1 HANDOUT Plán Bloku expertů – podzimní semestr 2011, Okruhy témat: Politika, ekonomie. "Stát a státní firmy - řídí stát svoje firmy nebo firmy svůj stát?" Martin Fadrný, Ekologický právní servis Korupce: - Zneužití postavení při rozhodování (ve veřejné pozici nebo roli) motivované snahou po zisku (finančním nebo statusovém) - Schopnost instituce korupci potlačovat je indikátorem kvality instituce Klientelismus: - Rozdělování statků / rozhodování ... neprobíhá podle neosobních pravidel ale podle potřeb lidí zapojených do určité klientelistické sítě (Volejníková, Korupce v ekonomické a politické praxi) Robert Klitgaard: „...vaše HDP má možnosti Norska, jenže vyspělost vašich úřadů a politiky je na úrovni Senegalu“ (Rozhovor, Hospodářské noviny, 10.1.2011) Světové ekonomické fórum (WEF): V roce 2010 se prakticky ve všech kritériích, kde se vyskytuje slovo „public“, Česká republika pohybuje okolo 100. místa na světě. (Global Competitiveness Report 2010-2011,http://gcr.weforum.org/gcr2010/) NERV (Kohout): Přes veřejné zakázky prochází zhruba 17,5 % HDP což je v roce 2010 kolem 640 mld. Kč. „Budeme‐li poněkud optimisticky pracovat s odhadem pouhých deseti procent neefektivně vynaložených v rámci těchto zakázek, dojdeme k částce kolem 64 miliard.“ (Boj proti korupci, NERV, 2011, http://www.vlada.cz/cz/ppov/ekonomicka-rada/dokumenty/nerv-boj-proti- korupci--84722/) 2 Jak funguje korupce a klientelistické sítě? A co se s tím dá dělat? a) Z našich peněz: - Veřejné zadávání - Státní a obecní firmy b) Co se za ně dá koupit: - Rozhodování úředníků a politiků o http://www.prunerov.cz/ o http://www.prunerov.cz/press/neuveritelne-ministryni-ktera-rozhodne-o-prunerovu-ma-byt- jeho-byvala-tiskova-mluvci-94 o http://eps.cz/cz2296397tz/tiskove-zpravy/ o http://aa.ecn.cz/img_upload/8d7362970723bd7ec5a17e791cf88d95/Analyza_urednici_2010.p df - Zákony o http://eps.cz/cz2309901tz/tiskove-zpravy/ o http://eps.cz/cz2288880pr/pripady/ - Financují politické strany 3 Veřejné zadávání: - zhruba 17,5 % HDP což je v roce 2010 kolem 640 mld. Kč - kauzy: D8 a D11: Závěry analýzy Cena dálnic (EPS a Oživení, 2009): 1. Investor (ŘSD) špatně stanovil výši plánovaných investic u staveb dálnic D8a D11 v investičním záměru. U dálnice D8 se cena investice v průběhu let 1999 – 2007 zvýšila dokonce o 133%. 2. Každoročně schvalované náklady v rozpočtu SFDI na dálnici D8 byly do r. 2007 nereálné, na přelomu let 2006/2007 došlo k absolutnímu nárůstu rozpočtu o 75%, z 8,1 mld. Kč (2006) na 14,7 mld. Kč (2007). Politická rozhodování tak bylo založeno na nepravých údajích. (http://aa.ecn.cz/img_upload/98a9a0fe3779d35f22dc8d93fe87df89/kde_se_ztraceji_mld_LD.pdf) Prunéřov, kotle: ČEZ a.s. obnovuje v ČR tři hnědouhelné elektrárny: v Tušimicích, Ledvicích a Prunéřově, celkem hodlá investovat kolem 100 miliard korun. EPS shromáždil data a studie, které ukazují, že by ČEZ mohl tyto stavět elektrárny mnohem levněji - o desítky miliard. Nejdražší elektrárny v OECD Podle ročenky Mezinárodní energetické agentury (IEA) staví ČEZ uhelné elektrárny nejdráž ze všech zemí OECD. Nejlevněji staví v Austrálii s průměrnými investičními náklady 1 802 USD/kWe, nejdražší náklady má ČEZ: 3 485 USD/kWe. To znamená, že kdyby se ČEZu podařilo snížit náklady na elektrárny alespoň na průměr zemí OECD, ze 100 investovaných miliard by ušetřil rovných třicet! (http://prunerov.cz/argumenty/argumenty) 4 Státní a obecní firmy Následujících 13 největších státních podniků měly dohromady v roce 2010 příjem kolem 300 miliard korun (asi 12% českého HDP, asi 1/3 objemu státního rozpočtu), jejich