE SVĚTĚ ØRostoucí poptávka ØEkologický aspekt je vnímán pozitivně. ØSpotřebitel je ochoten platit za ekologickou produkci více než za tradiční produkt. ØSpotřebitelé nakupují ekologickou produkci příležitostně. VNÍMÁNÍ EKOLOGICKÉ PRODUKCE ØMezinárodní standard kodifikující Systém environmentálního managementu. ØSystémy environmentálního managementu poskytují soubor nástrojů a principů řízení, které mohou pomoci začlenit environmentální zájem do každodenního chodu podniku. Ø Øod r. 1996; Øuniverzální, dobrovolný; Østanovuje jen základní požadavky; Øzaměřen na procesy. Ø ž Počet ISO 14000 v ČR neustále narůstá Ø44% podniků výroby (2007) Ø27% podniků služeb (2009) ž ISO 14000 ØEvropský standard Systému environmentálního managementu. ØPřísnější požadavky ve srovnání s ISO 14000. ØInterní i externí kontrola. EMAS Øpreventivní strategie podporující efektivnější využívání vstupních zdrojů. Ø ØNejedná se jen o environmentální strategii, ale zabývá se také ekonomickou stránkou výroby. Øčistší výroba, čistší výrobní procesy nebo čistší finální produkty. ØInvestiční – neinvestiční opatření ž ž ž ČISTŠÍ PRODUKCE žVEBER, J., et al. Management kvality, environmentu a bezpečnosti práce. Praha : Management Press, 2006. 358 s. ISBN 80-7261-146-1. žČeská informační agentura životního prostředí [online]. 2005. Dostupný z WWW: . žRITSCHELOVÁ, I. et al. Výkladový slovník vybraných pojmů z oblasti environmentální ekonomie. Ústí nad Labem : UJEP, 2002. 206 s. ISBN 80-7044-416-9. žSMOLÍK, D., POLÁCH, J. Ekologické rozhodování podniků I. Zlín : Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, 2007. 115 s. ISBN 978-80-7318-534-3. žThe ISO Survey of Certifications - 2007. 2008. ISBN 978-92-67-104. žHAWKEN, P.; LOVINS, A.; LOVINSOVÁ, H. Přírodní kapitalismus : Jak se rodí další průmyslová revoluce. Praha : Mladá fronta, 2003. 476 s. Literatura