Mezinárodní management Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Proč se zabývat mezinárodním managementem? Mozart balls to be packed in the Czech Republic, the Austrians are angry Mezinárodní management • Management • Mezinárodní management • „Mezinárodní management je proces plánování, organizování, vedení a kontroly lidí pracujících v organizaci s činností a operacemi na světové bázi s cílem dosáhnout organizačních cílů. Řízení organizace se uskutečňuje v globálním kontextu, kde čtyři základní funkce – plánování, organizování, vedení a kontrola lidí – jsou vykonávány v multikomplexním, namísto jednoduchém národním, prostředí.“ Pichanič. • „The management of an international organization requires the integration of all aspects of the business function – organizational structure, production, marketing, human resources, public relations, finance and strategy.“ Prof. Devinney Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Prostředí mezinárodního managementu • je dnešní ekonomika globální?? • Thomas Friedman • Ghemawat Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů • Teoretický model – Konkurenční výhoda – Komparativní výhoda Examples of comparative advantage: Slovakia /Germany France/Netherlands Finland/Poland Czech Republic/Italy Oddělené trhy Charakteristika – Cenový rozptyl – Zaměření na domácí trhy – Omezený přístup na trhy států EU Regionální obchodní bloky Charakteristika – Konvergence cen v rámci obchodního bloku – Efektivně fungující podniky – expanze – Zaměření na konkurenční výhodu – Atraktivita obchodního bloku/ státu Globální integrace Charakteristika – Globální cenová konvergence – Zaměření na domácí trhy – zcela zmizí – Efektivně fungující podniky převáží – Konkurenční výhoda – Komparativní výhoda Teorie a praxe • Konvergence cen • Zaměření na domácí trhy • Specializace díky integraci • Integrace a komparativní výhoda Mezinárodní hodnocení zemí GCI 2009–2010 GCI 2008–2009 Country/Economy Rank Score Rank* Switzerland 1 5,6 2 United States 2 5,59 1 Singapore 3 5,55 5 Sweden 4 5,51 4 Denmark 5 5,46 3 Finland 6 5,43 6 Germany 7 5,37 7 Japan 8 5,37 9 Canada 9 5,33 10 Netherlands 10 5,32 8 Hong Kong SAR 11 5,22 11 Taiwan, China 12 5,2 17 United Kingdom 13 5,19 12 Norway 14 5,17 15 Australia 15 5,15 18 Czech Republic 31 4,67 33 http://www.weforum.org/en/initiatives/gcp/Global%20Competitiveness%Report /index.htm Hodnocení ČR • http://www.youtube.com/user/Google#p/c/ 12E3C2A3C2C732BC/5/w887NIa_V9w Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Vstup na zahraniční trhy • Proč chtějí expandovat do zahraničí? • Jaké faktory jsou důležité pro rozhodování? • Jaké strategie budou sledovat? • Který režim vstupu zvolí? • Jaké jsou důsledky pro jejich podnikovou organizační strukturu? Forma vstupu na zahraniční trh Bezkapitálové způsoby – Export • Přímý export • Nepřímý export – Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Aliance • Franchising • Ostatní Kapitálové způsoby – Joint ventures – Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trh • Rozšířená Dunningova teorie • Nemá prediktivní charakter, spíše popisná • Seznam důležitých bodů • Zaměřuje se na tři hlavní otázky: Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) Kam chce podnik expandovat? (výhoda místa) Jakou strategii podnik zvolí? Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) • monopolní výhody • vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv • technologie, znalosti • úspory z rozsahu, značka • organizační struktura Kam chce podnik expandovat • regionální komparativní výhody • realizace 4 svobod (EU) • politické faktory • sociální • kulturní aspekty • … Jakou strategii podnik zvolí? • Minimalizace nákladů • Výhody internalizace • Typologie strategií vstupu na trh: – Zaměřené na domácí trh – Hledající příležitosti – Zaměřené na hodnotový řetězec J4 J 4 was established in 1994 and deals with the development and production of cyclothermic tunnel band baking ovens and with delivering complete baking and bakery lines and bakeries. The ovens are not only designed for baking rye, rye-wheat or wheat bread, but also various types of bread and pastries, fancy breads, pies, stuffed cakes, cookies, gingerbread, sponge cake biscuits, salted sticks and numerous other baked products. During the short time of its existence, the company has become a lead player on European markets, and markets in the Middle East and Far East. At the present the company supplies baking equipment to England, Belarus, Brazil, Croatia, Cyprus, the Czech Republic, Egypt, England, France, Germany, Hungary, Italy, Kuwait, Moldavia, Mongolia, the Netherlands, Romania, Russia, Saudi Arabia, Slovakia, Spain, Sweden and the Ukraine. Škoda auto a.s. – Russia – market seeking strategy – production plant • "Opening our first production plant in Russia is a milestone in Škoda Auto's expansion to eastern markets, because the region is growing very dynamically and we look at it with high hopes as far as the future of Škoda Auto is concerned," said Škoda Auto BOD Chairman Reinhard Jung. • The key factor in selecting the location for the Group's plant was the fact that the biggest portion of the sales volume in the Russian market is in Moscow that is less than 200 km away from Kaluga. Another important thing is the transport infrastructure, because Moscow and Kaluga are linked by both railway and a motorway. On top of that, the technical university in Kaluga is likely to be a source of qualified manpower in the future. • http://www.kwintessential.co.uk/resources/ quiz/cross-cultural-japan.php • (link od doktora Částka) Obsah přednášky • Mezinárodní management • Prostředí mezinárodního managementu – proces integrace trhů (zaměření na EU) • Podnik – forma vstupu na zahraniční trhy • Podnik – faktory ovlivňující volbu způsobu vstupu na zahraniční trhy • Organizační struktura nadnárodních podniků Organizační struktura nadnárodních podniků • Nadnárodní podnik • Index transnacionality • Index internacionalizace Organizační struktura nadnárodních podniků • Model Stopford a Wells Organizační struktura nadnárodních podniků • Bartlett – Ghoshall Mezinárodní podniky • Divize či oddělení • Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti • Nižší úspory z rozsahu • Méně reflektují místní poptávku Mezinárodní podniky Globální podniky – pobočky v zahraničí, koordinované z centrály – často centrální nákup, integrace vývoje, … – standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě – úspory z rozsahu – nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku – inovativní Globální podniky Multinacionální podniky – slabá globální integrace, silná lokální odpovědnost – relativně více nezávislých poboček ve více zemích – jednotlivé pobočky příliš nespolupracují – mohou dobře reflektovat na místní poptávku – často nákladné, nesdílejí znalosti a činnosti v rámci celého podniku Multinacionální podniky Multinacionální podniky Nestlé Peter Brabeck (Chief Executive of Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ (Financial Times, 13 March 2000) Transnacionální podniky Transnacionální podniky • diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou, • toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě • country manager • business area manager Lokální odpovědnost a stupeň integrace Děkuji za pozornost