souhrnný čistý zisk je asi 40 mld. Kč (z toho 34 mld. ČEZ) Státní podniky, 2010, v mil. Kč Celkové příjmy čistý zisk peníze od státu peníze do státu ČEZ 102 362 34 762 0 28 643 ČD (2009) 42 504 -1003 13 355 4 617 ČD Cargo 15 879 -427 190 1 095 Čepro 53 120 776 0 300 Čeps 15 367 1 701 0 544 Česka pošta (2008) 20 277 293 0 3 543 Česke aerolinie 21 478 76 2 540 685 DP Praha 17 760 2 634 12 767 2 595 DP Brno 2 945 215 2 068 333 DP Ostrava 1 944 11 1116 222 Letiste Praha 5 594 990 0 461 Mero 2 011 335 0 134 Lesy CR (2009) 9 131 582 306 738 Finanční toky mezi státní kasou a těmito podniky jsou následující: Stát rozdal na dotacích dohromady 32 miliard, příjemci jsou zejména dopravní podniky. Od podniků získal celkem 43 miliard korun, ovšem z toho 28 bylo od ČEZu (6 mld. na daních, 1,5 mld. na sociálním a zdravotním pojištění a přes 20 mld. na dividendách). Studie ZINDEX: - „S anonymními akciemi se státu dodává až o 70 % dráž“ (http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/jiri-skuhrovec.php?itemid=14102, http://zindex.cz/data/2011- 08-30-studie_listinne-akcie-na-majitele-ve-verejnych-zakazkach.pdf) 5 Doporučeními OECD zaměřené na dobrou správu státem vlastněných podniků: OECD, Organizace pro ekonomický rozvoj a spolupráci,1 je mezinárodní organizace založená v roce 1960. OECD vytvořila, mimo jiné, právně nezávazné doporučující dokumenty, týkající se správy a řízení státem vlastněných podniků. Tyto doporučení, OECD Guidelines on Corporate Governance a související OECD Guidelines on Corporate Governance of State-owned Enterprises, se staly mezinárodně uznávanými standardy správy a řízení podniků, které v nějaké podobě2 dodržuje 34 členských států OECD (včetně USA, Japonska, Kanady, Norska, Velké Británie, Německa, Maďarska, Rakouska, Polska a Slovenska).3 Doporučení OECD nejsou právně závazná, představují však standard kvalitního a transparentního výkonu správy tohoto typu veřejného majetku. A) Externí kontrola hospodaření státních podniků – Nejvyšší kontrolní úřad Situace v ČR: NKÚ nemá pravomoc kontrolovat tento typ firem (jen státní podniky) Seminář v PS 19. května 2011 k tématu kontroly státních firem ze strany NKÚ: Video: http://eps.cz/cz2287233pr/pripady/ MAREK BENDA: NKÚ do ČEZu nepustím, nechci superúřad Video: http://www.youtube.com/watch?v=On0tRGKrnpU 1 V Originále „Organisation for Economic Co-operation and Development“. 2 Bližší informace obsahuje např. Corporate Governance of State-Owned Enterprises: A survey of OECD countries, dostupný z: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/governance/corporate-governance-of-state-owned- enterprises_9789264009431-en 3 Kompletní seznam členských států je k dispozici z: http://www.oecd.org/document/1/0,2340,en_2649_201185_1889402_1_1_1_1,00.html 6 B) Další doporučení OECD: Doporučení OECD Je / není v České republice dodržováno Existence vlastnické politiky státu Ne Existence nominačního výboru pro SVP Ne Požadavky na odborné znalosti a zkušenosti uchazečů o členství v orgánech SVP Pouze v případě státních podniků, od požadavku se lze bez dalšího odchýlit Požadavek bezúhonnosti uchazečů o členství v orgánech SVP Pouze v akciových společnostech, a to jen omezeně Stanovení maximálního počtu funkcí, které může člen orgánu SVP současně vykonávat Ne Pravidelné (sebe)hodnocení výkonu orgánů SVP Ne Existence výboru pro odměňování Ne Transparentnost systému odměňování členů orgánů SVP Zčásti dodržováno, i přes zlepšení situace v roce 2010 stále existuje řada mezer v právní úpravě Existence výroční zprávy o všech SVP Ne Princip „dodržuj nebo vysvětli“ Ne